خرید تور تابستان ایران بوم گردی

رویاهای «ماکرون بناپارت»

«محسن پاک‌آیین» در یادداشتی با عنوان رویاهای «ماکرون بناپارت» در خبرآنلاین نوشت:

جمله ای منسوب به ناپلئون بناپارت نخستین امپراتور فرانسه در کتابها ثبت شده که می گوید: « احمق هادر فکر گذشته اند، دیوانگان در رویای آینده هستند و تنها انسان های عاقل در زمان حال زندگی می کنند».

اظهارات اخیر ماکرون در لبنان مبنی بر اینکه «خودم مسئولیت سیاسی تغییرات در لبنان را به عهده می‌گیرم» نشان داد که به گفته ناپلئون او هنوز در فکر گذشته و در رویای آینده است و از زمان حال، فاصله دارد.

سال قبل هم زمانی که مکرون با شیفتگی زیاد، از دوستی خود با ترامپ صحبت می کرد، رییس جمهور آمریکا در صفحه توییت خود نوشت: « ماکرون احمق است». با این وصف شواهد نشان می دهد که باید جمله قصار ناپلئون و توییت ترامپ را در مورد حماقت ماکرون، جدی گرفت.

رئیس جمهور فرانسه که هنوز زخم های شنبه های خشم در پاریس را بر تن دارد، ظاهرا کماکان در فکر گذشته است و فراموش کرده که لبنان دیگر مستعمره فرانسه نیست. او در بازدید از بیروت در کسوت ناپلئون و در اظهاراتی مداخله جویانه گفت: « فرانسه هرگز اجازه نخواهد داد لبنان رها شود.»

او که همانند ترامپ علاقمند است افکار عمومی را از مشکلات فراوان داخلی منحرف کند، سعی دارد که فقدان قدرت خود در فرانسه را با قدرت نمائی در لبنان جبران نماید. به همین دلیل با برگزاری یک کنفرانس بین المللی، برای جمع آوری کمک های انسانی به لبنان سعی کرد تا ابراز وجود کند. برگزاری کنفرانس های بین المللی برای کمک به کشورهای نیازمند، ترفندی است که معمولا مورد استفاده رهبران اروپا قرار می گیرد. در این نشست ها که چندبار برای افغانستان هم برگزار شده، کشورهای شرکت کننده با ژست های انساندوستانه ، وعده هایی می دهند که به همه آن هم عمل نمی کنند. فرانسه برای اعمال سلطه جدید بر لبنان، این اقدام را در دستورکار داشت در حالی که ارسال کمک به کشورهای دوست نیازی به نشست های پُرسروصدا ندارد و می تواند از طریق ارتباطات دوجانبه اعمال شود.

در کنفرانس بین المللی فرانسه، کشورهای حاضر تنها ۲۹۸ میلیون دلار به لبنان اختصاص دادند که سهم ۶۵ دلاری میلیونی اروپا، نشان از حقارت این اقدام داشت. فرانسه در کنار کشورهایی همچون آمریکا، عربستان و رژیم صهیونیستی که خود به دنبال تشدید بحران در غرب آسیا هستند، قصد دارند رهبران لبنان را به ناتوانی برای اداره کشور و تامین امنیت متهم کرده و زمینه را برای نفوذ خود فراهم کنند. به همین دلیل کشورهای غربی در مسیر تضعیف دولت لبنان اعلام کردند که کمک های جمع آوری شده را به مردم لبنان پرداخت خواهند کرد. تحولات جاری در لبنان بخصوص تحرکات آمریکا، فرانسه، رژیم صهیونیستی و عربستان این گمان را تقویت می کند که انفجار مهیب لبنان نیز در جهت اهداف کشورهای مذکور، طراحی و اجرا شده است. در واقع سئوال این است که آیا حادثه ای تصنعی همچون انفجار بمب های دوقلو در نیویورک که بهانه و سرآغازی برای دخالت های آمریکا و ناتو در افغانستان و عراق شد ، در بندر بیروت نیز تکرار شده است؟. حمایت سفارت آمریکا از تداوم آشوب و ناامنی در لبنان و این فراز از بیانیه آن سفارت که ملت لبنان لایق رهبرانی هستند که صدای شفافیت خواهی را می شنود، گمانه دخالت عوامل آمریکا در انفجار بندر بیروت را تقویت می کند.

تلاش برای تحت فشار دادن دولت لبنان برای استعفا، تحریک اقوام مختلف برای تشدید اختلافات داخلی، حمایت از آشوب های خیابانی و سوار شدن بر موج تظاهرات مردمی، همه برای نمایش وجود ناکارآمدی در دولت لبنان و القای نیاز به نیروهای بیگانه برای مهار بحران است. اتهام‌زنی‌های همین کشورها به حزب‌الله و پیشنهاد انحلال پارلمان لبنان نیز در این مسیر است که حزب‌الله در آینده نتواند جایگاه مناسبی در پارلمان داشته باشد.

هدف نهایی غرب این است که با بی ثبات سازی لبنان و تضعیف جبهه مقاومت، به دنبال تامین امنیت پایدار برای رژیم صهیونیستی باشد. بخصوص در مقطع فعلی که نتانیاهو با مشکلات جدی داخلی مواجه شده و تظاهرات مردم علیه وی بطور روزانه برگزار می شود، تضعیف محورمقاومت اهمیت مضاعفی برای غرب دارد.

واقعیت های صحنه نشان می دهد که مردم لبنان به حفظ تمامیت ارضی و حاکمیت ملی کشور خود اعتقاد داشته و ترفندهای دولت های غربی –عربی را به خوبی می شناسند. دولت لبنان نیز به حزب‌الله و محور مقاومت اعتقاد داشته و سناریوی موذیانه غرب برای ایجاد جنگ داخلی در لبنان را به خوبی می شناسد. بنظر می رسد با هشیاری مردم و دولت لبنان، برنامه ریزی جدید غربی ها نیز شکست خواهد خورد و منطقه شاهد همکاری های بیشتر کشورها، برای غلبه بر مشکلات غرب آسیا خواهد بود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا