خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بزرگترین و پرجمعیت ترین شهرهای جهان را بشناسید

سایت چطور نوشت: معمولا بزرگترین شهرهای جهان بر اساس جمعیت تعیین می‌شوند نه مساحت، اما این کار به این راحتی‌ها نیست و برای تعیین جمعیت یک شهر شاخص‌های مختلفی وجود دارند. آیا جمعیت حومه شهر هم محاسبه می‌شود؟ جمعیت کدام بخش از شهر را برای شمارش در نظر بگیریم؟ این موارد تنها بخش کوچکی از سؤال‌هایی هستند که پیش از شمارش جمعیت یک شهر باید در نظر گرفته شوند. در ادامه، شاخص‌های مختلف تعیین پرجمعیت ترین شهرهای جهان را معرفی می‌کنیم تا بتوانیم بر اساس آنها فهرستی از بزرگترین شهرهای جهان ارائه کنیم.

پرجمعیت ترین شهرهای جهان بر اساس چه شاخص‌هایی تعیین می‌شوند؟

امروزه بیش از نیمی از جمعیت کره زمین، یعنی حدود ۴٫۳میلیارد نفر، در شهرها زندگی می‌کنند، اما کدام شهرها در جدول پرجمعیت ترین شهرهای جهان جای می‌گیرند؟ برای پاسخ به این سؤال ابتدا باید بدانیم کدام مرز و محدوده را برای شمارش جمعیت در نظر می‌گیریم و چه بخش‌هایی جزو شهر محسوب می‌شوند. هر کشوری تعریف متفاوتی از حد و حدود شهر دارد، ازاین‌رو شاخص‌های مختلفی برای انتخاب پرجمعیت ترین شهرهای جهان در نظر گرفته می‌شوند.

مثلا بسیاری معتقدند که شهر چونگ کینگ چین با مساحتی تقریبا برابر مساحت کشور اتریش و بیشترین جمعیت حاضر در محدوده شهری بزرگ‌ترین شهر جهان است، اما همین شهر در جدول دیگری که طبق شاخص متفاوتی تنظیم شده است، شاید حتی جزو ۱۰ شهر بزرگ جهان هم نباشد.

در ادامه، پرکاربردترین شاخص‌های تعیین جمعیت شهرها را معرفی می‌کنیم و جدول پرجمعیت ترین شهرهای جهان بر اساس این شاخص‌ها را ارائه خواهیم داد.

۱. شاخص محدوده شهری (City Proper)

شاخص محدوده شهری همان مرز قانونی شهر است، یعنی جمعیتی محاسبه می‌شود که درون این مرز قانونی قرار دارد. شهر چونگ کینگ که از آن نام بردیم، با درنظرگرفتن محدوده شهری در صدر جدول بزرگترین شهرهای جهان می‌نشیند.

چونگ کینگ طولانی‌ترین و شلوغ‌ترین خط راه‌آهن تک‌ریلی جهان (با ۷۰ ایستگاه) را دارد. این شهر همچنین میان ۵۰ شهر برتر برای تحقیقات علمی قرار دارد. فرودگاه بین‌المللی چونگ کینگ جیانگ‌بی نیز جزو ۵۰ فرودگاه شلوغ دنیاست.

در رده دوم شهر شانگهای قرار دارد که مرکز اقتصادی چین و یکی از بزرگ‌ترین بندرهای جهان است. این شهر که زمانی روستایی با بازار ماهی‌فروشان بوده است، حالا به یکی از قطب‌های اقتصاد کشور چین تبدیل شده است.

جدول پرجمعیت ترین شهرهای جهان بر اساس شاخص محدوده شهری

۳ شهر اول این جدول را شهرهای چین اشغال کرده‌اند، اما در رده چهارم شهر دهلی در کشور هند قرار دارد. این شهر جمعیت زیادی را در خود جای داده است و احتمال می‌رود جمعیتش از رقم اعلام‌شده بیشتر هم باشد چراکه بخشی از دهلی زاغه‌نشینانی هستند که سرشماری نشده‌اند.

جایگاهنام شهرجمعیت (به میلیون)
۱چونگ کینگ۳۲٫۱
۲شانگهای۲۴٫۹
۳پکن۲۱٫۹
۴دهلی۱۶٫۸
۵چنگ‌دو۱۶
۶استانبول
۷کراچی۱۴٫۹
۸گوانگ‌ژو۱۴٫۵
۹تیان‌جین۱۳٫۹
۱۰توکیو۱۳٫۵

۲. شاخص منطقه شهری (Urban Area)

شاخص منطقه شهری کاری به مرزهای ارضی ندارد و شهر را محدوده‌ای یکپارچه تعریف می‌کند. منطقه شهری در واقع یک واحد اقتصادی است که از طریق جریانات رفت‌وآمد، تعاملات اجتماعی و اقتصادی شکل می‌گیرد. بر اساس این شاخص، شهر توکیو صدرنشین جدول پرجمعیت ترین شهرهای جهان است. توکیو در رده‌بندی بر اساس محدوده شهری تنها ۱۰درصد جمعیت ژاپن را شامل می‌شود، اما در شاخص منطقه شهری محدوده بیشتری برای احتساب جمعیت در نظر گرفته می‌شود. در این شاخص، جمعیت شهرهای اطراف از جمله کاناگاوا، سایتاما و چیبا نیز جزو جمعیت توکیو محاسبه می‌شود تا جمعیت این شهر به بیش از ۳۷میلیون نفر برسد که حدود ۳۰درصد جمعیت ژاپن است.

توکیو یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین شهرهای آسیاست که روزی شهر کوچکی با جمعیت نهایتا ۱میلیون نفر بود. این شهر ابتدا «اِدو» نام داشت، اما از سال ۱۸۶۸ به توکیو تغییر نام داد و به‌سرعت رشد کرد تا درنهایت به یکی از شلوغ‌ترین و پیشرفته‌ترین شهرهای دنیا تبدیل شد و به شکل امروزی‌‌اش درآمد.

جدول پرجمعیت ترین شهرهای جهان بر اساس شاخص منطقه شهری

جایگاهنام شهرجمعیت (به میلیون)
۱توکیو۳۷٫۷
۲جاکارتا۳۳٫۸
۳دهلی۳۲٫۲
۴گوانگ‌ژو۲۶٫۹
۵بمبئی۲۵
۶مانیل۲۴٫۹‍
۷شانگهای۲۴٫۱
۸سائوپائولو۲۳٫۱
۹سئول۲۳
۱۰مکزیکوسیتی۲۱٫۸

۳. شاخص منطقه کلان‌شهری (Metropolitan Area)

شاخص منطقه کلان‌شهری شباهت زیادی به شاخص قبلی دارد. تعیین منطقه کلان‌شهری بر عهده سازمان‌های دولتی است و با هدف‌های آماری و حکومتی انجام می‌شود. عوامل زیادی از جمله افرادی که در حومه کلان‌شهرها زندگی می‌کنند و فقط برای کار به شهر می‌آیند در این شاخص دخیل‌اند. این افراد جزو نیروی کاری شهرند. با درنظرگرفتن این شاخص همچنان توکیو در صدر فهرست بزرگترین شهرهای جهان قرار می‌گیرد.

جدول پرجمعیت ترین شهرهای جهان بر اساس شاخص منطقه کلان‌شهری

جایگاهنام شهرجمعیت (به میلیون)
۱توکیو۳۷٫۳
۲جاکارتا۳۳٫۴
۳دهلی۲۹
۴سئول۲۵٫۵
۵بمبئی۲۴٫۴
۶مکزیکوسیتی۲۱٫۸
۷سائوپائولو۲۱٫۷
۸لاگوس۲۱
۹نیویورک۲۰٫۱
۱۰مسکو۲۰

بزرگترین شهرهای جهان بر اساس مساحت

جایگاهنام شهرمساحت (به کیلومتر مربع)
۱نیویورک۱۲۰۹۳
۲بوستون۹۵۳۹
۳توکیو۸۲۳۱
۴آتلانتا۷۴۰۰
۵شیکاگو۷۰۰۶
۶لس‌آنجلس۶۳۵۱
۷مسکو۵۸۷۹
۸واشنگتن۵۵۰۱
۹فیلادلفیا۵۴۲۹
۱۰دالاس۵۲۷۸

پیش‌بینی وضعیت جمعیت جهان در آینده

سازمان ملل متحد پیش‌بینی کرده است که تا سال ۲۰۳۰ جمعیت کره زمین ۶۰۰میلیون نفر افزایش می‌یابد. همچنین احتمالا بیش از ۶۰درصد این جمعیت به شهرنشینی روی می‌آورند. درنتیجه بیش از ۴۳ کلان‌شهر به وجود می‌آید. امروزه ۳۴ کلان‌شهر در جهان داریم که بیش از ۱۰میلیون نفر جمعیت دارند. ۲۱ کلان‌شهر در آسیا، ۶ کلان‌شهر در آمریکای لاتین و ۳ کلان‌شهر در آفریقا قرار دارد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا