خرید تور تابستان ایران بوم گردی

یادداشت ابوالفضل فاتح درباره توقیف «جهان صنعت»

ابوالفضل فاتح، موسس ایسنا و دکتری علوم ارتباطات در واکنش به خبر توقیف روزنامه جهان صنعت یادداشتی در اختیار شفقنا قرار داد.

به گزارش شفقنا در متن این یادداشت آمده است:

بسمه تعالی

هنوز دو سه روزی از روز خبرنگار نگذشته که شاهد توقیف روزنامه جهان صنعت هستیم. قبلا عرض شده بود که توقیف به مثابه اعدام یک رسانه است و تقریبا در بخش اعظم جهان شیوه ای منسوخ شده است. آثار منفی این توقیف ها صرفا متوجه یک رسانه نیست که متوجه فضای کلی رسانه ای و همچون آفتی بر جان نحیف آزادی در کشور عزیزمان است.

اگر به واقع خطایی در اطلاع رسانی یک رسانه صورت پذیرفته باشد، راه حل آن تصحیح اطلاعات منتشر شده است، نه توقیف یک رسانه.

پیشنهاد ابوالفضل فاتح برای حرم امام رضا برای دیدار ایرانیان خارج کشور با مشکل رفت و آمد
ابوالفضل فاتح

پیشتر عرض شد که گرچه در عرصه تکنولوژی ارتباطی پس از انقلاب اسلامی توسعه ی شایان توجهی داشته ایم اما متاسفانه در عرصه جریان اطلاعات رسمی به جز سال نخست انقلاب و فضای دوران اول اصلاحات، در مابقی این سال ها مجموعا عقبگرد داشته و شاهد سیاست های انقباضی بوده ایم. با توسعه تکنولوژی جدید، قدرت ارتباطی و ادراکی جامعه به سرعت رشد یافته و جریان اطلاعات غیر رسمی گسترده ای بر قرار شده است، اما همزمان با انقباض و تحمیل لکنت در فضای رسمی مواجه هستیم.

در واقع و در نتیجه شاهد دو جریان اطلاعات متفاوت بین رسانه های رسمی و رسانه های اجتماعی شده ایم که منجر به شکل گیری دو دنیای مجزا بین دولت و ملت و نوعی شکاف اطلاعاتی دولت – ملت شده است. با سیاست های انقباضی فعلی، اتکاء مردم به فضای غیر رسمی منتقل شده و حکومت نیز که بیشتر منابع دریافت اطلاعاتش رسمی است خود نیز از آنچه می گذرد مغفول می ماند که نتیجه اش جز محدود ساختن باب «حکمت» در حکومت و به روز نشدن قوه عاقله سطوح مختلف سیستم نخواهد بود.

باید اجازه داد به موازات فضای غیر رسمی، فضای رسمی نیز گسترش پیدا کند و جریان اطلاعات در کشور شکل واقعی و متکامل خود را بیابد. برای این مهم بیش از هر زمان نیازمند تنوع و تنفس رسانه ها هستیم، نه توقیف آنها.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته
ابوالفضل فاتح
۲۲ مرداد ۱۳۹۹

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا