خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گفتگوهای دوجانبه ایران و آمریکا در ژنو آغاز شد

به گزارش انصاف نیوز، بی.بی.سی نوشت:
مذاکرات دوجانبه نمایندگان ایران و آمریکا در ژنو آغاز شده است. روز پنجشنبه، ١٣ شهریور (٤ سپتامبر)، خبرگزاری‌های داخلی ایران به نقل از منابع وزارت امور خارجه گزارش کردند که یک هیات ایرانی به ریاست عباس عراقچی، معاون این وزارتخانه و نماینده جمهوری اسلامی در مذاکرات هسته‌ای، با نمایندگان آمریکا ژنو ملاقات و گفتگو می‌کند.
براساس این گزارش، گفتگوهای دوجانبه بین نمایندگان ایران و آمریکا در چارچوب مذاکرات جمهوری اسلامی و گروه ١+٥ صورت می‌گیرد و تا روز شنبه ادامه خواهد داشت.
وزارت امور خارجه آمریکا نیز پیشتر با صدور اطلاعیه‌ای، ضمن اعلام آغاز مذاکرات دوجانبه با ایران در روز پنجشنبه، گفت که سرپرستی هیات آمریکایی را ویلیام برنز، معاون، و وندی شرمن، دستیار وزیر خارجه و نماینده ایالات متحده در مذاکرات هسته‌ای با ایران برعهده دارند و گفتگوها در روزهای پنجشنبه و جمعه انجام می‌شود.
مذاکرات دوجانبه ایران و آمریکا کمتر از دو ماه قبل از انقضای مهلت توافقنامه مقدماتی ژنو در اواخر ماه آینده میلادی صورت می‌گیرد. توافقنامه مقدماتی در جریان مذاکرات ایران و گروه ١+٥ در نوامبر سال گذشته به دست آمد و در ماه ژانویه به مدت شش ماه اجرایی شد.
این توافقنامه شامل تعلیق و تغییر در برخی برنامه‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی در برابر خودداری کشورهای دیگر از تصویب و وضع تحریم‌های جدید و همچنین، اجازه به ایران برای برداشت بخشی از دارایی‌های مسدود شده این کشور در خارج بود.
قرار بود تا قبل از پایان دوره شش ماهه، دو طرف به توافق نهایی شامل جلب اطمینان بین‌المللی نسبت به صلح آمیز بودن فعالیت هسته‌ای جمهوری اسلامی در برابر لغو تحریم‌های خارجی علیه ایران دست یابند اما در مدت مورد نظر، این نتیجه حاصل نشد. در عوض، دو طرف پذیرفتند که توافقنامه مقدماتی تا اواخر ماه نوامبر سال جاری تمدید شود با این امید که تا آن زمان، به توافق جامع برسند.
قرار است مذاکرات ایران و گروه ١+٥ حدود دو هفته دیگر در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک آغاز شود و احتمالا وزیران خارجه دو طرف دست کم در برخی از جلسات آن حضور خواهند داشت.
مذاکرات دوجانبه ایران و آمریکا در حالی برگزار می‌شود که اواخر هفته گذشته، دولت آمریکا تعدادی شرکت ایرانی را به اتهام ارتباط با برنامه‌های هسته‌ای و موشکی جمهوری اسلامی، نقض حقوق بشر، حمایت از تروریسم و نقض قوانین آمریکا راجع به تحریم ایران، مشمول تحریم قرار داد. چند شرکت غیرایرانی نیز تحریم شدند. در عین حال، مقامات آمریکایی تاکید کردند که این تحریم‌ها در اجرای قوانین و مقررات قبلی راجع به تحریم ایران صورت گرفته و ایالات متحده همچنان به دستیابی به یک توافق هسته‌ای با ایران متعهد است.
وزارت خارجه ایران افزود شمار دیگری از شرکت‌های ایرانی به فهرست افراد حقیقی و حقوقی ایرانی مشمول تحریم را مورد انتقاد شدید قرار داد و آن را ناقض تعهدات آمریکا در چارچوب توافق ژنو دانست اما مقامات ایرانی همچنان بر ادامه مذاکرات برای دستیابی به توافق جامع هسته‌ای و لغو تحریم‌های خارجی تاکید نهادند.
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا