خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آغاز سفرهای استانی قالیباف | خیز برای انتخابات؟

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس نخستین سفر استانی‌اش را از خوزستان کلید می‌زند و بنا دارد شهر به شهر برود تا در ردای سکان‌دار بهارستان بی‌واسطه با مردم در ارتباط باشد.

به گزارش همشهری آنلاین، سفرهای استانی محمد باقر قالیباف در رأس مجلس به این دلیل حائز اهمیت است که قریب به ۹‌ماه دیگر سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شود و او ازجمله گزینه‌های جناح راست برای حضور در انتخابات ۱۴۰۰محسوب می‌شود.

اگرچه ‌نزدیکانش این سفر را در حیطه وعده انتخاباتی او برای ارتباط مستقیم با مردم می‌دانند و تاکید می‌کنند که او در جایگاه رئیس مجلس برای بررسی مشکلات و چاره‌جویی برای حل مشکلات مردم راهی نقاط دور و نزدیک پایتخت خواهد شد و سفرهای او زمینه انتخاباتی ندارد.

چه کسانی قالیباف را همراهی می‌کنند؟

به نظر می‌رسد علاوه بر حلقه مشاوران و معاونان قالیباف، مجمع نمایندگان استان‌ها تیمی هستند که او را در این سفرها همراهی می‌کنند. علاوه‌بر مجمع نمایندگان استانی در این سفرها تیمی به‌عنوان مشاور و معاونان رئیس مجلس با او به بازدید نقاط دور و نزدیک پایتخت می‌روند و این هیأت از این جهت حائز اهمیت است که وزنه سیاسی – انتخاباتی این تصمیم جدید رئیس مجلس را مشخص خواهد کرد. شائبه‌ای انتخاباتی که در پی اولین سفر استانی محمدباقر قالیباف از ترکیب تیم همراهش تقویت خواهد شد.

از مبدأ خوزستان به مقصد؟

سفر به خوزستان به عنوان اولین مقصد سفرهای استانی قالیباف ورای بحث محرومیت استان خوزستان، از آمار قابل‌توجه بیکاری، فقر و مشکلات کم‌آبی گرفته تا ماجرای ریزگردها، از لحاظ سیاسی دارای اهمیت وی‍ژه است.

بر سر زبان افتادن نام خوزستان به واسطه اعتصابات مستمر کارگران هفت‌تپه از یک‌سو و بروز و ظهور مشکلاتی چون ماجرای بخش غیزانیه و اخیرا روستای ابوالفضل از سوی دیگر، موضوعاتی است که بهانه ورود چهره‌های سیاسی داعیه‌دار انتخابات‌۱۴۰۰ به این استان شده است؛ از تیم خودجوش مجلسی‌ها برای پیگیری مشکلات کارگران هفت‌تپه و میدان‌داری مهرداد بذرپاش در قامت ریاست دیوان محاسبات در این ماجرا گرفته تا بلوایی که اختلاف‌نظر پرویز فتاح در رأس بنیاد مستضعفان با اهالی روستای ابوالفضل بر سر مالکیت اراضی آن به پا کرد.

در همین راستا، مجتبی یوسفی، دبیر مجمع نمایندگان استان خوزستان در تشریح برنامه‌های رئیس مجلس گفت: این سفر احتمالا در روز سه‌شنبه (۱۱شهریور) انجام شود. نماینده اهواز با بیان اینکه رئیس مجلس در این سفر به ۱۴حوزه انتخابیه استان خوزستان سفر خواهد داشت، در گفت‌وگو با تسنیم اضافه کرد: رئیس مجلس نیز به دلیل علاقه شخصی که به استان خوزستان داشتند، قبول کردند که اولین سفر استانی خود را به این استان داشته باشند.

میراث مرد پرحاشیه

اگرچه سفرهای استانی مقامات و عمدتا کاندیداهای ریاست جمهور ادوار گذشته امری مرسوم و در حطیه تکاپوهای انتخاباتی و تبلیغاتی بود، اما با نشستن محمود احمدی‌ن‍ژاد بر کرسی ریاست جمهوری در بهار۸۴ عنوان سفرهای استانی از دایره امر انتخاباتی – تبلیغاتی خارج شد و به امری در جهت نظارت و پیگیری وعده‌های داده‌شده رئیس جمهور بدل شد؛ ایده‌ای که اگرچه ‌همچنان از سوی صاحب‌نظران سیاسی به امری پوپولیستی تعبیر می‌شود، اما پیگیری این روند از سوی دیگر مقامات ارشد نظام همچون روسای ۳ قوه و برخی مدیران اجرایی دیروز و امروز همچون محمدباقر نوبخت در یک سوی میدان و سعید جلیلی در سوی دیگر میدان، خبر از این می‌دهد که سفرهای استانی ضرورتی برای کسب وجهه از نظر افکار عمومی است و بر همین منوال دور ماندن آنها از این روند منتج به دستاوردهای سیاسی- اجتماعی خوشایندی برای آنها نخواهد شد.

پاسخ محسن پیرهادی به شائبه انتخاباتی  تبلیغاتی‌بودن سفرهای استانی رئیس مجلس

درباره چرایی و چند و چون سفرهای استانی محمدباقر قالیباف با محسن پیرهادی، نماینده تهران و عضو هیات رئیسه گفت‌وگویی داشتیم. از او درباره شائبه ‌انتخاباتی-‌تبلیغاتی‌بودن سفرهای استانی رئیس مجلس ۹‌ماه مانده به کارزار سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری و محتمل‌بودن حضور محمدباقر قالیباف در این میدان پرسیدیم. ‌مشروح این مصاحبه اجمالی پیرهادی با همشهری به شرح زیر است: ‌  

سفرهای استانی محمدباقر قالیباف با چه انگیزه و هدفی کلید خورده است‌؟

‌محمدباقر قالیباف یک مدیر عملگرا و میدانی است‌. برای عملگرایی نیاز دارد که در بازدیدهای میدانی مسائل را بشناسد تا برای حل آن به ایده‌ای اجرایی و عملی دست یابد. از طرفی هم یکی از وعده‌های انتخاباتی آقای قالیباف در شهر تهران رسیدگی به مشکلات مردم در حوزه‌های انتخابیه بود، در کنار انگیزه شخصی او برای ورود و رسیدگی بی‌واسطه به مشکلات مردم‌. مزید بر اینها اخیراً او در مقام رئیس مجلس مذاکراتی با نمایندگان داشت که برای پیگیری بهتر امور بهتر است به حوزه‌های انتخابیه سرکشی کند تا از نزدیک در جریان مشکلات و کاستی‌های نقاط مختلف کشور قرار گیرد. 

تعریف و جایگاه و حوزه عملکردی مجلس مشخص است. آیا سفرهای استانی او می‌تواند تاثیری در حوزه مدیریت اجرایی داشته باشد؟

‌همانطور که می‌دانید، حوزه کار مجلس دارای ۲ بعد تقنینی و نظارتی است؛ در بعد تقنینی که شامل قانونگذاری می‌شود، حوزه عمل مشخص است اما در حوزه نظارتی که هم باید بر حسن اجرای قانون و هم بر عملکرد اجرایی دولتمردان نظارت داشته باشیم، بازدیدهای میدانی به ما این کمک را می‌کند که از روند اجرای قانون و پیشبرد امور اجرایی دید و برداشت مشخص‌تری داشته باشیم. آگاهی از وضعیت زندگی مردم، اجرای قانون و وضعیت اجرایی امور در شهرها و روستاهای دور و نزدیک پایتخت کاملا در حیطه وظایف نظارتی نمایندگان تعریف می‌شود و همواره جزء جدانشدنی از کار نمایندگان بوده است. ما امیدواریم با ورود رئیس مجلس به این حوزه در سطح ملی بعد نظارتی مجلس تقویت شود.

حوزه انتخابیه قالیباف تهران است، بهتر نبود او سفرهای استانی‌اش را از مبدأ انتخاباتی‌اش کلید بزند؟

‌بازدیدها در تهران برقرار است و مجمع نمایندگان تهران در این ۳‌ ماه گذشته ‌از روی کار آمدن مجلس یازدهم با مردم همواره در تعامل و مراوده بوده‌اند، مثلا همین اواخر رئیس مجلس از اسلامشهر بازدید کرد.

چرا خوزستان مبدأ سفر انتخاب شد؟

‌اگر هر استان دیگری انتخاب می‌شد همین چرایی مطرح می‌شد.

اما خوزستان به دلیل حواشی‌ای که اخیرا در مورد آن مطرح است، مثل اعتصابات کارگران هفت‌تپه، ناآرامی‌های بخش غیزانیه یا حواشی‌ای که اخیرا در مورد مالکیت اراضی روستای ابوالفضل مطرح شده است، خیلی مورد توجه سیاستمداران به وی‍ژه آنانی است که سودای کاندیداتوری ریاست جمهوری‌۱۴۰۰ دارند.

به نظرم با توجه به مطالبات مردمی این منطقه و مشکلاتی که در این استان وجود دارد، رئیس مجلس در انتخات مبدأ سفرهای استانی‌اش خوش‌سلیقگی کرده است‌.

سیستان و بلوچستان هم در مشکلات و مطالبات مردمی کم از خوزستان ندارد و می‌توانست مبدأ سفر باشد.

‌بله، اما خوزستان به دلیل منابعی که در اختیار دارد و انبوه مشکلاتی که این روزها با آن دست به گریبان است نیز مبدأ خوبی است.

با توجه به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری‌۱۴۰۰ و اینکه به‌صورت غیررسمی گفته می‌شود قالیباف یکی از گزینه‌های محتمل این کارزار انتخاباتی است، بحث سفرهای استانی رئیس مجلس بیش از اینکه در راستای وظایف نمایندگی باشد، بیشتر به تکاپوی انتخاباتی-‌تبلیغاتی تعبیر می‌شود؟

مردم بهترین قضاوت را در این میدان انجام می‌دهند، از آنجا که مردم ذینفعان اصلی این سفرها هستند، باید حرف مردم را در این‌باره شنید و از آنها پرسید که پیگیری مطالبات آنها انتخاباتی بوده است یا نه؟ ما نمی‌توانیم به هر کنشی که از سوی یک مسئول یا چهره سیاسی صورت می‌گیرد، برچسب انتخاباتی بزنیم‌. نظارت یکی از بخش‌های اصلی ‌وظایف نمایندگی است‌. رئیس مجلس یا هر مسئولی که امکان حل مسئله‌ای را با حضور در منطقه‌ای دارد، باید در راستای انجام وظیفه به آن عمل کند و اگر از این امکان بهره نبرد، در ایفای وظایفش کوتاهی کرده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا