خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نمکی: رویکرد جدیدمان، فشار و جریمه است

سعید نمکی، وزیر بهداشت با تاکید بر لزوم پرهیز از عادی انگاری ها در شرایط کرونا و اهمیت اعتلای رفتار بهداشتی مردم در این دوران، گفت: در کنار خواهش‌های مستمر، رویکرد جدیدمان فشار و جریمه است و اگر کسی حریم شکند و پروتکل‌ها و شیوه نامه ها را شکست، باید برخورد سنگین کرد.

به گزارش ایسنا، دکتر سعید نمکی در نشست مجازی با وزرای بهداشت کشورهای منطقه مدیترانه شرقی با اشاره به اینکه ایران جزو یکی از هفت کشور برگزیده در شرق مدیترانه در عرصه مدیریتی کووید ۱۹ است، گفت: با توجه به جایگاه ایران، پس از سخنرانی مدیر محترم منطقه امرو اولین کشوری که سخن گفت ما بودیم.  در این نشست از فعالیت‌هایی که داشتیم گزارشی ارائه کردیم. یکی از نگرانی‌های عمده در شرایط پاندمی پرداختن به بیماری کووید ۱۹ و غفلت از بقیه موارد است. گزارشی ارائه کردیم که گرچه در روزهای اول گرفتاری پاندمی، پوشش واکسیناسیون مان مثل همه‌ کشورها دچار افت شد و رسیدگی به زنان باردار و سایر مراقبتها افت یافت که مقداری از آن به دلیل ترس و وحشت مراجعه به مراکز و مقداری هم به دلیل مشغله ما برای بیماریابی کووید ۱۹ بود، اما خوشبختانه با برنامه منسجم ملی امروز پوشش واکسیناسیون در حد شرایط عادی قبلی قرار رفت.

وی افزود: مراقبت  از زنان باردار با انتخاب مراکز در سطح شهرستانها و مراکز حاشیه شهر و مراکز عاری از کووید۱۹ برای بقیه شهروندان فعالیتهای بهداشتی در حال بازگشت به سطح قابل قبولی است.

نمکی خاطرنشان کرد: پیشنهاد دادیم در منطقه شرق مدیترانه بتوانیم منطقه را با کشورهای محدودتر تعریف کنیم؛ تا با توجه به کووید ۱۹ و غافلگیری‌های آن و احتمال آنفلوآنزای فصلی در منطقه و بیماری‌های غیرواگیر و واگیر دار دیگر مثل مالاریا، سل، ایدز و … منطقه محدودتری را تعریف کنیم که کشورهای کمتری در کنار هم قرار گیرند و مدیریت ها را تقسیم کنند.

وی گفت: ما در منطقه‌ای قرار گرفتیم که شهروندان کشورهای همسایه مانند پاکستان و افغانستان و عراق بیشترین تاثیر را بر نظام سلامت ما دارند. پیشنهاد دادیم با این سه کشور بتوانیم در منطقه ای کنار هم قرار بگیریم و مدیریت یکپارچه ای را در مدیریت بیماری‌های انسان و دام، بیماریهای واگیر و غیرواگیر تشکیل دهیم. جمهوری اسلامی ایران در مدیریت بیماری‌ها در منطقه خواهد توانست به عنوان لیدر و رهبر این گروه نقش برجسته خود را بروز دهد.

وی در ادامه تاکید کرد: از مدیر منطقه ای سازمان جهانی بهداشت خواستم و گفتم امروز روزگاری نیست که بتوانیم به شکل جزیره‌ای در سازمانهای بین المللی کار کنیم؛ ارگانهای بین المللی باید مشترکا باهم به تقویت زیر ساخت‌ها و تقویت دانش فنی کشورها کمک کنند تا بتوانند بر مشکل پاندمی کووید ۱۹ و عوارض سیاسی، اقتصادی، اجتماعی فرهنگی و … آن فائق آیند که قرار شد این موضوع جزو بحث های آتی نشست باشد.

وی در ادامه صحبت هایش گفت: از اصحاب رسانه می خواهم که پیام من را به عنوان سرباز کوچک مدافع سلامت به جمعیت‌های مختلف مورد هدف برسانند. تا اردیبهشت ماه در کاهش مرگ و میر و موارد ابتلای کرونا در اوج تحریم‌های سخت و ظالمانه ای که بر ما اعمال شد، دستاورد بی نظیری داشتیم که در دنیا مورد توجه ویژه قرار گرفت. اما، متاسفانه با ساده انگاری و عادی انگاری و با بی‌توجهی که بارها اعلام کردم که این ویروس را ساده نپندایم زیرا در دقیقه‌های نود از گوشه های این زمین گل خواهیم خورد و ممکن است بعد از کسب چندین امتیاز، ضربه فنی شویم؛ متاسفانه این اتفاق به گونه‌ای روی داد. ما با غفلت از برخی ابعاد و ساده انگاری برخی مردم و برخی دستگاه‌ها دچار خیز جدید بیماری شدیم. در این خیز جدید همکارانم زحمت فراوان کشیدند و برای اینکه بتوانیم مرگ ها را کاهش دهیم، برخی همکاران عزیزمان را از دست دادیم که یا شهید شدند و یا اینکه آلوده و مشکل دار شدند و از چرخه خدمت خارج شدند یا در بیمارستانها بستری شدند.

خستگی شش ماهه کادر درمان

نمکی تصریح کرد: امروز در حال بازگشت به شرایط کاهش بستری و مرگ و میرها هستیم که حاصل دو پدیده است؛ اول رعایت مجدد مردم در شیوه نامه های بهداشتی و دوم تلاشی که بی‌وقفه و شبانه روزی همکارانم در سراسر کشور داشتند. امروز همکارانم در فشار شش ماهه دچار خستگی شدند؛ گرچه هنوز با محبت و جانفشانی خدمت می کنند؛ از بهورزان و تکنسین‌های اورژانس تا آزمایشگاهیان و پزشکان و پرستاران و… هنوز هم عاشق خدمت هستند، اما باور کنید به قول حضرت حافظ “خستگان را چو طلب باشد و قوت نبود، گر تو بیداد کنی شرط مروت نبود”.

وزیر بهداشت ادامه داد: اینکه باز هم همکاران مان را به دلیل بی احتیاطی و عادی انگاری در شرایط سخت قرار دهیم، شرمنده می‌شویم. وقتی رهبر معظم می فرمایند که “من از آن پرستار خجالت می کشم”، پس این سرباز کوچک باید در مقابل این شرمساری‌ها ذوب شود. من خجالت می کشم از خانواده پزشک نازنینی که در بالین بیماران مثل پروانه سوخت و به شهادت رسید. گاهی این شهادت به دلیل هجمه سنگین بیماری است و همه در کنار هم تلاش کردیم؛ به هر حال بیماری در خیلی از جاهای دنیا قربانی می دهد اما گاهی از دست دادن این نازنین‌ها به دلیل سهل انگاری و عادی انگاری هاست که دل ما را به درد می‌آورد.

رویکرد جدیدمان فشار و جریمه است

نمکی تاکید کرد: در کنار خواهش‌های مستمر، رویکرد جدیدمان فشار و جریمه است و اگر کسی حریم و قانون شکنی کند و زیان و ضرر وارد کند، قطعا باید به شکل محکم با او برخورد کرد و اگر پروتکل‌ها و شیوه نامه ها را شکست، باید برخورد سنگین کرد. کسی که می گوید خسته شدم و نمی‌توانم ماسک بزنم، پس آن پزشک و پرستار ساعت‌ها این شرایط را چگونه باید تحمل کنند؟ اینکه برای هواخوری به جایی برویم و از زحمات عزیزان کادر درمان غافل شویم، درست نیست. خواهشم آن است که باز هم مردم در اعتلای رفتار بهداشتی خود تلاش کنند و از همه مسوولان اعم‌ از نیروهای نظامی، انتظامی، قضایی و همه می‌خواهم در این شرایط سخت به یاری ما بیایند و نگذارند با شکستن پروتکل بار سنگین عزیزان ما در عرصه سلامت سنگین تر شود.

وی از اصحاب رسانه که در رساندن خبرها به مردم و تقویت روحیه همکاران پزشک در این روزها از هیچ کوششی دریغ نکردند تشکر کرد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا