خرید تور تابستان ایران بوم گردی

درباره‌ی بودجه ۹۹

کمیل طیبی، کارشناس اقتصادی لایحه بودجه ۹۹ را عملیاتی و برنامه‌محور توصیف کرد و گفت: زمانی که درآمدها در بودجه، مالیات درنظر رفته می‌شود، محقق شدن آن با تاخیر اتفاق می‌افتد و بهترین منابع برای درآمدزایی، سرمایه‌گذاری خارجی و انتقال سرمایه است.

کمیل طیبی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ نسبت به سال‌های گذشته عملیاتی‌تر است و تا حدودی توانسته قالب برنامه‌محور بودن خود را پیدا کند. دلیل این دیدگاه نسبت به لایحه این است که نگاه دولت در لایحه بودجه  ۱۳۹۹ به درآمدهای واقعی است و این باعث شده سازوکارهای خرید و فروش اوراق بهادار یا عملیات بازار آزاد را در دستور خود قرار دهد تا به عملیاتی شدن بودجه در این شرایط کمک کند.

نگاه انبساطی به بودجه ۹۹

وی ادامه داد: با توجه به رکود و تورم اقتصادی در کشور، مقداری نگاه دولت به لایحه بودجه  ۱۳۹۹، انبساطی است تا تورم را کاهش دهد. همواره پیش‌بینی درباره عملیاتی‌ شدن درآمدها در بودجه، ۱۰۰ درصد محقق نخواهد شد یا به ویژه زمانی که درآمدها مالیاتی باشند، محقق شدن درآمدها در بودجه با تاخیر اتفاق می‌افتد.

طیبی با بیان اینکه درآمدهای دولت در بودجه با یک وقفه زمانی اتفاق می‌افتند مثلا ممکن است تحقق درآمدهای سال بعد برای سال دیگری اتفاق بیفتد، افزود: محقق شدن منابع درآمدزایی در لایحه بودجه ۱۳۹۹، بستگی به سیستم مالیاتی و درآمد شرکت‌های دولتی دارد اما با توجه اینکه دولت مقداری زمینه‌های خصوصی‌سازی و واگذاری را فراهم کرده، این امر موجب می‌شود درآمدهای درنظر گرفته شده در لایحه بودجه ۱۳۹۹ در همان سال مالی اتفاق بیفتد.

منابع جایگزین درآمدهای نفتی، تامین‌کننده بودجه عمرانی

این کارشناش اقتصادی با تاکید بر اینکه اگر منابع درآمدزایی در نظرگرفته شده درست مورد استفاده قرار بگیرند می‌توان گفت که تا حدودی محقق‌شدن آن‌ها امکان‌پذیر است، گفت: طبیعتا وقتی این نوع منابع، جایگزین درآمدهای نفتی می‌شوند، می‌توانند تامین‌کننده بخش عمرانی بودجه هم باشند تا امیدوار باشیم زمینه برای ایجاد زیرساخت‌ها و پروژه‌های عمرانی فراهم شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بهترین منابع برای درآمدزایی، آن‌هایی هستند که از جانب سرمایه‌گذاری همچون سرمایه‌گذاری خارجی و انتقال سرمایه اتفاق می‌افتند؛ اما با توجه به محدودیت‌هایی که وجود دارد، اگر نگرش منطقه‌ای و توسعه صادرات براساس اقتصاد منطقه‌ای شکل بگیرد می‌تواند به محقق شدن این امر کمک کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا