خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سعد حریری نخست وزیر لبنان می‌شود

به نوشته‌ی الاخباریه نخستین نشانه‌های دولت جدید لبنان که قرار است رایزنی‌ها برای تشکیل آن قبل از بازگشت امانوئل ماکرون به بیروت در اوایل ماه سپتامبر آتی آغاز شود، نمایان شده و طبق گفته‌ها، سعد حریری برجسته‌ترین نامزد برای تصدی پست نخست وزیری است.

به گزارش ایسنا، به نقل از العین الاخباریه، نبیه بری،‌ رئیس پارلمان لبنان اعلام کرده است که اساساً از بازگشت سعد حریری به پست نخست وزیری حمایت می‌کند که این مساله حریری را تا به این لحظه تنها نامزد تصدی پست نخست وزیری قرار داده است. پیشتر نیز اسامی همچون سفیر نواف سلام و خالد قبانی، وزیر سابق برای تصدی پست نخست وزیری مطرح شده بود، اما توافقی در مورد آنها صورت نگرفت.

منابع لبنانی که از رایزنی‌ها مطلع هستند، گفتند که نبیه بری همچنان به انتخاب حریری پایبند است و مسئولیت رایزنی با گروه‌های مختلف را جهت توافق بر سر وی برعهده گرفته است.

در حالی که منابع جریان المستقبل که ریاست آن را سعد حریری برعهده دارد، نمی‍‌پذیرند که بازگشت او به نخست وزیری را تایید یا تکذیب کنند، اما منابع پارلمانی صرفاً به این بسنده کردند که شروط مطرح شده توسط حریری برای بازگشت به نخست وزیری را یادآور شوند که این شروط با مخالف جبران باسیل، رئیس جریان ملی آزاد و حزب الله مواجه شده بود.

این شروط عبارت از تشکیل دولتی از افراد تکنوکرات مستقل جهت اجرای اصلاحات به صورت کامل به دور از موانع سیاسی است که این موانع به شکست دولت پیشین وی انجامید.

بری در روز چهارشنبه دیدارهای خود با میشل عون، رئیس جمهوری لبنان را آغاز کرد و با او درخصوص بازگشت حریری به دولت گفتگو نمود.

با وجود ادامه اختلافات میان حریری و سمیر جعجع، رئیس حزب القوات اللبنانیه، اما منابع احتمال دادند که رویکرد، تشکیل دولتی به ریاست حریری باشد که متشکل از شخصیت‌هایی باشد که روسای احزاب، آنها را معرفی می‌کنند و حزب الله نیز انعطافی را درخصوص این مساله نشان می‌دهد.

در همین حال، بی بی سی گزارش داد که برخی منابع خبری گزارش کرده‌اند که نبیه بری و میشل عون بر سعد حریری، نخست وزیر سابق فشار آورده‌اند که دولت جدید را تشکیل دهد.

در پی انفجار در بندر بیروت، حسان دیاب، نخست وزیر که با وعده اصلاحات در جهت حل مشکلات اقتصادی لبنان به نخست وزیری رسیده بود از این سمت استعفا داد و رئیس جمهور لبنان رایزنی با گروه‌های مختلف برای یافتن جانشین او را به جریان انداخت.

سعد حریری که با توافق گروه‌های مختلف سیاسی دولت را تشکیل داده بود در ماه اکتبر سال گذشته و ادامه تظاهرات اعتراضی از نخست وزیری کناره گرفت. وی گفت اختیارات و امکانات لازم برای پاسخگویی به خواست معترضان و نجات اقتصادی لبنان را ندارد.

حرکت اعتراضی لبنان از پائیز سال گذشته و با شدت گرفتن بحران اقتصادی آغاز شد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا