خرید تور تابستان ایران بوم گردی

خشک شدن ۱۳هزار درخت در ۳ بوستان جنگلی تهران

خبرگزاری ایسنا نوشت: عضو شورای شهر تهران با اشاره به آخرین وضعیت خشک شدن درختان تعدادی از بوستانهای جنگلی پایتخت، گفت: سوال مهم این است که چرا این حجم از درختان خشک شده؟ چه ترک فعل هایی صورت گرفته؟ چه کارهایی انجام نشده و یا کم کاری صورت گرفته است؟

مدتهاست که اعضای شورای شهر در مورد وضعیت درختان تهران اظهار نگرانی کرده و نسبت به از بین رفتن درختان در باشگاه انقلاب و قطع درختان در مرکز ژئوفیزیک و قطع شدن پی در پی آب پارک چیتگر هشدار داده اند، اما روند خشک و از بین رفتن درختان پایتخت گویا سرعت بیشتری به خود گرفته بگونه ای که مدتی پیش عضو شورای شهر تهران در تذکری نسبت به خشک شدن بیش از ۱۲ هزار اصله درخت در سه پارک جنگلی هشدار داده و خواهان گزارش شهرداری تهران  از این درختان خشک شده و اعلام کرده بود که در مورد تعداد دقیق درختان آفت زده و خشک شده آمار غیر رسمی وجود دارد و لازم است که شهرداری گزارشی به شورای شهر ارائه بدهد.

ناصر امانی با بیان این که درختان، یکی از ریه‌ها و فیلترهای اصلی وضعیت هوای تهران هستند و بر همین اساس باید بر روی حفظ درختان تاکید شود، افزود: به اعتقاد من هر درختی که قطع می شود، تیری به سمت ریه تهران شلیک می‌شود و نباید اجازه دهیم درختان تهران بنا به هر دلیلی از بین بروند.

وی با اشاره به اهمیت حفظ درختان تهران گفت: بنابراین هر گزارشی که در مورد قطع یا خشک کردن درختان به من داده شود، آن را پیگیری کرده و حتی در صحن علنی مطرح می کنم تا خاطیان بدانند که اقدام آنها از دید مردم و نمایندگان آنها پنهان نمی مانند و بر همین اساس مدتی قبل با خبر شدم که در بوستان‌های جنگلی اطراف تهران همچون سرخه حصار، چیتگر و لویزان طی دو سال اخیر تعداد زیادی از درختان مبتلا به آفت شده و خشک شده‌اند و این آفت به مابقی درختان نیز سرایت کرده، بگونه ای که عدد نابودی درختان نجومی شده است.

می‌بایست جلوی تسری یافتن خشک شدن درختان را گرفت

تُنُک کردن به موقع از دلایل خشک شدن درختان تهران

امانی با بیان اینکه پیگیری‌ها نشان داد که حدود ۱۳ هزار درخت در این تعداد بوستان در معرض قطع است چراکه این حجم از درختان خشک شدند و راهی جز قطع کردن آنها و کاشت مجدد درخت وجود ندارد، افزود: اما سوال مهم این است که چرا این حجم از درختان خشک شده؟ چه ترک فعل هایی صورت گرفته؟ و چه کارهایی انجام نشده و یا کم کاری صورت گرفته؟ که حالا ما با این حجم از درختان خشک شده مواجه هستیم؛ البته برخی علت این خشک شدن را کم آبی می دانند و برخی دیگر عدم تُنُک کردن به موقع درختان را علت بروز این اتفاق می‌دانند؛ اما به هر دلیلی که این اتفاق افتاده، می‌بایست جلوی تسری یافتن خشک شدن درختان را گرفت.

شهرداری باید بر فرآیند نگهداری درختان نظارت کند

وی با بیان اینکه من نمی خواهم بگویم که مدیران فعلی شهرداری تهران مقصر هستند چراکه این حجم از درختان خشک شده ناشی از سو مدیریت و بی توجهی سالهای قبل است که حالا میراث آن به ما رسیده است، ادامه داد: شهرداری تهران باید به عنوان یک شخصیت حقوقی، باید بر فرآیند نگهداری درختان نظارت کنند.

برنامه شهرداری برای تاب آوری درختان فعلی و درختان نیمه جان چیست؟

جریمه ۶۰ میلیارد تومانی برای پیمانکار 

درختان کنار معابر نیز به درستی نگهداری نمی‌شود

وی با بیان اینکه جای سوال است که برنامه شهرداری برای تاب آوری درختان فعلی و درختان نیمه جان چیست؟ افزود: تذکر من به عنوان عضو شورای شهر تهران دو جنبه دارد، یک جنبه تأکید بر برخورد با عواملی که کوتاهی کردند و بعدی نیز تغییر بر روند نگهداری درختان است؛ چراکه این درختان تحت مدیریت شهرداری تهران هستند و شهرداری نیز نگهداشت درختان را به پیمانکار می سپارد و می بینیم که در پرونده اخیر خشک شدن درختان، شهرداری تهران بعد از خشک شدن درختان از پیمانکار شکایت کرده و شهرداری برای پیمانکار جریمه ۶۰ میلیارد تومانی در نظرگرفته و پیمانکار هم در اعتراض به این حکم به کمیسیون ماده ۷۷ آمده و در دفاعیه خود اعلام کرده که اصلا درختان را قبل از تحویل مشاهده نکرده و حتی درختان را شمارش نکرده است و می‌گوید نمی‌داند که درختان از چه زمانی و به چه علتی خشک شده است! دقت داشته باشید این روش، شیوه نگهداری بوستان‌های ارزشمند تهران نیست چراکه به نابودی بوستان‌ها می انجامد و این روش باید تغییر کند.

پیمانکاران شهرداری به درختان خوب رسیدگی نمی‌کنند 

امانی ادامه داد: عدم نگهداری درست درختان فقط منحصر به درختان بوستانهای جنگلی نیست؛ بلکه در بازدیدهایم مشاهده می‌کنم که درختان کنار معابر نیز به درستی نگهداری نمی شود و به هر دلیلی خشک شدند و می بینیم پیمانکاران شهرداری به درختان خوب رسیدگی نمی‌کنند و این مجموعه نگرانی ها برای ما دغدغه شده تا شهرداری برای نگهداشت فضای سبز در شهر تهران چاره ای بیندیشد.

شهرداری با توجه به شرایط اقلیمی گونه های گیاهی را تغییر دهد

کاشت درختان متناسب با اقلیم تهران و کم آبی باشد 

وی با بیان اینکه شهرداری تهران باید با توجه به شرایط اقلیمی گونه های گیاهی را تغییر دهد افزود: تهران با کم آبی مواجه است و باید نوع گیاه و درختی که در تهران کاشته خواهد شد از این به بعد متناسب با اقلیم تهران و کم آبی باشد و اگر بخواهیم با روش گذشته فضای سبز را نگهداری کنیم، حتما درختان تهرانی نابود می‌شوند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا