خرید تور تابستان ایران بوم گردی

شهرک گاما؛ نه امکانات روستا نه خدمات شهر!

ایلنا نوشت: شهرک ولی عصر “گاما” یکی از مناطق بندر امام خمینی(ره) با جمعیتی 1000 نفری از خدمات رفاهی بی بهره‌اند و با وجود چند دهه زندگی در این منطقه هنوز به لحاظ موقعیت شهری یا روستایی تعیین تکلیف نشده‌اند.

این شهرک در حالی از هرگونه خدمات بی بهره است که در کنار 23 شرکت پتروشیمی بندر امام خمینی(ره) و همچنین پایانه حمل و نقل جاده ای که روزانه چند هزار کامیون برای بارگیری در این منطقه تردد می کنند ،قرار دارد. همچنین دارای یک اداره کل دریانوردی است که از لحاظ ویژه بودن منطقه با عسلویه استان بوشهر به شکلی برابری می کند.

به گفته رئیس شورای شهر بندر امام خمینی (ره)  در ادوار گذشته معمولا شهرداری بندر امام خمینی طبق درخواست اهالی و با نظر موافق اعضای شورای شهر خدماتی را به شهرک ولی عصر “گاما” ارائه می‌داد اما اکنون از آن هم خبری نیست،چون تکلیف این منطقه از جهت شهری و یا روستایی بودن معلوم نیست.

“گاما” جزو محدوده خدمات شهری بندر امام(ره) نیست

بهنام ادیبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا همچنین گفت : شهرک ولی عصر “گاما” جزو محدوده خدمات شهری شهر بندر امام (ره) نیست و جزو محدوده منفصل این شهر است و در دو سه سال گذشته کد روستایی به این منطقه داده  و قرار شد زیر نظر بخشداری توسط شورای روستایی و دهیاری منطقه اداره شود.

ادیبی ادامه داد: پیشتر شهرک ولیعصر “گاما” توسط شهرداری بندر امام از خدماتی مانند خیابان کشی، جدول کشی بهره مند شد. همچنین برای مدرسه این منطقه شهرداری با کمک خیرین سرویس های بهداشتی ساخت.

وی اضافه کرد: شهرداری بندر امام طی سال های گذشته سرویس ایاب ذهاب در اختیار دانش آموزان پسر و دختر در 2 تایم صبح و عصر منطقه قرار داد. بسیاری از خیابان های منطقه را زیر سازی، جدول گذاری و آسفالت کرد. همچنین وسایل پارک بادی برای کودکان روبه روی مدرسه منطقه نصب کرد.

ادیبی ادامه داد: این شهرک 5 کیلومتر با بندر امام فاصله دارد. تا قبل از اینکه کد روستایی   به منطقه تعلق بگیرد شهرداری بندر امام به این منطقه خدمات می داد.”گاما” در گذشته سکونت‌گاه غیر رسمی بوده و هنوز هم است. چرا که بسیاری از خانه های منطقه بر اساس طرح های مطالعاتی اداره مسکن ساخته نشده  و هرکس برای خودش متراژی را برای ساخت و ساز در نظر گرفته است.

نظم منطقه به نسبت دیگر مناطق حاشیه‌ای بهتر است

رئیس شورای شهر بندر امام عنوان کرد: با این وجود نظم ساخت و سازها در منطقه “گاما” به نسبت بسیاری از مناطق دیگر حاشیه نشین بندر امام مناسب تر است. بندر امام بعد از اهواز بالاترین مناطق حاشیه نشین را دارا است که بعد از جنگ افراد زیادی به دلیل منطقه ویژه بودن و وجود صنایع از روستاهای شادگان به اینجا آمدند و در  حاشیه شهر ساخت و سازهای غیر مجاز انجام دادند. البته با وجود کوچه های تنگ و باریکی که دارد نظم این منطقه از بسیاری دیگر مناطق بندر امام بهتر است.

ادیبی خاطر نشان کرد: با پیگیری های بخشداری، شورای شهر، نماینده قبل و فعلی و فرماندار از استانداری درخواست کرده و برای منطقه کد روستایی گرفتند که این منطقه را روستا اعلام کنند و اگر بعدها ارتقایی شکل گرفت و بندر امام شهرستان شد “گاما” به یکی از روستاهای تابعه این شهرستان تبدیل شود.

شهرداری تا جایی که بتواند به “گاما” خدمات می‌دهد

وی ادامه داد: شهرداری بندرامام تا جایی که بتواند به مردم شهرک ولیعصر “گاما” خدمات می دهد. به دلیل اینکه چند دهه که مردم آنجا زندگی می کنند نمی شود گفت که آنجا سکونت گاه غیر رسمی است. باید از سوی مسئولان استانی بودجه ای برای سامان دهی و طرح تفکیکی کوچه ها لحاظ شود که منطقه “گاما” را خیابان کشی کنیم و بعد از آن از اهالی بخواهیم براساس نقشه کشی ساخت و ساز کنند.

برای خدمات بعدی منتظر بودجه هستیم

رئیس شورای شهر بندر امام تصریح کرد: ما برای خدمات دهی منتظر بودجه هستیم چرا که شهرداری بندر امام چند ماه است به دلیل عدم اعتبار حقوق کارکنانش را نپرداخته است. منبع درآمد شهرداری بندر امام از 2 طریق تامین می شود که اولی با فروش یک درصد از محصولات پتروشیمی ها در قالب ارزش افزوده به این شهرداری تعلق می گیرد و در حال حاضر این ارزش افزوده را به تمامی استان تخصیص داده اند و دومین منبع درآمد این شهرداری از حق آلایندگی صنعتی 23 شرکت پتروشیمی مجاور است. هم اکنون 10 تای آنها اعلام کرده اند که صنعت سبز هستند و آلایندگی ندارند.

حق آلایندگی بندر امام به شادگان تعلق گرفت

ادیبی گفت: تنها پتروشیمی که به ما مبلغ قابل توجهی پرداخت می کرد پتروشیمی بندر امام بود که به تازگی اعلام کرده است تا سال 1400 حوضچه هایی را آماده می کند که آنها نیز جزو صنعت سبز شوند و دیگر هزینه‌ای به شهرداری بابت آلایندگی نخواهند پرداخت. به تازگی نیز در 6 ماه گذشته بخش زیادی از بودجه عوارض آلایندگی را به شهرستان شادگان اختصاص داده اند که نماینده مردم بندر امام به طور جد این موضوع را در مجلس پی‌گیری می کند که این بودجه که به ناحق به شهرستان شادگان با 50 کیلومتر دورتر از بندر امام تخصیص یافته، بازگرداند.

وی گفت: ماه گذشته تنها 8 میلیارد تومان اعتبار به شهرداری بندر امام تعلق گرفت. آن‌هم شهرداری که چندین ماه است حقوق کارکنانش را نداده  و حقوق این ماه 6 میلیارد و700 میلیون تومان است. همچنین بیش از 200 پیمانکار مطالبات سال‌های گذشته‌شان را از شهرداری می‌خواهند، این در حالی است که مردم انتظار خدمات دهی زیادی را از شهرداری دارند که از توان مالی این ارگان خارج است.

ادیبی اظهار داشت:علاوه بر شهرک ولیعصر “گاما” در بندر امام،  ۴ منطقه حاشیه‌نشین دیگر به نام‌های کوی شهید صباغان، کوی امام رضا(ع)، جوفالمله و کوی مقداد، همگی از  سکونت‌گاه‌های غیر رسمی هستند که وضعیتی بدتر  از “گاما” دارند. ساکنان این مناطق پس از جنگ تحمیلی از 180 روستای شهرستان شادگان به امید یافتن کار در پتروشیمی‌های منطقه به اینجا مهاجرت کردند.

رئیس شورای شهر بندر امام خمینی (ره) ادامه داد: ولی سه سالی می شود که شهرداری، بخشداری، اداره مسکن و ادارات خدمات ده شهرستان دبیر خانه‌ای با حمایت اداره کل مسکن استان خوزستان کارگروهی برای ساماندهی این شهرک ها تشکیل داده‌اند. شهید صباغان و کوی امام رضا  در حال سامان دهی هستند  و 2 شهرک دیگر نیز در اولویت بعدی قرار دارند.

شهرداری درباره منطقه “گاما” بلاتکلیف است

وی گفت: ولی شهرک ولیعصر “گاما” به دلیل این که خارج از محدوده شهری قرار دارد و در محدوده خدمات دهی شهرداری نیست و از طرف دیگر کد روستایی دارد شهرداری هنوز به شکل جدی در این منطقه برای سامان دهی ورود نکرده است. واقعا در مورد این منطقه بلاتکلیف هستیم. باید در مورد وضعیت گاما به ما ابلاغ کنند و شفاف سازی شود که جزو محدوده شهری بندر امام  یا روستا است. ضمن اینکه ما به احترام اهالی تا جایی که توانسته ایم خدمات رسانی کرده ایم.

در ادامه نیز رئیس اداره آموزش و پرورش بندر امام خمینی(ره) درباره وضعیت مدرسه شهرک ولیعصر “گاما” به خبرنگار ایلنا، گفت: در این منطقه 100 دانش آموز دختر و پسر مشغول به تحصیل اند.

اعلام تخریبی بودن مدرسه از سوی اداره کل استان

محمد رضا مهاجر ادامه داد: دانش آموزان ابتدایی دختر و پسر منطقه “گاما” در یک مدرسه مشغول به تحصیل اند. یازدهم تیرماه سال‌جاری از سوی اداره کل نوسازی مدارس خوزستان به ما ابلاغ شد که مدرسه این منطقه تخریبی و فرسوده است و نیاز به بازسازی دارد.

جابجایی دانش آموزان به مدرسه 6 کلاسه نوساز

مهاجر ادامه داد: با تصمیم شورای آموزش و پرورش قرار براین شد که مدرسه 6 کلاسه ای در فاصله 2 کیلومتری مدرسه قبلی منطقه گاما برای مهر ماه امسال در نظر گرفته شود و دانش آموزان ابتدایی نیز از سرویس دانش آموزان راهنمایی و دبیرستان برای تردد استفاده کنند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا