خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سقوط طلای جهانی به پایین‌ترین قیمت یک ماه گذشته

طلای جهانی در پی بالا رفتن ارزش دلار که تقاضای سرمایه گذاری برای این فلز ارزشمند را محدود کرد، به پایین‌ترین قیمت در بیش از یک ماه گذشته سقوط کرد.

 

به گزارش ایسنا، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور 0.7 درصد کاهش یافت و به 1208.38 دلار رسید که پایین‌ترین قیمت از 23 فوریه به این سو بود.

 

در بازار نیویورک هر اونس طلا برای تحویل در ژوئن 8.70 دلار یا 0.7 درصد کاهش یافت و به 1214.80 دلار رسید. بهای معاملات طلا روز پنج شنبه که آخرین روز معاملات هفته گذشته بود با 2.40 دلار یا 0.2 درصد اُفت، در 1221.60 دلار بسته شده بود.

 

طلا هفته گذشته 3.1 درصد کاهش قیمت داشت که بزرگترین کاهش هفتگی از ماه نوامبر بود و اکنون به سوی نخستین کاهش ماهانه در سال 2016 پیش می‌رود در حالیکه در فوریه 11 درصد رشد قیمت ثبت کرده بود.

 

صعود ارزش دلار که تحت تاثیر احتمال افزایش نرخهای بهره آمریکا در ماه آینده روی داده است، باعث شده رشد قیمت طلا از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون به 14 درصد محدود شود. آماری که روز جمعه منتشر شد و نشان داد اقتصاد آمریکا بیش از برآوردهای مقدماتی توسعه یافته است احتمال تصویب افزایش نرخهای بهره در نشست ماه آینده بانک مرکزی این کشور را تقویت کرد.

 

سرمایه گذاران هفته جاری سایر آمار اقتصادی از جمله فروش خانه، اعتماد مصرفی و همچنین آمار اشتغال آمریکا را دنبال خواهند کرد تا به ارزیابی دورنمای سیاست پولی این کشور بپردازند.

 

بانک مرکزی آمریکا در نشست مارس نرخ بهره مبنای را در 0.25 تا 0.5 درصد هدف قرار داد و تعداد دفعات افزایش نرخهای بهره در سال جاری را از چهار دور برنامه ریزی شده در دسامبر، به دو دور کاهش داد. نرخهای بهره پایین به نفع طلا بوده و به این فلز زرد که دارایی بدون بازده است اجازه می دهد با دارایی‌هایی مانند سهام بهتر رقابت کند.

 

طلا از ابتدای سال 2016 تا مقطع کنونی تحت تاثیر آشفتگی بازارهای مالی، ریزش قیمت نفت و ضعیف شدن دورنمای رشد اقتصاد جهانی که تقاضا برای این فلز ارزشمند به عنوان دارایی امن را تجدید کرد، رشد قیمت داشته است. به گفته بارناباس گان، تحلیلگر بانک OCBC، حکمرانی طلا به عنوان دارایی دارنده بهترین عملکرد از ابتدای امسال تاکنون با تقاضای بالایی که برای دارایی امن وجود داشت مورد حمایت قرار گرفته است و اگر دورنمای رشد جهانی ضعیف شود، از این تقاضا کاسته نخواهد شد. با اینهمه دورنمای طلا همچنان تحت تاثیر احتمال افزایش بیشتر نرخهای بهره در آمریکا قرار دارد.

 

به گفته جیمز استیل، تحلیلگر بانک اچ اس بی سی، تحکیم سیاست پولی آمریکا ممکن است تاثیر منفی بزرگی روی طلا نداشته باشد با اینهمه افزایش احتمال نرخها در آوریل در کوتاه مدت به قیمت این فلز لطمه می‌زند. اگر بانک مرکزی آمریکا امسال تنها دو دور افزایش نرخهای بهره را تصویب کند، به طلا اجازه می‌دهد بالای سطح بااهمیت 1200 دلار را حفظ کند.

 

ورود سرمایه به صندوقهای سرمایه گذاری تحت پشتوانه طلا یکی از عوامل موثر در افزایش قیمت این فلز زرد در ماه‌های نخست سال 2016 بوده است. طبق آمار بلومبرگ، میزان دارایی‌های این صندوقها تا 24 مارس به 1770.5 تن افزایش یافت که بالاترین میزان از دسامبر سال 2013 است. دارایی‌های صندوق “اس پی دی آر گولد تراست” که بزرگترین صندوق سرمایه گذاری با پشتوانه طلا در جهان است، روز پنج شنبه به 26.48 میلیون اونس رشد کرد که بالاترین میزان از دسامبر سال 2013 بود.

 

در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری تغییر چندانی نداشت و 15.175 دلار معامله شد. هر اونس پلاتین ثابت بود و در 948.20 دلار ایستاد در حالیکه هر اونس پالادیم برای تحویل فوری با 0.3 درصد افزایش، به 577.40 دلار رسید.

 

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا