خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ممنوعیت یا محدودیت ورود آیفون؛ تلاطم در بازار و تاثیر آینده آن برروی دیگر برندهای تلفن

قرن نو نوشت: اعلام ممنوعیت واردات آیفون ، امروز بازار گوشی تلفن همراه را با به هم‌ریختگی مواجه کرد .

ممنوعیت واردات گوشی آیفون و اعلام قرارگیری این برند در فهرست کالاهای لوکس ، در اولین روز خردادماه محاسبات بازار گوشی تلفن همراه را معکوس کرد و تا حدی مانع از معاملات در این بازار شد.
برخی از فروشندگان آیفون امروز دست از معامله کشیدند و اعلام کردند با توجه به تصمیمات اتخاذ شده گوشی تلفن با این برند هنوز قیمت ندارد . نکته مهم اینجاست که به صورت آنی نیز قیمت های اعلامی افزایش بسیار قابل توجهی را تجربه کرد.

این افزایش قیمت تنها محدود به برند آیفون نشد و سایر برندهای رقیب را نیز با افزایش مواجه کرد. یکی از فعالان بازار گوشی تلفن همراه در این خصوص به خبرنگار ما گفت: قیمت‌ها در بازار در حال افزایش است و با توجه به رشد بهای دلار در بازار آزاد، این انتظار می‏رفت که گوشی تلفن همراه تا حدی گران شود اما نکته اینجاست که تغییر معادله برای واردات آیفون در این شرایط ، سبب افزایش قابل توجه نرخ‎ها گردید.
هفته گذشته نیز سامانه ثبت سفارش برای ثبت درخواست ارز جهت واردات آیفون، خطایی مبنی بر اینکه امکان ثبت سفارش تلفن همراه با برند Apple تا روز شنبه، ۳۱ اردیبهشت ماه جاری امکان‌پذیر نیست، نمایش می‌داد. اکنون به نظر می‌رسد محدودیت‌ها برای واردات این گوشی ادامه دارد.

گروه ۲۷، کالاهایی هستند که از ارز حاصل از صادرات برای واردات آن‌ها استفاده می‌شود. لوازم آرایشی و بهداشتی، لوازم التحریر، سیستم تهویه هوا، کیسه فیلتر صنعتی، پارچه رومبلی، ماشین آلات راه سازی، وسایل ورزشی، وسایل جانبی لوازم خانگی، تجهیزات و لباس ایمنی، میوه موز و کمپوت آناناس برخی اقلام، برخی از کالاهایی هستند که در قالب گروه ۲۷ بوده و واردات آن‌ها به کشور با مشکلات عدیده‌ای همراه است.

پیش از این نیز اعلام شده بود واردات گوشی‌های آیفون، سری S، نوت و Z سامسونگ منوط به دریافت ارز حاصل از صادرات خشکبار است. «امیر اسحاقی»، دبیر انجمن واردکنندگان موبایل اعلام کرد این تصمیم از نظر اقتصادی نادرست بوده و شوک بزرگی به بازار وارد می‌کند.

او همچنین معتقد است این تصمیم، نگرانی‌های مختلفی را برای دارندگان آیفون در کشور به دنبال خواهد داشت: «قیمت این گوشی احتمالا تحت تاثیر ممنوعیت‌ها و محدودیت در واردات، افزایش قابل توجهی خواهد داشت.

همین امر سبب افزایش سرقت شده که امنیت مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد. از سوی دیگر به علت عدم سرویس دهی رسمی اپل به کاربران آیفون در ایران، جهت تعمیر و تامین قطعات گوشی‌های داخل کشور، نیاز به ورود این گوشی‌ها به کشور است؛ که این محدودیت نیز مشکلاتی برای کاربران این گوشی‌ها ایجاد خواهد کرد.»
اسحاقی خاطرنشان کرد هم اکنون نیز چند هزار گوشی آیفون در گمرک بوده که با این تغییر وضعیت، ترخیص آن‌ها در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.
فعالان بازار موبایل می‎‌گویند تغییرات رخ داده در نهایت در کنار افزایش قیمت ارز می تواند زمینه را برای گران تر شدن گوشی هوشمند مهیا کند.


ایرنا نوشت: ثبت سفارش گوشی آیفون از امروز با محدودیت‌هایی همراه شده، به طوری که آخرین تغییرات اعمال شده در سامانه جامع تجارت نشان از عدم امکان ثبت سفارش واردات انواع گوشی از برند اپل دارد.

واردکنندگان گوشی همراه اعلام کردند که از امروز برای ثبت سفارش گوشی آیفون با محدودیت‌هایی همراه شده‌اند و امکان ثبت سفارش این گوشی را نداشته‌اند.

پیگیری خبرنگار ما از آخرین تغییرات اعمال شده در سامانه جامع تجارت نیز موید عدم امکان ثبت سفارش واردات انواع گوشی از برند اپل است.

بر این اساس از شب گذشته، برند تلفن همراه apple در گروه کالایی ۲۷ قرار گرفته و فعلاً امکان ثبت سفارش آن وجود ندارد.

همان طور که در تصویر بالا نیز قابل مشاهده است، برند تلفن همراه اپل در گروه کالایی ۲۷ قرار گرفته و امکان ثبت سفارش آن وجود ندارد.

لازم به ذکر است، وزیر صنعت، معدن و تجارت اخیراً طی‌نامه‌ای به رییس جمهور، اختصاص یک میلیارد دلار به واردات اپل در سال گذشته را تایید کرده بود.

با توجه به ارز بری یک میلیارد دلاری واردات این برند موبایل به نظر می‌رسد با اعمال این ممنوعیت و تخصیص منابع آزادشده ارزی به کالاهای مصرفی ضروری، شاهد تعادل در سایر بازارها خواهیم بود.

از هفته‌های گذشته بحث ممنوعیت واردات گوشی‌های لوکس بالای ۶۰۰ دلار از سوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس پیشنهاد شده است. نکته جالب توجه این بوده که کمیسیون اصل ۹۰ به دلیل نیاز مبرم به صرفه جویی ارزی در شرایط بحرانی تحریم این موضوع را مطرح کرده است، البته در سال گذشته قریب به ۱.۴ میلیارد دلار گوشی لوکس بالای۶۰۰ دلار که عمدتاً از برند تجاری اپل بوده‌اند.

بر اساس اعلام بانک مرکزی در فروردین‌ماه سال جاری، ۳ میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی، یک میلیارد دلار برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی و حدود هفت میلیارد دلار برای واردات سایر اقلام ارز تخصیص داده شده است. علاوه بر این بانک مرکزی در فروردین‌ماه ۷ میلیارد دلار برای واردات کالاهای غیراساسی تخصیص ارز داده است.


سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل با بیان اینکه ممنوعیت واردات آیفون هنوز به صورت رسمی ابلاغ نشده است، گفت: در کارتابل واردکنندگان در سامانه جامع تجارت، آیفون در گروه ۲۷ کالایی قرار گرفته است.

محمد رضا عالیان در گفت و گو با خبرنگار مهر در مورد ممنوعیت واردات گوشی‌های آیفون، اظهار کرد: هنوز به صورت رسمی ممنوعیت واردات گوشی‌های آیفون اعلام نشده و ابلاغیه صادر نشده است، بلکه در کارتابل شرکت‌های واردکننده در سامانه جامع تجارت، اطلاعیه‌ای مبنی بر قرار گرفتن آیفون در گروه ۲۷ کالایی که مربوط به گروه کالاهای لوکس می‌شود، منتشر شده است.

سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی افزود: نکته‌ای که متولیان فراموش کرده اند این است که واردات گوشی‌های پرچمدار تعرفه ۵ درصدی داشت که به ۱۲ درصد افزایش یافت و قرار بود ما به التفاوت ۷ درصدی در صندوق حمایت از تولید موبایل نگه داری شود، عملاً با ممنوعیت واردات صندوق حمایت از تولید موبایل هم بی معنی می‌شود.

وی ادامه داد: از سویی دیگر باید در مورد خدمات پس از فروش آیفون‌هایی که تاکنون آمده هم فکری شود؛ خدمات پس از فروش در ایران ۱۸ ماهه است، بنابراین آیفونی که دیروز فروخته شده تا ۱۸ ماه باید گارانتی داشته باشد، وقتی واردات ممنوع شود، شرکت از کجا قطعات این گوشی را تهیه کند و خدمات پس از فروش ارائه دهد.

عالیان به بازار موبایل هم اشاره کرد و گفت: ممنوعیت هر وسیله‌ای تأثیرات منفی بر بازار می‌گذارد و منجر به این می‌شود که کالاهای دیگر ارزش کاذب پیدا کنند و از ارزش واقعی خود دور شوند.

سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی اظهار کرد: همچنین مصرف کنندگان آیفون نیز به سمت استفاده از گوش‌های پرچم دار سایر برندها می‌روند و به این ترتیب صرفه جویی ارزی خاصی هم رخ نمی‌دهد زیرا حجم واردات این قبیل گوشی‌ها افزایش می‌یابد. از سویی دیگر نیز به قاچاق دامن زده می‌شود.


دنياي اقتصاد : توقف ثبت سفارش برای واردات آی‌فون در هفته اخیر، بر شایعه احتمال ممنوعیت ورود این برند به ایران دامن زده است. مجلس با استناد به لزوم صرفه‌جویی ارزی در شرایط تحریم، بر ضرورت توقف واردات گوشی‌های آی‌فون به‌عنوان کالایی لوکس تاکید دارد. این درحالی است که این ممنوعیت، تقاضا را به سوی پرچمداران برندهای دیگر که قیمتی مشابه آی‌فون دارند منتقل می‌کند و خواسته سیاستگذار برآورده نخواهد شد. در صورت تایید رسمی توقف واردات آی‌فون، پیش‌بینی می‌شود گوشی‌های آی‌فون و حتی گوشی‌های میان‌رده بازار نیز گران شوند.

خطای سیاستی در بازار موبایل

از ابتدای سال جاری، زمزمه‌هایی درباره ممنوعیت واردات گوشی‌های برند آمریکایی اپل به گوش می‌رسید. حالا محدودیتی که از هفته گذشته در ثبت سفارش گوشی‌های این برند ایجاد شده و موضعی که ماه گذشته کمیسیون اصل نود مجلس در قبال این موضوع در پیش گرفت، احتمال جدی شدن این ممنوعیت را تقویت کرده است.

کارشناسان معتقدند سیاستگذاری فعلی برای ایجاد صرفه‌جویی ارزی، موفقیت‌آمیز نخواهد بود و در صورت اعلام رسمی ممنوع شدن واردات آی‌فون، قیمت این گوشی‌ها افزایش قابل توجهی پیدا خواهد کرد و حتی دیگر گوشی‌های بازار نیز از این گرانی متاثر می‌شوند. بررسی‌ها از بازار موبایل نیز نشان می‌دهد که فروشندگان این گوشی‌ها فعلا با ترس از احتمال توقف واردات آی‌فون، کالاهای موجود را با احتیاط بیشتری عرضه می‌کنند و تا همین جا نیز قیمت این گوشی‌ها نسبت به اسفند ماه بسیار بالا رفته است.

مشکلات تامین ارز از تالار دوم نیما

مدتی است که منبع تامین ارز گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار بازار تغییر کرده و دیگر ارز نیمایی به واردات این دسته گوشی‌ها اختصاص نمی‌یابد. در عوض مقرر شده تا تامین ارز این منظور از طریق تهاتر با ارز حاصل از صادرات خشکبار انجام شود.

گذشته از تردیدهایی که در کفایت این منبع ارزی برای پاسخگویی به نیاز واردات گوشی‌های پرچم‌دار وجود دارد، واردکنندگان با مشکلات متعددی مانند عرضه نشدن ارز از سوی صادرکنندگان یا ارائه آن با نرخی بالاتر از نرخ بازار نیز در این مدت مواجه شدند. حالا اما واردکنندگان داستان جدیدی پیش‌رو دارند. از هفته گذشته، زمانی که واردکنندگان قصد داشتند سفارش‌های خود را برای تخصیص ارز در سامانه ثبت کنند، با پیامی مواجه شدند که در آن عنوان شده بود: «امکان ثبت سفارش تلفن همراه با برند اپل تا روز شنبه ۳۱ اردیبهشت ماه وجود نخواهد داشت.» در مورد چرایی چنین تصمیمی، گمانه‌زنی‌های مختلفی وجود دارد.

 محمدرضا عالیان، سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: یکی از سناریوهایی که درباره علت این تصمیم می‌توان مدنظر داشت، ناموفق بودن عملکرد تالار دوم نیما در تامین ارز واردات گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار است. اکنون مشاهده می‌شود که حتی گوشی‌های برندهای دیگری نیز که ثبت سفارش آنها انجام شده و محدودیتی برای آنها اعمال نشده، نمی‌توانند ارز لازم را تامین کنند. وی می‌افزاید: به نظر می‌رسد سازمان توسعه تجارت چنین تصمیمی گرفته تا با ممنوع شدن ثبت سفارش گوشی‌های آی‌فون که سهم زیادی در بازار گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار دارند، از تشکیل صف‌های طولانی برای تخصیص ارز جلوگیری کند.

رضا خوش‌خرام، از واردکنندگان بازار موبایل نیز در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» اظهاراتی مطرح کرد که می‌تواند مهر تاییدی بر این گمانه‌زنی باشد. وی می‌گوید از زمان ممنوع شدن ثبت سفارش گوشی‌های آی‌فون، متاسفانه تخصیص ارز حتی برای سفارش‌های آی‌فونی که پیش‌تر ثبت شده‌اند نیز انجام نگرفته و همین امر آنها را در بلاتکلیفی قرار داده است.

با وجودی که موعد این محدودیت برای ثبت سفارش آی‌فون دیروز به پایان رسید، اما پیگیری‌های «دنیای اقتصاد» از انجمن واردکنندگان موبایل و فعالان بازار به جایی نرسید و هیچ‌یک هنوز درباره آینده این موضوع اطلاعی نداشتند. برخی شنیده‌ها حاکی از آن است که احتمالا این ممنوعیت دست کم تا شهریور ماه ادامه خواهد یافت. اما هنوز هیچ منبع رسمی این شایعه را تایید یا رد نکرده است و تماس‌های «دنیای اقتصاد» با رئیس سازمان توسعه تجارت برای پیگیری این موضوع بی‌پاسخ ماند.

حساسیت نابجا به برند اپل

با این‌حال توقف واردات آی‌فون به دلیل ناتوانی در تامین ارز لازم از طریق تالار دوم نیما، تنها سناریوی مطرح شده برای این موضوع نیست. اظهارات مدت اخیر مجلس نشان می‌دهد که واردات گوشی‌های به اصطلاح لوکس و در راس آن برند آمریکایی اپل، یکی از حساسیت‌های نمایندگان مجلس است. حدود یک ماه پیش، علی خضریان، سخنگوی کمیسیون اصل نود قانون اساسی در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با صدا و سیما به زمزمه‌ها درباره احتمال ممنوع شدن واردات گوشی‌های آی‌فون واکنش نشان داد و گفت: «طبق قولی که از وزارت صمت و وزیر اقتصاد گرفته‌ایم قرار است تا نیمسال اول سال ۱۴۰۱، با پیگیری پرونده این موضوع جلوی واردات محصولات این برند گرفته شود و اجرای این طرح کامل شود.» در این مصاحبه حسن شجاعی، رئیس کمیسیون اصل نود قانون اساسی در مجلس شورای اسلامی نیز با ذکر اظهارات مشابهی تاکید کرد که موضوع اجرای سختگیرانه ممنوعیت واردات کالاهای آمریکایی و لوکس، به خصوص گوشی‌های آی‌فون را به سرانجام خواهند رساند و مجلس خواستار ممنوعیت گوشی‌های برند اپل شده است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود تصریح کرد: هرچند اگر دولت به وعده‌های داده شده در زمینه ممنوع کردن واردات گوشی‌های لوکس عمل نکند خود مجلس وارد عمل شده و پیگیری کارها را پیش می‌گیرد. استدلال این گروه، لزوم توقف واردات این گوشی‌ها برای صرفه‌جویی ارزی است.

آنچه در گفته‌های مسوولان پیرامون لزوم ممنوعیت گوشی‌های لوکس بیش از همه جلب‌توجه می‌کند، تاکید بسیار زیاد آنها بر برند اپل و گوشی‌های آی‌فون است. این درحالی است که گوشی‌های پرچم‌دار برندهای دیگری مانند سامسونگ نیز قیمت مشابهی دارند و از نظر ارزبری در شرایط یکسان قرار دارند. اما حساسیت نسبت به ممنوعیت واردات آنها با این شدت نیست.

 گذشته از آنکه در برخی از گفته‌ها مبنی بر لزوم ممنوعیت آی‌فون، به صحبت‌های رهبری پیرامون واکنش به تحریم‌های ظالمانه آمریکا و ضرورت واکنش و تحریم محصولات این شرکت استناد می‌شود، اما این موضوع علت دیگری نیز دارد.

طبق گزارش‌های گمرک، در سال گذشته در مجموع ۲/ ۴ میلیارد دلار گوشی از مبادی رسمی وارد ایران شده است که بیش از ۳/ ۱ میلیارد دلار به گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار اختصاص دارد که ۲/ ۳۲ درصد ارزش کل واردات گوشی را دربرمی‌گیرد. این در حالی است که از نظر تعداد، گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار فقط ۲/ ۶ درصد از کل سهم داشته است؛ به‌طوری که در سال گذشته از مجموع ۷/ ۱۷ میلیون دستگاه وارد شده ۱/ ۱میلیون دستگاه برای بالای ۶۰۰ دلار بوده است. در اظهارات اخیر سیاستگذاران چنین استدلال می‌شود که چون در جنگ اقتصادی و شرایط تحریم هستیم، صرف منابع ارزی برای کالای غیرضروری معقول نیست و بهتر است جلوی واردات کالاهایی که ارزبری زیادی دارند و در عین حال ماهیت لوکس دارند گرفته شود.

طبق آمارها سهم برند اپل از گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار، بسیار بیشتر از دیگر برندها مانند سامسونگ و شیائومی است و در نتیجه مدیران تصمیم گرفته‌اند تا با ممنوعیت این برند، بیشترین صرفه‌جویی ارزی را انجام دهند. اما غافل از اینکه این رویکرد نیز آسیب‌های خاص خود را دارد و نمی‌تواند مقصود سیاستگذار را برآورده کند. سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل می‌گوید: ممنوعیت ورود آی‌فون باعث افزایش گرایش به پرچم‌داران برندهای دیگر مثل سامسونگ می‌شود و عملا منابع ارزی صرفا صرف برند دیگری می‌شود. در نتیجه چنانچه هدف صرفه‌جویی ارزی در شرایط تحریم است، صرفا با ممنوع کردن برند اپل و گوشی آی‌فون این خواسته محقق نخواهد شد.

بازار موبایل در ماه‌های اخیر بارها از سیاست‌های نسنجیده آسیب دیده و به تبع آن اختلال‌هایی در بازار ایجاد شده است. همین حدود یک ماه پیش بود که به دنبال مخالفت‌ها برای انتقال منبع تامین ارز واردات موبایل از نیما به ارز تهاتری خشکبار، فعالیت تالار دوم نیما متوقف شد، اما به فاصله کوتاهی مجددا تصمیم گرفته شد که تامین ارز مجددا به این تالار واگذار شود.

اگرچه در حدفاصل تعطیلی و بازگشایی مجدد این بازار، مدتی واردات موبایل به دلیل تامین نشدن ارز مختل شد، اما آسیب چندان جدی به بازار وارد نشد. زیرا اواخر سال ۱۴۰۰ تعداد بسیار زیادی گوشی، فراتر از نیاز واقعی بازار، وارد کشور شده بود و در این مقطع زمانی تامین کالا با مشکل مواجه نشد. اما احتمالا این‌بار آسیب این تغییر اخیر جدی‌تر باشد. زیرا دیگر بخش زیادی از موجودی کالایی فروشندگان به اتمام رسیده و با تردیدها درباره سرنوشت واردات آی‌فون، در عرضه این گوشی‌‌ها به بازار با تامل بیشتری برخورد می‌شود.

 صحبت‌های فعالان بازار حاکی از آن است که قیمت گوشی‌های آی‌فون نسبت به اواخر سال گذشته افزایش زیادی داشته و همین گرانی حتی می‌تواند گوشی‌های برندهای دیگر و حتی میان‌رده را نیز متاثر کند. برخی از فروشندگان پیش‌بینی می‌کنند چنانچه خبر احتمال ممنوعیت واردات آی‌فون رسمی شود، قیمت گوشی‌های این برند رشدی انفجاری خواهد داشت.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا