خرید تور تابستان ایران بوم گردی

انتقادها به شهریه دانشگاه در دوره کرونا

«مینا» از مخاطبان انصاف نیوز در پیامی از طریق اینستاگرام درباره‌ی شهریه‌ی دانشگاه‌ها در دوره‌ی کرونا نوشت:

«سلام لطفا در مورد دانشگاه علمی کاربردی هم بنویسید با وجود کلاسهای مجازی هیچ تغییری در شهریه‌ها صورت نگرفت و هزینه اینترنت و کلاسهای مجازی هم اضافه شد و همینطور برای ترم تابستان با وجود یک درس کارورزی مبلغ ۶۰۰ هزار تومان شهریه گرفتند حتی کلاس مجازی»

به دنبال انتشار این پیام، علی لیراوی دبیرکل انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه لرستان نیز در پیامی نوشت: ما هم تقاضا کردیم که از دانشجویان شبانه شهریه هزینه‌ای دریافت نکنند منتهی دانشگاه پاسخی نداد.

متن نامه‌ی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه لرستان به ریاست دانشگاه در مورد بخشی از از مسائل رفاهی-آموزشی در پی می‌آید:

جناب آقای دکتر خسرو عزیزی ریاست محترم دانشگاه لرستان
با سلام و ادای احترام

همانگونه که مستحضرید دو هفته از آغاز تقویم پنج ماهۀ آموزشی در نیمسال دوم تحصیلی ۹۹-٩٨ نگذشته بود که پاندمی کووید-١٩ موجب تعطیلی دانشگاه و متعاقباً پایان ارائه خدمات رفاهی به دانشجویان از جمله خوابگاه‌ها، سلف سرویس،سرویس ایاب و ذهاب و هم‌چنین قطع آموزش حضوری شد.

نظر به پایان نیمسال تحصیلی کنونی نکاتی در خصوص وضعیت رفاهی_آموزشی دانشگاه موجب اشتغال خاطر دانشجویان شده که جهت اطلاع و اتخاذ تصمیم شایسته ذیلاً معروض می‌شود:

١- کارویژۀ اصلی دانشگاه ارائۀ آموزش به دانشجویان آن هم به شکل «حضوری» است و آموزش مجازی، تصمیمی از سر ناچاری و بنا به شرایط خاص بود. با توجه به فقدان بسترها و زیرساخت‌های لازم آموزش مجازی در کل نظام آموزش عالی کشور، دسترسی به این خدمات برای عموم دانشجویان هزینه‌بر بوده و از آن‌جا که جبران این هزینۀ دانشجویان در ردیف بودجۀ دانشگاه پیش‌بینی نشده انتظار می‌رود حداقل نسبت به اخذ شهریه از دانشجویان شبانه اقدام نشود، چرا که پرداخت شهریه از سوی ایشان مربوط به آموزش حضوری بوده نه مجازی، به علاوه آموزش مجازی کیفیت مطلوب،دسترسی آسان و رایگان را نداشته لذا اخذ شهریه از دانشجویان شبانه تحمیل هزینه مضاعف و استیفای مال به نارواست. خصوصاً که در وضعیت کنونی با کاهش درآمد خانوارها امکان پرداخت این شهریه دانشجویان را با مشقت دوچندان مواجه می نماید.

٢- در ابتدای نیمسال تحصیلی جاری مبلغی تحت عنوان هزینۀ ایاب و ذهاب از دانشجویان اخذ شد که با توجه به عدم ارائۀ چنین خدماتی حتی در ایام فعالیت اداری دانشگاه استرداد مبالغ مذکور اقدامی ضروری است.

٣- از اسفند ماه سال گذشته که به دستور معاونت دانشجویی کلیه خوابگاه‌های دانشجویی اعم از دولتی و خودگردان خالی از دانشجو شدند،دانشجویان جز در روزهای ابتدایی نیمسال تحصیلی اقامتی در مجتمع های خوابگاهی مزبور نداشته اند لذا ترتیبی مقرر فرمایید که بابت این نیمسال تحصیلی اجاره بهای خوابگاه از دانشجویان اخذ نشود.

در خصوص خوابگاه‌های خودگردان ممکن است اعلام کنید تحت مدیریت اداری دانشگاه لرستان نیستند اما بر فرض پذیرش چنین نظری دانشگاه می‌تواند با چنین مالکان سودجویی که هم‌اینک علی‌رغم عدم ارائۀ خدمات خوابگاهی اجاره بها را از دانشجویان دریافت کرده‌اند قطع همکاری کند و از این پس از خدمات دانشگاه لرستان به آنان ارائه شود.

نیک می‌دانید دانشجویان به صرف داشتن کارت دانشجویی دانشگاه لرستان می‌توانند شخصا پیگیر حقوق دانشجویی خود از جمله حقوق رفاهی و آموزشی شوند. به طریق اولی تشکل‌های دانشجویی نیز که نمایندۀ فکری دانشجویان هستند و با رای مستقیم ایشان انتخاب می‌شوند نیز نه تنها از چنین حقی بهره‌مند هستند بلکه مکلف به پیگیری حقوق دانشجویان هستند. لذا خواهشمند است به معاونت دانشجویی دانشگاه، جناب آقای دکتر یونسی، بابت امتناع از همکاری با تشکل‌های دانشجویی تذکرات لازم و اخطارهای قانونی متناسب را گوشزد نمایید تا حقوق دانشجویان تضیبع نشود؛ علی‌الخصوص در مقطعی که فعالیت شورای صنفی دانشگاه متوقف شده است.

من الله توفیق
علی لیراوی دبیرکل انجمن اسلامی دانشجویان

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. شهریه دانشگاه علمی کاربردی تقریباً یک سوم شهریه رشته های مشابه در سایر دانشگاههای شهریه بگیر است. هفتادوپنج درصد شهریه از طریق وام صندوق رقاه قابل پرداخت است و دانشجویان غیرشاغل دانشگاه علمی کاربردی از کارت رفاهی دانشجویی برخوردارند که به نوعی کمک به دانشجو می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا