خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گفت‌وگو با ظریف: بعضی‌ها برجام را چندبار کشتند اما… [+فیلم]

جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران گفت: بعضی‌ها برجام را چند بار کشتند و دفن کردند اما ببینیم که جنازه برجام آمریکا را شکست داد؛ چرا که یک واقعیتی در جامعه جهانی به اسم برجام و قطعنامه 2231 وجود دارد که در واقع کشورها احساس می کنند آمریکا در برابر اجماع جامعه بین المللی ایستادگی می کند.

به گزارش انصاف نیوز فیلم گفت‌وگوی آقای ظریف را در ادامه می‌بینید:

 

خبرگزاری صداوسیما نوشت: آقای محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما، ضمن گرامیداشت فرا رسیدن ماه محرم و ابراز امیدواری نسبت به رعایت دستور العمل های بهداشتی در مراسم عزاداری دهه اول محرم و گرامیداشت یاد شهدای دولت و شهدای سلامت، گفت: عامل اصلی قدرت ملی ما مردم هستند؛ به فرموده حضرت امام ولی نعمت ما هستند و اگر بتوانیم باید در شرایط سخت فشار را از روی مردم برداریم.

آقای ظریف درباره ناکامی آمریکا در لغو تحریم تسلیحاتی ایران اظهار داشت: آمریکا یک سیاست غلطی را با برهم زدن برجام شروع کرد؛ یک روز شماری در صفحه وزارت خارجه آمریکا گذاشتند که ۷۰۰ روز دیگر محدودیت های تسلیحاتی ایران تمدید می شود اما آنها نفهمیدند که شرایط سیاسی جهان تغییر کرده و ما به جهان پسا غربی وارد شده ایم و زمان قدر قدرتی آمریکا تمام شده است.

وی ادامه داد آمریکا فکر می کرد ۹ رای مثبت می آورد و کار به وتوی چین و روسیه می رسد. اما کار به وتو هم نرسید چون فقط یک کشور به قطعنامه آمریکا رای داد.

ظریف: جنازه برجام باعث شکست آمریکا شد

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره شکست بزرگ آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل برای قطعنامه پیشنهادی اش درباره ایران گفت: در این قضیه جنازه برجام آمریکا را شکست داد.

آقای محمدجواد ظریف با حضور در برنامه نگاه یک شبکه یک سیما با اشاره به اینکه آمریکایی ها با هدف کسب رای درباره رای برای قطعنامه پیشنهادیشان پیرامون تمدید تحریم تسلیحاتی ایران به کشورهای مختلفی سفر کردند اظهار داشت: علاوه بر وزیر خارجه آمریکا آقای برایان هوک مسئول گروه اقدام درباره ایران که به دلیل شکست سیاست های آمریکا در امور ایران کنار گذاشته شد، سفرهای زیادی انجام دادند از جمله به منطقه ما هم سفر کردند و برای آنکه بگویند تنها نیستیم سراغ سه کشور همسایه ما هم آمدند.

وی ادامه داد: متاسفانه سه کشور همسایه ما هم نامه نوشتند که ما می خواهیم تحریم تسلیحاتی ایران تمدید شود؛ اما سایر کشورهای عضو سازمان همکاری های خلیج فارس این را قبول نکردند به همین دلیل فکر دیگری کردند و گفتند دبیر کل این سازمان یک نامه ای به شورای امنیت سازمان ملل بنویسد و درخواست تمدید تحریم ها را دبیرکل سازمان همکاری های خلیج فارس مطرح کرد.

وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه وزیر امور خارجه آمریکا به این نامه دبیرکل سازمان همکاری های خلیج فارس استناد کرد افزود: بعد مشخص شد که این نامه موضع همه کشورهای عضو این سازمان نیست و نظر دبیرکل است؛ یکی از کشورها رسماً اعلام کرد که این نامه موضع ما نبود بقیه آنها هم به صورت خصوصی این مطلب را به ما اعلام کردند.

آقای ظریف ادامه داد: آمریکا با این توهم که ما ابرقدرت هستیم جلو آمد و هفته پیش مجبور شد قطعنامه 35 بندی اش را تبدیل به چهار بند کند؛ البته قطعنامه موذیانه ای بود چون می خواست از این طریق با استناد به برخی از قطعنامه های قبلی شورای امنیت که تحریم های ایران را لغو کرده بود، تحریم ها را برگرداند. این کار آمریکایی ها هم نتوانست رای اعضای شورای امنیت را به دست بیاورد و حتی دو رای قطعنامه قبلی را هم از دست داد.

وی با تاکید بر اینکه اتفاق شورای امنیت در روز جمعه گذشته نشانه چند جانبه گرایی و پایان ابرقدرتی است گفت:​ آمریکا دچار اشتباه محاسباتی شده است؛ البته این اولین اشتباه محاسباتی آمریکا نیست. آمریکا 19 سال پیش به افغانستان حمله کرد که طالبان را اخراج کند اما الان در تلاش است با طالبان مذاکره کند که ببیند چگونه می تواند از افغانستان در برود.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با اشاره به یکی دیگر از اشتباهات محاسباتی آمریکا اظهار داشت: پیش از حمله امریکا به عراق من در شورای امنیت سازمان ملل گفتم آثار حمله آمریکا به عراق می تواند پیچیده باشد اما یک اثرش کاملاً واضح است و آن این است که افراط گرایی را در منطقه ما افزایش می دهد؛ خوب آمریکایی ها این کار را کردند و بعد از حدود 17 سال تازه فهمیدند که چه اشتباه محاسباتی انجام داده اند.

آقای ظریف با تاکید بر اینکه موضوع رد قطعنامه پیشنهادی آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل هم یک اشتباه محاسباتی بود تصریح کرد:​ البته همکاران من هم تلاش زیادی برای تحقق این موضوع انجام دادند؛ فراموش نکنیم که 6 قطعنامه شورای امنیت علیه ایران همگی با رای مثبت روسیه و چین تصویب شد و اینکه حالا دو کشور عضو دائم رای منفی دادند و سایر کشورها رای ممتنع دادند مقداری به این واقعیت بر می گردد که دوران یکجانبه گرایی آمریکا به پایان رسیده است.

وی همچنین اظهار داشت: اینکه بعضی از خبرگزاری ها گفتند چون اعضای شورای امنیت سازمان ملل می دانست روسیه و چین این قطعنامه را وتو خواهند کرد، رای ممتنع دادند؛ اما باید گفت حتی خیلی وقت ها مثلا در موضوع فلسطین همه می دانند که آمریکا قطعنامه را وتو می کند اما باز رای مثبت می دهند؛ این طور نیست که بدانند یک قطعنامه ای را یک نفر وتو می کند بنابراین به آن رای ندهند.

وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه این کار انجام شده را نباید دست کم گرفت گفت: ممکن است اروپایی ها تلاش هایی کرده باشند برای آنکه یک راه حل میانی پیدا کنند اما واقعیت امر این است که این یکی از معدود بارهایی است که اروپا همراه آمریکا رای نداد؛ بله در قضیه فلسطین چون آمریکا می خواهد زور بگوید وقتی قطعنامه ای می آید فلسطینی ها با اروپایی ها مشورت می کنند و خیلی وقت ها از مواضعشان عقب نشینی می کنند. اما ما هیچ گاه این کار را نکردیم در حالی که اروپایی ها به ما چندین بار پیشنهاد دادند که شما این را بپذیرید اما ما تا روز آخر گفتیم نمی پذیریم.

آقای ظریف افزود: برای مثال فلسطینی ها خیلی وقت ها این کار را می کنند که مثلا برای آنکه 14 رای مثبت بیاورند خیلی از بخش های متن قطعنامه را نرم می کنند اما این بار آمریکایی ها این کار را کردند.

وی ادامه داد: آمریکایی ها قطعنامه مفصلی که داشتند را تبدیل به چهار بند کردند. خوب این واقعیت را باید در نظر بگیریم؛ وزارت خارجه در چهار پنج سال گذشته خیلی در داخل صحبت نکرده است به این دلیل که ما وظیفه خودمان می دانیم که از دستاوردهای نظام در جامعه بین المللی دفاع بکنیم؛ من همیشه به همکارانم می گویم که ما حقوق نمی گیریم که از خودمان دفاع کنیم بلکه حقوق می گیریم تا از ایران دفاع بکنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به اینکه بعضی‌ها برجام را چند بار کشتند و دفن کردند گفت: اما ببینیم که جنازه برجام آمریکا را شکست داد؛ چرا که یک واقعیتی در جامعه جهانی به اسم برجام و قطعنامه 2231 وجود دارد که در واقع کشورها احساس می کنند آمریکا در برابر اجماع جامعه بین المللی ایستادگی می کند.

ظریف: آمریکا نمی تواند از مکانیزم ”اسنپ بک“ استفاده کند

وزیر امور خارجه با اشاره به موضع اتحادیه اروپا مبنی بر اینکه آمریکا نمی تواند از مکانیزم ”اسنپ بک“ استفاده کند،ادامه داد: انگلیس، نزدیک ترین دوست آمریکا هم معتقد است استفاده از مکانیزم حل و فصل اختلافات، امکان پذیر نیست.

آقای محمدجواد ظریف در ادامه سخنان خود در برنامه «نگاه یک» درباره علت ناآرامی های اخیر در جامعه داخلی آمریکا, افزود: پدیده های اجتماعی, علل مختلفی دارد و نمی شود تصور کرد که اگر آقای ترامپ نبود واکنش جامعه بین المللی و جامعه داخلی آمریکا به رفتارهای حکومت, همین بود که الان است, حتماً رفتارهای شخصی و برخی کارهای عجولانه ترامپ و دولتش, واکنش ها را تشدید می کند و کارهای غیر حرفه ای که وزیر خارجه او و سفرایش انجام می دهند, تاثیر می گذارد اما برخی علل هم ساختاری است .

وی ادامه داد: در تحلیل هایی که در محافل عملی درباره کرونا می شود بسیاری درباره جهان پسا کرونا صحبت می کنند. بهترین تحلیلی که دیدم این است که کرونا روند تحولات بین المللی را تغییر نداده بلکه این روند را تسریع کرده است.

آقای ظریف افزود: مشکلات داخلی آمریکا از سال ها پیش آغاز شده بود و ناآرامی های اخیر در ادامه آن است.

وزیر امور خارجه اضافه کرد:​ همچنین انتخاب ترامپ واکنشی به این واقعیت بود که شغل ها از آمریکا به سوی آسیا پر می کشید و یکی از عللی که نگرانی درباره جهانی شدن در آمریکا پیدا شد و جنبش ضد جهانی شدن در آن جا ایجاد شده این بود که طبقه ای از کارگران به ویژه به قول آن ها ”یقه آبی ها“، احساس می کردند شغل های آنها از دست آنها به کشورهای دیگر می رود.

او گفت: آقای ترامپ هم ضد این مسائل حرکت کرد و گفت صنایع ماشین سازی و فولاد را به آمریکا بر می گردانیم و این ها واکنشی به جهانی شدن بود که شکل گرفته بود اما روندهایی مانند نارضایتی داخلی آمریکا ادامه دارد.

رئیس دستگاه دیپلماسی افزود:​ آمریکایی ها علیه ایران خیلی تلاش کردند و فشارهای زیادی آوردند تا تابستان داغ را ایجاد کنند.

آقای ظریف اضافه کرد: آمریکا در زمانی که می خواست از برجام خارج شود از ”اسنپ بک“ استفاده نکرد زیرا در آن موقع عضو برجام بود اما اکنون تهدید به استفاده از آن می کند.

او با اشاره به موضع اتحادیه اروپا مبنی بر اینکه آمریکا نمی تواند از مکانیزم ”اسنپ بک“ استفاده کند، ادامه داد: انگلیس، نزدیک ترین دوست آمریکا هم معتقد است استفاده از مکانیزم حل و فصل اختلافات، امکان پذیر نیست.

وزیر امور خارجه گفت: کمله ”اسنپ بک“ در برجام و در قطعنامه 2231 نیست بلکه این کلمه غلط مصطلحی است که آمریکا راه انداخته است تا دنیا خیال کند که این تحولی است که به صورت خودکار انجام می شود در حالی که اصلا این گونه نیست.

آقای ظریف افزود:​ علت اینکه آمریکایی ها در زمانی که در برجام بودند از اسنپ بک استفاده نکردند و به جای آن از برجام خارج شدند این بود که آن ها اشتباه محاسباتی کردند.

وی با اشاره به اینکه کشورها در دوران گذار, اشتباه محاسباتی زیادی می کنند، اضافه کرد: صدام اشتباه محاسباتی کرد و به سقوط او منجر شد و میلوسیوچ اشتباه محاسباتی کرد و به از هم پاشیدگی یوگسلاوی منجر شد و قزافی هم اشتباه محاسباتی کرد و به سقوط او منجر شد.

وزیر امور خارجه گفت: اشتباه محاسباتی آمریکا در سال های 2001 و 2003 موجب خونریزی فراوان شد و به قول آقای ترامپ, هفت تیلیارد دلار هزینه کردند و یک تیلیارد هم خودش هزینه کرد اما جزء خفت, دستاوردی نداشتند.

آقای ظریف افزود: این دفعه هم آمریکایی ها اشتباه محاسباتی و فکر کردند که به علت این فشارها، دولت ایران ساقط می شود یا اینکه جمهوری اسلامی و مردم ایران در برابر آن ها کوتاه می آیند.

او ادامه داد: آقای ترامپ پس از آن که از برجام خارج شد به بسیاری از متحدان غربی اش گفت که به من چند ماه فرصت بدهید و ایران را به پای میز مذاکره می کشانم.

آقای ظریف اضافه کرد: ترامپ هنوز هم کوتاه نمی آید و می گوید اگر من انتخاب شوم در مدت یک ماه، ایرانی ها به پای میز مذاکره می آیند.

وزیر امور خارجه گفت: علت اینکه ترامپ در ابتدا اشتباه کرد این بود که خیال می کرد ایران را در مدت سه ماه ساقط می کند در حالی که مردم ما ثابت کردند ترامپ اشتباه می کند و مردم موجب شدند سیاست ترامپ شکست بخورد و ما باید قدر این مردم را بدانیم.

وی افزود: در هفته دولت باید یادمان باشد که ما دولتی ها خادم مردم هستیم و این مردم ولی نعمت ما هستند و آن ها بودند که ما را حفظ کردند و مردم ترامپ را شکست دادند و جلوی تعبیر شدن رویای آقای ترامپ و آقای بولتون را گرفتند و این تحول بسیار مهمی است.

وزیر امور خارجه درباره موضع گیری ها و زیاده خواهی های آژانس بین المللی انرژی هسته ای هم گفت: آژانس شروع کرد به سوال کردن در موضوعات پرونده بسته شده PMD یا ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته ای ایران و ادعا کردند که اطلاعات جدیدی به ما رسیده است و ادعاهایی بر اساس قرارداد پادمان و پروتکل الحاقی داشتند و این در حالی است که اکنون بیشترین تعداد بازرسی های آژانس در ایران در حال انجام است و این بازرسی ها قابل مقایسه با کشورهای مشابه ما نیست.

آقای ظریف با تاکید بر اینکه چیزی برای پنهان کاری نداریم، اضافه کرد: فقط با روش های غیر منطقی مخالفیم و اتفاقاً معتقدیم شفافیتی که جمهوری اسلامی نشان داده است، آمریکا و رژیم صهیونیستی را خلع سلاح کرده است.

وی با اشاره به اینکه آن ها برای ساختن پرونده دروغین سلاح هسته ای سرمایه گذاری زیادی کرده بودند، گفت:​ مهم ترین خاصیت برجام و توافق هسته ای این بود که یک طرح 40 ساله امنیتی سازی علیه جمهوری اسلامی را نابود کرد.

آقای ظریف با اشاره به اینکه آمریکا چندین بار تلاش کرده بود که ایران را یک تهدید امنیتی کند, افزود: امنیتی سازی، اهرم آمریکاست زیرا آمریکا در حوزه امنیت، دست برتر را دارد. 600 میلیارد دلار در سال هزینه نظامی می کند او این روزها حتی در حال امنیتی سازی چین است و حتی کرونا را امنیتی سازی می کند و آن را ویروس چینی می نامد.

وزیر امور خارجه گفت:​ او می خواهد از چین یک تهدید امنیتی برای دنیا بسازد و این بازی همیشگی آمریکاست و باید حواسمان باشد.

آقای ظریف افزود: طرح امنیتی سازی جمهوری اسلامی که توسط آمریکا و رژیم صهیونیستی و برخی از کشورهای منطقه با تلاش فراوان به نتیجه رسیده و به قطعنامه های شورای امنیت و به اصطلاح به تهدید سلاح هسته ایران منجر شده بود با برجام پایان یافت.

وی ادامه داد:​ آنها خیلی تلاش کردند این موضوع را دوباره زنده کنند و برای ما هم بسیار مهم بود که مانع این موضوع شویم زیرا آن ها دروغ می گویند.

آقای ظریف با اشاره به فتوای مقام معظم رهبری مبنی بر حرام بودن شرعی سلاح هسته ای, افزود: علاوه بر آن, تحلیل راهبردی ما هم وجود دارد که سلاح هسته ای به هیچ کس امنیت نداده است برای مثال رژیم صهیونیستی 200 کلاهک هسته ای دارد اما با این حال آیا یک شهروند رژیم صهیونیستی، یک شب راحت می خوابد؟ آیا سلاح هسته ای توانسته است برای شهروندان این رژیم، امنیت ایجاد کند؟.

وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی را مشروع نمی دانیم و او را غاصب می دانیم، گفت: نخستین وظیفه یک حکومت، تامین امنیت شهروندان است اما این رژیم نتوانسته است این کار را انجام دهد در حالی که 200 کلاهک هسته ای دارد.

آقای ظریف با بیان اینکه کشور ما هم از نظر مذهبی و هم از نظر سابقه تاریخی, مخالف استفاده از سلاح های کشتار جمعی است, افزود: در جنگ تحمیلی صدام علیه ایران، 6 تا 7 گزارش سازمان ملل وجود دارد که صدام علیه ما سلاح شیمیایی استفاده کرده است اما ایران به رغم داشتن توانایی، پاسخ نداد.

وی با اشاره به اینکه سلاح های شیمیایی خود را در چارچوب کنوانسیون شیمیایی نابودم کردیم, ادامه داد: بر اساس مبانی اسلامی از این سلاح ها استفاده نکردیم و حضرت امام (ره) هم هیچ وقت اجازه ندادند.

آقای ظریف افزود: مقام معظم رهبری هم فتوای صریحی در مورد منع شرعی استفاده از سلاح های کشتار جمعی و به ویژه سلاح هسته ای دادند.

وی اضافه کرد:​ پروژه امنیتی سازی آن ها را شکست دادیم اما آن ها دوباره تلاش کردند این پروژه را احیا کنند و فشار فراوانی به آژانس وارد کردند و مدیریت آژانس هم عوض شده بود و فشار پذیری او بالا بود.

آقای ظریف با تاکید بر اینکه هیچ وقت تسلیم زیاده خواهی نمی شویم، گفت: هیچ چیزی برای پنهان کردن نداریم نمی توانیم اجازه دهیم که یک پرونده را چند بار باز کنند این پرونده یک بار به دروغ باز شده است و با صراحت هم در گزارش آژانس و هم در تصمیم شورای حکام, بسته شد.

وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه آژانس باید به این واقعیت پی ببرد که پرونده بسته شده را نمی تواند باز کند, گفت: اکنون بسیاری از فعالیت های آژانس در حوزه نظارت بر ایران است و این موضوع برای ما ضرری ندارد زیرا به دنیا ثابت می کنیم که دروغ های رژیم صهیونیستی و آمریکا، دروغ است و نمی توانند با این دروغ ها, فضای امنیتی را علیه ما بسازند.

وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه در سابقه برخورد دولت آمریکا با ایران تفاوتی میان جمهوری خواهان و دموکرات ها وجود ندارد, گفت: درست است که معروف است جمهوری خواهان بسیار بیشتر از رژیم شاه حمایت کردند اما کودتای 28 مرداد در دولت دموکرات ها شکل گرفت و روابط بسیار راهبردی میان شاه و آمریکا در دولت های دموکرات بوده است.

آقای ظریف افزود:​ انقلاب سفید توسط دولت ”کندی“ در ایران شکل گرفت که بر اثر آن بسیاری از مبانی کشاورزی کشورمان نابود شد و تاثیرات دراز مدتی بر روی کشورمان داشت.

وی اضافه کرد: اینکه وارد دعوای حزبی آمریکا شویم و بگوییم این حزب یا آن حزب برای ما بهتر است اصلاً مبنای تاریخی و تحلیلی ندارد و دموکرات ها هم به رژیم صهیونیستی خیلی نزدیک هستند.

آقای ظریف گفت: آمریکا در دوران هشت سال ”کلینتون“ اقدامات نظامی علیه کشورهای مختلف داشت و در دوران اوباما هم مدل اجماع سازی جهانی و ایجاد مکانیزم های بین المللی برای کنترل سیستم پولی و مالی بین المللی و تحمیل سنگین ترین تحریم ها را به جمهوری اسلامی داشتیم.

وی افزود: ما با دولت اوباما مذاکره نکردیم بلکه برای خارج کردن ایران از فصل هفتم شورای امنیت، مذاکره کردیم.

وزیر امور خارجه گفت: متاسفانه این که قطعامه فصل هفتمی علیه ایران صادر شده بود مذاکره با اعضای دائم را ناگزیر می کرد بنابراین علاقه ای به مذاکره با آمریکا نداشتیم، زیرا نمی توانستیم قطعنامه فصل هفتمی را بدون موافقت پنج عضو دائم شورای امنیت، از بین ببریم.

آقای ظریف اضافه کرد: آمریکا اکنون مشکل زیادی دارد چون قطعنامه 2231،​ شش قطعنامه فصل هفتمی را از بین برد.

وی با تاکید بر اینکه ما به عنوان یک دولت مستقل باید بر روی منافع ملی خودمان حساب کنیم, گفت: این که در داخل آمریکا چه اتفاقاتی می افتد به مردم آمریکا ربط دارد و نباید امید داشته باشیم که دموکرات یا جمهوری خواه بر سر کار بیاید.

وزیر امور خارجه با اشاره به وقاحت شخص آقای ترامپ به ویژه در پذیرش اقدام بزدلانه ترور سپهبد شهید سلیمانی گفت: آن ها هیچ وقت نتوانستند با سردار ما در روز برخورد کنند و نتوانستند او را در جبهه شکست دهند بلکه به بزدلانه ترین روش او را شهید کردند.

آقای ظریف افزود: این روش بزدلانه آن ها نشان می دهد که آمریکا قدر قدرت نیست و مجبور است به روش های داعشی و تروریستی متوسل شود.

وی ادامه داد: او را در کشور ثالث که مهمان رسمی آن کشور هم بود, خلاف همه مقررات, ترور کردند و اقدام آن ها صراحتاً تروریستی بوده است.

آقای ظریف افزود: حتی گزارشگر ویژه اعدام های خودسرانه سازمان ملل متحد به رغم همه فشارهای آمریکایی ها، صریحا اعلام کرد که این اقدام آمریکا هیچ توجیهی ندارد.

وی اضافه کرد: سردار شهید سلیمانی هم در دوران زندگی خود آمریکا را به ذلت کشاند و هم با شهادت خود نشان داد که آمریکایی ها به هیچ اصولی پایبند نیستند.
وزیر امور خارجه گفت:​ زمانی که سردار شهید سلیمانی در حیات بودند تقریباً در صبح های سه شنبه ساعت 6 و نیم در یکی از ساختمان ها وزارت خارجه در دفتر مطالعات که اکنون نام آن مزین به نام سردار شهید سلیمانی شده است, قرار دیدار داشتیم.

آقای ظریف ادامه داد: در همان ساختمان در اولین جلسه پس از شهادت ایشان، ستاد پیگیری شهادت سردار سلیمانی را به ریاست آقای صادق خرازی تاسیس کردیم که این ستاد در ابعاد رسانه ای، حقوقی و سیاسی کارها را پیگیری کرده است و اعضایی از وزارت خارجه و قوه قضاییه و نیروهای قدس و سپاه پاسداران و برادر و برادر زاده ایشان در آن عضویت دارند و دختر عزیز سردار سلیمانی هم یک بار در جلسه این ستاد شرکت کرد.

او اضافه کرد: نخستین میوه این ستاد، گزارش گزارشگر ویژه اعدام های خود سرانه سازمان ملل است که گزارش بسیار محکمی است و آمریکایی ها را در موضع بدی قرار داده است.

وی با اشاره به اینکه پیگیری های دیگری در حال انجام است، گفت: در سفری که به عراق داشتیم دو نفر به عنوان نماینده آن ستاد همراه من آمدند و با رئیس قوه قضاییه عراق ملاقات کردند و هدف آن, اقدام حقوقی مشترک توسط ما و عراقی ها در این حوزه بود.

آقای ظریف افزود: در حوزه سیاسی و تبلیغاتی هم برنامه هایی را داریم که به تدریج انجام خواهیم داد البته موافق دوباره کاری نیستیم چون به پیشنهاد ما بنیاد شهید سلیمانی هم در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایجاد شده است و ما با این بنیاد همکاری داریم.

ظریف : قلدری آمریکا به یک کشور ختم نمی شود

وزیر امور خارجه گفت: دنیا باید متوجه باشد اگر در برابر قلدری امریکا نیاستد این قلدری به یک کشور ختم نخواهد شد.

آقای محمدجواد ظریف در ادامه برنامه نگاه یک درباره مزاحمت دو جنگنده امریکایی برای هواپیمای مسافربری ایران هم افزود: به محض دریافت اطلاعات پروازی از ستاد کل نیروهای مسلح پیگیری های بین المللی در سازمان ملل متحد و همچنین ایکائو بعد از سه روز انجام دادیم.

وی افزود: بعد از مزاحمت این دو جنگنده با تماس سرلشکر باقری همه وزارت امور خارجه بسیج شدند تا مطمئن شویم این هواپیما سالم به ایران بازگردد.

آقای ظریف ادامه داد: دکتر روانچی هم فوراً با دبیرکل سازمان ملل متحد تماس برقرار کرده و تضمین بازگشت بی خطر این هواپیما را خواستار شد و همچنین دکتر روانچی خطاب به دبیرکل سازمان ملل متحد امریکا را مسئول این اتفاق دانست.

دکتر ظریف گفت: دکتر عراقچی در همان وقت با سفیر سوئیس در تهران تماس گرفته و همین پیام را به سفیر رساندند.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: امریکایی ها مزاحمت ها را با سایر هواپیماهای کشورهای دیگر هم انجام داده اند و منحصر به ایران نیست.

وی افزود: امریکا در سوریه و در نزدیکی مرز عراق و اردن برخلاف دولت قانونی سوریه پایگاه نظامی ایجاد و اشغال کرده که به واسطه حمایت از اشغال خودش، مزاحم هواپیماهای مسافربری می شود.

و همچنین سایر هواپیماهای مسافربری غیر ایرانی که از آن منطقه عبور کردند هم امریکایی ها مزاحم آنها شدند.

وی ادامه داد: دنیا باید متوجه باشد اگر در برابر قلدری امریکا نیاستد این قلدری به یک کشور ختم نخواهد شد.

آقای دکتر ظریف گفت: امریکا بعد از شکست در تحریم ایران و همچنین 11 سال تحریم و کشتن مردم عراق و سایر کشورها در حال حاضر اقدام به تهدید شرکت های آلمانی کرده است.

وی افزود: اگر در برابر قانون شکنی های امریکا جامعه بین المللی ایستادگی نکند همه جامعه بین المللی گرفتار خواهند شد و اروپایی ها به این واقعیت کم کم آگاه شده اند.

وزیر امور خارجه ادامه داد: اروپا امنیت خود را به امریکا به دلیل مزیت نسبی واگذار کرده بود و در بخش اقتصاد متمرکز شد ولی در حال حاضر صحبت از نیروی متحد اروپایی دارند و اروپایی ها نمی توانند تحکم امریکا را بپذیرند.

آقای دکتر ظریف درباره نگاه راهبردی به شرق گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران از ابتدا سیاست نه شرقی نه غربی بوده و کماکان هم هست که این به معنای ضدیت با شرق و غرب نیست بلکه به معنای استقلال و نپذیرفتن سلطه است.

وی افزود: سیاست نه شرقی نه غربی میراث حضرت امام خمینی (ره) و نظر مقام معظم رهبری است که استقلال جمهوری اسلامی ایران یکی از عزیزترین دستاوردهای انقلاب اسلامی و پایه های قدرت ماست.

وی ادامه داد: مردم ولی نعمت ما هستند به دلیل اینکه مهمترین مبنای قدرت ما مردم هستند.

وزیر امور خارجه گفت: تحولی در دنیا صورت گرفته که بسیاری از این جنگ ها که در این مدت شکل گرفته تلاش امریکا برای جلوگیری از این تحول بوده است و این تحول روند تحولات قدرت از غرب به شرق است.

آقای دکتر ظریف افزود: امریکایی ها برای اینکه این تحول شوند در سال 1992 از ده کشور اصلی با بالاترین تولید ناخالص ملی، شش کشور بالای جدول را غربی ها تشکیل می دادند و در سال 2024 در شش کشور غربی تنها امریکا قرار دارد.

وی ادامه داد: در این تحول کشور چین از رتبه 10 در سال 92 به رتبه اول در سال 2024 می رسد و امریکا از رتبه اول به رتبه دوم تنزل پیدا می کند و رتبه سوم به هند و رتبه چهارم ژاپن و رتبه پنجم اندونزی و رتبه ششم روسیه می شود و بسیاری از کشورهای غربی از این ده کشور اول با بالاترین تولید ناخالص ملی خارج می شوند.

آقای دکتر ظریف گفت: آمریکایی ها به این نتیجه رسیدند که شرایط دنیا را امنیتی کنند تا مانع روند تحول از غرب به شرق شوند.

وی افزود: امریکا در حال حاضر حدود 600 میلیارد دلار هزینه تسلیحاتی دارد و بعد از آن کشور چین با 200 میلیارد دلار و کشور روسیه و عربستان حدود 70 میلیارد دلار هزینه می کنند.

وزیر امور خارجه ادامه داد: امریکا سیاست امنیتی سازی در دنیا را از دهه 1990 آغاز کرد و تلاش کرد حداقل هر سال یک جنگ در دنیا به راه بیاندازد تا بتواند برتری امنیتی را نشان دهد.

آقای دکتر ظریف گفت: سیاست امنیتی سازی ایران یکی از روش های امریکاست تا به دنیا بفهمانند که ایران تهدید است و ما منجی شما هستیم و همچنین اسرائیل که بزرگترین تهدید منطقه است همین پیام را برای کشورهای منطقه دارد و با همین روش کشورهای منطقه را فریب دادند و این کشورها به آرمان فلسطین خیانت کردند تا به خیال خودشان از چتر امنیتی اسرائیل استفاده کنند.

وی خطاب به کشورهای منطقه افزود: آیا اسرائیل توانسته در مقابل حماس و حزب الله از خود و شهروندان خود دفاع کند که توقع تأمین امنیت خود را از این رژیم دارید.

آقای دکتر ظریف افزود: امریکایی ها تلاش کردند مانع بالا آمدن چین شوند و چین هم سیاست بالا آمدن صلح آمیز را دارد و اینکه ترامپ چین را هم امنیتی می کند یک سیاست جدید است و سعی می کنند تا این تحول از غرب به شرق انجام نشود.

وی ادامه داد: امریکا هنوز قدرت برتر نظامی دنیاست اما ابرقدرت نیست ولی امریکا هنوز به جموری دومینیکن نیاز دارد و باید بپذیریم که هر آنچه امریکا بخواهد این شدنی نیست.

وزیر امور خارجه گفت: الآن این سؤال مطرح می شود که چه امریکا این برخورد تقریباً امنیتی را با شرکت هوآوی و شرکت زد.تی.وی می کند و این موارد به دلیل اینکه دیگر کشورهایی مانند چین دیگر مصرف کننده نیستند و در بسیاری از بخش ها چین تولید کننده تکنولوژی است.

وی افزود: چین در حال ورود به بخش تکنولوژی است که امریکا را نگران می کند.

وزیر امور خارجه گفت: ما روابط راهبردی با همسایگان را ایجاد کردیم و در حال حاضر بهترین روابط را با ترکیه، عراق، آذربایجان و افغانستان داریم و همچنین در طول تاریخ روابط مستحکم با قطر و عمان تا این سطح نداشتیم.

آقای محمد جواد ظریف در ادامه برنامه نگاه یک افزود: باید یک سیاست همه جانبه داشته باشیم و نه سیاست با نگاه به غرب که حتماً غربی ها رفتار خوبی با ما نخواهند داشت و نگاه کاملاً به شرق هم پاسخگو نیست و باید یک رابطه جامع با دنیا داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه روابط خوبی با همسایگان شمالی کشور داریم هم افزود: یکی از همسایگان شمالی ما روسیه است که امروز بهترین روابط را با این کشور داریم و در دولت یازدهم و دوازدهم قطعنامه ای که رأی هم داشت را روسیه وتو کرد و این بار هم روسیه و چین دو رأی منفی دادند و برای اولین بار در شورای حکام یک قطعنامه درباره ایران رأی گیری شد و تاکنون همه قطعنامه ها با اجماع تصویب می شد ولی این قطعنامه اخیر، روسیه و چین رأی منفی دادند که نشان دهنده یک دستاورد راهبردی است.

دکتر ظریف گفت: کشور چین 5 مرحله روابط راهبردی دارد مرحله اول روابط ساده راهبردی است که با خیلی از کشورها دارد و مرحله دوم، روابط اشتراک راهبردی که با کشورهای آفریقایی و منطقه ما دارد و مرحله سوم اشتراک جامع راهبردی که با آفریقای جنوبی ، برخی از کشورهای اروپایی ، الجزایر و منطقه ما دارد و مرحله چهارم روابط اشتراک جامع راهبردی در همه فصول را با کشورهایی مانند پاکستان دارد و مرحله پنجم یک رابطه ویژه راهبردی که با روسیه دارد.

وی افزود: ما تا شروع دولت یازدهم هیچگونه رابطه راهبردی با چین نداشتیم و با شروع دولت یازدهم بر اساس سیاست وزارت خارجه و ریاست جمهور سیاست رابطه راهبردی با چین را دنبال کردیم.

دکتر ظریف ادامه داد: بعد از نهایی کردن توافق هسته ای، رئیس جمهور چین در تاریخ 3 بهمن 94 به ایران سفر کرد و ایران از نداشتن روابط راهبردی با چین به روابط جامع مشترک یا مرحله سوم رسیده است که بالاتر از این مرحله هم ایران خواستار نیست به دلیل اینکه سیاست نه شرقی نه غربی ما را زیر سؤال می برد.

وزیر امور خارجه گفت: روابط مشارکت جامع راهبردی با چین به پیشنهاد ایران بوده که در سفر رئیس جمهور چین به ایران ، رؤسای جمهور دو کشور در بیانیه مشترک اعلام کردند که ایران و چین بعد از این ،روابط مشترک جامع راهبردی دارند.

وی افزود: در بیانیه سوم بهمن 94 اعلام کردیم که تصمیم به نگارش برنامه 25 ساله برای اجرای روابط مشترک جامع راهبردی با چین داریم.

وزیر امور خارجه ادامه داد: از سوم بهمن 94 تا یکسال بعد مؤسسات مطالعاتی ایران و چین برای این توافق کار می کردند و بعد از آن در کمیسیون های مشترک دو کشور ادامه یافت.

وی گفت: دکتر لاریجانی به عنوان نماینده مقام معظم رهبری و همچنین رئیس جمهور برای تسریع روابط راهبردی به چین سفر کرد که سفر بسیار موفقی بود و نشان دهنده نگرش راهبردی ما به این روابط می باشد که در اوج برجام این اتفاق افتاده است.

وی تصریح کرد: با درخواست آقای لاریجانی روند توافق 25 ساله تسریع پیدا کرد و آبان ماه سال گذشته پیش نویس اول توافق جامع 25 ساله را ایران به چین ارائه داد و چینی ها در فروردین امسال به این سند پاسخ دادند که شباهت های زیادی به پیشنهاد اولیه ما داشت و دوباره پاسخ چینی ها را با مسئولین ذیربط بررسی کرده و پیشنهادهایی از طرف دولت شد که آنها را اضافه کردیم و دولت بعد از این جلسه اعلام کرد که سند پیش نویس را تصویب کرده ایم.

دکتر ظریف افزود: در حال حاضر پیش نویس برای مذاکره تصویب شده ولی هنوز سند نهایی نشده است و سند نهایی با توافق دو طرف انجام می شود.

وی افزود: این توافق یک چارچوب روابط است.

وزیر امور خارجه گفت: ایران در طرح کمربند راه چین مشارکت جدی نداشت و در این توافق 25 ساله با پیشنهاد ایران و تأیید چین به این طرح ورود پیدا خواهیم کرد که یکی از ثروتمندترین طرح ها از نظر سرمایه گذاری طرح کمربند راه چین است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر یک قرارداد 10 ساله با روسیه داریم که دو بار تمدید شده و در سفر به مسکو به آقای پوتین پیشنهاد بازنویسی قرارداد بر اساس شرایط امروز را داده ام چرا که امروز روابط راهبردی با روسیه داریم.

دکتر ظریف ادامه داد: با کشور هند قرارداد 10 ساله و روابط نزدیک داریم و همچنین با پاکستان توافق های مشابه داریم و همچنین با کشور ترکیه شورای عالی روابط دو کشور را ایجاد کردیم و رئیس این شورا ، رؤسای جمهور هر دو کشور هستند.

وزیر امور خارجه گفت: برای تشکیل معاونت اقتصادی ، ساختار وزارت خارجه را تغییر دادیم که این ساختار را از منطقه ای به موضوعی تبدیل کردیم.

وی افزود: وزارت امور خارجه به خاطر شرایط بین المللی تبدیل به دستگاه سیاسی، امنیتی شده است که تلاش می کنیم این دستگاه سیاسی، امنیتی را تبدیل به دستگاه اقتصادی، سیاسی کنیم که به سمت توسعه و کمک به معیشت مردم برویم.

وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه همسایگان و اقتصاد دو اولویت وزارت امورخارجه هستند هم گفت: مهمترین عامل در روابط خارجی هر کشوری همسایگان هستند و در حال حاضر ایران بزرگترین تأمین کننده واردات عراق و افغانستان می باشد با توجه به اینکه این کشورها تحت فشار شدید امریکا به علت تحریم ایران هستند.

وزیر امور خارجه گفت: روابط ما با همسایگان می تواند مسیر پیشرفت اقتصادی کشور باشد و وزارت صمت به عنوان مسئول، 15 کشور را به عنوان اولویت های صادرات تعیین کرده که در شورای عالی صادرات علی رغم همه فشارها رقم قابل توجهی برای صادرات غیرنفتی پیش بینی شده است.

وزیر امور خارجه گفت: هم در بحث هسته ای و هم در بحث روابط دو جانبه، روابط ویژه ای با روسیه داریم و این روابط همین جوری ایجاد نمی شود و به مشورت های مرتب نیاز دارد.

آقای ظریف در ادامه برنامه «نگاه یک» با بیان اینکه در این حوزه ها و در حوزه ابتکارات منطقه ای و دیگر بحث ها، با روسیه هماهنگی های خیلی نزدیکی را انجام دادیم, افزود: پس از سفر نخست, شاهد بودیم که روسیه در شورای حکام رای منفی داد و پس از سفر دوم, شاهد بودیم که روسیه، موضع بسیار فعالی را در حمایت از کشورمان گرفت.

وی از مواضع روسیه و چین در شوراهای حکام و امنیت, تشکر و اضافه کرد: از دوستانمان توقع داریم اما این گونه نیست که مواضع مثبت دوستانمان را مفروض بگیریم زیرا در هر رابطه ای باید حمایت را به دست بیاورید نه اینکه آن را مفروض بگیرید.

آقای ظریف ادامه داد: با روسیه از نزدیک کار کردیم و اشتراک مواضع داریم و از نزدیک هم با این کشور مشورت می کنیم و دو رای بسیار مهم از نتایج این سفرهاست که همکاری نزدیکی داشتیم و ان شاء الله در روزها و هفته های آینده هم با روسیه و چین کار می کنیم.

او اضافه کرد: حتی با اروپایی ها هم که مایل به دیدن سیاست یکجانبه گرایی آمریکا نیستند و با دیگر کشورها از جمله اندونزی هم خوب کار کردیم.

آقای ظریف افزود: برخی کشورها مدت ها تحت فشار آمریکا بودند که به قطعنامه ضد ایرانی آمریکا رای مثبت دهند.

وزیر امور خارجه گفت: با روسیه هماهنگی داریم و روابط اقتصادی ما در حوزه دفاعی با روسیه و چین, بسیار خوب است.

آقای ظریف افزود: این روابط به آبیاری و پرورش و نگهداری نیاز دارد و نمی شود روابط را به امید خدا رها کنید.

وی اضافه کرد: در سفر اخیرم به روسیه که با پیام ویژه آقای رئیس جمهور برای آقای پوتین همراه بود, حدود 50 دقیقه گفت و گو انجام دادیم که نتایج بسیار خوبی داشت و امیدواریم این نتایج ادامه یابد.

آقای ظریف درباره سفر اخیرش به لبنان افزود: گفت و گوی بسیار طولانی با آقای سید حسن نصرالله، نخست وزیر، وزیر خارجه و رئیس جمهور و رئیس مجلس لبنان داشتم که بسیار راهبردی بود.

وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه تئوری های متفاوتی درباره فاجعه انفجار لبنان وجود دارد، گفت: درباره این تئوری ها هم گفت و گو کردیم, برخی اعتقاد دارند که ممکن است اقدام تخریبی انجام شده باشد اما فعلاً اعتقاد غالب این است که انفجار بیروت واقعاً یک حادثه بوده است و دولت لبنان به عنوان دولت مستقل باید بر روی این موضوع تحقیق کند و بقیه هم می توانند به او کمک کنند.

آقای ظریف افزود: کشورهای مختلفی پیشنهاداتی را ارائه کردند از جمله آقای مکرون رئیس جمهور فرانسه پیشنهاد تشکیل دولت وحدت ملی را ارائه کرد که پیشنهاد خوبی است اما آمریکایی ها فشار آوردند که باید دولت غیر سیاسی تشکیل شود که این موضوع در لبنان معنی ندارد.

وی اضافه کرد: فشارهای آمریکا بسیار سنگین بود و برخی مواضع اولیه آقای مکرون با مواضع بعدی او تغییرات زیادی داشت.

وزیر امور خارجه ادامه داد: در این شرایط همه باید به لبنان کمک کنند نه اینکه شرط و شروط تعیین کنند.

آقای ظریف با اشاره به اینکه متاسفانه در سیستم لبنان، فساد زیادی وجود دارد، افزود: حزب الله به عنوان مجموعه سالم بدون فساد به اصلاحات لبنان علاقه دارد.
وی اضافه کرد: این حق مردم لبنان است و آنها باید درباره کشور خود تصمیم بگیرند.

وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه جامعه بین المللی نباید برای کمک به لبنان شرط و شروط تعیین کند, گفت: سیاست های غلط جامعه بین المللی و دخالت های بی جای ایالات متحده آمریکا و عربستان, لبنان را به این روز انداخته است.

آقای ظریف اضافه کرد: آن فردی که سفارت جمهوری اسلامی ایران را منفجر کرد حقوق بگیر عربستان بود.

او گفت: این کشورها وظیفه دارند خرابکاری های خود را در لبنان جبران کنند و حق ندارند برای انجام این وظیفه, شروط تعیین کنند.

وزیر امور خارجه درباره جایگاه فعلی ایران در منطقه و جهان گفت: ایران جایگاه بسیار مهمی دارد و قدرت خود را باید باور کنیم و قدرت ما از مردم نشات می گیرد.
وی تاکید کرد: ایران یک کنشگر در صحنه بین المللی است و نباید فکر کنیم ایران موضوع کنش است و برای ما تصمیم می گیرند بلکه خودمان برای خودمان تصمیم می گیریم.

آقای ظریف افزود: کنشگری ایران در جامعه بین المللی بسیار مهم است و حتما در این کنشگری, سیاست ما در حمایت از مقاومت، نقش بسیار اساسی دارد.

وزیر امور خارجه اضافه کرد: صرفاً به خاطر منافع ملی، این کار را نکردیم بلکه به خاطر آرمان هایمان این کار را کردیم و آرمان و منافع ملی در راستای هم هستند.
وی با بیان اینکه در جهان در حال گذار نمی توان قدرت معنایی را از قدرت مادی جدا کرد، گفت: قدرت معنایی در راستای منافع ملی است نه در مخالفت با آن.

آقای ظریف با اشاره به اینکه دوستان ما ابزار ما نیستند، افزود: آقای «کری» به من گفت پول های شما آزاد می شود و آن را در منطقه خرج می کنید, به او گفتم عرستان سعودی 100 برابر ما در منطقه خرج می کند اما فرق ما با عربستان سعودی این است که ما خرجی در منطقه نمی کنیم.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه برخی ها تصورات عجیبی دارند و تبلیغات آمریکایی ها را باور می کنند, گفت: فرق ما با عربستان سعودی در این است که عربستان سعودی خیال می کند مردم را خریده است و با آن ها به عنوان ابزار برخورد می کند.

وی ادامه داد: تصور این است که ما از دوستانمان به عنوان ابزار استفاده می کنیم در حالی که آن ها مولفه های قدرت ایران هستند.

آقای ظریف افزود: نگاه ما مردم نهاد است و بر اساس استفاده ابزاری نیست و این نگاه جمهوری اسلامی به ما قدرت داده است.

وزیر امور خارجه اضافه کرد: علت اینکه عربستان سعودی و امارات با وجود هزینه های زیادی که انجام دادند حسرت جمهوری اسلامی ایران را می خورند این است که نگاهشان نادرست است و باید نگاهشان را عوض کنند.

وی خطاب به آنان تاکید کرد: مردم ابزار و کارگزار شما نیستند بلکه مستقل هستند.

آقای ظریف در پایان سخنان خود به مردم توصیه کرد برای شکست دادن کرونا، دستورالعمل های بهداشتی و فاصله فیزیکی را رعایت و از ماسک استفاده کنند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا