خرید تور تابستان ایران بوم گردی

کرونا و «واگذاردن کار به کاردان»

حجت‌الاسلام احمد حیدری در یادداشتی ارسالی به انصاف نیوز با عنوان «کرونا و «واگذاردن کار به کاردان»» نوشت:

امروز حدود 6 ماه از شیوع بیماری منحوس و مسری کرونا در ایران می‌گذرد و به حق، نظام و دولت ادعا دارند در کنترل این بیماری و اداره مملکت در دوران شیوع این بیماری به نسبت به سایر کشورهای جهان از موفق‌ها می‌باشند و مخالفان شدید دولت که از اذعان به هر موفقیتی در این دولت امتناع دارند، در این مورد ناچار به اذعان و اعترافند و از انکار و امتناع خودداری می‌ورزند! نکته مهم اما:

عامل این موفقیت نسبی چیست؟ تا به سایر صحنه‌ها تعمیم گردد و شاهد موفقیت در سایر زمینه‌ها هم باشیم.

دولت اصلاحات در واگذاری امور به متخصصان کاردان نسبت به دیگر دولت‌های بعد از انقلاب نمره بالاتری دارد، اخیرا «رئیس همان دولت» در ملاقات با رئیس سازمان نظام پزشکی در باره علت موفقیت نسبی ایران در مبارزه با کرونا گفته است:

«ما دیدیم یک کاری شد که به نظر من اگر در همه عرصه‌ها انجام شود، به موفقیت می‌رسیم. آن کار این بود که نظام تصمیم گرفت محور کار را کسانی قرار دهد که متصدی بهداشت و سلامت جامعه هستند و تمام دستگاه‌ها اعم از نظامی و غیر نظامی و مردم و دولت، تابع آن باشند. شخص رئیس جمهور هم حضور داشت ولی ستاد ملی مقابله با کرونا با محوریت وزارت بهداشت و درمان تشکیل شد و تا حدودی همه گوش دادند. از رهبری گرفته تا دیگران، همه این مسأله را رعایت کردند. نیروهای نظامی، نهادهای مردمی و دستگاه‌های مختلف حول محور این مدیریت جمع شدند.» و بعد ادامه می‌دهد: «اگر ما در زمینه سیاست خارجی، مسائل اقتصادی و مسائل دیگری که هست، همین روش را داشته باشیم، حتما موفقیت‌های خوبی خواهیم داشت».

یک نمونه دیگر از موفقیت متخصّصان، در سیاست خارجی اتفاق افتاده است. برجام با تصمیم مسئولان عالی نظام و با حضور فعالانه کارشناسان کارادان وزارت خارجه و دیگر متخصّصان 5 سال پیش به امضا رسید. در تمام این 5 سال شاهد حمله شدید جناح اصولگرا به برجام بودیم و همه، به سان صاحبان تخصص در سیاست خارجی آن را ترکمن چای دوم، ننگین، خیانت بار و … خواندند! فقط رئیس جمهور و مسئولان وزارتخارجه مدافع آن بودند و حالا بعد از 5 سال، بر همگان معلوم شده حتی مرده و جنازه‌ برجام هم می‌تواند مفید بوده و آمریکا را ناکام بگذارد و این نیست جز موفقیت متخصصان سیاست خارجی کشور.

متأسفانه مورد مخالف هم داریم و آن تصمیم‌گیری در مورد الحاق به fatf بود که به مجمع تشخیص واگذار شد و این مجمع تصمیم‌گیر قانونی از نظرات متخصصان استفاده کافی نکرد و بهای لازم بدان نداد و با سستی در تصمیم گیری، فرصت الحاق را از دست داد و امروز کشور با تحریم بانکی جهانی بی‌سابقه مواجه شده و بدین جهت بسیاری از امور معطل مانده است!

آری، مسئولان بلند پایه نظام در همه زمینه‌ها صاحب نظر نیستند و تصمیم‌گیری در آن زمینه‌ها بدون دخیل کردن متخصصان می‌تواند مشکل زا بوده و مورد پذیرش مردم واقع نشود ولی اگر تصمیم‌گیری از مجاری تخصصی و با حضور کارشناسان کاردان باشد، مورد پذیرش عمومی واقع می‌گردد و از عواقب ناگوار در امان خواهیم بود. تصور کنید اگر تصمیم‌گیری در زمینه کرونا مانند موارد دردناک گذشته از جانب متخصصان نبود و به تبع مورد اقبال عمومی قرار نمی‌گرفت یا مورد اعتراض واقع می‌شد، چه عواقب ناگواری بار می‌آمد. امید که تجربه موفق برجام و مقابله با کرونا و تجربه ناموفق تصمیم‌گیری در باره fatf مورد عنایت واقع شده، در سایر زمینه‌ها لحاظ گردد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا