خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«کشتی مثل پسته و خاویار است»

علیرضا دبیر، رئیس فدراسیون کشتی با بیان اینکه «در اتفاق ویلموتس صداوسیما هم دخیل است»، گفت: کشتی مثل پسته و خاویار ما است. مردم و مسئولان با کشتی مشکلی ندارند. در تاریخ چند هزار ساله ما و هم در دین ما کشتی هست.

به گزارش ایسنا، علیرضا دبیر با تسلیت ایام سوگواری ابا عبدالله حسین(ع) ، به تاثیر شیوع ویروس کرونا بر فعالیت های کشتی اشاره کرد و گفت: ویروس منحوس کرونا از دوران جنگ نیز بدتر شده است چرا که در آن موقع چند روزی آتش‌بس وجود داشت و پناهگاهی و شهرهای آرام نیز وجود داشت اما ویروس کرونا همه جا هست. کشتی را با چهل و چند هزار نفر تحویل گرفتیم و اینکه می‌گویند یکصدهزار نفر کشتی‌گیر داشتیم، درست نیست.

رییس فدراسیون کشتی با بیان اینکه معضل فعلی کشتی کاهش شدید آمار کشتی گیران نسبت به سال های قبل است، گفت: قطعا تاثیر کرونا را در سالیان آینده خواهیم دید و بچه‌هایی که قرار بود جذب این رشته شوند با وجود این ویروس امکانش نبود. کشتی مانند خوانندگان زیر زمینی شده است و به جای اینکه مشکلات را برطرف کنیم، بچه‌های ما زیرزمینی در حال تمرین هستند و نمی‌توانیم به آنها بگوییم تمرین نکنند. خودمان را به خواب نزنیم. آقایان مسئولان ورزش و بهداشت بچه‌های ما در حال تمرین هستند. اگر در دوران جوانی بودم، چه کسی به من می‌توانست بگوید تمرین نکنم؟

*اصرار به برگزاری لیگ ‌ندارم

رئیس فدراسیون کشتی تصریح کرد: اردوی ما باید هدفمند باشد و اگر مشخص شود ما مسابقات جهانی را داریم اردو را برگزار می‌کنیم اما اگر مسابقات جهانی برگزار نشود، چرا باید اردو را برگزار کنیم؟ در خصوص لیگ نیز می‌گویند چرا اصرار به برگزاری لیگ دارم. من اصراری به برگزاری لیگ ندارم و اولین هدف ما از برگزاری لیگ ورود کشتی به خانه مردم است.

*قهرمانان زمان ما شناخته شده تر بودند

وی افزود: قهرمانان دوران ما را بیشتر می‌شناختند یا قهرمانان فعلی را؟ قطعا قهرمانان زمان ما شناخته‌ شده‌تر بودند و ما به دنبال این هستیم که دوباره کشتی را به خانه‌ها ببریم. حتی پیشنهاد دادیم کشتی را در لیگ در دو زمان دو یا دو دقیقه و نیم برگزار کنیم تا بچه‌ها به آمادگی برسند.

*اجازه برگزاری لیگ دست وزارت بهداشت است

دبیر با تاکید بر اهمیت توجه به بحث معیشت کشتی گیران گفت: بحث دیگر ما معیشت بچه‌ها است تا آنها مشکلات مالی خود را برطرف کنند. شاید بچه‌هایی که در المپیک مدال بگیرند، وضع‌شان خوب شود اما سایر کشتی‌گیران حتی با کسب دو یا سه مدال در سال مشکل مالی دارند. وظیفه من راه‌اندازی لیگ است اما سرنوشت دست وزارت بهداشت است تا مجوز مسابقات را صادر کند. حتی اعلام کردم آمادگی دارم مسابقات را در فضای باز برگزار کنیم تا کشتی زنده بماند. وقتی رهبر معظم و مراجع اعلام می‌کنند که همه چیز دست ستاد کرونا است، ما نیز اطاعت می‌کنیم.

*وزارت ورزش مثل فوتبال کنار کشتی بایستد

وی خاطر نشان کرد: اولویت جان انسان‌ها است و تعارف نیز نداریم. حتی با دکتر نمکی جلسه داشتیم و بحث کارشناسی کردیم. فوتبال راه افتاده است و قرار است بسکتبال و والیبال نیز راه بیفتند. از مسئولان وزارت ورزش نیز می‌خواهم همان طور که کنار فوتبال ایستاد کنار کشتی نیز برای صدور مجوزها بایستند. روسیه، آمریکا و ترکیه کار خود را شروع کردند و ارمنستان مسابقه برگزار کرده است. دوستان خود را به خواب نزنند و بدانند کشتی‌گیران ما در حال تمرین هستند و من خود را به ندیدن می‌زنم تا مسئولیت آن گردن من نباشد. با همه احترام‌ به فوتبالیست‌ها، آیا خیلی مسائل رعایت شد و همه تیم‌ها دو ماه در اردو بودند؟

*درباره بدهی فدراسیون قبلی حرف می زنم ناراحت می شوند

دبیر درباره ناراحتی مسئولان فدراسیون گذشته فدراسیون کشتی عنوان کرد: وقتی در خصوص بدهی‌های فدراسیون قبل صحبت می‌کنم، دوستان ناراحت می‌شوند. این در حالی است که ناراحتی نباید داشته باشد و شاید من نیز از فدراسیون بروم وضعیت بدتری را بر جای بگذارم. بودجه فدراسیون کشتی سال ۹۲ و با دلار ۳ هزار تومان، بین ۱۲ تا ۱۴ میلیارد بوده است. در آن مقطع کمیته ملی المپیک نیز ۵ میلیارد بودجه به فدراسیون پرداخت می‌کرد که در مجموع حدود ۱۹ میلیارد می‌شد. در روزهای گذشته با معاون قهرمانی وزارت ورزش و جوانان صحبت کردم و بسیار نیز ناراحت بودم، چرا که برای ما ۹ میلیارد بودجه در نظر گرفتند.

*این مبلغ بودجه فدراسیون را امضا نمی کنم

وی تصریح کرد: دوستان سازمان مدیریت و بودجه بدانند که من این بودجه را امضا نخواهم کرد. حتی اگر دو یا سه میلیارد نیز بودجه ما را افزایش بدهند، با ۱۲ میلیارد کاری نمی‌توان انجام داد و این در حالی است که قیمت دلار نیز افزایش یافته است. یک آقایی بابت سنوات خود به فدراسیون نامه نوشت و در حالی که بی‌ربط خرج کرده بودند ما سنوات ایشان را پرداخت کردیم. همین آقا بعد از دریافت سنوات خود نامه نوشته است که سنوات که نباید جزو بدهی‌های فدراسیون گذشته محاسبه شود.

* مجمع صبح بگوید برو، می روم دستشان را هم می بوسم

رئیس فدراسیون کشتی درباره اینکه برخی‌ها اعتقاد دارند که آیا اولویت‌های بهتری به غیر از بازسازی سالن خانه کشتی و جهانبخت توفیق وجود نداشت، گفت: قبل از اینکه به این سؤال پاسخ دهم، باید یک موضوعی را توضیح دهم. یک نفر به جایی وابسته است اما مجمع صبح بگوید نباشم، می‌روم و دستش را می‌بوسم.

دبیر که در برنامه ورزش و مردم صحبت می کرد، ادامه داد: وزارت ورزش به اندازه حقوق پرسنلم بودجه نداده است. ساخت و ساز و تعمیر سالن‌های کشتی ربطی به بودجه وزارت ورزش ندارد. حساب و کتاب‌ها موجود است. ما در این گیر و دار ۳۱ میلیارد بدهی فدراسیون کشتی را تسویه کردیم و دنبال کارهای مالیاتی هستیم.

*در خانه کشتی موش و گربه مرده پیدا کردیم

روزی که معارفه من در فدراسیون کشتی بود، به اردوی تیم‌های ملی نوجوانان و جوانان آزاد و فرنگی رفتم، وقتی خوابگاه بچه‌ها را دیدم، بغض کردم. هزار سال بیاید، نمی‌گذارم بچه‌ام آنجا بخوابد. وقتی اجازه نمی‌دهم بچه‌ام آنجا برود، چطور می‌توانم اجازه دهم بچه‌های ناز مردم آنجا بروند؟ وقتی تشک‌ها را جمع کردیم، موش و گربه مُرده پیدا کردیم. باید خانه کشتی را می‌دیدید که چه وضعیتی داشت. یکی از سالن‌ها ۵۰ سال دست نخورده بود و دیگری ۳-۲۲ سال. یکی از سالن‌ها غیرایمن شده بود. گچ‌هایش پوسیده بود، آن هم به خاطر بی‌تدبیری کوهنوردی که آنجا را تبدیل به صخره‌ کوهنوردی کرده بودند.

*چیزی از ناراحتی جدیدی نشنیدم

وی درباره اینکه گفته می شود عباس جدیدی از اینکه تصویرش در روز افتتاح سالن توفیق در سالن نصب نشده بود، گفت: من این موضوع را اولین بار است می شنوم. عکس هایی که زدیم برای  قهرمانان المپیک بود.حتی من گفتم عکس من را نزنید و عکس توفیق را بزنید. کسی که ۶۰ سال پیش مهندس بوده در کشتی و این نوبر است. بعید می دانم عباس آقای جدیدی ناراحت شده باشد.

*برای کشتی چکار کرده اید؟

دبیر در ادامه با اشاره به تبعیض میان فوتبال با رشته های دیگر خاطرنشان کرد: اینکه بخواهیم کشتی را با فوتبال مقایسه کنیم اشتباه است ولی در اتفاق ویلموتس صدا و سیما هم دخیل است. خیلی تلویزیون را فوتبالی کردید . شبکه ورزش صبح تا شب فوتبال خارجی نشان می دهد. شما دارید برای مردم ذائقه می سازید. چقدر از تکواندو و .. مسابقه پخش می کنید؟ اصل فوتبال مال انگلیس است. اصل بسکتبال مال آمریکاست تکواندو برای کره، جودو برای ژاپن، اما کشتی و چوگان مال ماست. چکار برایش کردید؟ داریم آن را از دست می دهیم. ما اگر بخواهیم همین تعداد کشتی گیر را حفظ کنیم به ۶۰ تا ۷۰ میلیارد تومان بودجه نیاز داریم.

*وزارت ورزش به مجلس برود و حق کشتی را بگیرد

وی ادامه داد: چانه کشتی کوچک شده است و باید درست شود. وزارت ورزش می گوید بودجه ورزش ۹۰ میلیارد است خب ایراد ندارد بروید مجلس دفاع کنید. کشتی مثل پسته و خاویار ماست. مردم و مسئولان با کشتی مشکلی ندارند. در تاریخ چند هزار ساله ما و هم در دین ما کشتی هست. ما بخواهیم برای یک مسئول جا بیندازیم سخت است و از وزارت ورزش می خواهیم کنار ما باشد.

*هیچوقت برای خودم تیم درست نکردم

دبیر درباره اختلافات میان اهالی کشتی، اظهار کرد: آن موقع که ورزش می کردم یا در شورا بودم هیچ وقت تیم درست نکردم و همه جا تنها میرفتم الان هم همینطور است. هیچوقت هم حرفی درباره کشتی نزدم. روزی هم که از کشتی بروم دیگر حرفی درباره کشتی نمی زنم. همه قهرمانان ما قطب کشتی هستند. این چه حرفی است که من یک قطب کشتی هستم؟ از روز اول گفتم درب فدراسیون باز است اما این دلیل نمی شود دهانم را ببندم و هر حرفی که لازم باشد را حتما میزنم و می گویم که ثبت شود. خیلی هم هزینه آن را داده ام اما آن کسی که دست آدم را می گیرد خداست.

*دنبال لایک مردم نیستم

وی تصریح کرد: من رییس فدراسیونم و خیلی راحت می توانم به یک قهرمان بگویم برو به نفع من حرف بزن اما این کار را نمی کنم. من اهل فضای مجازی نیستم و با هر میزان علاقه ای که به مردم دارم اما دنبال لایک مردم نیستم. روزی که پیش سید محمد خادم رفتم گفت کاری را که می دانی درست است انجام بده.

*از حضور پرسپولیس در لیگ استقبال می کنیم

وی که میهمان برنامه ورزش و مردم بود، درباره حضور استقلال در لیگ کشتی و اینکه اگر پرسپولیس هم بیاید خوب است، گفت: من سرخابی هستم. آقای سعادتمند لطف کرد و به فدراسیون آمد. امثال پرسپولیس، پیکان، سایپا و تراکتور هم باید بیایند. این ها باشگاه فرهنگی ورزشی هستند.یکی از تیم ها انصراف داد و من گفتم کشتی گیران آن را به استقلال بدهید.

*وزارت خارجه هم برای کمک به کاندیداتوری سوریان پای کار آمده

دبیر درباره بحث نامزدی سوریان در اتحادیه جهانی کشتی گفت: خیلی کارها را کردیم فقط بدانید من از این کارها نمی کنم که ما یک کشوری برویم دلار بدهیم. وزارت خارجه هم پای کار آمده و کارهای خیلی خوبی کردیم. یادگیری زبان خیلی مهم است.برای سوریان معلم زبان گرفتیم و شما هم از او بخواهید جدی بگیرد.

*فعلا جدیدی گزینه ما در شورای کشتی آسیاست

وی درباره کاندیدای ایران در شورای کشتی آسیا، خاطرنشان کرد: فعلا گزینه ما جدیدی است اما کسانی که به اتحادیه جهانی می روند باید با فدراسیون هماهنگ باشند و سیاست های شخصی را دنبال نکند.

*فدراسیون قبلی کار ارزنده ای در ثبت روز کشتی کرد

وی درباره برنامه های فدراسیون در روز ملی کشتی گفت: فدراسیون قبل کار ارزنده ای کرد و روزی به نام کشتی ثبت شد. طالقانی هم گفت قبلا آن را پیگیری کرده بود. امسال این روز در ماه محرم است و رونمایی از مزار شهید گمنام را در محوطه فدراسیون خواهیم داشت.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا