خرید تور تابستان ایران بوم گردی

عمان، پاکستان و افغانستان مشتری گاز ایران

معاون وزیر نفت گفت: ایران به‌دنبال این است که زمینه اجرایی شدن پروژه‌های طراحی‌شده صادرات گاز به پاکستان و تا حدودی افغانستان و عمان را فراهم کند و قراردادهای گازی مربوطه، امضا و اجرا شوند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نفت، مجید چگنی، معان وزیر نفت در امور گاز گفت: مهمترین اقدام‌هایی که سبب عبور بدون دغدغه از زمستان سال ۱۴۰۰ شد، آغاز سوآپ گازی از ترکمنستان به آذربایجان، افزایش ظرفیت انتقال گاز کشور با به‌کارگیری ۱۵ واحد توربوکمپرسور یدک در تأسیسات انتقال گاز، راه‌اندازی تأسیسات تقویت فشار خیرگو ۸ و ارسنجان ۸ و به‌ویژه اقدام‌های سنجیده و بهنگام برای مدیریت مصرف نیروگاه‌ها و صنایع از مهم‌ترین عوامل گذر از زمستان ۱۴۰۰ بودند.

وی افزود: با توجه به برآورد موازنه منفی عرضه و تقاضا در زمستان امسال از فصل تابستان، اقدام‌های ویژه‌ای از سوی شرکت ملی گاز ایران و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی برای ذخیره سوخت مایع در نیروگاه‌ها انجام شد، به نحوی که در آغاز آبان‌ماه مقدار ذخیره نفت گاز در نیروگاه‌ها ۳۶۸ میلیون لیتر نسبت به پارسال بیشتر بوده است.

چگنی تصریح کرد: با توجه به برآورد موازنه منفی عرضه و تقاضا در زمستان امسال از فصل تابستان، اقدام‌های ویژه‌ای از سوی شرکت ملی گاز ایران و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی برای ذخیره سوخت مایع در نیروگاه‌ها انجام شد، به نحوی که در آغاز آبان‌ماه مقدار ذخیره نفت گاز در نیروگاه‌ها ۳۶۸ میلیون لیتر نسبت به پارسال بیشتر بوده است.

معاون وزیر نفت افزود: مقدار گاز تزریق‌شده به شبکه گاز کشور از مخازن ذخیره‌سازی در زمستان امسال تقریباً برابر با پارسال و به میزان ۲.۵ میلیارد مترمکعب بوده است، اما به‌دلیل شرایط ویژه شبکه شمال شرق کشور، مقدار برداشت گاز از مخزن شوریجه ۱۵۴ میلیون مترمکعب بیشتر بوده است که این موضوع، همچنین سوآپ گاز ترکمنستان به آذربایجان از عوامل تأثیرگذار در مدیریت شبکه شمال شرق کشور در زمستان ۱۴۰۰ هستند.

وی ادامه داد: مخازن ذخیره‌سازی موجود، مخزن سراجه با ظرفیت ذخیره‌سازی یک میلیارد مترمکعب و شوریجه D با ظرفیت ذخیره‌سازی ۲.۲۵ میلیارد مترمکعب است. مخازن ذخیره‌سازی در حال توسعه فاز دوم شوریجه با ظرفیت ذخیره‌سازی ۲.۲۵ میلیارد مترمکعب و شوریجه D با ظرفیت ذخیره‌سازی ۰.۵ میلیارد مترمکعب است.

چگنی در رابطه به برنامه افزایش و نگه‌داشت تولید گاز گفت: با توجه به روند افت طبیعی تولید گاز از میدان‌های قدیمی‌تر در کشور از جمله میدان گازی پارس جنوبی و براساس نتایج مطالعه «نحوه بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت پالایشگاه‌های منطقه عمومی غرب خلیج فارس» که از سوی شرکت ملی نفت ایران انجام شده است، افزون بر تکمیل فاز ۱۱ پارس جنوبی به‌عنوان آخرین فاز در حال توسعه در میدان گازی پارس جنوبی، احداث کمپرسورهای تقویت فشار سرچاهی و توسعه میدان‌های گازی جدید شامل پارس شمالی، کیش، بلال، یلدا، گلشن، فردوسی، فرزاد A و B، لاوان، سلمان، فروز B و مدار با هدف تخصیص بهینه منابع گازی جدید پیش‌گفته به پالایشگاه‌های پارس جنوبی (به‌نحوی که انتقال، توزیع و فرآورش گاز در پالایشگاه‌های فوق با حداقل هزینه انجام می‌شود)، در برنامه وزارت نفت است.

معاون وزیر نفت گفت: تحقق برنامه‌های بالا در کنار توسعه میدان‌های جدید اختصاص‌یافته به پالایشگاه‌های پارس جنوبی، سبب حفظ و نگهداشت تولید گاز در منطقه پارس جنوبی و استفاده حداکثری از ظرفیت پالایشی ایجاد شده در آن منطقه خواهد شد. در ضمن برآورد سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای انجام اقدام‌های مزبور که سرانجام سبب افزایش تولید گاز در منطقه پارس جنوبی تا سقف ۸۳۰ میلیون مترمکعب در روز تا افق ۱۴۱۵ خواهد شد، حدود ۴۰ میلیارد دلار است.

چگنی افزود: برنامه شرکت ملی گاز ایران برای همکاری با ترکیه و عراق که اکنون زیرساخت‌های انتقال گاز ایران به آن کشورها متصل است، در درجه نخست این است تا قراردادهای جاری خود را با آنها با ظرفیت کامل اجرا و در گام بعدی، با توسعه زیرساخت‌های انتقال، به افزایش ظرفیت تجارت بین دو کشور اقدام کند.

وی ادامه داد: کشورهایی که اکنون با آنها ارتباط زیرساختی وجود ندارد، به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ نخست کشورهایی که شبکه زیرساخت خطوط لوله برای انتقال گاز به آن کشورها طراحی شده، مانند پاکستان و تا حدودی افغانستان و عمان که در مورد این کشورها تلاش داریم زمینه اجرایی شدن این پروژه‌های طراحی‌شده فراهم و قرارداد گازی مربوطه، امضا و اجرا شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا