خرید تور تابستان ایران بوم گردی

به بهانه رفع توقیف انصاف‌نیوز

رضا صادقیان، عضو بخش تحلیلی انصاف نیوز در یادداشتی نوشت:

سایت انصاف‌نیوز در تاریخ 2 اردیبهشت امسال تعطیل، بعد از انجام پیگیری‌ و برگزاری دادگاه سرانجام تبرئه و در تاریخ 28 آذرماه 94 بعد از انجام مراحل اداری و قضایی مجددا بازگشایی گردید. حکایت مکرر توقیف نشریات و سایت‌های خبرهای بارها اتفاق افتاده است، بدون شک مسئله فیلتر نمودن سایت‌های خبری از هر طیف و جریان سیاسی تکرار و آخرین‌بار نخواهد بود که فعالیت‌های تارنمایی برای مدتی متوقف گردد. در همین زمینه چند نکته‌ای به ذهن نگارنده می‌رسد که در پی خواهد آمد.

یکم: املای نوشته شده بدون غلط نمی‌شود. گرداندن هر کدام از روزنامه و یا سایت‌های خبری هم از این امر متمایز نیستند. نمی‌توان به عنوان روزنامه‌نگار، یادداشت نویس و هیات تحریریه فعالیت رسانه‌ای داشت و دچار لغزش‌‌های واژه‌ها و جملات نشد. بعضا نوشته‌ای از منظر منتقدان و کاوشگران نشریات به تُندی و یا کُندی متهم می‌شود، در این میان می‌توان همان نوشتار را نقد و یا به نویسنده مسول و مدیر سایت تذکر داد. عرصه فعالیت رسانه‌ای همیشه با سعی و خطا همراه است و گریزی از نوشتن و یافتن شیوه نشر مطالب بدون اشتباه نیست.

دوم: کسانی که از راه‌های قانونی اقدام به دریافت مجوز جهت فعالیت رسانه‌ای می‌نمایند، براساس چهارچوب قانون تکاپو می‌نمایند. محدودیت‌ها، خطوط قرمز و فضای داخلی کشور را نسبتا می‌شناسند، از همین رو می‌کوشند تا کلام خویش را با توجه به این امور بیان دارند، اگر گاهی کلمات و عبارت‌های تند و تیزی را انتخاب می‌نمایند، صرفا نوع گفتار را دستمایه تغییر قرار می‌دهند و جملاتی دیگر را به خدمت می‌گیرند، هیچ‌گاه از محدوده قانون پا را فراتر نمي‌گذارند و براساس آگاهی پسینی از فعالیت‌ رسانه‌ای سخنی را بر قلم جاری نمی‌سازند که دفاع از اثر برایشان گران تمام شود.

سوم: کوشش هر کدام از سایت‌های خبری داخل کشور، دریچه‌ای به حساب می‌آید که مردم کشور می‌توانند از درون محتوای منتشر شده وضعیت داخلی و بین‌المللی را رصد نمایند. کلام شهروند ایرانی و ملتزم به قانون را می‌خوانند، مهمتر آنکه منابع خبری و رسانه‌ای خویش را در کشورمان می‌جویند و دلیلی برای رجوع به سایت‌ها و خبرگزاری‌های فعال در آن سوی مرز نمی‌بینند. بسته شدن هر کدام از این پنجره‌های خبری داخلی و روبرو شدن با صفحه فیلتر سایت خواننده را ناخواسته به سوی منابعی دیگر و سودجستن از زاویه نگاه دگری سوق می‌دهد. منابعی که بدون تردید توجه‌ای به خطوط قرمز نداشته و کمتر دغدغه‌های اصلی شهروندان و مسولان کشور را بازتاب می‌دهد.

چهارم: باز نگاه داشتن روزنه نشریات، سایت‌های خبری و خبرگزاری‌های با تمام سعی و خطاهایی که داشته، دارند و خواهند داشت به پویایی فضای نقد و گفتگو در درون کشور منجر می‌گردد. دریچه‌ای که تصویر جامع‌تر و به واقعیت‌های جامعه ایران امروز نزدیک‌تر را انعکاس داده و بازتاب دغدغه‌های ذهن ایرانی است. نمایی را در اختیار مسولان و مردم قرار داده که راحت‌تر می‌توانند از دل آن اقدام به تصمیم‌گیری صحیح‌ و با کمترین خطا را داشته باشند. به شهروندان ایرانی می‌آموزد دشواره‌های روزمره خویش را با گفتگو حل نمایند. میزانی قابل توجه مردم را از زیست در فرهنگ شفاهی دور می‌سازد و فرهنگ مطالعه و همزمان نگرش دقیق‌تری به تغییرات بوجود آمده در شهر و کشور را برایشان فراهم می‌سازد. شهروند ایرانی را دغدغه‌مند می‌سازد، شهروندی که رویدادهای پیرامونش را می‌نگرد و در مقابل آن بی‌واکنش نیست.

کلام پایانی: با تمام سختی‌هایی که بعد از تعطیل شدن سایت و ننوشتن به جان خریدیم، همچون روزهای نخست که پیگیر دریافت مجوز فعالیت رسانه‌ای قانونی بودیم صبر پیشه کردیم. صبری که بیش از هفت ماه زمان برد. حوصله کردیم تا روال قانونی کار توقیف و مسیر قانون طی شود. به قوانین کشورمان پایبند بوده و هستیم، و جای اندک تریدی نیست که کلمه‌ها، جمله‌ها و افکار خویش را با توجه به زاویه نگاه‌مان نشر خواهیم داد. امید آنکه صبر نسبتا طولانی برای رفع توقیف آخرین صبری باشد که در طول فعالیت رسانه‌ای متحمل شدیم. چنین باد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. درو و سلام خدا بر شما و صبرتان و همچنين آرزوى توفيق براى انصاف نيوز و نماينده محترم و دانشمند جناب پزشكيان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا