خرید تور تابستان ایران بوم گردی

واکنش نخست‌وزیر عراق به توافق امارات و اسرائیل

مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق درباره عادی سازی روابط اسرائیل و امارات امروز، یکشنبه گفت: عادی سازی روابط بین ابوظبی و تل‌آویو تصمیم اماراتی است و ما نباید در آن دخالت کنیم. او همچنین افزود: اکنون پس از شکست داعش، ما نیازی به نیروهای رزمی آمریکا در عراق نداریم.

به گزارش ایسنا، روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشی نوشت که مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق که تلاش می‌کند نمونه متفاوتی از عراق ایجاد کند، بر حاکمیت، مبارزه با فساد و آموزش نظامی پایدار با واشنگتن تاکید دارد.

واشنگتن‌پست در ادامه می‌نویسد، پس از دیدار الکاظمی با «دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا در کاخ سفید، هر دوی آنها در مقطع کنونی از رابطه نظامی دو کشور که تنها چند هزار نظامی آمریکایی برای آموزش نیروهای عراقی در این کشور بدون تعیین زمان خروج کامل، باقی می‌مانند، خشنود به نظر می‌رسیدند.

این روزنامه ادامه می‌دهد: با توجه به تاریخ آمریکا در توسعه نظامی در عراق، این رویکرد تغییری مورد استقبال به شمار می‌رود، روشن است که نقش رزمی ایالات متحده آمریکا در عراق به پایان رسیده است اما حمایت نظامی محدود ادامه پیدا خواهد کرد؛ این همان توازن صحیح است. با وجود همه اظهارات پیشین ترامپ درباره عراق، وی در دیدار با الکاظمی به شکل غافل‌گیرکننده‌ای مهربان و خوش‌اخلاق بود و الکاظمی را «مردی بسیار محترم» توصیف کرد، وی همچنین مناسبات آمریکا و عراق را بسیار خوب عنوان کرد.

میدل ایست نیوز به نقل از این روزنامه آمریکایی در ادامه افزود: الکاظمی چهره‌ای جدید و مورد اهتمام در منطقه است، وی پیشتر رئیس دستگاه اطلاعاتی بود که به صورت موقت پس از اعتراضات جوانان عراقی علیه فساد، در ماه مه نخست‌وزیر شد، الکاظمی با شجاعت روند مستقلی را در پیش گرفت و به جنبش اعتراضی نزدیک شد و اکنون خواهان نابودسازی سردمداران فاسد سیاسی است.

الکاظمی در گفت‌وگو با واشنگتن‌پست گفت: اکنون پس از شکست داعش، ما نیازی به نیروهای رزمی آمریکا در عراق نداریم، ما نیازمند نیروهای آمریکایی هستیم که بر آموزش و کمک به توانمندسازی نیروهای عراقی تمرکز داشته باشند.

وی افزود: رهبران گذشته عراق در اذعان به حمایت نظامی آمریکا «خجول» بودند، ما معتقدیم که این روابط مایه سرافکندگی نیست بلکه امری است که باید به آن افتخار کنیم.

نخست‌وزیر عراق اظهار کرد: برخی پرسش‌های دشوار هنوز بدون پاسخ مانده‌اند از جمله، استفاده ایالات متحده آمریکا از حریم هوایی عراق و «نقشه راه» برای بازاستقرار نیروهای آمریکایی، این موارد در «گفت‌وگوی راهبردی» مشترک دو کشور مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

الکاظمی درباره تعامل با ایران گفت: به رهبران ایرانی در سفر اخیر به تهران اعلام کردیم که ایران باید رابطه «کشور با کشور» را به جای همکاری با فرماندهان گروه‌های شبه‌نظامی که قدرت بغداد را تحت الشعاع قرار می‌دهند، مدنظر قرار دهد.

نخست‌وزیر عراق با بیان اینکه تلاش می‌کند روابط عراق با عربستان را بهبود بخشد، افزود: یک روز پیش از دیدار با ترامپ در زمینه هماهنگی میان عراق و عربستان در خصوص نفت و سیاست اقتصادی با «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان گفت‌وگو کرده است.

به نوشته این روزنامه، سخت‌ترین چالشی که الکاظمی با آن مواجه است، کنترل گروه‌های شبه نظامی در عراق است.

الکاظمی در این باره توضیح داد که این گروه‌ها گمان می‌کنند مشروعیت خود را از حضور آمریکا در عراق می‌گیرند اما این مساله این حق را به آنها نمی‌دهد تا با نیروهای آمریکایی در عراق مقابله کنند.

نخست وزیری عراق با تاکید بر اینکه سلاح باید در دست دولت باشد، گفت که هر سلاحی که به جز دولت در دست دیگران باشد غیرقانونی محسوب می‌شود.

نخست وزیری عراق گروه‌های قانون شکن را سرزنش کرد و متعهد شد که اجازه ندهد مساله ترور مجددا به صحنه عراق بازگردد.

الکاظمی درباره آینده‌ای شبیه به اروپا برای منطقه با توجه به سرازیر شدن آزادانه سرمایه‌ها و تکنولوژی سخن گفت. وی در هفته آتی قرار است در امان با سران مصر و اردن دیدار و این موضوع را بررسی کند و به زودی نیز به عربستان خواهد رفت.

نخست وزیری عراق در پاسخ به سوالی در خصوص عادی سازی روابط میان امارات و اسرائیل گفت: «این موضوع به امارات مربوط است و ما نباید در این موضوع دخالت کنیم.»

قرار است انتخابات پیش از موعد در ماه ژوئن سال آینده برگزار شود و الکاظمی اکنون نخست وزیر دوره انتقالی بدون هیچ گرایش مذهبی یا حزبی بسیار قوی است؛ وی اگر بتواند توانمندی‌های سیاسی جوانان تظاهرات کننده را به کار گیرد، فرصت دارد مجددا در رأس قدرت باقی بماند.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص برنامه‌های خود، اقداماتی در زمینه بهداشت عمومی و اقتصاد را ذکر کرد اما گفت که برای پیشرفت در هر زمینه‌ای باید به مساله مهمتری که همان فساد است توجه کرد.

الکاظمی با ابراز تاسف از اینکه امکان کمی برای نتیجه دادن اصلاحات در خاورمیانه جدید وجود دارد، ادعا کرد که در عراق و سراسر منطقه مانند همیشه بر خشم مردم از سیاسیون افزوده می‌شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا