خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اقبال: شاه سالم بود، فاسدش کردند

ورق پاره‌های تاریخ (14)

به کوشش: ناصر غضنفری، انصاف نیوز:

خسرو اقبال ( ۱۲۹۱ ترشیز خراسان- ۱۳۸۶واشنگتن) صاحب امتیاز روزنامه نبرد و رهبر حزب پیکار است. او برادر منوچهر اقبال یکی از نخست وزیران شاه است. در گفت و گویی که تابستان سال ۱۳۶۴ شمسی در واشنگتن با “ضیا صدقی” برای کتاب ۲۰ جلدی “پروژه تاریخ شفاهی ایران دانشگاه هاروارد” داشته خاطرات و تفسیرهای خود از وقایع سیاسی را بیان کرده است که بخش کوچکی از آن در پی می‎آید:

عرض کنم که به نظر بنده محمدرضا شاه تا وقتی که از رم برگشت ( ۳۱ مرداد ۱۳۳۲) آدم سالمی بود و تردیدی در آن نمی‌شود کرد. این مرد سالم بود و هیچ آلوده به فساد نبود. از رم که برگشت این آقای اسدالله علم و عده ای دیگر دورش جمع شدند و به او گفتند ملاحظه کردید که شما به رم رفتید پول نداشتید این باید برای شما درسی باشد.

درس آنها اینطور شد که اولا دورش را محاصره کردند و هر چه آدم خوب بود را از او جدا کردند. نگذاشتند آدم‌های خوب دورش جمع شوند و خودشان دور شاه را گرفتند. چون خود اینها مردمان فاسدی بودند و می‌خواستند دزدی کنند چاره ای نداشتند جز اینکه شاه را هم به این کار آلوده کنند. برای همین این آقایان شروع کردند به آلوده کردن شاه به این کارها. اولا که برایش بنیاد پهلوی درست کردند که آنجا یکی از مراکز فساد مملکت شده بود. این بنیاد اموالی را که قبلا شاه به مردم بخشیده بود به شاه برگرداند. این اموال را سرمایه آنجا کردند.

بنیاد پهلوی وارد کارهای کارخانه داری، خرید زمین، ساختمان و هتل شد. این کارها همه اش با زد و بست با پول‌هایی که از بانک ملی می‌گرفتند با بهره‎های خیلی کم انجام می‎شد. عواید این کارها هم همه‎اش می‎رفت در جیب خود شاه‌. بنابراین شاه یکی از بزرگترین سرمایه‎داران ایران شده بود. اینها هم از نفوذ و قدرت شاه استفاده می‌کردند و این کارها را می‌کردند.

علاوه بر اینها شاه یک عده ایادی داشت در این کارها که کارها را پهلوی شاه می‎آوردند. یک سهمی به شاه می‌دادند و سهمی هم خودشان می‌بردند و شاه هم از همه این کارها اطلاع داشت. آن ایادی شاه عبارت بودند از همین علم، مرحوم دکتر ایادی، آقای جعفر شریف امامی، امیرهوشنگ دولو و…
دولو منزلش یکی از بزرگترین مراکز فساد این مملکت بود. اینها کارها را می‌بردند پیش شاه چه مقاطعه کاری چه خریدهای ایران.

بعدا شاه وارد خرید اسلحه شد که در آن طبق پرونده‌هایی که اینجا در کنگره آمریکاست و زمان ریچارد نیکسون سر و صدایش را خواباندند آقای طوفانیان و واسطه‌هاشان پول‌های هنگفتی گرفتند. شاه در این اواخر یکی از متمول‌ترین آدم‌های دنیا بود.

بعلاوه خانواده سلطنتی همه‌شان از دم گرفته از والاحضرت اشرف تا محمودرضا، عبدالرضا و والاحضرت شمس تمام چیزهای مملکت را بین خودشان تقسیم کرده بودند. هیچ معامله‌ای در مملکت به هیچ وجه بدون دخالت اینها انجام نمی‌شد. در راس اینها والاحضرت اشرف و شهرام پهلوی بود که اینها هر کدام ثروت و استفاده‌های هنگفتی کردند. عتیقه‌های ایران را شهرام از مرحوم “رب النوع” یهودی که یک عتیقه‎شناس بود از کشور خارج می‎کردند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا