خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نامه‌ی ابوالفضل فاتح خطاب به رئیس صداوسیما

ابوالفضل فاتح در نامه ای خطاب به به رییس سازمان صدا و سیما نوشت: امام حسین(ع)  برای مردم ایران تنها یک موضوع مذهبی نیست که موضوعی فرامذهبی و یک امر ملی و شالوده ی  فرهنگ و شخصیت و غیرت هر ایرانی نیز هست. عمق باور مردم به امام حسین (ع) آن گونه است که برخی شاید به غفلت در انجام برخی احکام دچار سستی شده باشند، اما حضور و مشارکت در مراسم عزاداری امام حسین (ع)  را از تقویم خود خارج نمی کنند. ای کاش در برنامه های امسال که طیف مخاطبان بسیار گسترده تری از مخاطبان با سلایق وسیعی را در داخل و خارج از کشور شامل می شود، رویکرد جدیدی اتخاذ شده  و محرم و صفر را همانگونه که مردم در سنت هایشان و با طیف وسیعی از  برنامه ها و سخنرانان و مداحان و  نمادها و هنرهاب آیینی برگزار نموده اند، منعکس فرمایید. ای کاش تدابیری اندیشیده شود که از هرگونه بهره برداری حزبی و جناحی ممانعت شود. بکوشیم دستگاه عزاداری امام حسین (ع) را با باشگاه بازی های جناحی مان خلط نشود و همه مراقب باشیم، نام امام حسین (ع) را فدای تبلیغ و تملق خود و دوستانمان نکنیم.

به گزارش شفقنا، متن کامل این نامه به شرح زیر است:

بسمه تعالی

حضور ارجمند جناب آقای علی عسکری

ریاست محترم صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

با سلام و تقدیم احترام

چنان که حضرتعالی مستحضر هستید، مراسم عزاداری مولایمان امام حسین (ع) و گرامیداشت نهضت حسینی امسال به دلیل شیوع کرونا، با مختصات ویژه ای برگزار می شود و متاسفانه محتمل است همه مردم نتوانند طبق سنت های گذشته در مراسم عمومی مشارکت داشته باشند.  در این شرایط بسیاری از مومنین و شیفتگان مکتب حسینی به ناچار خیمه حسینی را در منزل خود برپاساخته و عمده اتکائشان به برنامه ی تلویزیون و فضای مجازی خواهد بود.

همکاران شریف شما در مناسبت های مختلف، تلاش مضاعفی را به کار می بندند که شایان توجه و تقدیر است، اما اگر به نظر سنجی ها رجوع فرمایید، در می یابید که آثار تولیدات و برنامه ها در جامعه، نه در کسب رضایت مردم و نه حتی با خواست برنامه ریزان شما تطبیق ندارد. حوزه ی «رسانه و مذهب» حوزه پیچیده ای است  و آمیختن ارزش های مذهب و معیارهای حرفه ای رسانه با یکدیگر نیازمند مطالعات و تاملات و انعطاف ها و هنرمندی های فراوان در هر دو حوزه رسانه و مذهب است که به آسانی  و از هر کسی مقدور نیست. نگاه کلی به صدا و سیما و سایر برنامه ها به همراه عوامل فراوان برون رسانه ای نیز بر باورهای مردم تاثیر مستقیم می گذارد. اگر تریبونی خدایی نکرده  دروغ گفته باشد، اگر تریبونی اهل تجارت یا بنگاه سیاسی و باشگاه جریانات خاص باشد، اگر تریبونی در حق مظلومان ستم و تحریف  روا داشته باشد و …. مبلغ خوبی برای قرآن و اهل بیت علیهم السلام نیست. حتی اگر رسانه، رسانه ی خوبی باشد، کارش را هم حرفه ای و هنرمندانه انجام دهد اما برخی از جریان و حامیان اصلی آن رسانه خدایی نکرده اشکالات پیش گفته را داشته باشند، باز نتیجه حاصل نمی شود. این گونه نیست که به سادگی بتوان منبر را به صدا وسیما برد و همان نتیجه ای را گرفت که مردم در مساجد و حسینیه  های اصیل می گیرند. حال در نظر بگیرید که بر این مشکلات، مشکل کم سوادی،  بی سلیقگی هنری یا بیانی و یا جناحی گری  نیز اضافه شود. چنان که مکررا دیده می شود که برخی برنامه ها و تولیدات و سخنرانان و مداحان از این مناسبت ها سهوا یا عمدا برای پیشبرد برخی نقل های ضعیف، یا دیدگاه های غلیظ و یا اهداف خاص حزبی بهره گرفته و متاسفانه آثار نامطلوبی در دل و جان  و روحیه مخاطبان بر جای می گذارند.

به عنوان یک شهروند ایرانی و مخاطب صدا و سیما استدعا دارد، بیایید با تاسی از امام حسین (ع) که همه موجودیت خود را برای خداوند فدا نمود،  صدا و سیما را حسینیه حقیقی و خالص حسینی قرار دهید و فارغ از تنگ نظری عده ای که این تریبون ملی را در انحصار خود می خواهند،  با دعوت از همه اساتید مذهبی و هنرمندان بزرگ که خالصانه و خاضعانه به خیمه و پایگاه حسینی تعلق و تعهد دارند با ترویج  منش و روش حسینی، رسانه ملی  را  متبرک به دستگاه بی نظیر حسینی کنید. در پهنه ی وسیع کشورعزیزمان، اساتید برجسته حوزوی و دانشگاهی و هنرمندان بزرگ فراوانی هستند که شیفته ی سید الشهدا (ع) هستند از سواد و دقت و اعتدال و خلاقیت لازم برخوردارند و بی تردید می توانند بر جذابیت های محتوایی و همچنین وجه آموزشی برنامه های مذهبی صدا و سیما بیافزایند و طیف گسترده تر ی از علائق مخاطبان را پوشش دهند، اما در کمال تعجب نادیده گرفته می شوند. بی آن که بخواهم سخنم را خدایی نکرده به همه تولیدات هنری و یا سخنرانان محترم و یا مداحان ارجمند در صدا و سیما تعمیم دهم اما اصرار بر تولیدات، سخنرانان و مداحان خاص با گرایشات سیاسی خاص شاید برای پیشبرد برخی اهداف زودگذر جناحی به کار آید، اما موجب تعمیق باور مردم به معارف به ویژه در دورانی که اعتقادات اصیل به شدت در معرض خطر قرار گرفته است، نخواهد شد.

شما می دانید، امام حسین(ع)  برای مردم ایران تنها یک موضوع مذهبی نیست که موضوعی فرامذهبی و یک امر ملی و شالوده ی  فرهنگ و شخصیت و غیرت هر ایرانی نیز هست. عمق باور مردم به امام حسین (ع) آن گونه است که برخی شاید به غفلت در انجام برخی احکام دچار سستی شده باشند، اما حضور و مشارکت در مراسم عزاداری امام حسین (ع)  را از تقویم خود خارج نمی کنند. ای کاش در برنامه های امسال که طیف مخاطبان بسیار گسترده تری از مخاطبان با سلایق وسیعی را در داخل و خارج از کشور شامل می شود، رویکرد جدیدی اتخاذ شده  و محرم و صفر را همانگونه که مردم در سنت هایشان و با طیف وسیعی از  برنامه ها و سخنرانان و مداحان و  نمادها و هنرهاب آیینی برگزار نموده اند، منعکس فرمایید. ای کاش تدابیری اندیشیده شود که از هرگونه بهره برداری حزبی و جناحی ممانعت شود. ای کاش  آزموده های ناتوان و یا دچار اشتباه دوباره  آزموده نشوند  و به طیف وسیعتری از سخنرانان و مداحان و هنرمندان و تولید کنندگان فرصت داده و شرط شناخت و سواد وتقوی و دقت و خوشنامی به همراه توانمندی در ارائه،  ملاک انتخاب افراد  باشد. ای کاش سخنرانان و مداحان و هنرمندان گرانقدر تمام همتشان تبیین و به تصویر کشیدن فلسفه نهضت حسینی، ترویج معارف اهل بیت علیهم السلام  و ذکر مصائب حضرت سید الشهدا و یاران با وفایشان باشد و چه صدا سیما بخواهد وچه نخواهد ، حتی آن دسته که قبلا اعتراضاتی را برانگیخته اند،  این بار جدا بپرهیزند. همه موظفیم نام امام حسین (ع) را فدای تبلیغ و تملق خود و دوستانمان نکنیم. اگر لیاقتی باشد، همه باید فدای سید الشهدا (ع) باشیم. آبروی اسلام  و تشیع است که باید محفوظ  و پرچم عدالتخواهی و آزادگی امام حسین (ع) است که باید افراشته بماند. اگر هر یک از ما شیعیان در اقامه عزای سید الشهدا کوتاهی کنیم، در دنیا و آخرت مسئولیم.

مجددا عرض می شود، مردم به غلط از فرصت تلویزیون  خصوصی محرومند. اگر درست عمل نشود  حق بزرگی از مردم سلب شده و خدایی نکرده هر که تعمد داشته، مدیون حضرت سید الشهدا (ع) و مردم خواهد بود. علاوه،  فرصت استثنایی  آشتی مردم با صدا و سیما هم فراهم است. شما می توانید از سیاستگذاران و برنامه ریزانتان موکدا بخواهید، این فرصت ملی را از مردم و صدا و سیما نگیرند. البته در مرحله بعد، همه آنچه عرض شد، خواهشی از برنامه ریزان و تولید کنندگان فضای مجازی که مردم را به تریبونهایشان فرا می خوانند نیز هست. همه بکوشیم دستگاه عزاداری امام حسین (ع) را با باشگاه بازی های جناحی مان خلط نکنیم.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

ابوالفضل فاتح

۲۶ مرداد ۱۳۹۹

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. فایده ندارد جناب فاتح ، هیچ فایده ای ندارد. نرود میخ آهنین در سنگ و … عاقبت گرگ زاده گرگ شود/گرچه با آدمی بزرگ شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا