خرید تور تابستان ایران بوم گردی

لیلاز: نتایج انتخابات ۱۴۰۰ بناپارتیسم خلق خواهد کرد

سعید لیلاز، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و تحلیلگر مسائل اقتصادی می‌گوید: مقداری سخت است راجع به انتخابات ۱۴۰۰ ایران گمانه‌ای زد، ولی فکر می‌کنم به سمت یک دست شدن قوای سه‌گانه خواهیم رفت و این یکدست شدن نوعی بناپارتیسم را خلق خواهد کرد.

لیلاز در پاسخ به این پرسش دیدارنیوز، که برنده انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال 1400 کدام جریان سیاسی خواهد بود، اظهار کرد: مشارکت پایین مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفند ۹۸ تحت تاثیر رسانه‌های بیگانه صورت نگرفت، کما اینکه همین مردم در انتخابات سال ۹۴ حضوری ۴۰ میلیونی داشتند. مردم ایران رشیدتر و باهوش‌تر از این روایت‌ها هستند و باید بررسی کرد که چه عوامل داخلی باعث عدم اقبال و استقبال مردم نسبت به این انتخابات شده است.

وی افزود: صدا و سیما هر کاری که دلش بخواهد انجام می‌دهد وقتی رسانه ملی نسبت به افکار عمومی بی توجهی می‌کند باید منتظر عواقب آن هم بود. معتقدم نارضایتی مردم نسبت به انتخابات به معنی قهر آن‌ها نسبت به کل نظام نیست و اگر اندکی اوضاع اقتصادی بهبود یابد، مقداری نظام به ملت روی خوش نشان دهد و نظرات و مطالبات آن‌ها به رسمیت شناخته شود، بسیاری از این مسائل بین دولت و ملت حل می‌شود.

لیلاز با بیان اینکه حتی پخش صدای و انتشار عکس محمدرضا شجریان در تلویزیون باعث جذب مردم به نظام می‌شود، یادآور شد: در حالی که این یک اتفاق ساده و معمولی محسوب می‌شود، حالا اگر حاکمیت تصمیم بگیرد می‌تواند در ابعاد کلان‌تر دل مردم را به دست بیاورد. اگر افکار ملت ایران و مطالبات بدیهی آن‌ها به رسمیت شناخته شود، ما می‌توانیم خیلی سریع به یک مصالحه و آشتی ملی برسیم.

واژه اصولگرا را قبول ندارم

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به گمانه‌زنی‌هایی که پیرامون حضور نامزد‌های دو جریان سیاسی در ۱۴۰۰ وجود دارد پیش‌بینی شما در خصوص برنده یا بازنده آن انتخابات چیست، گفت: نتایج انتخابات ریاست جمهوری در گذشته بار‌ها ما را غافلگیر کرده است و مقداری سخت است راجع به انتخابات ۱۴۰۰ ایران گمانه‌ای زد، ولی فکر می‌کنم به سمت یک دست شدن قوای سه‌گانه خواهیم رفت و این یکدست شدن نوعی بناپارتیسم را خلق خواهد کرد و شاهد شبحی از بناپارت در ایران خواهیم بود.

وی با تاکید براینکه واژه اصولگرایی که به یک جریان سیاسی کشور اطلاق می‌شود را قبول ندارم، خاطرنشان کرد: اصولگرا کسی است که پای حرف خود ایستادگی کند و هزینه آن را هم بدهد. گروهی که از آن‌ها نام برده شد مشتمل بر دو طیف محافظه‌کاران سنتی و رادیکال‌ها هستند. رادیکال‌ها خود به دو یا سه دسته احمدی‌نژادی‌ها، پایداری‌ها و قالیبافی‌ها تقسیم می‌شوند. به نظرم تم دولت بعدی ایران با زمینه نظامی خواهد بود که بناپارتیسم بهترین و نزدیکترین واژه به این تم است.

این کارشناس اصلاح‌طلب گفت: تحولات و انتخابات خارجی‌ها یا آمریکایی‌ها در انتخابات ریاست جمهوری ایران در گذشته تاثیری نداشته و در این دوره هم تاثیری نخواهد داشت. ولی مذاکره یا عدم مذاکره ترامپ با ایران ممکن است در برنده یا بازنده شدن او تاثیر داشته باشد، ولی به نظر نمی‌رسد پیروزی دموکرات‌ها یا جمهوری‌خواهان در آمریکا تاثیری بر انتخابات ایران داشته باشد.

شاخص بورس نزول نخواهد کرد

لیلاز در خصوص نوسانات بورس اظهار کرد: اظهارات وزیر اقتصاد در مورد طبیعی بودن نوسان در بازار بورس را درست است و این امری بدیهی است، زیرا رابطه ریسک و سود در علم اقتصاد مستقیم است یعنی هر قدر ریسک بالاتر باشد سود هم بالاتر است. شتاب شاخص بورس قرار نیست تا ابد با سرعت بالا پیش برود و اگر رشد در بورس دارای نوسان کمتری باشد اعتماد سرمایه‌گذاران طولانی‌تر خواهد شد.

وی ادامه داد: سقوط در بورس تهران به صورت سقوط ناگهانی در شاخص‌ها نیست. ما، چون رشد نقدینگی نامتعارفی داریم، سقوط در بورس به صورت رکود طولانی مدت در شاخص اتفاق میافتد. زمستان سال گذشته پیشبینی کردم شاخص بورس سقوط نخواهد کرد و سقوط آن به صورت رکود طولانی مدت شاخص‌ها ظهور می‌کند، امری که اکنون شاهد آن هستیم؛ لذا شاخص بورس نزول نخواهد کرد و تا مدتی روی یک خط با اندکی نوسان قرار خواهد گرفت.

اولویت ما کاهش فشار آمریکا است

لیلاز قرار داد اقتصادی با ایران را فرصتی مغتنم ارزیابی کرد و گفت: با توجه به شرایط بین‌المللی که در آن قرار داریم روابط تجاری و اقتصادی با چین و هر کشور دیگری اتفاقی طبیعی است و اطمینان دارم نظام جمهوری اسلامی و دولت روحانی در این سنخ از معاملات منافع ملی و تمامیت ارضی را با هیج دولت و شرکت خارجی معامله نخواهند کرد. اولویت اصلی دولت کاستن از فشار ایالات متحده آمریکا بر اقتصاد ایران است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا