خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«عزاداران نگذارند دوگانه عزاداری و سلامت درست کنند»

حجت‌الاسلام مروی، تولیت آستان قدس رضوی گفت: عزاداران حسینی نگذارند عده‌ای دوگانه عزاداری و سلامت درست کنند از این رو عزاداری باید با رعایت کامل پروتکلهای بهداشتی و حفظ سلامت مردم انجام گیرد.

به گزارش ایرنا حجت الاسلام و المسلمین سید احمد مروی عصر پنجشنبه در آیین اذن عزا در حرم مطهر رضوی افزود: پامسال برگزاری مراسم عزاداری امام حسین (ع) در کشور با شرایط تلخی همراه است و متاسفانه به دلیل شیوع ویروس کرونا محدودیتهایی در زیارت اماکن مقدسه و سوگواری هیاتهای مذهبی و برگزاری روضه‌های حسینی به وجود آمده که کام عاشقان آن حضرت را تلخ می‌کند.

وی ادامه داد: هر کس کمترین علاقه‌ای به ائمه اطهار(ع) داشته باشد شرایط کنونی در برگزاری مراسم برای وی بسیار دردناک است، هم غم عاشورا و هم غم یک سری محدودیتها را دارد.

تولیت آستان قدس رضوی با تاکید بر برگزاری عزاداری برای امام حسین (ع) در شرایط محدودیتهای کرونا گفت: هرگز نباید نام اباعبدالله الحسین (ع) و برگزاری روضه‌ها کمرنگ شود اما باید به گونه‌ای عمل کرد که بدخواهان بگویند “مسلمانان و شیعیان دارای عقلانیت نیستند”.

مروی افزود: عزاداران باید پروتکلهای بهداشتی را به درستی رعایت کنند و نباید دچار احساسات شوید، زیرا اسلام دین منطق و عقلانیت است و حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و دین اسلام نیز همین را از ما می‌خواهند.

وی ادامه داد: عزاداران حسینی سعی کنند در محرم امسال جلوه دیگری از عاشورا و مکتب امام حسین (ع) را به نمایش گذارند به نحوی که دستگیری از نیازمندان و خانواده‌های آبرومندی که به واسطه شیوع کرونا فقیر شدند را در اولویت خود قرار دهند و فرهنگ اباعبدالله الحسین (ع) را در رسیدگی به نیازمندان احیا کنند.

تولیت آستان قدس رضوی گفت: عاشورای اباعبدالله (ع)صرفا یک حادثه و یک اتفاق تلخ نبود که در یک مقطع تاریخی به وجود آمده و بعد هم پایان یافته باشد بلکه عاشورا جریانی زنده و جاویدان است که در طول تاریخ برای همه حق جویان الهام بخش و هدایتگر است.

مروی اظهار داشت: مسوولیت خطیر عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) مراقبت از فرهنگ عاشورا، معارف نورانی و حیات بخش آن است لذا محافل و هیاتهای عزاداری، مجالس روضه خوانی ما باید همراه با شور و شعور باشد.

وی ادامه داد: در مراسم عزاداری هیاتهای مذهبی که به نام حضرت اباعبدالله الحسین (ع) برگزار می‌شود، باید احساس، معرفت زایی، جهل زدایی، دشمن شناسی به هنگام، شهامت در اتخاذ تصمیمات سخت و سرنوشت ساز، ظلم ستیزی و مقاومت، ایستادگی در برابر امویان زمانه وجود داشته باشد.

رییس سازمان تبلیغات اسلامی نیز در این آیین گفت: اگر در ۶ ماهه گذشته که ویروس کرونا در کشور شیوع یافته بود، والدین و فرزندان و خویشاوندان از ملاقات با همدیگر منع می‌شدند معلوم نبود چه لطمات روحی به افراد وارد می‌شد و جامعه ما از لحاظ روحی چه قدر آسیب می‌دید.

حجت الاسلام محمد قمی افزود: تکلیف دوگانه‌های موهوم دین و عقل در مکتب امام حسین(ع) معلوم است، ما مردم معقولی داریم که عاطفی هستند و این عقلانیت مانع عاشقی آنان نیست.

وی اظهار داشت: اقامه عزای حضرت سیدالشهدا(ع) خواسته همه مردم ایران است، در محرم اکثر قریب به اتفاق مردم عزادار هستند، این عزاداری نیاز اجتناب ناپذیر روح و روان و رزق معنوی این جامعه بوده و شادابی و طراوت این جامعه را تضمین می‌کند.

رییس سازمان تبلیغات اسلامی گفت: برپایی و اقامه عزای حسینی، موتور محرکه جامعه عزادار امام حسین (ع) است و اگر امروز نبرد اصلی، نبرد اراده هاست محکمترین اراده ، اراده حسینیان است که به تمعیق باورهایشان می‌انجامد.

حجت الاسلام قمی افزود: در هر شرایطی اقامه عزای امام حسین (ع) در جامعه دینی پا برجاست و آنان که محدودیتهایی را در برگزاری عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) به سبب شیوع کرونا ایجاد کردند خود حسینی هستند و در حالی که اشک در چشم داشتند این محدودیتها را ایجاد نمودند.

در پایان این مراسم با حضور تولیت آستان قدس رضوی، پرچم متبرک رضوی به پنج هیات مشهدی به نمایندگی از سایر هیاتهای این شهر و دو هیات از کشورهای خارجی هدیه شد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا