خرید تور تابستان ایران بوم گردی

خودداری مرکز آمار از اعلام نرخ تورم فروردین 402

سرویس اقتصادی، انصاف نیوز: مرکز آمار نرخ تورم فروردین 402 را اعلام نکرد تا برای دومین ماه پیاپی، شاخص بهای مصرف کننده از کارشناسان و مردم مخفی بماند.

به گزارش خبرنگار انصاف نیوز، مرکز آمار ایران در 5 سال گذشته، در اولین روز ماه جدید، شاخص قیمت مصرف‌کننده در ماه گذشته را منتشر می‌کرد و نشان می‌داد بهای سبد مصرفی خانوار چه تغییراتی را تجربه کرده است.

این روند تا روز اول اسفند سال 401 ادامه داشت و در این روز، مرکز آمار ایران، شاخص قیمت مصرف‌کننده در بهمن‌ماه را منتشر کرد. گزارشی که نشان می‌داد دولت سیزدهم در حال خلق یک رکورد جدید در تورم به ویژه در گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌هاست.

با آغاز سال جدید و در حالی‌که انتظار می‌رفت نرخ تورم اسفند 401 اعلام شود، مرکز آمار از انتشار این گزارش خودداری و اعلام کرد با توجه به تحولات اقتصادی، در حال تغییر سال پایه از 1395 به 1400 است.

تغییر سال پایه، اقدامی معمول است که مبانی مشخصی دارد و برای نخستین بار هم نیست که در کشور تجربه می‌شود. پیش‌تر، زمانی که هنوز تمامی محاسبات نرخ تورم را رایانه‌ها انجام نمی‌دادند، تغییر سال پایه موجب وقفه‌ای کوتاه در انتشار گزارش‌های رسمی مرکز آمار می‌شد اما بررسی‌های خبرنگار انصاف نیوز نشان می‌دهد چنین وقفه‌ای حداقل در 5 سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

نگاهی به پایگاه اطلاع‌رسانی مرکز آمار نشان می‌دهد فعالیت‌های آن به شکل سابق ادامه ادارد. درگاه ملی آمار در آخرین به روز رسانی خود به تاریخ دوشنبه چهارم اردیبهشت، از «کاهش گاو و گوساله زنده و افزایش گاو و گوساله کشتاری در دام‌داری‌های کشور در زمستان ١٤٠١» خبر داده است. درست هفت روز قبل، 28 فروردین هم مطلبی با عنوان «تعداد دام سبک موجود در دام‌داری‌های کشور در زمستان سال ١٤٠١ نسبت به زمستان سال ١٤٠٠ نزدیک به ٢ درصد کاهش یافت» در این درگاه منتشر شده است اما خبری از شاخص بهای مصرف‌کننده یا همان نرخ تورم فروردین 402 نیست.

در هر حال این دومین ماه پیاپی است که نرخ تورم ماهانه اعلام نمی‌شود. خودداری مرکز آمار از اعلام رسمی نرخ تورم فروردین این گمانه را تقویت می‌کند که دولت تمایلی به انعکاس لجام‌گسیختگی قیمت‌ها در یک گزارش رسمی ندارد.

به نظر می رسد تعلل در اعلام نرخ تورم ماهیانه دلایلی فراتر از تغییر سال پایه دارد

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا