خرید تور تابستان ایران بوم گردی

رفتار ایرانیِ مسوولانه با کرونا

ولی‌الله سیف در یادداشتی تلگرامی با عنوان «رفتار ایرانیِ مسوولانه با کرونا» نوشت:

کرونا نه‌تنها در کره خاکی بر شتاب‌‌ِ رقابت‌هایِ طاقت‌فرسایِ اقتصادی بین انسان‌ها و کشورها، بلکه بر زندگی و نوع روابط آنها و تعمیق باورهایِ معنویِ انسانِ به شدت غوطه ور در مادیّات، تأثیری بسیار عمیق و ماندگار خواهد داشت.

آن چیزی که تا به‌حال می‌توان در کشورهای مختلف از مقایسه نوع مواجهه ملت‌ها و دولت‌ها با این پدیده برداشت کرد تفاوت و فاصله زیاد در اصالت، فرهنگ و بلوغ جوامع مختلف از یک طرف و دولت‌های حاکم در کشورها از طرف دیگر است.
مردم ما علیرغم تنگناها و مشکلاتی که با آن روبرو هستند با آرامش، طمأنینه و وقار قابل احترام و تحسین‌برانگیزی در مقایسه با سایر کشورها با این پدیده روبرو شده‌اند. کرونا به جهانیان نشان داد که نوعدوستی، فرهنگ و اصالت ایرانی در جایگاهی به مراتب بالاتر از سایر کشور ها قرار دارد. شرایط را به سرعت درک می کنند، توقعشان را از دولت تعدیل می‌کنند و خلأها و کمبودها را به‌صورت خودجوش و داوطلبانه پر می‌کنند. انصافا‌ً در برابر عظمت این ملت باید سر تعظیم و تکریم فرود آورد و به آن افتخار کرد.

مقایسه نوع واکنش و اقدامات دولت و حاکمیت در ایران نیز با سایر دولت‌ها نسبت به این پدیده جالب است. فراموش نمی‌کنیم که در اوایل شناسایی این ویروس در رسانه های بین‌المللی چه هجمه عظیمِ و گسترده ای علیه دولت و مسؤلین شروع شد و چگونه به اعتماد مردم نسبت به نظام و حاکمیت تاختند که البته آخرالامر هم، دستاوردی غیر از یأس به دست نیاوردند. در این دوره همه مسؤلین متحد و یکپارچه با تکیه و توکل بر عنایات الهی، با آرامش کامل و اعتماد به نفس، بدون اینکه اجازه بدهند آن هجمه رسانه‌ای، کوچکترین شتابزدگی و تزلزلی در اراده آن‌ها ایجاد کند، توانستند نسبت به شناسایی مختصات پدیده و برنامه‌ریزی مناسب برای مهار و مقابله با آن اقدام کنند به نحوی که در بررسی‌های انجام شده توسط نمایندگان سازمان بهداشت جهانی، اقدامات و دستاوردهای ایران در این رابطه بسیار دقیق و تحسین‌برانگیز توصیف شد و تجربیات حاصله را برای سایر کشورها مفید و‌ ارزشمند تلقی کردند.

البته این موضوع، نافیِ انتقادهای افکار عمومی از دولت درباره برخی نارسایی‌ها و تأخیر در شناسایی و اعلام ورود ویروس کرونا در کشور نیست و شاید بهتر از این هم می‌شد بحران را مدیریت کرد. با این همه، مشاهده رفتار مردم و مسئولان سایر کشورها به‌ویژه کشورهای اروپایی و امریکا در مواجهه با بحران اخیر، دست‌کم به ما ایرانیان این علامت را می‌دهد که فرهنگ و مدیریت خود را دست‌کم نگیریم و به این مسئولیت‌شناسی و نوعدوستی -که باز تبلوری دو چندان یافته است- ببالیم.
جا دارد در این شرایط از همه مسئولین و دولتمردانی که متواضعانه و بی‌ریا تمام توان و ظرفیت خود را در راه انجام وظیفه و خدمت به هموطنان عزیزی که شایسته‌‌ بیشترین احترام هستند، به‌کار گرفته‌اند تشکر و تکریم خود را اعلام کنیم. در این میان کادر پزشکی شامل همه دست‌اندرکاران اعم از کلیه پزشکان، پرستاران و سایرین که شبانه‌روز در تلاش هستند و همچنین پرسنل خدوم و زحمتکش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به‌ویژه وزیر محترم که با کمال صمیمیت و تواضع، خردمندانه شرایط را رصد و راهبری می‌کنند، جایگاه ویژه‌ای دارند که انشاءالله اجر زحمات و تلاش‌هایشان در درگاه حضرت حق جلّ و علا محفوظ خواهد بود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا