خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«دانشگاه آزاد کم‌فروشی و گران‌فروشی کرد»

یکی از دانشجویان دانشگاه آزاد که در کمپینی برای شفافایت مالی ترم گذشته در دانشگاه آزاد و تخفیف در شهریه به علت مجازی شدن کلاس‌ها فعال است مهمان انصاف نیوز بود تا از مشکلات دانشجویان دانشگاه آزاد از بی‎توجهی به مطالبات تا نبود تشکل‌های صنفی و سیاسی بگوید. او پیش از این قصد داشت با خبرگزاری فارس گفت‌وگو کند که به گفته او به علت ثبت نشدن این کمپین در «فارس من» حاضر به مصاحبه با او نشده‌اند. در ادامه متن این گفت‌وگو را می‌خوانید:

ترکمن به انصاف نیوز گفت: «من اعتقاد دارم یک مدریت قوی در زمان بحران خود را نشان می‌دهد و نه در زمان معمول ولی آیا ما در دانشگاه آزاد اسلامی مدیریت قوی در بحران کرونا را شاهد بودیم؟ جواب من به این سوال خیر است ، ما بیش از مدیریت  قوی شاهد چیزی ورای کالایی شدن آموزش و بی کفایتی اجرایی بودیم

موضوع کالایی شدن آموزش را تقریبا از 30 سال پیش از زمان مرحوم هاشمی رفسنجانی شروع شد که خود جای بحث جدا دارد ، ما الان راجع به ورای آموزش کالایی صحبت می کنیم حتی اگر به دانشگاه آزاد به عنوان یک بنگاه نگاه کنیم، دانشگاه آزاد در زمان کرونا گران‌فروشی و کم‌فروشی می‌کند.دانشگاه آزاد از آغاز کرونا که مجبور به تعطیل کردن کلاس‌های حضوری شد..

از قبال تعطیلی صرفه‌جویی قابل ملاحظه‌ای در هزینه صورت گرفت. مثل صرفه‌جویی در هزینه‌های سلف، هزینه‌های فرهنگی و پول آب و  برق و گاز. دانشگاه آزاد بیش از 500 واحد در سراسر کشور دارد، خب در مورد هزینه‌ها صرفه‌جویی قابل ملاحظه‌ای شکل گرفت و همانگونه که می‌دانید کم‌ کردن هزینه و صرفه جویی خودش یک نوع سود است ولی از طرف دیگر دانشجویان و خانواده‌های آنان با توجه به وضعیت اقتصادی جامعه نه تنها باید شهریه کامل بدهند و هزینه استفاده اینترنت نیز برعهده دانشجو بوده است . نکته‌ی دیگر  برگزاری کلاس های عملی  است که سهم قابل توجهی از شهریه را در برمی‌گیرد، در رابطه با کلاس‌های عملی دیروز در تاریخ 20 مرداد ماه  دکتر طهرانچی ریاست دانشگاه آزاد در مصاحبه‌ای اعلام کردند در راستا عدالت آموزشی ۲ فاکتور اصلی برای تعیین شهریه در نظر گرفته شده  است؛ اولی عرضه و تقاضا و دیگری هم موقعیت واحد دانشگاهی از لحاظ جغرافیایی و وضعیت اقتصادی -اجتماعی منطقه است  و بلافاصله اعلام کردند حتی اگر کلاس های عملی مجازی باشد شهریه دانشگاه کاهش پیدا نمی‌کند ، سوال من از دکتر طهرانچی این است این چه نوع از عدالت است که دانشجو هزینه‌ای را که برای اسفاده از وسایل و کارگاه است را با اینکه الان از آن استفاده را نمی‌برد باید باز هم کامل بپردازد؟ این جواب به مطالبه های ایجاد شده  دانشجویان در بحران کرونا نیست.

در کمپینی که من در ایجاد آن نقش داشتم تعدیل شهریه و محاسبه مابه‌التفاوت  هزینه کلاس های حضوری و مجازی و احتساب آن عدد به عنوان تخفیف شهریه است یا  اگر بخواهم به صورت عام تر بگویم جناب ریاست دانشگاه آزاد مگر شما در 20 دی ماه سال گذشته در مورد وضعیت غیر شفاف مالی این دانشگاه در دوران قبل از ریاست خود نقدهایی را نداشته‌اید؟ خب شما بیایید بگوید که دانشگاه چقدر برای سیستم مجازی هزینه کرد که از کیفیت مناسب نیز برخوردار نبود و برای روز های متوالی از دسترس خارج بود که سرانجام نیز بسیاری از استادان به روش آفلاین رو آوردند. بیشتر بار همین آموزش مجازی هم بر برنامه‌های رایگان خارجی مانند ادوکانکت بوده است که یک برنامه رایگان است و سیستم شما بیشتر نقش انتقال دهنده را بازی می‌کرد. خب بیاید بگویید چقدر هزینه کردید و چقدر صرفه جویی کرده‌اید؟ بیایید نشان بدهید شما برخلاف مسئولین گذشته دارای مدیریت شفاف مالی هستید یک دانشجوی دکترا  ترمی ۱۲ میلیون تومان شهریه می‌دهد برای در هفته چند جلسه کلاس مجازی می‌گذراند و این دور از همان عدالت است.»

او در مورد دیگر کمپین‌های دانشجویان دانشگاه آزاد اضافه کرد: «از وقتی بحران کرونا پیش آمد ما کمپین‌های زیادی داشتیم و مطالبات زیادی را پیگیری کردیم. کمپین ۵۰ هزار امضا، ۳0 هزار امضا و ۱۶ هزار امضا داشتیم. قبل از عید دانشگاه های سراسری این امکان را برای دانشجویان فراهم کردند که حذف ترم کند که این حذف ترم بدون احتساب سنوات بود اما این امکان برای دانشجویان دانشگاه آزاد فراهم نبود تا حذف ترم کنند. ممکن است یک نفر واقعا به درس علاقه داشته باشد و هدفش مدرک نباشد و بخواهد چیزی یاد بگیرد و نمی‌خواهد این ترم با این شرایط به کلاس بیاید چرا نباید بتواند مثل دانشجویان دانشگاه‌های سراسری حذف ترم کند؟ کمپین پنجاه هزار امضا مطالبه‌اش در مورد حذف ترم بود. ولی دانشگاه آزاد با ارفاق قبول کرد که ما بتوانیم سه درس از این ترم را بدون پرداخت شهریه در ترم بعد بگذرانیم. این با مطالبه‌ای که وجود داشت زمین تا آسمان فرق می‌کرد.

مطالبه‌ی ۳۰ هزار امضا هم در مورد  برگزار شدن امتحانات به صورت مجازی بود که شاید شما بگویید که این مطالبه در بسیاری از واحد ها محقق شد ولی جواب من  این است که با فشار به  نهادهای بالا دستی مانند استانداری و ستاد مبارزه با کرونا  و …  امتحانات در بسیاری از واحدها به صورت  مجازی گرفته شد به عنوان مثال در تاریخ 25 خرداد ماه استاندار فارس نامه ای به ستاد مبارزه با کرونا در مورد امتحانات دانشگاه آزاد زد و سرانجام امتحانات در زمان خود برگزار نشد، این درصورتی است که دانشجویان از قبل این مطالبه را از دانشگاه داشته‌اند ، این که دانشگاه با رویی گشاده مطالبه دانشجویان را گوش دهد کجا و اینکه با فرمان یک نهاد بالادستی آن را اجرا کند کجا؟

در همدان در وضعیت زرد بود، دانشگاه آزاد چندین هزار دانشجوی  غیر بومی از استان اطراف که وضعیت آنان در زمان برگزاری امتحان قرمز بود دارد اگر اینها می‌خواستند در همدان امتحان دهند فقط در یک ماه ده‌ها هزار سفر رخ می داد؛ این مقدار سفر نه تنها سلامت دانشجویان و اساتید را به خطر می‌انداخت بلکه سلامت شهری به مقیاس همدان را هم می‌توانست به خطر بیندازد. ما موفق شدیم که از طریق فشاری که به دانشگاه آوردیم و همینطور فشاری که از سمت استانداری نماینده‌های مجلس و امام جمعه به دانشگاه وارد شد جزو اولین استان‌هایی باشیم که امتحانات را مجازی برگزار کردند. البته دانشگاه آزاد اعلام کرده بود که دانشجویان غیربومی می توانند در واحد شهر خودشان امتحان بدهند در صورتی که دانشگاه محل سکونت آنها به علت وضعیت قرمز تعطیل بود و  دانشجو از ترس اینکه آیا از امتحان می گیرند یا نمی‌گیرند بالاخره به همدان می‌آمد.»

این دانشجوی دانشگاه آزاد در ادامه افزود: «دکتر طهرانچی مثل همان موضوع شهریه یا کلاس‌های مجازی خیلی محکم می‌گفتند که امکانش فراهم است که امتحان‌ها به صورت مجازی برگزار شود همین زیرساخت‌هایی که اینها اینقدر به آن اعتماد داشتند روز اول هنگ کرد روز دوم هم هنگ کرد یک هفته در امتحانات وقفه ایجاد شد. خیلی از واحدها یک هفته امتحانات را تعلیق کردند و از هفته‌ی بعدش برگزار کردند. چند امتحان عمومی از طریق سایت انجام شد ولی بقیه امتحان‌ها در قالب واتساپ بود، استاد سوالات را در پرتال دانشجویی ارسال می‌کرد ما دانلود می کردیم و در قالب واتساپ جواب می‌دادیم  که دیگر فکر کنم لازم نیست  با اینگونه روش برگزاری درمورد امنیت امتحانات صحبت کنم.

در واقع  کمپین ما کمپین شفافیت است در دو روز ابتدایی بیش از 10 هزار امضا جمع آوری شد ولی به صورت مطلوب رسانه‌ای نشد و یکی از دلایل آن را می‌توان نبود رسانه‌ی دانشجویی برای دانشجویان آزاد به صورت کاملا مستقل و همچنین میزان کم فعالیت تشکل های دانشجویی که این نیز خود نیاز به بحث دارد تا این لحظه به نتیجه مطلوب نرسیده است که البته ما برنامه ای برای ادامه مطالبه‌گری خود داریم که امیدواریم نتیجه‌بخش باشد. این دوران کرونا یکی از مهمترین مطالبه‌گری‌های دانشجویان آزاد در طول تاریخ حیات این دانشگاه بوده است که برای مشاهده‌ی آن می توانم شما رابه کامنت های پیج اینستاگرامی دکتر طهرانچی ارجاع دهم.»

او در مورد پیگیری مطالبات توضیح داد: «اگر بخواهیم طیف بندی کنیم دانشجویان را چه سراسری و آزاد و … به چند طیف بر می‌خوریم، یک گروه مطالبات دانشجویان را به صورت رادیکال بیان می‌کنند گروه دیگر  دانشجویانی که در مطالبه‌گری  سرد شده اند که من نقدی به هیچ کدام از این دو گروه ندارم. البتهدر دانشگاه آزاد فعالیت رادیکال یا نداریم یا خیلی کم داریم  اما به طور کلی در بین دانشجویان وجود دارد. در مورد سرد شدن دانشجویان در فعالیت در دانشگاه آزاد کم‌لطفی است که مقصر را خود دانشجویان بدانیم.  در این دو سال من به شخصه در دانشگاه آزاد همدان دیده‌ام و از واحدهای دیگر هم شنیده ام  که با گرفتن  تصمیمات اشتباه چگونه می توان فعالیت‌های دانشجویی را کمرنگ کرد چه کانون ها و چه تشکل ها و ریشه امید در دانشگاه را  وادار به خشکیده شدن می‌کنند.

قبل از دو سه سال پیش در دانشگاه با اینکه معمولا تریبون برای یک طیف خاص بود ولی بازم هم تریبونی بود و ما چند نفری بودیم که از هر امکانی استفاده می‌کردیم که صدایمان را برسانیم و حتی با نفراتی از آن طیف خاص رفیق شده‌ایم چون حداقل به بعضی آرمان‌ها واصول خود پایبند بودند. ولی  در این سال‌ها ما نه کرسی آزاد اندیشی داریم نه مناظره داریم و نه هیچ چیز دیگر این موضوع نیز خلاف صحبت های مقام رهبری در مورد دانشگاه است . در این مدت هم اگر برنامه‌ای بوده خیلی کم و گزینشی بوده الان حتی فعالیت‌های تشکل‌های نزدیک به اصولگرا نیز کمرنگ شده اس،  تشکل‌هایی با گرایش دیگر هم اگر باشند فقط در حد اسم هستند و یا فعالیت خیلی کمی دارند، می‌توان گفت دانشجو در دانشگاه آزاد به بلوغ سیاسی و … نمی‌رسد.

به جز دو گروهی که نام بردم گروه سومی هم وجود دارد که خود ما محسوب می شویم ما که علیرغم همه نقص‌هایی که در موضوع مطالبه گری وجود دارد، با حفظ ساختارها حاضر به مطالبه شدیم یعنی می‌گوییم مطالبه‌ی ما این است، ما نه رادیکال هستیم و نه سرد شدیم، قلب تپنده‌ای هستیم که فعلا می‌تپد ولی دانشگاه با ما تعامل خوبی نداشت و بی اعتنایی کرد.»

ترکمن در پایان افزود: «به نظر من بی‌کفایتی اجرایی، نداشتن برنامه عملی در بحران است دانشگاه آزاد نه تنها نداشتن برنامه اجرایی بود بلکه اعلام داشتن برنامه اجرایی بود. دانشگاه بارها اعلام کرده است که برنامه‌ی اجرایی برای کلاس‌های مجازی  به صورت آنلاین دارد ولی بعدا کلاس‌های مجازی به صورت آفلاین برگزار شد یا برنامه‌ای که برای امتحانات مجازی داشت و دیدیم که به خوبی برگزار نشد یا همین برنامه‌ای که برای کلاس های عملی داشت که به کلاس های مجازی عملی تبدیل شد یعنی قرار است که استاد یک کارگاه یا آزمایشگاه برای خود درست کند فیلم بگیرد و بفرستد.

ما با دانشگاه آزاد سر جنگ نداریم، داریم مطالبه‌مان را بیان می‌کنیم. مطالبه‌ی ما محاسبه مابه‌التفاوت هزینه‌ی کلاس های مجازی و حضوری است و احتساب این عدد به عنوان تخفیف در شهریه و پس دادن آن به دانشجو فکر نکنم مطالبه خارج از عرف و خارج از چارچوب باشد. تا جایی که امکان داشته باشد ما این مطالبه را پیگیری می‌کنیم با این که این کار در اصل به عهده شورای های صنفی است ولی ما شورای صنفی نداریم.حتی  برای تشکیل تشکل چندین بار درخواست داده‌ایم اما لغو شد. ما باید به دنبال این باشیم که در دانشگاه فضای پویا ایجاد کنیم چه از نظر سیاسی چه از نظر فرهنگی و چه از نظرهای دیگر.

رهبری چندین بار اعلام کرده‌اند که در دانشگاه کرسی‌های آزاد اندیشی ایجاد شود یکی از آرمان‌های انقلاب ایجاد فضای پویا در دانشگاه بوده است ما نباید فراموش کنیم به گفته شهید بهشتی دانشجو موذن جامعه است. دانشگاه به جای آنکه در تقابل با دانشجو باشد با استفاده از تعامل با دانشجو از پتانسیل دانشجو استفاده کند.  به عنوان مثال ۳۰  درصد آموزش عالی بر عهده‌ی دانشگاه آزاد است، دانشگاه آزاد می‌تواند از ظرفیت مطالبه‌گری دانشجویان کمک بگیرد که سمتی از هزینه‌ها را از دولت کمک بگیرد ما حاضریم در این مورد با دانشگاه تعامل کنیم اما این با بی‌اعتنایی به مطالبه دانشجویان و تقابل با آنان  فرق دارد.

این مصاحبه قرار بود در فرمت دیگری با خبرگزاری فارس انجام بگیرد  که به دلیل آن بنده در این وضعیت کرونایی عازم تهران شدم و بعد از چند دقیقه به من گفتند فقط در مورد کمپین‌هایی که در «فارس من» ایجاد شده است فعالیت رسانه‌ای انجام می‌دهند که البته چند دقیقه بعدش با شما مصاحبه را هماهنگ کردم و ای کاش رسانه‌ها رسالت خبری و صدای جامعه بودن را با فراموشی، رخوت و انحصار از دست ندهند.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. بله خب ماهم تو دانشگاه آزاد همدان خیلی زور زدیم اما صدامون فقط گوش خودمون رو کر کرد و به هر کسیم میگفتیم صرفاجوابش این بود که دست ما نیست و دستور از تهرانه….در هر صورت مسئولین بی کفایت مملکت ما خون شهید و دین اسلام رو بهانه ای قرار دادند برای چپاول و دزدی آشکار…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا