خرید تور تابستان ایران بوم گردی

افتتاح طرح بزرگ سامانه انتقال آب در دو استان غربی کشور

جوان آنلاین نوشت: بهره برداری از یک طرح ملی در زمینه توسعه کشاورزی، مدیریت آب و تامین با ثبات آب شرب شهر‌ها و روستا‌های منطقه غرب کشور در استان‌های کرمانشاه و ایلام، هفته گذشته آغاز شد. طرحی که جزییات قابل توجه آن باعث شده به عنوان یک طرح کمنظیر در کشور از آن یاد شود.

در این افتتاحیه که در قالب طرح «هر هفته الف-ب ایران» با حضور رئیس جمهور انجام شد، ۲۳ هزار هکتار از اراضی غرب کشور در شهرستان‌های سرپل ذهاب، قصرشیرین و مهران در استان‌های کرمانشاه و ایلام تحت آبیاری باثبات کشاورزی قرار گرفت.

رئیس جمهور در این افتتاحیه با بیان اینکه دولت به تامین امنیت غذایی و آبادانی مرزها، توجه خاص و ویژه دارد، اظهار داشت: تمام دولت، کارگزاران، استانداران، مهندسان و پیمانکاران، تا ساعت آخر فعالیت این دولت، با حساسیت تکمیل این گونه طرح‌ها را دنبال می‌کنند و بی‌تردید این روند در دولت‌های بعدی نیز تداوم می‌یابد.

دکتر روحانی ادامه داد: در طول ۷ سال گذشته تلاش‌ها و اقدامات بسیار خوبی برای افزایش تولید محصولات کشاورزی در کشور انجام شده و این روند همچنان برای تأمین امنیت غذایی کشور ادامه دارد.

رئیس جمهور با اشاره به گزارش وزیر نیرو در مورد ساخت سد‌های مرزی در ۱۲ استان مرزی کشور بعد از انقلاب، گفت: معنی این تلاش‌ها و اقدامات این است که انقلاب اسلامی همواره برای امنیت غذایی و آبادانی مرز‌ها توجه ویژه‌ای داشته است.

دکتر روحانی گفت: استان‌های کرمانشاه و ایلام که در دوران جنگ با مشکلات زیادی مواجه بودند با اجرای این طرح ملی امروز از نظر کشاورزی و آبادانی اراضی وضعیت خوبی دارند و با اجرای این طرح‌ها محصولات کشاورزی در این منطقه چهار برابر افزایش می‌یابد.

از جمله جزییات قابل توجه در این طرح عظیم ملی، ایجاد یک سامانه انتقال آب به طول ۴۰۰ کیلومتر در دو استان غربی کشور که در مراسم افتتاحیه پنجشنبه گذشته، رئیس جمهور دستور بهره برداری از ۵۲ کیلومتر کانال، ۸.۸ کیلومتر تونل و سازه‌های ایستگاه‌های پمپاژ، حدود ۲۲۰ کیلومتر لوله‌گذاری، ۸ ایستگاه پمپاژ و دو ایستگاه برق را صادر کرد. این پروژه‌ها تنها در وزارت نیرو با هزینه ۱۱۰۰ میلیارد تومان اجرا شده است.

همچنین جزییات دیگری در زمینه انتقال آب در این طرح ملی قابل توجه است. سامانه انتقال و توزیع پایدار آب در این طرح باعث می‌شود دشت‌های ازگله با وسعت ۹۰۹ هکتار، چگیران ۳۷۸۴ هکتار، ذهاب شمالی ۵۳۹۰ هکتار، ذهاب جنوبی ۱۴۵۶ هکتار و حومه قراویز ۱۵۶۵ هکتار تحت پوشش شبکه توزیع و انتقال آب قرار گیرند.

همزمان با بهره برداری از این طرح، در سایر مناطق استان کرمانشاه، شبکه‌های پائین دست سد‌های این استان هم به عنوان دومین پروژه وارد مدار بهره‌برداری می‌شود.
گفتنی است در دولت یازدهم و دوازدهم ۵ سد در استان کرمانشاه به بهره‌برداری رسید که با بهره برداری از طرح ۲۳ هزار هکتاری اخیر، شبکه‌های پائین دست سد‌های مزبور اکنون وارد مدار بهره برداری شد. سد جامیشان در سفر سال ۱۳۹۸ رییس جمهور، سد شرفشاه در خردادماه گذشته و سه سد “زمکان”، “تنگ حمام” و “دایک گیلان‌غرب” هم با حضور معاون اول رئیس جمهوری در استان کرمانشاه افتتاح شده بود.

مجموعا ۸ هزار و ۴۰۰ هکتار شبکه‌های پائین دست این سد‌ها در افتتاحیه روز پنجشنبه گذشته مورد بهره‌برداری قرار گرفت که برای اجرای این شبکه، ۲۹۰ کیلومتر لوله فولادی سایز بزرگ و جی. آر. پی بالای یک متر و ۲۶ کیلومتر کانال اصلی احداث شده است.

مجموع سرمایه‌گذاری وزارت نیرو برای این دو طرح ۱۲۶۵ میلیارد تومان است که تامین آب ۱۲ شهرستان، ۲۵ شهر و ۷۷۰ روستا را بر عهده دارد. همچنین وزارت جهادکشاورزی نیز بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان برای شبکه توزیع آب کشاورزی در سطح ۲۳ هزار هکتار اراضی مزبور صرف کرده است که با توجه به فاز‌های توسعه بعدی این طرح، مجموع سرمایه گذاری بخش دولتی در آن، بالغ بر ۳ هزار میلیارد تومان خواهد شد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا