خرید تور تابستان ایران بوم گردی

حریرچی: گفته‌‌ایم مراسم محرم و کنکور نباشد اما…

ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت گفت:  ما گفته‌‌ایم مراسم محرم و کنکور نباشد اما بساط شمال رفتن و سفر کردن و پاساژگردی همچنان پابرجاست.

به گزارش تسنیم، دکتر حریرچی در گفت‌‌وگویی تلویزیونی درباره برگزاری کنکور گفت: یک میلیون و 400 هزار نفر داوطلب کنکور وجود دارد و دیروز جلسه‌‌ای با حضور وزرای بهداشت و علوم و رئیس سازمان سنجش و تعدادی از نمایندگان مجلس تشکیل و در آن جلسه درباره کنکور بحث شد؛ پروتکل‌‌های وزارت بهداشت برای کنکور سراسری نسبت به پروتکل‌‌های کارشناسی ارشد و دکترا سختگیرانه‌‌تر است و در کنکور ارشد و دکترا 1.2 تا 1.6 متر مربع فاصله بین داوطلبین بود اما در کنکور سراسری این فاصله را به دو متر رساندیم اما سازمان سنجش کشور اعلام کرد که نمی‌‌تواند در همه نقاط کشور این فاصله دو متری را اجرا کند.

وی افزود: قرار شد این موضوع به صورت اضطراری در ستاد ملی کرونا مطرح شود و توافقی که شده برای تأخیر یک ماهه کنکور است و من از مردم می‌‌خواهم خونسرد باشند.

حریرچی درباره وضعیت کرونا در کشور تصریح کرد: ما با توجه به مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌‌ها و مسائل اقتصادی داخلی، هیچ‌وقت شرایط سختگیرانه‌‌ای در تعطیل کردن کشور نداشتیم و در واقع از تعطیلات عید و فرصت ماه رمضان استفاده کردیم. در کشورهای اروپایی در مقاطعی دو تا سه ماهه خروج از خانه محدودیت ایجاد شد و فقط برای خرید ضروری مردم بیرون می‌‌رفتند؛ در چین حتی به خروج مردم از خانه برای خرید ضروری نیز اجازه داده نشد و توزیع خریدهای مورد نیاز مردم به درب خانه‌‌هایشان صورت گرفت.

وی ادامه داد: در ایام عید میزان ترس آگاهانه مردم از کرونا شدیداً باعث کاهش تردد مردم و تجمعات و افزایش فاصله‌‌گذاری اجتماعی و در نتیجه باعث کاهش کرونا شد و در اواسط خرداد میزان شیوع بیماری به حداقل رسید اما بعد از شروع مسافرت‌‌ها در خردادماه موارد مرگ افزایش یافت. مهمترین کاری که می‌‌توانیم انجام دهیم تغییر رفتارمان است.

معاون کل وزارت بهداشت با تأکید بر ضرورت شست‌‌وشوی مرتب دست‌‌ها، فاصله‌‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک و اجتناب از ترددهای غیرضروری خاطرنشان کرد: در زمان حاضر میزان رعایت پروتکل‌‌ها توسط مردم به 70 درصد رسیده است اما کافی نیست و درمورد کرونا ثابت شده است که اگر میزان رعایت مردم به 80 درصد برسد تأثیر قابل توجه و اگر 95 درصد مردم رعایت کنند اثر مطلوب این رعایت کردن حاصل می‌‌شود.

وی با بیان این‌‌که سه معیار موارد ابتلا، بستری و مرگ برای ارزیابی کرونا وجود دارد، گفت: سرایت‌‌پذیری ویروس کرونا به سه تا 9 برابر افزایش یافته است اما مشخص نیست که این افزایش سرایت‌‌پذیری باعث افزایش بیماری‌‌زایی خواهد شد یا خیر. نکته مهم این است که تا وقتی ویروس در یک نقطه از جهان وجود دارد کل جهان در وضعیت قرمز به سر می‌‌برد.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا تردد بین‌‌استانی متوقف نشده است، تصریح کرد: یک قسمتی از این ترددها مربوط به گردش اقتصادی است و بخش دیگر این است که مجاب نمی‌‌شوند سختگیری‌‌ها را برای مردم بیشتر بکنند. ما گفته‌‌ایم مراسم محرم و کنکور نباشد اما بساط شمال رفتن و سفر کردن و پاساژگردی همچنان پابرجاست.

حریرچی در پاسخ به این سؤال که آیا اختلاف نظر در ستاد ملی کرونا وجود دارد یا خیر، وجود اختلاف نظر را در ستاد ملی مبارزه با کرونا کتمان کرد و گفت: اختلاف برداشت در زمینه کارشناسی مسائل وجود دارد اما اختلاف نظر نیست و ما در برخی موارد نمی‌‌توانیم برخی حرف‌‌ها را بزنیم و این امر به دلیل مسائل اقتصادی است اما بزرگترین حمایت‌‌ها را از مقام معظم رهبری و رئیس جمهور دریافت کردیم.

معاون کل وزارت بهداشت با بیان این‌‌که آمار ما در میزان بستری 25 درص کاهش یافته است تأکید کرد: البته این به معنای مجوز برای بی توجه شدن ما به اصول رعایت بهداشتی نیست.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا