خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تهران می‌خواهد، نمی‌تواند

حامد آئینه‌وند، دانش آموخته دکترای روابط بین الملل در یادداشتی ارسالی به انصاف نیوز با عنوان «تهران می‌خواهد، نمی‌تواند» به بهانه‌ی حادثه‌ی انفجار بندر بیروت نوشت:

۱- حادثه تراژیک انفجار بندر بیروت درحالی رخ داد که جهان درگیر پاندامی کروناست و اقتصادهای بزرگ ایالات متحده ،چین و اروپا کاهش رشدی را تجربه کردندکه تا نیم قرن پیش بی سابقه بوده است. با این حال روشن است پایداری این کشورها در برابر چنین پیشامدهایی قابل قیاس با تحمل اقتصادهای کوچک نیست. فشاری که این روزها اقتصاد ما با آن روبه روست اگر در تاریخ ایران بی نظیر نباشد کم نظیر است. اقتصادی که سهم آن در برآورد سال گذشته بانک جهانی حدود0.53 درصد اقتصاد دنیاست. اقتصادی که روزگاری نه چندان دور در غرب آسیا بی همتا بود و از شرق آسیا چون کره و ژاپن  نیز فاصله معناداری نداشت امروز در شرایطی به سر می برد که حجم اقتصاد ترکیه بدون نفت و دست به گریبان با ابر تورم در دهه های گذشته دو برابر اقتصاد نفتی ایران شده است. نمایی کوچک از فاجعه ای بزرگ…

۲- اسرائیل، ایالات متحده، و متحدان عرب آن در خلیج فارس، بعد از سقوط صدام و ترور رفیق حریری در سال 2005 و اجبار ارتش سوریه به ترک لبنان پروژه خلع سلاح حزب ا… لبنان را پیگیری کرده اند. پروژه ای که به دو دلیل ابتر ماند: اول اینکه تا کنون دادگاه ویژه حریری، رسما حزب ا… را در این ترور محکوم نکرده اگرچه شواهدی ارائه کرده و تعدای را در مظان اتهام قرار داده است. دوم آنکه در جریان جنگ 33 روزه اگرچه لبنان خسارات زیادی دید اما مقاومت حزب ا… سبب کسب مشروعیت سیاسی برای آنها حتی در بین مسیحیان شد. هر چند این دستاورد مانا نبود وحزب ا… با قمار سرمایه اجتماعی خود پای  بشار اسد آن را از کف داد. بنا به برخی گزارش ها تلفات حزب‌الله در جنگ سوریه بین هزار تا دو هزار نفر تخمین زده می شود.

۳- پس از انفجار  اخیر که گفته می شود به واسطه نگهداری 2750 تن نیترات آمونیوم درشرایط نا ایمن رخ داد و متعلق به حزب ا… یا در کنترل آن بوده است، در بیروت بیش از سیصد هزار نفر بی خانمان، حدود 300 نفر کشته و بیش از 5000نفر زخمی شده اند و چیزی حدود 15 میلیارد دلار خسارت وارد شده است. به دنبال این فاجعه و خشم عمومی نسبت به حزب ا…، ابتدا تعدای از اعضای کابینه و سرانجام نخست وزیر  استعفا کردند. خشونت‌های خیابانی گسترده به خیابانها محدود نماند ، به اشغال برخی وزارتخانه ها انجامید و عده ای را واداشت تا در جریان بازدید مکرون از ویرانه بیروت خواست بازگشت به لبنانِ، تحت قیمومیت فرانسه را مطرح کنند. حزب ا… با این سهل انگاری “انتقامی سخت” از لبنان گرفت و از متحدانش در دیگر کشورها گوی سبقت را ربود!حامد آئینه وند

۴- انفجار بیروت مهمترین حادثه تلخ  خارجی جموری اسلامی پس از ترور سردار سلیمانی است چون بازسازی لبنان به شرطی توسط امریکا و غرب یا متحدان عرب آن انجام می شود که برای آنها نه فقط خلع سلاح که به حاشیه رفتن حزب ا… در عرصه سیاسی هم قطعی باشد هر چند دومین رویداد را می توان نتیجه طبیعی اولین اتفاق دانست و پیامدش را حذف بخشی از عمق استراتژیک تهران در خاورمیانه دید.

۵- روزنامه واشنگتن پست در فوریه 2015 در مقاله‌ای به نقل از رابرت فورد سفیر پیشین آمریکا در سوریه حزب‌الله لبنان را در حکم یک ناو هواپیما بر ایرانی در شرق مدیترانه خوانده بود. حالا این ناو هواپیمابر در مسیر نابودی قرار گرفته است و شرایط وخیم کشور نیز اجازه کمک از پوشک تا موشک،یا بازسازی بیروت را نخواهد داد. به ویژه آنکه احتمال تمدید تحریم تسلیحاتی ایران با توجه به درخواست شورای همکاری خلیج فارس از شورای امنیت بالاست. البته ایران تحریم هم نباشد پول چندانی برای خرید سلاح ندارد. مقاومت در برابر خلع سلاح هم به جایی نخواهد رسید مگر آغاز جنگی دیگر که به نفع هیج طرفی در لبنان نیست به ویژه حزب ا…

۶- مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی تهران ضمن اشاره به خروج حدود 100 میلیارد دلار ارز از ایران طی ۹ سال اخیر می گوید سالیانه به طور متوسط ۱۱ میلیارد دلار سرمایه از اقتصاد ایران خارج شده است. و تاکید می کند روند خروج سرمایه از سال ۹۶ شدیدتر شده و چشم اندازی برای توقف آن هم وجود ندارد.

7- فیروزنیا سفیر ایران درلبنان وعده مشارکت گسترده در بازسازی بیروت را داد.وقتی روحانی بیانیه شورای همکاری خلیج فارس در باره تحریم تسلیحاتی را اطلاعیه ای گمنام خواند ایشان هم که از نزیک می شناسم  به خوبی می داند لاف گزاف کنتور ندارد. در اینکه ایران خواهان حفظ نصرا… در لبنان است تردیدی نیست. اما شرایط چنین اجازه ای نمی دهد. تهران می خواهد،نمی تواند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. نویسنده انگار خیلی از شرایط پیش آمده ذوق زده شده!
    از روی چی به گزاره ی سهل انگاری حزب الله رسیدی؟
    مثل بعضیا هم که همه ی کاسه کوزه هارو سر حزب الله شکوندی

    6
    3
  2. سپاس از شما بابت مطالب تحلیلی مستند ومنطقی امیدوارم مسئولین جمهوری اسلامی به اوضاع واطرافشون وبه ظرفیتهای کشور ومردم عاقلانه بیاندیشند ودست از بلند پروازیهای بی نتیجه بردارند وبیش اراین کشور وملت را دجار خسران ننمایند.

    3
    4
  3. خب بهرحال از دیدگاه نهضت آزادی در خصوص سپهر سیاسی مقاومت مطلع شدیم . این هم تحلیلی است برای خودش . البته قبول داریم نهضت آزادی برداشت خودش از اوضاع را گفته نه همه ماجرا را ! جریان لبنان دو سو دارد ، یک سوی آن داخلی است و سوی دیگر آن بعنوان بخشی از پازل مقاومت . و البته مردم لبنان بیش از من و شما با مسئله مقاومت آشنا هستند . انها با پوست و گوشت خود اشغال لبنان توسط اسراییل مورد علاقه شما را لمس کرده اند و میدانند حذف حزب الله از صحنه سیاسی و خلع سلاح وی یعنی تقدیم دوباره لبنان به اسراییل . مردم لبنان راه حلی برای برون رفت انسداد سیاسی داخلی میخواهند نه حذف قدرتمند ترین نیروی مقابل اسراییل را . والبته انچه که در لبنان به حزب الله در خصوص نگهداری کودهای شیمیایی مذکور گفته میشود عمدتا از ناحیه جریان 14 مارس است . جریان مسیحی که خود اداره گمرک و بندرگاه بیروت را در اختیار داشته نظر دیگری دارد و حزب الله را مسئول نمیداند و هنوز هم دادگاه نظرش را درخصوص مقصر اصلی انفجار بیان نداشته است . گیرم که درنهایت حزب الله را متهم کنند که این ابتدای راه حزب الله در مورد حادثه مذکور است . این حادثه و ویرانی ان که از تخریب گسترده لبنان توسط اسراییل در جنگهای اخیر بیشتر که نیست . آیا ویرانی لبنان در جنگهای با اسراییل را جریان غرب و متحدین امریکا بازسازی کردند ؟ خیر! بازسازی لبنان در چند بخش صورت گرفت : بخش جریان اهل تسنن که با هزینه اهل تسنن و البته گشاده دستی جریان رادیکال و غیراخوانی یعنی عربستان و متحدینش بازسازی شد . بخش جریان مسیحی که با هزینه خود مسیحیان لبنان و در غیاب حتی یک دلاراز کمکهای کشورهای غربی و مسیحی انجام پذیرفت . و بخش جریان شیعی که با هزینه شیعیان و کمک سخاوتمندانه ایران انجام پذیرفت و البته در این بخش باید بازسازی بخش عام المنفعه لبنان را نیز بیفزاییم . در ان جنگها همه اردوگاه مورد علاقه نویسنده مقاله یعنی جبهه غربی ، عبری ، عربی کمر همت برای زدن ریشه حزب الله بعنوان مسبب و مسئول شروع جنگ با اسراییل و مسئول ویرانی های لبنان بستند . اما میبینیم در انتخابات مجلس تعدادنمایندگان راه یافته از جریان سیاسی حزب الله افزایش چشمگیری یافته و حتی در دولت لبنان نیز سهمی از کرسی های وزارتی نیز به حزب الله رسید . و این یعنی افزایش محبوبیت حزب الله در پس ویرانه های جنگ ! اگر بعد مقاومتی در سپهرسیاسی لبنان را حذف کنیم ، میتوان با اغماض بخشی از افاضات نویسنده مقاله را پذیرفت اما حوادث دو دهه اخیر در غرب آسیا انچنان با موضوع مقاومت گره خورده که هر سیاستمداری قبل از تحلیل سیاسی اوضاع داخلی کشورش ناگزیر هست از پنجره مقاومت نیز نگاهی به سپهر سیاسی مورد علاقه اش نیز بیندازد و این چیزی نیست که ما بعنوان یک ایرانی انرا تحلیل کنیم . بلکه مردم این منطقه حوادث سوزناک ناشی از دخالت های سه جبهه غربی، عبری و وهابی را با پوست و گوشتشان لمس کرده اند و میدانند که فقط مقاومت در برابر توطئه های شیاطین است که انها را از تکرار حوادث مشابه حفظ میکند . حوادث وحشتناکی که منطقه را در برگرفته موجب میشود حتی مردم عادی هم علیرغم اعتراضاتشان اما مواظب باشند اصل مقاومت آسیب نبیند .

    4
    3
  4. در نتوانستن بعضی امور شکریست واجب ای کاش در عراق و سوریه هم نتواند خلاصه کلام اینکه صاحبان اصلی ، همانا مردم و ملتها هستند حتی در زمانی که بعضی ها مثلا تصور می کنند که : می توانند

    2
    1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا