خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پاسخ سرهمبندی به تفاوت 180 درجه‌ای اولویت مصباح یزدی

حمید رسایی، پاسخی سرهمبندی به گزارش سه روز پیش انصاف نیوز [لینک] درباره ی تفاوت 180 درجه ای اولویت مدنظر آیت الله مصباح برای کشور با پیام نوروزی رهبری منتشر کرد و در حالی تاکید رهبری بر نخست بودن اقتصاد را راهبرد مقطعی خوانده که به لحاظ زمانی فقط یک ماه با اظهارات مصباح یزدی اختلاف زمانی داشته است.

به گزارش انصاف نیوز، این هوادار محمود احمدی نژاد، در حالی به توجیه این تفاوت اولویت مطرح شده با سخن بهمن ماه آیت الله مصباح یزدی پرداخته است که آیت الله به خاطر شعارها و سخنانش در انتخابات اسفند ماه حتی جزو 16 منتخب تهران در انتخابات مجلس خبرگان رهبری نیز قرار نگرفت و شکست خورد در حالی که حامیانش او را رقیب هاشمی رفسنجانی، نفر اول انتخابات خبرگان معرفی می کردند.

2 / 11 / 94، آیت‌الله مصباح یزدی، لیدر حزب جبهه‌ی پایداری و مهمترین حامی محمود احمدی‌نژاد در دو انتخابات ۸۴ و ۸۸: «دین مردم باید دغدغه‌ی اول مسوولان باشد. آنها (مسوولان) نباید بگویند اولویت نخست اقتصاد است»

این در حالی است که در پیام نوروزی رهبری یعنی کمتر از 2 ماه بعد از آن، به صراحت اقتصاد اولویت نخست خوانده شده و سایر حوزه ها از جمله فرهنگ بسته به آن دیده شده است: «به گمان من مساله‌ی اقتصاد در اولویت اول است. یعنی وقتی انسان نگاه می‌کند، در میان مسایل اولویت‌دار، از همه فوری‌تر و نزدیک‌تر، مساله‌ی اقتصاد است. اگر به توفیق الهی، هم ملت و هم دولت و مسوولان گوناگون، بتوانند در مساله‌ی اقتصاد کارهای درست و بجا و متقن را انجام دهند، امید این هست که در مسایل دیگر، مثل مسایل اجتماعی، مثل آسیب‌های اجتماعی، مثل مسایل اخلاقی، مثل مسایل فرهنگی هم تأثیرگذار باشند»

پاسخ سرهمبندی رسایی

متن نوشته ی تلگرامی این نماینده ی ردصلاحیت شده در هر دو هیات اجرایی و حتی شورای نگهبان، که در پاسخ حاوی تناقض گویی های خود، انصاف نیوز را «برخی پایگاه های دسته چندم خبری» خوانده، در پی می آید:

«

اخیر در فضای مجازی و به ویژه در برخی از پایگاه های دسته چندم خبری، بخشی از سخنان آیت الله مصباح در بهمن سال ۹۴ مبنی بر «عدم اولویت اول اقتصاد برای مسوولان» در برابر بخشی از بیانات پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب مبنی بر «اولویت اول سال ۹۵، اقتصاد» قرار داده شده و از شاگردان آیت الله مصباح خواسته شده تا درباره این اختلاف نظر ۱۸۰ درجه ای آیت الله مصباح با رهبری انقلاب توضیح دهند [لینک].

پاسخ خیلی روشن است:
اولا آیت الله مصباح در همان سخنرانی که موضوع آن نفوذ بوده است، با اشاره به اهمیت موضوع اقتصاد، به نسبت سنجی میان اقتصاد و فرهنگ می پردازند و اصالت را در جهت گیری کلی انقلاب، فرهنگ می دانند و می فرماید:
«ابعاد جنگ هم با اقتصاد گره خورده، نمی توان گفت باید به اقتصاد بی اهمیت بود؛ بلکه باید برای رشد کار نظامی اقتصاد قوی داشت… ارزش انقلاب را نباید برای نصیب شدن نان و پنیر تنزل داد؛ کدام کشور و نظامی است که در عالم نخواسته رفاه زندگی برای کشورش تامین شود؟ اینکه مسوولان به فکر رفاه مردم باشند امتیازی بر جمهوری اسلامی محسوب نمی شود، چرا که حکومت ها در همه ی دنیا به فکر رفاه مردم هستند و واقعا نیز بدون این ها نمی توان زندگی کرد. مزیت انقلاب اسلامی به اسلامی بودن، ارزش ها و فرهنگ دینی است. برای همین، دین مردم باید دغدغه اول مسوولان باشد، آنها نباید بگویند اولویت نخست اقتصاد است؛ اقتصاد برای گاو و گوسفند نیز می باشد چرا که آنها نیز باید شکم خود را سیر کنند؛ همه معتقدیم که زندگی دنیا بدون فعالیت اقتصادی نمی شود اما آیا اولویت اول انقلاب برای اقتصاد بود؟ بهترین انسان های کشور جان خود را از دست دادند که شکم ما سیر شود؟ میان ارزش فرهنگی با ارزش اقصادی، نسبت عددی وجود ندارد، ارزش فرهنگی بی نهایت از ابعاد دیگر زندگی انسان مهم تر است چرا که فرهنگ، انسان را سعادتمند می کند.»

روشن است که این سخنان درخصوص راهبرد اصلی و کلی انقلاب است، نه راهبرد جزیی و مقطعی و مشابه آن در بیانات امام خمینی و رهبر انقلاب به دفعات بیان شده است که در ادامه به آنها اشاره می‌شود.

ثانیا روشن است که بیان رهبر معظم انقلاب مبنی بر اولویت اول اقتصاد در سال ۹۵، یک راهبرد مقطعی است. به نظر کسانی که این اشکال سطحی را مطرح کرده اند، آیا رهبر معظم انقلاب با تاکید بر اولویت داشتن اقتصاد برای سال ۹۵، در تقابل ۱۸۰ درجه ای با خودشان هم قرار دارند؟ ایشان در سخنان نوروزی خود در ابتداي سال ۹۳ می فرمایند:
«فرهنگ از اقتصاد هم مهمتر است. چون فرهنگ به معنای هوایی است که تنفس می‌کنیم. اگر هوا تمیز باشد آثاری دارد و اگر کثیف باشد آثار دیگری دارد.»

همچنین رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر این‌که فرهنگ و ارزش‌های فرهنگی، هویت و روح یک ملت است، خاطرنشان کردند: «فرهنگ، حاشیه و ذیل اقتصاد و سیاست نیست، بلکه اقتصاد و سیاست حاشیه و ذیل فرهنگ هستند».

ثالثا علاوه بر اینها حضرت امام (ره) نیز در همین رابطه می فرمودند:
«آن چیزی که برای ما ارزش دارد اولاً، اسلام است که در آن همه چیز هست. ما برای شکممان قیام نکردیم که اگر شکممان را یک وقت، جلویش را بگیرند ما بنشینیم سر جایمان. ما برای اسلام قیام کردیم؛ همان‏طوری که در صدر اسلام پیغمبر اکرم برای اسلام قیام کرد و آنقدری که او در زحمت و رنج واقع شد، ما نشدیم.» (صحیفه امام ج۱۳ ص۱۳۰)

آیا واقعا تقابلی میان بیانات آیت الله مصباح و رهبران جمهوری اسلامی دیده می شود؟ سخن آیت الله مصباح درباره اولویت اول انقلاب اسلامی است که این اولویت در بیانات امام و رهبری هم وجود دارد.

علاوه بر این نکات، باید گفت که با توجه به غفلت دولتمردان از مشکلات اقتصادی مردم و متزلزل بودن امیدهایی که بر پایه های سست توافقنامه پرابهام برجام بنا نهاده شده، برای توجه دادن مسوولان امر، به عنوان یک راهبرد مقطعی اولویت اول سال ۹۵ را اقتصاد اعلام می کنند تا به جای طرح موضوعاتی همچون برجام 2 و 3 و 4 به تحقق وعده های داده شده در حوزه اقتصاد بپردازند، هر چند هم ایشان در پایان بیانات ابتداي امسال خود نیز به اهمیت فرهنگ اشاره می کنند.

»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. انصاف عزيز ! شما نيز همان اشتباه را مرتكب شده ايد ، انتشار – نمايش – چنين نظرات بى مايه اى فرو كاستن مباحث علمى است. مگر سطح سواد و انديشه جناب رسائى را در جلسات مجلس نديده ايد ؟ البته خيلى رعايتتان كرده و بايد شكرگزار باشيد

  2. اگه جواب آقای رسایی ضعیف است جواب ایشان را بدهید در غیر اینصورت سعی نکنید دیگران را الکی تخریب کمید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا