خرید تور تابستان ایران بوم گردی

وزیر ارتباطات: 100 پله از افعانستان بهتریم و سرعت اینترنت در دولت سیزدهم افزایش داشته است!

وزیر ارتباطات در حالی که خبر های متعددی از کندی سرعت اینترنت می‌رسد گفت: در دولت سیزدهم از ابتدای شهریور ماه تاکنون سرعت از ۱۸ مگابیت بر ثانیه به ۲۴ مگابیت بر ثانیه رسیده و افزایش پیدا کرده است.


به گزارش خبرنگار گروه «علم و پیشرفت» خبرگزاری فارس، عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسم افتتاح پروژه توسعه فیبر نوری در سراسر کشور، اظهار داشت: امروزه چرخ زندگی بشر بدون فناوری اطلاعات نمی چرخد و کرونا هم ظرفیت های فناوری اطلاعات را بهتر نشان داد.

وی با بیان اینکه زیرساخت همه خدمات ارتباطات است، تاکید کرد: باید این حوزه را خیلی جدی گرفت و دولت سیزدهم هم به دنبال این است که زیرساخت‌های ارتباطی پرسرعت، پایدار و امن را برای همه مردم فراهم کند.

وی گفت: کاری که انتخاب کردیم کاری زمان بر است و نیاز به هماهنگی بخش‌های مختلف دارد و باید بخش خصوصی پای کار بیاید.

زارع پور با اشاره به تسهیلاتی که وزارت ارتباطات را برای اجرای این پروژه در نظر گرفته است، گفت مقرر شد که ۳ درصد تا ۵ درصد از حق السهم ۲۸ درصدی دولت از محل درآمد اپراتورها صرف توسعه زیرساخت‌های ثابت شود؛ همچنین شرکت های ثابت که ۳ درصد حق السهم به دولت می‌پرداختند هم حق السهمشان صرف توسعه زیر ساخت های ثابت خواهد شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به تسهیلاتی که در خارج از وزارت ارتباطات برای اجرایی شدن پروژه توسعه فیبر نوری تدارک دیده شده است، گفت: با وزارت نیرو تفاهم کردیم که از زیرساخت‌های وزارت نیرو برای انتقال فیبر استفاده کنیم.

توسعه فیبر نوری حتی با دکل برق

وی ادامه داد: همچنین در بودجه سال ۱۴۰۱ در تبصره ۷ تمام دستگاه‌ها مکلف شدند که همه زیرساخت هایی که دارند از جمله کابل، داکت و دکل برق را با تعرفه ای که کمیسیون تنظیم مقررات مصوب می‌کند در اختیار بخش خصوصی قرار دهند تا فیبر نوری را توسعه دهند.

زارع‌پور گفت: همچنین تسهیلات دیگری را هم پیش بینی کرده‌ایم که هم می‌توانیم در اختیار بخش خصوصی قرار دهیم و هم به مردم ارائه کنیم و در جهت ایجاد انگیزه در مردم برای استفاده از سرویس های فیبر نوری هزینه شود. به عبارت دیگر، این تسهیلات هم از طریق اپراتور و هم از طریق وزارت ارتباطات قابل واگذاری است.

وزیر ارتباطات توضیح داد: زیرا همچنین که توضیح داده شد از مجموعه خطوط منصوبه فیبر نوری در کشور فقط ۳۰ درصد استفاده می شود که شاید یکی از دلایل عدم علاقه مردم به استفاده از این امکانات، بالا بودن هزینه اولیه راه اندازی آن باشد.

وی گفت: با اجرای این پروژه، بال اول شبکه ملی اطلاعات که ایجاد زیرساخت‌های ارتباطی است محقق می شود و می توانیم قدم دوم که ارائه انواع خدمات کاربردی روی بستر این شبکه است را ارائه کنیم تا مردم هر کار دولتی که دارند را بتوانند از طریق این شبکه انجام دهند.

زارع پور ادامه داد: در همین راستا فاز نخست پنجره واحد دولت هوشمند در هفته ارتباطات سال آینده راه اندازی خواهد شد.

مردم برای دریافت خدمات دولتی یکبار احراز هویت می شوند

وی ادامه داد: همچنین در قانون بودجه ۱۴۰۱ دیده شده و اخیراً هم به تصویب شورای اجرایی فناوری اطلاعات رسید که تمام دستگاه‌ها موظف شدند خدماتشان را الکترونیکی ارائه کنند و مردم یکبار احراز هویت شوند و خدماتی که تاکنون ارائه شده را بگیرند.

وی اظهار داشت: پروژه امروز فقط لایه دسترسی است و باید متناسب با توسعه شبکه دسترسی، ظرفیت لایه زیرساخت هم افزایش داده شود.

وزیر ارتباطات همچنین به پروژه افزایش ۷۰ درصدی ظرفیت شبکه زیرساخت در هفته آینده خبر داد و گفت: به زودی قرارداد ۹ ماهه این افزایش ظرفیت شبکه منعقد می‌شود که این پروژه برای نخستین بار با تجهیزات تولید داخل انجام خواهد شد و طی آن ظرفیت شبکه لایه زیرساخت از ۷۰ ترابیت بر ثانیه به ۱۲۰ ترابیت بر ثانیه طی سه سال افزایش می یابد.

زارع پور تاکید کرد: شرکت مخابرات ایران یک سرمایه ملی است و باید در این پروژه ملی نقش خود را ایفا کند و می‌تواند از ظرفیت بخش خصوصی برای مثال در موضوع بیت استریم استفاده کند.

زارع پور تصریح کرد: هدف این پروژه این است که در سه سال آینده هر کسی در کشور به شبکه فیبر نوری نیاز داشت نیازش را بتواند فراهم کند.

وی گفت: همچنین از شرکت های موبایلی هم انتظار داریم که به سرعت وارد این پروژه شوند. اخیرا با تصویب دستورالعمل لازم در دولت انگیزه لازم برای آنها برای ورود به این پروژه را فراهم کردیم که کل خانواده ارتباطات و فناوری اطلاعات پای این پروژه بیایند.

زارع گفت: امیدواریم این پروژه جزء پروژه‌های شود که در آخر کار، بعد از ۳ سال دور هم جمع شویم و بگوییم پروژه محقق شده است.

وزیر ارتباطات همچنین در حاشیه مراسم، برابر شدن سرعت اینترنت ایران با اینترنت افغانستان را تکذیب کرد و گفت: در حال حاضر صد پله با کشور افغانستان در بحث اینترنت تفاوت داریم. یعنی افغانستان کشور ۱۸۳ در اینترنت در رده بندی جهانی است اما ایران کشور ۷۷ است. سرعت اینترنت در کشور افغانستان ۱.۷ مگابیت بر ثانیه است اما سرعت اینترنت در ایران در بخش موبایل حدود ۲۴ مگابیت بر ثانیه است و میانگین جهانی هم ۲۹ مگابیت بر ثانیه است.

در دولت سیزدهم سرعت اینترنت افزایش یافت

وی ادامه داد: همچنین در دولت سیزدهم از ابتدای شهریور ماه تا کنون سرعت از ۱۸ مگابیت بر ثانیه به ۲۴ مگابیت بر ثانیه رسیده است؛ یعنی افزایش پیدا کرده است. البته در عین حال که ما افزایش سرعت داشتیم بقیه کشورها هم رشد کردند و سرعت اینترنت در آنها هم افزایش پیدا کرده است؛ بنابراین در مجموع در مقایسه با آنها نسبت به قبل در رتبه پایین تری قرار گرفته ایم.

وی گفت: این روزها برخی ها عادت کرده اند که دروغ بگویند و بسیار راحت برچسب بزنند که متاسفانه سرعت انتشار در فضای مجازی هم زیاد است.

وی گفت: در حوزه توسعه دسترسی ثابت عقب مانده ایم و این کار یک شبه نیست و نیاز به کار مداوم دارد. امروز با این پروژه که برای توسعه دسترسی فیبر نوری در کشور افتتاح شد ان شالله راهی که آغاز کرده‌ایم را با سرعت ادامه خواهیم داد و سرعت ارتباطات سیار و ثابت در کشور افزایش پیدا خواهد کرد.

مردم کمی صبور باشند سرعت های چندصد مگابیتی می دهیم

زارع پور تاکید کرد: مردم شریف ما شایسته سرعت های چندصد مگابیت بر ثانیه ای هستند که امروز شاهد تست آن بودیم. اگر مردم کمی صبور باشند انشالله وعده‌ای که داده ایم که تا پایان دولت سیزدهم این اتفاق بیفتد ظرف سه سال و نیم آینده عملی می‌کنیم و ارتباط فیبر نوری پرسرعت را برای عموم مردم فراهم خواهیم کرد.

وی از رسانه ها خواست موضوعاتی که در فضای مجازی منتشر می شود را بدون بررسی باز نشر نکنند و در صورت نیاز درباره آن از مراجع کسب اطلاع کنند.

زارع پور گفت: با توجه به اینکه بسیاری از کشورها به سمت استفاده از فیبر نوری حرکت کردند بسیاری از آنها با کمبود فیبر و تجهیزات اکتیو مواجه هستند و این کمبودها یکی از چالش‌های توسعه این پروژه است که آن را تدبیر کرده ایم. از این رو بحث بومی سازی تجهیزات را در دستور کار قرار دادیم تا به موازات اینکه ظرفیت لازم برای بخش خصوصی را فراهم می کنیم، تجهیزات و امکانات مورد نیاز هم در داخل از کشور تولید شود.

تکنولوژی فیبر نوری تا سه سال آینده کشور را از توسعه بی‌نیاز می‌کند

زارع پور گفت: پیش بینی می‌کنیم که این پروژه طی سه سال بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد؛ دولت قدم اول را برداشته است و از بخشی از حق سهم خود را برای این کار اختصاص داده است. در همه جای دنیا دولت برای توسعه شبکه سرمایه گذاری کرده است زیرا این کاری نیست که در کوتاه مدت اقتصادی باشد و بخش خصوصی بتواند به تنهایی این کار را انجام دهد. برخی کشورها تا ۳۰ میلیارد دلار در این پروژه سرمایه‌گذاری کرده اند. تکنولوژی فیبر نوری حداقل تا سه سال آینده کشور را از توسعه های آتی در حوزه ارتباطات بی‌نیاز می‌کند. از این رو دولت سیزدهم اراده کرده که این پروژه را انجام دهد و طعم شیرین فناوری‌های جدید را به مردم بچشاند.

زارع پور گفت: در حال برنامه‌ریزی هستیم که امکانی را فراهم کنیم که مردم بتوانند به شکل اقساطی تجهیزات اولیه که برای استفاده از فناوری فیبر نوری مورد نیاز است را بخرند. هزینه این تجهیزات در قرارداد بلندمدت ای که مشترکان با اپراتورها می بندند مستهلک می شود. با این کار اگر در محله یا منطقه شخصی امکان استفاده استفاده از ظرفیت فیبر نوری بود می تواند از آن بهره ببرد. به عبارت دیگر بخشی از اعتباری که برای این پروژه در نظر گرفته شده صرف این موضوع می شود.

هیچ گروهی به دنبال قطع اینترنت و مسدود سازی اینترنت نیست

وزیر ارتباطات درباره اینکه گفته شده طرح حمایت تا پایان سال به تصویب می رسد، در باره موضع دولت سیزدهم درباره اینترنت گفت: هیچ کسی و هیچ گروهی به دنبال قطع اینترنت و مسدود سازی اینترنت نیست. طرحی که در مجلس دنبال می‌شود تا جایی که من اطلاع دارم و وزارت ارتباطات مشارکت فعالی در بررسی آن دارد به هیچ وجه به دنبال مسدود سازی اینترنت نیست. تا جایی که من می‌دانم هدف این طرح این است که فعالیت های که در حوزه فضای مجازی صورت می گیرد قانون و نظام مند شود تا بتوانیم حداکثر استفاده را از این فضا ببریم.

وی ادامه داد: نگاه دوره سیزدهم نگاه ایجابی است و به دنبال استفاده از فرصت های فناوری اطلاعات و ارتباطات هستیم. البته این فضا چالش‌ها و مخاطراتی هم دارد که همه جای دنیا با آنها دست به گریبان هستند، ما هم به دلیل چارچوب های فرهنگی مان مانند بقیه کشورهای دنیا باید برای آن ها تدبیر کنیم. این موضوع مشخص است اما آنچه مهم است این است که ما فناوری ICT را یک فناوری راهبردی و فرصت ساز می دانیم که می تواند کشور را نجات دهد و مشکلات متعدد نظام اداری ما را حل کند. در این مسیر حرکت می‌کنیم و انشالله حداکثر استفاده را از این فناوری ببریم و مشکلات مردم را در داخل کشور حل کنیم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا