خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تکرار 4 باره «گاف» شاه عربستان در 2 دقیقه

شاه جدید عربستان سعودی در نطقی که چندی پیش مقابل وزراء و شاهزادگان سعودی انجام داد، کلمه‌ای را به جای کلمه‌ای دیگر به کار برد که موجب جنجالی در شبکه‌های اجتماعی شده است.
 
به گزارش فارس، «سلمان» شاه عربستان، اخیرا و مشخصا در مراسم ادای سوگند وزراء و امیران مناطق مختلف این کشور در تاریخ یکشنبه اول فوریه (2015) نطقی کوتاه کرد و ویدئو این نطق در فضای مجازی مکرر نقل می‌شود.
این مراسم در ریاض و کاخ سلطنتی برگزار شد و ملک سلمان در سخنان خود گفت: خدا به وزیران و امیران مناطق ما خیر بدهد که همه اینها رویش‌های این کشورند شکر خدا… که خداوند، سپس عبدالعزیز و کتاب خدا و رسولش آن را متحد نمودند.
گذشته از اینکه ترتیب عوامل وحدت‌زای عناصر مملکتی در سخنان او جای تأمل دارد، اما او در ادامه، گاف بزرگ‌تری داد و گفت: الحمد لله آنها در امنیت و آسایش و «استخراء» (!) و یکدلی هستند و شکر می‌کنیم خدا را از این امنیت و آسایش و «استخرائی» که گفتم.. و قبله مسلمانان و حج آنان و عمره و زیارت آنها همگی در امنیت و آسایش برگزار می‌شود.. .
سلمان به جای کلمه «استرخاء» به معنا «راحتی یا رفاه» کلمه‌ای شبیه «استخراء» را به کار برد که معنای ناخوشایند «دفع مدفوع» می‌دهد.
او حتی در سخنانش که چهار بار این کلمه را طی دو دقیقه به کار می‌برد، می‌گوید که این وضعیت در عربستان از زمان او یا برادرش ملک عبدالله نبوده بلکه از زمان پدرش، وضعیت عربستان در «استرخاء» بوده است. او طی این نطق کوتاه، چهار بار این کلمه را اینطور تلفظ می‌کند.
برخی کاربران در فضای مجازی با انتشار توئیت‌هایی یا انتشار لینک ویدئوی سخنان او وی را سرزنش کردند. برخی گاف او را توصیف حقیقی هشت دهه حکومت آل سعود بر عربستان دانستند و برخی دیگر می‌گویند قصد او از این کلمه، «استقرار» به معنای «ثبات» بوده که او «استخرار» تلفظ کرده است. «ناصر الدین» از کاربران شبکه اجتماعی «توئیتر» با به اشتراک گذاشتن ویدئو سخنان ملک سلمان، نوشت: اعلی‌حضرت مژده آغاز دوره استخراء را دادند. «حامد شاکر» کاربر عراقی نیز نوشت: «سلمانِ آلزایمری خیلی اصرار دارد که عربستان در دوره استرخاء است و دوره او، دوره استرخاء است». این گاف عجیب در حالی در فضای مجازی درباره شاه عربستان دست‌به‌دست می‌شود که سلامت و صحت عقل او مورد تردید بسیاری قرار دارد. سایت ویکی‌پدیا در خصوص شرح حال و زندگی او به نقل از نشریه‌های آمریکایی و انگلیسی «آتلانتیک» و «اکونومیست» نوشته است که «تحلیلگران متعدد بیان کرده‌اند که سلمان دچار زوال عقل است و احتمالاً از بیماری آلزایمر رنج می‌برد».
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا