خرید تور تابستان ایران بوم گردی

خریدهای ویژه از کره شمالی

خاطرات هاشمی (6)

تلخیص: ناصرغضنفری، انصاف نیوز:

جمعه 13 ارديبهشت      18 شوال 1411                          3 مى  1991

همسر آقاي عبدالمجيد معاديخواه آمد. پيغامى را دربارة نحوة اداره بنياد تاريخ در دوران غياب خودش داد؛ به او گفته‌اند كه به پنج سال زندان محكوم شده است.

شنبه 14 ارديبهشت

امروز ساعت رسمى كشور، يك ساعت به جلو كشيده شده است. ساعت هفت و نيم صبح به دفترم رسيدم كه مطابق ساعت شش و نيم روزهاى معمولى است؛ به نظر مى‌رسد، جامعه از اين تغيير راضى است.

مقدارى از كارهاى عقب مانده را انجام دادم. وزير امور خارجه فرانسه آمد. دعوت آقاي ميتران، رييس‌جمهور فرانسه از من را مطرح كرد. به طور اصولى پذيرفتم، ولى گفتم ترجيح مى‌دهم اول آقاى ميتران به ايران بيايد.

هم اتاق خواب و هم بخش مسكونى دفتر را مشغول تعمير هستند؛ براى استراحت مشكل داشتم.

عصر در جلسه شوراى عالى امنيت ملي، وضع آوارگان عراقى و دستاوردهاى سفر من مورد بررسى قرار گرفت. حدود پنجاه هزار نفر از آوارگان به عراق برگشته‌اند. دربارة همكارى با دولت‌هاي حاشيه خليج فارس و معارضان عراقى صحبت شد.

شب با احمدآقا، مهمان آيت الله خامنه‌اى بوديم. گزارش سفر مورد مذاكره بود. دكتر ولايتى اطلاع داد كه با وزير امور خارجه فرانسه توافق كرده‌اند كه فرانسه يك ميليارد دلار به ما بپردازد و صلح دعاوى دو طرف شود؛ خوب است. قرار شد آيت‌الله خامنه‌اى كيسه صفرا را جراحى كنند؛ شن گرفته و درد دارند.

يكشنبه 15 ارديبهشت

آقاى مصطفي پورمحمدى از وزارت اطلاعات آمد و گزارشى از احتمال وقوع كودتا در عراق داد و سرنخ آن را كه براي جلب نظر ما به ما مراجعه كرده معرفي كرد. گفتم اطلاع بيشترى كسب كند.

شب مهمان رهبري بودم. دربارة خريدهاى ويژه از كره شمالى، انتخابات شوراها، دادستانى كل، اعضاي جديد مجمع تشخيص مصلحت، عمل جراحى ايشان و مسايل اقتصادى كشور و… مذاكره كرديم. دير وقت به خانه رسيدم.

دوشنبه 16 ارديبهشت

آقاي علي عزت بگوويچ رييس‌جمهور بوسنى و هرزگوين آمد. به خاطر مبارزات اسلامى و طرفدارى از انقلاب اسلامى ايران، دو بار به زندان رفته و اخيراً به خاطر شرايط جديد با آراي مسلمانان آنجا انتخاب شده است. 40 درصد مردم بوسني مسلمانند.

از احتمال برخورد مسلمانان با صرب‌ها و با ساير فرق اظهار نگراني كرد و از ما تقاضاى اسلحه سبك و هلي‌كوپتر كرد. قول مساعد دادم. به وزير دفاع گفتم كمك كنند.

سه‌شنبه 17 ارديبهشت

وزير امور خارجه آلمان آمد و از طرف صدراعظم، مرا به آلمان دعوت كرد. از مواضع جمهوري اسلامي قدرداني نمود و از اشتباه اروپا در حمايت از صدام در گذشته گفت و از ضررهاى ناشى از صدام و درباره عراق و منطقه صحبت شد.

بر لزوم ادامه تحريم اقتصادى و تلاش براى محاكمه صدام و انتخابات آزاد در عراق توافق كرديم. براى اتمام نيروگاه بوشهر و توسعه همكارى موافقت كرد. آقاي هلموت كهل صدراعظم آلمان را به ايران دعوت نمودم.

مدير مجموعه صنفى اقتصادى بزرگ ايتاليا آمد و گفت نخست وزير ايتاليا براى افتتاح فولاد مباركه به ايران مى‌آيد و از توسعه همكارى با ايران گفت.

شب مجمع تشخيص مصلحت جلسه داشت. مشكل بازسازى رفع شد. همچنين  مصوبه مجلس دربارة مسأله اجراى بقيه موارد اصلاحات ارضى رژيم گذشته كه با نظر شوراى نگهبان متوقف شده است، در دستور بود كه ناتمام ماند.

منبع: خاطر ات هاشمی رفسنجانی در سال 1370

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا