خرید تور تابستان ایران بوم گردی

عیدی 500 تومنی به وزرا و مشاورین، مطالعه اسناد ساواک

خاطرات هاشمی (3)

تلخیص: ناصر غضنفری، انصاف نیوز:

دوشنبه 12 فروردين 1370     15 رمضان 1411           1 آوريل  1991

با عفت و فاطى، وقت زيادى صرف خواندن پرونده‌هايم كردم كه توسط ساواك رژيم سابق، در جريان تعقيب‌ها و بازداشت‌ها و محاكمات از سال 1342 تا  1357 تهيه شده و اخيراً آن را از وزارت اطلاعات گرفته‌ام؛ جالب و خاطره انگيز است. مواد خوبى براى تهيه يك تأليف خواندنى دارد. گزارش‌ها معمولاً براي مقصر شناختن من تهيه شده و سطحي است؛ عمق ندارد. لابد گزارش دهنده‌ها، بي‌سواد و كم تجربه بودند.

آقاى عليرضا معيرى مشاور روابط بين‌الملل رييس‌جمهور تلفنى اطلاع داد كه عمليات سپاه عليه منافقين در ارتفاعات مرواريد پايان يافته است؛ جمعى را كشته‌اند و جمعى را به اسارت آورده‌اند و از خودمان هم حدود سى شهيد و مفقود داشته‌ايم. گفتم خبر را با توجه به قصد نفوذ آنها به ايران تنظيم كنند و به عراق اعتراض نمايند.

سه‌شنبه 13 فروردين 1370

در خانه بودم. بيشتر وقت به خواندن پرونده‌ام در ساواك گذشت. محسن، رييس دفتر بازرسي ويژه رييس‌جمهور آمد  و راجع به كشتى سازى خليج فارس، گزارش شفاهى داد؛ شركت كره‌اى به وظيفه خود عمل نكرده و اكنون نگران محكوميت در دادگاه ايران است و مى‌ترسد كه براى كار آينده‌اش در ايران مشكلى پيش آيد. تلاش مي‌كند كه خود را نجات دهد. نظر بازرسي اين است كه پيشنهادهاي  وزارت صنايع سنگين براى رفع اختلاف، منطقى است.

آقاى عبدالله نورى، وزير كشور و آقاى غلامحسين محمدى گلپايگانى از دفتر رهبرى، تلفني دربارة احتمال ورود تعداد بسيار زيادى از آوارگان كرد عراقى به ايران پس از شكست شورش آنها در مقابل صدام گفتند؛ گفته شده پشت مرز رسيده‌اند.

همچنين آقاي محمدي خبر از توافق با احمدآقا در مورد سرپرستى حج از طرف رهبرى داد؛ قبلاً در اين خصوص با رهبرى و احمدآقا صحبت  كرده بودم.

چهارشنبه 14 فروردين 1370     17 رمضان 1411    3 آوريل  1991

تنهايى سحري خوردم. سفيرمان از كويت تلفنى گفت حدود 15 هزار عراقى به منطقه تحت اشغال آمريكايى‌ها پناه برده‌اند كه سيصد نفر از آنها ايرانى هستند و عمدتاً  از خانواده‌هاى خويى، ايروانى و… كه مى‌خواهند به ايران بيايند؛ گفتم ترتيب انتقال‌شان داده شود.

دكتر ولايتى، تلفنى گفت تركيه خواستار تشكيل فورى جلسه شوراى امنيت سازمان ملل براى بررسى مسأله سركوب مردم عراق توسط صدام شده است. از ما خواسته‌اند در جلسه صحبت كنيم؛ موافقت كردم.

آقاى سيد محمد موسوي خوئينى‌ها، با اعضاي مركز مطالعات استراتژيك رياست جمهوري آمدند. گزارش كار دادند و نيازها را گفتند. خواستار توجه بيشتر من براى فعال‌تر شدن مركز شدند. از اينكه اكثر معاونان از يك خط سياسي هستند، انتقاد كردم.

شب وزرا، معاونان و مشاوران رييس‌جمهور با اعضاى خانواده خود براى افطار مهمان من بودند. به همه پانصد تومان عيدى دادم و براى خانم‌ها چند كلمه‌اى صحبت كردم. از دعوت خوشحال بودند. اعضاي خانواده خودم هم بودند. عفت هم به زنان عيدى داد.

منبع: خاطرات هاشمی رفسنجانی در سال 1370

خاطرات هاشمی (1)

خاطرات هاشمی (2)

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا