خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آمار سورنا ستاری از بازگشت نخبگان از 200 دانشگاه دنیا

سورنا ستاری، رئیس بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه آمار خروج از کشور کاهش یافته است، گفت: تاکید این بنیاد روی سیاست‌های بازگشت برای فارغ‌التحصیلان است و آمار بازگشت نخبگان از 200 دانشگاه دنیا از مرز 1800 نفر عبور کرد.

به گزارش فارس، جلسه یکصد و سی‌ و پنجم ستاد نقشه جامع علمی کشور با حضور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، منصور کبگانیان قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، وزیر آموزش و پرورش، معاون علمی رئیس جمهور، رئیس نهاد نمایندگی، رئیس جهاد دانشگاهی، رئیس دانشگاه آزاد، معاون آموزشى وزارت بهداشت و علوم، روساى کمیسیون آموزش و بهداشت مجلس برگزار شد.

منصور کبگانیان قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در حاشیه این جلسه در جمع خبرنگاران گفت: در جلسه امروز یک گزارش علمی در ارتباط با فناوری کوانتوم و بحث خروج نخبگان توسط بنیاد ملی نخبگان ارائه شد.

وی افزود: ارتباط با فناوری کوانتوم بحث روز و بسیار ضروری کشور است که مطالعات پژوهشی خوبی در این زمینه آغاز شده است. کاربرد و معرفی این فناوری و ضرورت پرداختن به این موضوع در طرح اولیه به خوبی ارائه شد.ولیکن سند ملی برای توسعه این علم و فناوری توسط دستگاه‌های مختلف به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شده که  به طور رسمی در دستور کار قرار می‌دهیم.سند ملی کوانتوم هنوز به صورت رسمی و به صورت سند ملی مصوب ما در نیامده است ولیکن پیشنهاد شده که سند ملی توسعه فناوری های کوانتوم در دستور قرار بگیرد.

وی خاطر نشان کرد:بحث اصلی امروز ما در مورد نخبگان و آمار مربوط به خروج نخبگان بود. با توجه به اینکه  هز طرف برخی رسانه ها آمار متناقضی ارائه شده‌ بود که از رئیس بنیاد ملی نخبگان خواستیم که با حضور در این جلسه پیرامدن این موضوع توضیحاتی ارائه دهند.

در ادامه سورنا ستاری رئیس بنیاد ملی نخبگان در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه در دو ماه گذشته در مورد بحث های مهاجرت سالنامه مهاجرتی ایران منتشر شده است، گفت: به تمام دانشجویانی که تزهایشان در این زمینه است و افرادی که در این حوزه تحقیق می‌کنند توصیه می‌کنیم حتما این سالنامه را مطالعه کنند.

وی افزود: سالنامه مهاجرت ایرانی براساس آمارهای جهانی در حوزه مهاجرت است، البته چه در بحث مهاجرت و پناه‌جویی از ایران به کشورهای دیگر و درواقع آمار مهاجرت و پناه‌جویی به داخل ایران از کشورهای دیگر که مهاجر به ایران می فرستند.عملا مطالعه بسیار جامعی است که به صورت ریز تمام اطلاعات مربوط به ایرانیان را در کشورهای مختلف در سالهای اخیر به تفکیک سال ارائه شده است.

ستاری گفت:در حوزه های نخبگانی بنیاد ملی نخبگان در حوزه‌های نخبگان هر ساله از جمعیتی که تحت پوشش دارد آمار می‌گیرد.از نفرات یک تا هزار کنکور سراسری در حوزه‌های مختلف، به طور خاص نفرات یک تا ۱۵۰ حوزه ریاضی، یک تا ۱۰۰ کنکور تجربی و همینطور برندگان جوایز تحصیلی بنیاد و المپیادهای هفتگانه‌ای که در کشور برگزار می‌شود. البته همان طور که گفته شد همه افراد با رتبه ۱تا ۱۰۰۰ تحت پوشش بنیاد نیستند.

وی گفت: خوشبختانه آمار خروج از کشور رو به کاهش است و در سال‌های اخیر آمار قابل قبولی  است. همچنین بیشترین میزان خروج ما در رشته‌های مهندسی و علوم پایه است که در گذشته عدد قابل توجهی بوده است. اما خوشبختانه با اتفاقاتی که در حوزه توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و مسائل دیگر به وجود آمده است این آمار کاهش یافته است.

ستاری اضافه کرد: تاکید بنیاد ملی نخبگان روی سیاست‌های بازگشت برای فارغ‌التحصیلان است. آمار بازگشت فارغ التحصیلان از ۱۸۰۰ نفر از ۲۰۰ دانشگاه دنیا عبور کرده است که بعد از کرونا آمار بازگشت نخبگان رو به افزایش بوده است.

ستاری یادآور شد: این آمار به تفکیک تمام رشته‌های ریز حتی رشته‌های تحصیلی داخل دانشگاه ها مثل مهندسی برق، مکانیک، عمران یا در حوزه پزشکی، علوم انسانی، حقوق و روانشناسی به صورت خاص با توجه به مطالعه‌ای که در بنیاد ملی نخبگان صورت گرفته در اختیار اعضا قرار گرفت.

رئیس بنیاد ملی نخبگان اضافه کرد: در حال حاضر جامعه آماری که تحت مطالعه هست قریب به ۷۰ هزار نفر است.بنیاد ملی نخبگان در مورد خروج  و دلایل خروج بانک اطلاعاتی فوق‌العاده ای روی فارغ التحصیلان خارج از کشور دارد و ما چند ده هزار نفر را تحت رصد قرار دادیم تا بتوانیم روی سیاست‌های بازگشت  روی آنها کار کنیم. همچنین بیشترین آمارهای بازگشت به کشور مربوط به رشته‌های مهندسی علوم پایه است.

در پایان کبگانیان گفت: موضوع مهمتری که از بحث بنیاد ملی نخبگان باقی ماند رصد میزان اجرایی سازی و پیشرفت سند راهبردی امور نخبگان است که مبحث مهم و سنگین‌تری است که با کمک عزیزان بخصوص دکتر ستاری این کار ارزیابی می‌شود تا در جلسات بعدی رای بدهیم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا