خرید تور تابستان ایران بوم گردی

کاملا هریس کیست؟

نگار مرتضوی، فعال رسانه‌ای در صفحه‌ی توییتر خود نوشت:

«‏خانم هریس دختر دو مهاجر است، مادرش اهل هند و پدرش سیاه پوست اهل جاماییکاست. انتخاب اولین زن سیاه پوست و هندی برای معاونت ریاست جمهوری در یکی از دو حزب اصلی آمریکا، بی سابقه و تاریخی است. او نماد آمریکای امروز و فرداست؛ کشوری متنوع و متکثر.

‏جو بایدن وعده داده بود که معاونش زن خواهد بود. جناح پیشروی حزب دموکرات فشار می‌آورد که این زن حتما رنگین‌پوست باشد. بعد از مرگ جورج فلوید و تظاهرات گسترده علیه نژادپرستی در آمریکا، فشارها بیشتر شد و نهایتا بایدن اولین زن سیاه‌پوست را وارد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا کرد.

‏پیش از این سه زن، همه سفید پوست، در انتخابات ریاست جمهوری بین دو حزب اصلی شرکت کردند. از حزب دموکرات هیلاری کلینتون، نامزد ریاست جمهوری در ۲۰۱۶ و ژرالدین فرارو نامزد معاونت ریاست جمهوری در ۱۹۸۴، و از حزب جمهوری‌خواه سارا پیلین نامزد معاونت ریاست جمهوری در ۲۰۰۸ که هر سه باختند.

‏نام چند زن برجسته دیگر هم برای معاونت مطرح شد. الیزابت وارن، سناتور معروف از جناح پیشروی حزب دموکرات است اما سیاه‌پوست نیست. سوزان رایس، مشاور سابق اوباما، سیاه‌پوست است اما چون قبلا در انتخابات شرکت نکرده، بر خلاف خانم هریس محبوبیتش بین رای‌دهندگان سنجیده نشده و ریسک زیادی دارد.

‏خانم هریس در دو انتخابات مهم در پرجمعیت‌ترین ایالت آمریکا پیروز شده؛ اول به عنوان دادستان کل ایالت و بعد به عنوان سناتور ایالت کالیفرنیا که هر دو بار میلیون‌ها رای آورد. این نشانه‌ توانایی او برای کسب رای است. در انتخابات مقدماتی برای نامزدی حزب دموکرات هم توانایی‌اش را نشان داد.

‏در مناظرات انتخاباتی سال گذشته نشان داد جسور است و خبرساز. حتی یک بار به خود بایدن حمله سختی کرد و مدت‌ها تیتر خبرها شد که بایدن در مناظره بعدی به شوخی به او گفت ملاحظه‌اش را بکند. حتی بعضی اعضای تیم بایدن به دلیل همان حمله تاریخی، مخالف انتخاب هریس بودند.

‏سابقه او به عنوان دادستان کالیفرنیا درخشان نیست. آمار زندانیان سیاه پوست در دوره او بالا رفت و انتقادات موجهی به عملکردش در مبارزه با جرم و خشونت وارد است. اما از زمان ورود به مجلس سنا، مواضع و عملکردش پیشروتر شده و در سه سال گذشته بارها با دولت ترامپ سرشاخ شده و خبرساز شده است.

‏در سیاست خارجه سابقه طولانی و مواضع عمیقی ندارد و به جناح میانه حزب دموکرات نزدیک است. مواضعش در مورد ایران مثبت است؛ مخالف جنگ و درگیری نظامی با ایران است، موافق دیپلماسی و بازگشت به برجام است. اما روابطش با لابی اسراییل و ایپک هم نزدیک است، مثل خود جو بایدن.

‏از مخالفان سرسخت فرمان مسافرتی ترامپ است. اوایل سال ۲۰۱۷ با هزاران معترض به فرمان مسافرتی، جلوی کاخ سفید و جمع شدیم. کمی بعد دیدیم دو سناتور به ما پیوستند و با صدای بلند علیه ترامپ و فرمان‌اش شعار میداند. خانم هریس میکروفون را گرفت و سخنرانی آتشینی هم کرد.

‏در جریان اعتراضات آبان ماه در ایران هم خانم هریس گفت همراه «مردم شجاع ایران» است و به سرکوب معترضان اعتراض کرد. او از حکومت ایران خواست «به جای کشتن شهروندان، نقض حقوق بشر، قطع اینترنت، و بی ثبات کردن منطقه، به صدای مردم توجه کند و مشکلات را اصلاح کند».

‏نکته جالب این که تا امروز تنها یک سیاه‌پوست در انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ آمریکا پیروز شده؛ باراک اوباما که در تیم انتخاباتی «اوباما-بایدن» و با همراهی جو بایدن پیروز شد. حالا جو بایدن با یک سیاه‌پوست دیگر همراه شده و باید دید تیم «بایدن-هریس» در سه ماه آینده چه خواهد کرد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا