خرید تور تابستان ایران بوم گردی

رونمایی از کتابی در ادبیات شفاهی آذربایجان

در ادامه‌ی سلسله نشست‌های کتاب خوی، کتاب حماسه و محبت در ادبیات شفاهی آذربایجان معرفی و رو نمایی شد.

به گزارش دریافتی انصاف نیوز، در ابتدای این مراسم مدیر عامل خانه‌ی دانش و فرهنگ زریاب با اعلام اینکه این موسسه ظرف دو سال گذشته جلسات مرتبط با کتاب خود را استمرار بخشیده و در همایشهای ملی و منطقه ای همکاری و هماهنگی لازم را با دستگاههای مربوطه داشته است اظهار امیدواری کرد با همکاری بیش از پیش مسؤولان و سایر سازمان‌های مردم نهاد، گام‌های اساسی در رابطه با نهادینه کردن فرهنگ کتاب خوانی برداشته شود.

حامد کاظم زاده خویی، تلاش در جهت اهدای مجموعه‌های کتابخانه ای، اجرای طرح کتابخانه باز، پیش بینی اجرای مراسم بزرگداشت مفاخر و مشاهیر، انتشار کتابهای جدید و تمهید مقدمات اهدای جایزه زریاب را از برنامه‌های آتی این موسسه اعلام کرد و افزود: این جلسه نمونه موفقی از همکاری و تعامل بین سازمانهای مردم نهاد است که با همکاری خانه دانش و فرهنگ زریاب ، بنیاد قلم فارابی و تعامل تحسین برانگیز سازمان تبلیغات اسلامی خوی برگزار می شود.

اسماعیل لطفی دیگر سخنران این جلسه به معرفی کتاب حماسه و محبت در ادبیات شفاهی آذربایجان پرداخت. وی با ذکر اینکه علیرضا ذیحق سالهای متمادی از عمر خود را صرف تدوین این کتاب نموده است خاطر نشان کرد: فولکلور آذربایجان مشحون از داستانهای حماسی، عاشقانه و اجتماعی است که نویسنده تلاش کرده در مدت تدریس در نقاط مختلف آذربایجان آنها را جمع آوری کنند. این نویسنده و منتقد ادبی با بیان اینکه بیشتر مفاهیم ادبیات شفاهی آذربایجان در شعر و هنر عاشق های آذربایجان تجلی یافته است افزود: ادبیات گذشته‌ی آذربایجان، بیش از آنکه علم محور و فلسفه محور باشد از نوع انسان محور است.

لطفی تاکید کرد: از نظر ادبیات تطبیقی، مشابهت‌های بسیاری بین داستانهای حماسی ترکی و فارسی می توان مشاهده کرد که از آن میان می توان به نزدیکی بسیار زیاد داستان غلام حیدر و رستم و سهراب و امیر ارسلان اشاره کرد.

این نویسنده اظهار داشت: در ادبیات عاشقیهای آذربایجان، ساز عاشقی (قوپوز) جایگاه ویژه‌ای داشته و افزون بر نقش مکمل در اجرای بسیاری از داستان‌های حماسی و عاشقانه، گاه خود نیز به عنوان سوژه داستانی انتخاب شده است که از آن میان می توان به داستان نگار و عاشق اصلان اشاره کرد.

لطفی خاطر نشان کرد: نثر این کتاب روان و دلنشین بوده و عاری از پیچیدگی های رایج است. در این کتاب تلاش شده نثر بیشتر داستانهای این کتاب به اسلوب زبان محاوره ای نزدیک باشد تا از این طریق اصالت داستانهایی که طی قرون و اعصار بصورت سینه به سینه به ما رسیده است حفظ شود هر چند که این نثر در برخی داستانها مانند عاشق غریب و شاه صنم به نثر سنگین نزدیک شده و در داستان لیلی و مجنون به نثر خیال پرداز شاعرانه نزدیک می شود.

بنا بر این گزارش،  کتاب حماسه و محبت در ادبیات شفاهی آذربایجان که در انتهای این مراسم رو نمایی شد شامل 40 داستان فولکلوریک آذربایجان در 384 صفحه توسط علیرضا ذیحق گردآوری، ترجمه و تدوین شده و از سوی انتشارات شعر سپید به چاپ رسیده است.

در انتهای این مراسم، برگزیدگان جشنواره کتاب سال خوی که توسط بنیاد قلم فارابی برگزار می شود معرفی شده و لوح سپاس و تندیس ویژه را دریافت کردند. کتاب «تبیین سلوک عرفانی در مصیبت نامه عطار»‌ اثر پژوهشی سیده رقیه قریشی عنوان کتاب تقدیر شده‌ی هیات داوران این جشنواره را به خود اختصاص داد. کتاب «خوی ناغیل لاری» (داستانهایی از خوی) نوشته علیرضا ذیحق نیز به عنوان کتاب برتر خوی برگزیده شد. همچنین به پاس همکاری بی شائبه سازمان تبلیغات اسلامی در برگزاری جلسات فرهنگی، لوح سپاس و هدایایی از سوی خانه دانش و فرهنگ زریاب به مدیر این سازمان اهدا شد.

1 (2) 3 (1) 4 (2) 5 (2)

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا