خرید تور تابستان ایران بوم گردی

علی ربیعی: منکر بزرگ در جامعه ترویج دورویی است

عضو شورای مرکزی خانه کارگر گفت: منکر اصلی جامعه امروز ما، ترویج ریا، تزویر و دورویی است.

به گزارش ایلنا، علی ربیعی در شب هفتم ماه محرم در جمع عزاداران حسینی در خانه کارگر با طرح این پرسش که زینب در کربلا چه دید که گفت «ما رأیت الا جمیلاً»،‌ اظهار داشت: زینب میان کشته‌ها و میان آن همه سختی و رنج چه دید که از زیبایی سخن گفت؟ او در تابلوی کربلا، زیبایی‌هایی مانند ظلم‌سیزی، وفاداری، دفاع از مظلومان و مستضعفین و دفاع از حق و آرمان‌خواهی را دید.

وی ادامه داد: آرمان‌خواهی و آرمان‌گرایی از زیبایی‌هایی است که متاسفانه به‌دلیل رفتارهای ما، دیگر برای جامعه زیبا نیست و وجهه زیبای خود را برای بسیاری از افراد از دست داده است.

وزیر سابق کار، ایثار و از خودگذشتگی را یکی دیگر از زیبایی‌های کربلا و حماسه عاشورا دانست و گفت: ایثار و از خودگذشتگی ارزشی است که جامعه امروز ما بیش از هر چیز به آن نیازمند است. این ایثار و از خودگذشتگی نیز تنها به مفهوم مشارکت در جنگ نیست بلکه کمک به هم‌نوع، کمک به گروه‌های اجتماعی، از خودگذشتن به نفع خیر عمومی و عبور از فردگرایی منفی از وجوه مختلف و بسیار مهم ایثار و از خودگذشتگی است.

ربیعی با بیان اینکه وفاداری و اخلاق‌گرایی از ارزش‌های مهمی است که در حماسه عاشورا متبلور شد، تصریح کرد:‌ شیرین‌ترین و مهمترین دارایی هر فرد، جان خود و عزیزانش است اما حسین و یاران وفادارش به خاطر مصلحت عمومی از جان خود گذشتند و زینب دید که عاشوراییان برای جلوگیری از انحراف در اداره امور جامعه و مصلحت امت اسلامی از شیرین‌ترین چیز خود گذشتند.

وی افزود: این نگاه گره گمشده امروز ایران ما است و باید در عزاداری‌های خود این نگاه را زنده کرده و به تبلیغ و ترویج آن بپردازیم.

عضو شورای مرکزی خانه کارگر همچنین به تشریح ابعاد مختلف حماسه عاشورا پرداخت و خاطرنشان کرد: حادثه عاشورا از بعد سیاسی، به نوعی جلوگیری از انحراف در اداره جامعه بود.

ربیعی با تاکید بر اینکه روایت کربلا نشان می‌دهد که چگونه حق و حقیقت در هیاهوها گم می‌شود، ابراز داشت: تریبون‌ها در آن زمان آنقدر فضا را به دروغ آلوده کرده بودند که حقیقت در فضا و افکارعمومی گم شد و افراد کمی توانایی تمیز دادن میان حق و باطل را داشتند. این مسئله نشان می‌دهد که چگونه در هر دوره‌ای باید جلوی انحراف ایستاد.

وی با بیان اینکه در بعد فرهنگی حادثه عاشورا، باید امر به معروف و نهی از منکر را مرور مجددی کنیم، عنوان کرد: منکرهای امروز ما، دروغ گفتن، خوردن حق‌الناس و سکوت در برابر ظلم است که نباید در جامعه عادی شوند. با این حال، بزرگترین منکر، بی‌تفاوتی در برابر فقر و پایمال شدن حقوق کارگران است. ما باید امروز معروف‌هایی مانند مقابله با فقر و بی‌عدالتی را در جامعه دنبال کنیم.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه ابعاد اخلاقی حادثه عاشورا مورد واکاوی قرار نگرفته، به ماجرای هانی و مسلم اشاره کرد و یادآور شد: کربلای اوج رفتار اخلاق‌گرایانه در برابر بی‌اخلاقی است. اما امروز شاهد این هستیم بی‌اخلاقی چگونه ترویج می‌شود و افراد برای به دست آوردن منافع دنیوی به دنبال له کردن دیگران هستند.

ربیعی اضافه کرد: در ماجرای هانی و مسلم، مسلم پشت در خانه هانی، شمشیر خود را غلاف کرد که اگر این کار را نمی‌کرد، شاید مسیر تاریخ عوض می‌شد اما او این کار را نکرد تا نشان دهد چقدر اخلاق ارزش دارد و ای‌کاش، روضه اخلاق در کربلا هم خوانده می‌شد.

وی با تاکید بر اینکه کارگران وفادارترین افراد به آرمان‌های حسینی بوده و هستند، بیان کرد: عزاداری در میان کارگران رنگ و بوی دیگری دارد. آنها با وجود دشواری و سختی‌های فراوان، به آرمان‌های دینی پایبند هستند که نشان از ریشه داشتن آموزه‌های حسینی در آنهاست.

عضو شورای مرکزی خانه کارگر با قرائت آیه ۱۱۴ سوریه نسا (لَا خَیْرَ فِی کَثِیرٍ مِنْ نَجْوَاهُمْ إِلَّا مَنْ أَمَرَ بِصَدَقَةٍ أَوْ مَعْرُوفٍ أَوْ إِصْلَاحٍ بَیْنَ النَّاسِ وَمَنْ یَفْعَلْ ذَلِکَ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ فَسَوْفَ نُؤْتِیهِ أَجْرًا عَظِیمًا) گفت: باید در قالب گروه‌ها و تشکل‌ها به امر به معرف و نهی از منکر بپردازیم و پیرامون افراد ضعیف و در معرض خطر و آسیب‌دیده گفت‌وگو کنیم. این گفت‌وگو برای خیر جمعی و کمک به نیازهای امروز ماست.

در حاشیه این مراسم، کارگران حاضر در این مراسم با ربیعی به گفت‌وگو پرداخته و به بیان مشکلات، دغدغه‌ها و نظرات خود پرداختند. آنها همچنین درخصوص روز استیضاح صحبت کرده و به بیان ابهام‌های خود نسبت به اهداف استیضاح‌کنندگان پرداختند. همچنین این کارگران بازگشت ربیعی به خانه کارگر خوشامد گفتند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا