خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مناظره | مجاهدین خلق «فرزندان عزیز» بازرگان بودند؟

«آقای بازرگانِ اتوکشیده‌ی نمازخوان رسما به مجاهدین خلق که هفده‌هزار نفر را در این مملکت کشتند، می‌گفت اینها فرزندان من هستند؛ و امام فرمود تو راست می‌گویی، اینها فرزندان تو هستند. تو خطرت از این تروریست‌ها بالاتر است. فقط امام در این کشور جرئت کرد که بگوید خطر بازرگان از منافقین تروریست بالاتر است. من خواهش می‌کنم شورای شهر ده خیابان در تهران را به نام آقای بازرگان بگذارد، ده تا! چرا یکی؟! ایشان کم خیانت نکرد. بازرگان مظهر ذلت این ملت بود، در حالی که امام داشت با آمریکا مبارزه می‌کرد، می‌رفت با نمایندگان آمریکا مذاکره می‌کرد. این در سخنان امام است، ما آن زمان بچه بودیم، از این چیزها خبر نداشتیم!»

به گزارش انصاف نیوز این جملات حجت‌الاسلام پناهیان، سخنران اصولگرا که در شب‌های محرم امسال بیان شده بود، بهانه‌ای را برای یک مناظره‌ی توییتری فراهم کرد که در ادامه می‌خوانید:

عماد بهاور، عضو نهضت آزادی در پاسخ به این اظهارات علیرضا پناهیان در صفحه‌ی توییتر خود نوشت: تحریفی که به آن نامه جعلی انجامید. بازرگان ۴۸ روز قبل از ۳۰ خرداد ۶۰ به هر دو طیف تندرو آن ‌زمان نوشت: فرزندان مجاهد و مکتبی عزیزم.

او سعی در تلطیف فضا و کاهش تنش میان آن‌ها داشت. آن زمان به حزب‌اللهی‌ها، مکتبی می‌گفتند اما گفتند بازرگان فقط مجاهدین را فرزندان عزیز خود دانسته.

تصویر روزنامه میزان در تاریخ ۱۲ اردیبهشت ۶۰، که مهندس بازرگان در سرمقاله آن خطاب به هر دو گروه مجاهد و مکتبی (همان حزب‌اللهی یا ارزشی امروز) نوشت: فرزندان مجاهد و مکتبی عزیزم.

اما نه تنها صدای پدرانه و دلسوزانه او شنیده نشد که حتی مستمسک توهین و پرونده‌سازی و جعل قرار گرفت.

مناظره | مجاهدین خلق «فرزندان عزیز» بازرگان بودند؟

احمد دستاران، نویسنده‌ی اصولگرا در پاسخ به توییت آقای بهاور نوشت: به مطالعه هم نیاز نداره، درصورت سرچ ساده هم این توییت عجیب رو نمی‌زدید! شما برای اینکه بگید پناهیان دروغ گفته، چشم روی تاریخ نهضت و رابطه‌ش با سازمان بستید! توضیح می‌دم: ادعای نامه جعلی رو ابراهیم یزدی عنوان کرد. نامه کارشناسی و درنهایت تایید شد. یزدی در دادگاه محکوم شد.

بازرگان در همین مقاله فرزندان مجاهد و مکتبی عزیزم رو خطاب مستقیم به مجاهدین می‌گه: مجاهدین خلق، شما فرزندان نهضت آزادی هستید، در سال ۱۳۴۳ که در زندان بودیم به دنیا آمدید و راه خود را پیش گرفتید بدون آن که از خانه فرار کرده و یا اخراج شده باشید.

تلطیف فضا وکاهش تنش؟! بازرگان در مقاله‌ای که به قول آقای بهاور دنبال تلطیف فضا و کاهش تنش بود مکتبی‌ها رو اینطور خطاب کرد: مکتبی‌ها نیز با همه تندی‌ و تلخی و بدخلقی که دارید… کدوم تلطیف فضا؟

اصلا بر فرض که آقای بازرگان هم نمی‌گفت فرزندان من: طبق اسناد و مدارک تاریخی تمام سران موسس سازمان مجاهدین خلق ایران قبل از تاسیس سازمان عضو نهضت بودند.

بنده شما رو اهل فکر یافتم آقای بهاور، اما با احترام، توییت شما خنده آور بود. ان‌شاالله که از سر بی اطلاعی بوده باشه.

روزنامه میزان و مقاله بازرگان: بازرگان تلویحا نظام رو به تقلب در انتخابات دور اول مجلس و رای نیاوردن مسعود رجوی متهم می‌کنه: اگر آن موقع او را وارد مجلس می‌کردید (صرف نظر از میزان رای ماخوذه‌اش) شاهد تشنج و شورش‌ها نمی‌شدیم!!! در اصل می‌گه هر کی مخالفه رو نماینده مجلس کنید :))

عماد بهاور در پاسخ به آقای دستاران نوشت: چه پیام خوبی… یکسال و ۴۵ روز قبل از ۳۰ خرداد ۶۰، بازرگان تلاش می‌کرد با تشویق مجاهدین به سیاست‌ورزی قانونی و علنی و شرکت در انتخابات، جلوی ورود آنها به تقابل مسلحانه با نظام سیاسی را بگیرد. این نشان‌دهنده‌ی خط‌مشی دموکراتیک و صلح‌طلبانه‌ی بازرگان در جذب مخالفان بود.

این پیام یعنی تلاش برای جذب مخالفان و تشویق آن‌ها به مبارزه پارلمانتاریستی بجای مبارزه مسلحانه… سیاست اما در این ۴۰ سال عکس این بود: حذف منتقدان از عرصه رسمی سیاسی و تلاش جهت کشاندن آن‌ها به تقابل خشونت‌آمیز تا امکان و توجیه سرکوب و حذف فیزیکی‌شان فراهم شود‌.

مناظره | مجاهدین خلق «فرزندان عزیز» بازرگان بودند؟

ادامه: بخشی از یادداشت مهندس بازرگان در همین رابطه:

مناظره | مجاهدین خلق «فرزندان عزیز» بازرگان بودند؟

احمد دستاران پاسخ می‌دهد: عجب! آقای بهاور بنده باید تاریخ نهضت رو به شما یادآوری کنم؟ همون موقع عده‌ای به حمایت بازرگان از رجوی اعتراض کردن، بازرگان دقیقا همین جواب رو داد که همه گروه‌ها باید تو مجلس نماینده داشته باشند. درسته؟

بازرگان ۲۱ اردیبهشت ۵۸ تو مصاحبه با کیهان گفت: این یک واقعیتی است. من با همه آنها آشنا و محشور نبوده‌ام ولی آنهایی را که می شناسم نسبت به آنچه که بدان اعتقاد دارند، پرشور و با ایمان یافتم. به مکتب و آرمان خود ایمان دارند. یعنی عملا تایید کرد که خود رجوی رو هم قبول داره.

حالا اینجا جالبه: امام دو روز بعد از پیام بازرگان یه پیامی میدن که تو بخشی از پیام این استدلال بازرگان (هر کی مخالفه بیاد تو مجلس) رو رد میکنه و میگه:

امام: آنکه گفته شود خوب است به همه گروه ها چه چپی و چه انحرافی رأی دهید که مجلس شورا جامع همه گروه‌ها باشد، این یک مطلب غلطی است که منحرفین درست کرده‌اند تا در مجلس با خدعه شرکت کنند. ملت به این مطالب انحرافی گوش فرا ندهد.

بازرگان که دید امام رویکرد انحرافی رو سوزونده گفت: فرمایشات امام بعد از اطلاعیه بنده منتشر شد … تأکیدهای معظم له اصولی و کلی بوده نامی از گروه و فردخاصی نبوده، تشخیص را به عهده رأی دهندگان گذارده بودند …

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. حرف شما از بوی فاضلاب هم متعفن تر هستش اگر حرف شما درست باشه اون جانورهایی که قتل های زنجیره ای رو انجام دادن سربازان امام زمان همگی پیرو ولایت اقای خامنه ای بودن پس استدلال شما کشکی هستش

    4
    5
  2. خدا به پناهیان انصاف و عقل و دانش بدهد تا بی انصافی نکند. حرف نامعقول نزند و چیزی را که نمی داند نزند. به نظرم ایشان در مورد چیزهایی که دانش دارد حرف بزند. مثلا در مورد زمین و خانه شهرک غربش.

    4
    2
    1. پناهیان بابت این خرده فرمایشات،چند ویلا در لویزان خواهد گرفت!!!

      1
      1
  3. جناب پناهیان اگر توصیه دکتر رسول جعفریان را به کار می بست،سعادت دنیوی و اخروی نصیب او می شد.من اورا در قامت یک انسان منصف،آزاداندیش و موقر نمی بینم.او آخرت خویش رابه حطام دنیوی معامله کرده است.

  4. روز محشراست یا رسول الله……………….یارسول الله..ظاهرا ماهم مشمول بلاک لیستتان شدهایم….

  5. حضرت امام ذات خبیث این جنایتکاران وطن فروش را شناخته بود که در مقابلشان نرمشی نشان ندادند. بازرگان حتی اگر نیت صالحی داشته وقایع بعدی (جنایات بیشمار و خیانت‌های گوناگون سازمان منافقین در قبال ملت ایران) نشان داد که فاقد بصیرت بوده است.
    وگرنه دافعه نظام که نمی‌تواند موجب اینهمه خیانت و جنایت بشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا