خرید تور تابستان ایران بوم گردی

انتقاد واعظی از اظهارات آیت‌الله جنتی درباره‌ی سفر روحانی به نیویورک

رییس دفتر رییس‌جمهور در خصوص اظهارات روز گذشته آیت الله جنتی رییس مجلس خبرگان رهبری درباره «برخی شیطنت‌ها» که خواستار برگزاری نشست مشترک با آمریکا در حاشیه نشست سازمان ملل هستند، گفت: رئیس مجلس خبرگان روز گذشته گفته که برخی می‌روند نیویورک که با ترامپ ملاقات کنند. این خیلی برای من عجیب بود. ممکن است برخی این حرف‌ها را در کوچه و خیابان بزنند ولی اینکه رئیس مجلس خبرگان حرفی را بزند که هیچ پایه و اساسی ندارد و هیچ وقت مطرح نبوده، برای من جای تعجب است. من از همه بزرگان کشور می‌خواهم وقتی می‌خواهند سخنرانی و مصاحبه کنند، بررسی بیشتر کنند یا سوال کنند تا مردم مطالبی که می‌گویند را بیشتر باور کند.

به گزارش ایلنا، محمود واعظی رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور در پایان جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره زمان تعیین سخنگوی جدید دولت گفت : سخنگو هم انشاالله تعیین می‌شود. سخنگو که تعیین شد، نمی‌شود عوض کرد که باید تا آخر دولت بماند.

وی در مورد سبد حمایتی و اقلامی که مشمول این سبد هستند گفت: امروز ساعت ۱۶:۳۰ رئیس‌جمهور جلسه‌ای گذاشته که ان‌شاالله آن را نهایی کند. اولویت این است که نیازمندی جدی مردم در نظر گرفته شود؛ در تصمیمی که در طرح جدید گرفته شده به ۲۵ کالا ارز ۴۲۰۰ تومانی تخصیص داده شده تا قیمت نیازهای روزمره مردم بالا نرود. بیشتر کالاهای سبد حمایتی، ارزاق است و امروز وزارت رفاه اعلام می‌کند.

رییس نهاد ریاست‌جمهوری در مورد عملکرد سازمان برنامه و بودجه در حوزه تخصیص اعتبارات گفت: یک گروه سیاسی بیانیه می‌دهد؛ گروهی که خودش دارد کار سیاسی می‌کند و اطلاعی در مورد اینکه بین سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها با برنامه و بودجه چه می‌گذرد، ندارد. اینکه به فردی که این همه سال با همه محدودیت‌هایی که در بودجه کشور داشتیم و قبل از برجام تحریم بودیم و مشکلات داشتیم، با ملاحظات سیاسی حمله کنیم، منصفانه نیست. اگر به جای اینکه به بیانیه‌ها توجه کنید، از مسئولان دستگاه‌ها و وزرا سوال کنید، با توجه به اینکه درجریان هستند، حق را به سازمان برنامه بودجه می‌دهید.

وی افزود: به نظر من هم نوبخت هم معاونان ایشان هم همه همکاران در سازمان برنامه و بودجه تلاش می‌کنند بودجه‌ای که توسط مجلس تصویب شده به همه دستگاه‌ها تخصیص دهند. طبیعی است همه راضی نیستند ولی تبعیضی بین دستگاه‌ها نیست.

واعظی درمورد سفر رئیس‌جمهور به نیویورک جهت شرکت در اجلاس سران گفت: داریم برنامه‌ریزی می‌کنیم در این سفر تعدادی ملاقات با روسای کشورها صورت بگیرد. سخنرانی در سازمان ملل در برنامه است. در چهار پنج سال گذشته این سفر انجام شده؛ سعی بر این است هدف‌گذاری با کشورهای مختلف انجام شود. این ارزان‌ترین و سریعترین راه است که با تعدادی از روسای کشورها مسائل دوجانبه و بین المللی‌مان را مطرح کنیم.

وی در خصوص اظهارات روز گذشته آیت الله جنتی رییس مجلس خبرگان رهبری درباره «برخی شیطنت‌ها» که خواستار برگزاری نشست مشترک با آمریکا در حاشیه نشست سازمان ملل هستند، گفت: رئیس مجلس خبرگان روز گذشته گفته که برخی می‌روند نیویورک که با ترامپ ملاقات کنند. این خیلی برای من عجیب بود. ممکن است برخی این حرف‌ها را در کوچه و خیابان بزنند ولی اینکه رئیس مجلس خبرگان حرفی را بزند که هیچ پایه و اساسی ندارد و هیچ وقت مطرح نبوده، برای من جای تعجب است. من از همه بزرگان کشور می‌خواهم وقتی می‌خواهند سخنرانی و مصاحبه کنند، بررسی بیشتر کنند یا سوال کنند تا مردم مطالبی که می‌گویند را بیشتر باور کند.

واعظی در مورد زمان سفر رییس‌جمهور گفت: زمان سفر هفته اول مهر خواهد بود.

وی در مورد فیلمی که در مجلس علیه مذاکره‌کنندگان هسته‌ای پخش شد و برخی فشارها گفت: در اینکه فشار سیاسی زیاد است، به ویژه از طرف آمریکا، اسرائیل و سعودی شکی نیست. این مثلثی است که با هم هماهنگ هستند برای جنگ روانی تا روی ذهنیت مردم اثر بگذارند در چنین شرایطی که نامش را جنگ اقتصادی توسط آمریکا و هم پیمانانش تلقی می‌کنیم، نیاز داریم داخل کشور همدلی بین همه دستگاه‌ها و قوا و نهادها بیشتر شود به همین دلیل هم سه‌شنبه گذشته ریاست‌جمهوری در مجلس اساس بحث را روی همدلی و صمیمیت و انسجام داخلی گذاشت و نمی‌خواست دشمنان از این‌ها سوءاستفاده کنند که بگویند در داخل اختلاف‌نظر و تفرقه وجود دارد. این کار برای این بود که دیگران هم چنین کنند و سعی کنیم در جهت انسجام و وحدت گام برداریم. فکر کنم این انتظار ماست.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: انتظار دیگر این است که قبول داریم با این شرایط اقتصادی که به وجود آمده فشار روی مردم زیاد شده الان که گرانی اقلام را داریم از مردم می‌خواهیم در حد نیاز خریداری کنند و از تجار و کسبه می‌خواهیم انصاف را در قیمت‌گذاری رعایت کنند و و‌ظیفه تعزیرات برخورد با متخلفین است. بنا نداریم مسائل گرانی را با بگیر و ببند حل کنیم؛ انتظار داریم مردم و کسبه رعایت هم را بکنیم تا از این شرایط بسیار سخت با هم عبور کنیم.

واعظی در مورد جلسه امروز دولت و مصوبات مهم آن گفت: امروز ما یک مقدار وقتمان صرف این شد که اوضاع بازار را بررسی کنیم. در این جلسه درباره برخی اقلامی که فکر می‌کنیم باید وزارت صنعت، معدن و تجارت یا واردکنندگان توجه بیشتری داشته باشند تا مردم احساس کمبود کنند و نحوه ارز ۴۲۰۰ تومان برای ۲۵ قلم کالا و ارز نیما که ۷۵۰۰ تومان برای واردات خریده می‌شود به کالاهایی اولویت داده شود که مورد نیاز مردم است، صحبت شد.

وی با بیان اینکه قرار شد مشکلاتی که در گمرگ است احصا شود، گفت: از حالا تا روز یکشنبه گمرک بسیج شود برای حل مشکلات کالاهایی که در گمرگ است و مورد نیاز مردم است. قرار شد این کالاها خارج از نوبت ترخیص شود.

واعظی به موضوعات دیگر مطرح شده در نشست هیات دولت اشاره کرد وگفت: ما بحث اربعین و سفر مردم را داشتیم. رحمانی‌فضلی برای مقدمات این روز به عراق سفر کرده‌اند. امروز بودجه‌ای برای زائران تخصیص داده شد.

وی درخصوص اجلاس روز جمعه بین روسای کشورهای ترکیه، روسیه و ایران که قرار است در تهران برگزار شود، گفت: این اجلاس بسیار مهمی است که پوتین و اردوغان به همراه یک هیات عالی رتبه از اعضای کابینه به تهران سفر می‌کنند. بحث اصلی، سوریه و تحولات این کشور است. از سوی دیگر فرصت خوبی است برای رئیس‌جمهور و اعضای دولت که در رابطه با روابط دوجانبه با ترکیه و روسیه مذاکره داشته باشیم. به نظر می‌رسد نه فقط در منطقه بلکه در عرصه بین‌الملل چشم قدرت‌ها به نتیجه این نشست است.

واعظی در مورد عدم اقناع مجلس از پاسخ‌های رئیس‌جمهور و اینکه آیا دولت با توجه به عدم ارجاع سوالات به قوه‌ قضاییه، موضوع را منتفی تلقی می‌کند یا خیر؟ گفت: موضوعاتی که در مجلس مطرح شد، فقط در مجلس مطرح نبوده است. برخی مطالب که سیاسی بود، در کمیسیون‌ها هم پاسخ داده شد.

وی گفت: گروهی نظرش بر این بود که رئیس‌جمهور برود آنجا و بسیار تند صحبت کند تا رای بدهند. این ربطی به پنج سوال ندارد. حتی پیغام داده بودند اگر رئیس‌جمهور بیاید و افشا کند و تند صحبت کند، رای می‌دهیم. پس بحث قانع شدن به سوالات نیست بلکه سیاسی است.

واعظی ادامه داد: یک گروهی سوال کرده بودند و وزرا هم چهار بار در کمیسیون بحث کرده بودند؛ اینها هم اهداف دیگری را دنبال می‌کنند و معلوم بود رای نمی‌دهند.

وی با بیان اینکه هدف‌گذاری رئیس‌جمهور این نبود که این گروه یا آن گروه را راضی کند که رای بدهند، گفت:  هدف این بود که مردم بشنوند و بدانند در این شرایط دولت هم برای موضوعاتی که مطرح شده کار کرده و برای آینده برنامه دارد. هدف مردم بودند. در این شرایط خاص نمی‌خواستیم روز سه‌شنبه مجلس، روزی شود که دشمنان در خارج بهره‌برداری کنند. لذا رئیس‌جمهور به هدف خود رسید.

رییس دفتر رییس‌جمهور در مورد اختلاف‌نظر کارگزاران و اعتدال و توسعه و اینکه این اختلافات به دولت رسیده، گفت: اینکه یک گروه سیاسی در بیرون بیانیه بدهد و آن یکی جواب بدهد، هیچ اثری در دولت ندارد و نخواهد داشت. همه اعضای دولت به این بلوغ رسیده‌اند که تحت‌تاثیر بیانیه‌ها قرار نگیرند.

واعظی تاکید کرد: بین جهانگیری و نوبخت روابط بسیار خوبی است. ما الان نباید اجازه دهیم حاشیه‌ای وارد کار ما در دولت شود. ما موضوعات مهمی در کشور داریم که باید به آن بپردازیم و آن مشکلاتی است که مردم با آن مواجه هستند و باید کاری کنیم مردم ببینند دولت شبانه‌روز دنبال حل مساله گرانی و ساماندهی بازار ارز است و این گرفتاری‌هایی که الان وجود دارد، راه‌حل هم پیدا کرده و در حال اجرا است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا