خرید تور تابستان ایران بوم گردی

کرونا با سیاست‌زدگی مهار نمی‌شود

ایرنا نوشت: بیماری کرونا بستر تازه دوقطبی‌های سیاسی این روزها در کشور است و عده ای با خودی و بیگانه‌سازی؛ خود را پرتلاش و دلسوز و همیشه حاضر در صحنه و دولت را بی‌عمل و دور از صحنه و بحران جلوه می‌دهند اما این هجمه‌ها و سم سیاسی علیه دولت در مهار ویروس کرونا و نجات کشور هیچ تاثیری نخواهد داشت.

«روحانی نیست» خلاصه مهم‌ترین انتقادها به اقدامات دولت و شخص رییس جمهوری در ستاد مقابله با بحران کرونا است که در رسانه‌های منتقدین دولت مکرر منتشر می‌شود. منتقدان معتقدند رئیس جمهوری باید شخصا مدیریت ستاد مقابله با بحران را بر عهده بگیرد و تعداد بیشتری از جلسات با حضور شخص او برگزار شود، مخالفان مدعی هستند که دولت مردم را به حال خود رها کرده است، درباره کرونا اطلاع رسانی درستی انجام نمی‌دهد و با مردم ارتباط ندارد. مجموعه این انتقادات درحالی است که بحران کرونا موضوع تجربه شده‌ای در کشور نیست، تحریم‌ها شرایط مقابله با این بحران را دشوارتر از هر کشوری در جهان کرده است، رقبای انتخاباتی و سیاسی دولت بیماری کووید ۱۹ را هم به محملی برای انتقادات سیاسی خود تبدیل کرده اند. دولت مسئولیت مستقیم در این حوزه را بر عهده دارد اما عوامل بسیاری در اجرای این مسئولیت نقش پررنگی ایفا می‌کنند. با این همه انتقادات همچنان ادامه دارد و شدت آن واکنش‌هایی را طی روزهای گذشته از سوی دولت در پی داشته است.

دست از سیاسی کاری بردارید

کابینه و رییس جمهوری اما علیرغم تمام هجمه‌ها در میدان مقابله با کرونا حاضر هستند اما با یک گلایه از سیاسی شدن کرونا. حجت الاسلام «حسن روحانی» روز گذشته در جلسه با مشاورین و معاونین دفتر رییس جمهوری برای هماهنگی و پشتیبانی اقدامات ملی در مقابله با کرونا ضمن اشاره به ایجاد ابهامات و شبهات و تولید شایعات بی‌اساس برای ایجاد فضای دوقطبی و اختلاف در میان مردم تاکید کرد: «جریاناتی امروز به دنبال برهم زدن آرامش روانی جامعه هستند، رسانه‌ها در این رابطه نقش مهمی بر عهده دارند و باید تلاش کنند که فضا به سمت دو قطبی و جناح‌بندی‌های سیاسی کشیده نشود. آیا اطلاع‌رسانی منصفانه و حرفه‌ای در شرایط بحران این است که افراد از هر فرصتی حتی به قیمت موج‌سواری روی جان انسان‌ها برای تخریب دولت استفاده کنند؟»

سخنگوی دولت هم در نوشتاری با اشاره به اقدامات دولت و شخص رئیس جمهوری در ستاد مقابله با کرونا به موضع مخالفان و منتقدان دولت با طرح پرسش هایی، این گونه پاسخ داد: «آیا آقای ترامپ هر روز در رسانه‌ها برای کرونا جلسه می‌گذارد؟ کدام رییس‌جمهوری در تلویزیون می‌گوید مردم من امروز در جلسه بودم؟ البته که ما هم کاستی‌هایی داریم. من نافی کاستی در تصمیم‌گیری‌ها نیستم و حتی منتقد برخی از آنها بوده‌ام. اصلاً مگر تصمیم‌ها فردی گرفته می‌شوند که همه چیز به شخص رییس جمهوری وابسته باشد؟ حسن روحانی مگر آن رییس‌جمهوری است که خودش را متخصص همه چیز بداند و امور ستاد ملی مقابله با کرونا را به تشکیل جلسات متعدد با حضور خودش منحصر کند؟»

«علی ربیعی» هم مانند رییس جمهوری تاکید کرد که بین کسانی که صادقانه و با رنجی درونی شده از رنج مردم می‌نویسند با تیترهای سیاست‌زده و توئیت‌ها با بازی سیاسی تفاوت قائل است.

درباره انتقادات از دولت «حسام الدین آشنا» مشاور رئیس جمهور هم در توییتر نوشت: «ریاست جمهوری مسئولیتی ۴*۳۶۵*۲۴ ساعته است؛ نه تعطیلی دارد و نه مرخصی! روحانی مطابق وظیفه‌اش، در این جمعه ۲۵ تماس تلفنی بین ۱۵ تا ۴۵ دقیقه ای با مسئولان اجرایی، بهداشتی و مردم عادی داشته است و ۱۹ نامه جداگانه برای سران کشورهای خارجی را با هماهنگی وزارت خارجه تنظیم و ارسال کرده است.»

«محمد مهاجری» فعال سیاسی اصولگرا هم درباره نحوه مواجه منتقدان با دولت در بحران کرونا نوشت: «نق زدن دلواپس‌ها در مورد مبارزه دولت با کرونا مثل کسی است که از داروخانه نفت خواست و چون نداشت شیشه را شکست. روز دوم هم همان کار را کرد؛ روز سوم صاحب داروخانه به او گفت تو شیشه را بشکن و برو، چرا بهانه نفت می‌گیری؟»

کارایی دولت و نشانه‌های آن

درک کارایی دولت در شرایط بحران کرونا، تحریم‌های شدید آمریکا علیه ایران، اقتصاد آسیب دیده از این تحریم ها و کاهش شدید صادرات نفت در کشور، قاچاق‌های کوچک و بزرگ اقلام پزشکی  و بهداشتی در کشور، پروپاگاندای ناتمام رسانه‌های فارسی زبان و غیرفارسی زبان علیه جمهوری اسلامی و فشارهای سیاسی رقبا و برخی نهادها کار ساده‌ای نیست. واقعیت آن است که کشور در برهه خاصی به سر می‌برد و فراوانی مشکلات اجازه دیده و شنیده شدن بسیاری از اقدامات دولت را نمی‌دهد. با این همه در فروشگاه‌های کشور اقلام و مواد غذایی به اندازه کافی وجود دارند، بیمارستان‌ها و اقلام ضروری برای کادر درمان را با تمام سختی‌ها و دشواری‌ها در اختیار می‌گیرند، پمپ بنزین‌ها مانند قبل به فعالیت خود ادامه می‌دهند، ادارات و نهادهای دولتی حداکثر همکاری را با کارمندان و کارکنان خود دارند، وزارت بهداشت غربالگری آنلاین را در دستور کار قرار داده و نتایج آن میتواند به مهار هرچه بهتر کرونا کمک کند، وزارت صنعت، معدن و تجارت در تلاش برای واردات اصولی و بهداشتی کالاهای مورد نیاز و یا تولید آنها در داخل است، بر اساس ابلاغ بانک مرکزی پرداخت وام‌ها با تمهیداتی انجام میشود که به صاحبان برخی مشاغل فشار مضاعف وارد نشود، وزارت امورخارجه نهایت تلاش خود را در عرصه دیپلماسی برای کاستن از تنگناهای تحریم و ورود اقلام بهداشتی و دارویی به کشور به کار بسته و نامه‌ها و تعداد تماس‌های «محمدجواد ظریف» با سران و مقامات کشورها هر روز بیشتر می شود، وزارت آموزش و پرورش و علوم از همان ابتدای شیوع این ویروس در کشور مدارس و دانشگاه‌ها را تعطیل کرده و آموزش از طریق صداوسیما و پیام رسان‌های آنلاین را در دستور کار قرار داده است، وزارت رفاه و سازمان برنامه و بودجه میان افراد کم درآمدی که کرونا شغل روزانه آن ها را گرفته، بسته‌های حمایتی توزیع کرده و مبلغی را به عنوان یارانه به حساب آن‌ها واریز خواهد کرد.

شاید در شرایط عادی این اقدامات دولت نقطه مثبت کارنامه‌اش محسوب نشود اما تاریخ نشان می‌دهد که در تجربه های بسیار خفیف تر از بحران کرونا تمام موارد اشاره شده در بالا بر بحران موجود اضافه شده و کار را دشوار کرده بود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا