خرید تور تابستان ایران بوم گردی

واعظی: نگاه ترامپ بیزنسی است

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: نگاه ترامپ بیزنسی است و فکر می‌کند در مسائل سیاسی و حقوقی با زور و فشار می‌تواند عمل کند. در حالی که به جای نمی‌رسد. آمریکا همچنین اعضای شورای امنیت را به تحریم تهدید کرده است که این هم بدعت جدید است.

به گزارش ایسنا، محمود واعظی  در حاشیه جلسه امروز هیات دولت درباره تحرکات اخیر آمریکا علیه کشورمان در شورای امنیت اظهار کرد: هر اقدام در شورای امنیت یا نهادهای بین المللی باید مبنای حقوقی داشته باشد، اکنون همه حقوقدانان حتی در داخل آمریکا اعلام کردند که آن چه دولت آمریکا برای رجوع به شورای امنیت استناد می‌کند مبنای حقوقی ندارد. آمریکا به برجام و قطعنامه 2231 استناد می‌کند در حالی که از برجام خارج شده است.

وی ادامه داد: به لحاظ سیاسی وقتی دولتی برجام را قبول ندارد و می‌گوید سرش کلاه رفته است نمی تواند به آن استناد کند، بنابراین اقدامات آمریکا مبنای سیاسی و حقوقی ندارد. شاهد بودیم که سه هفته قبل هم تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را به شورای امنیت بردند، اما با برخورد محکم اعضای شورای امنیت مواجه شد. در تاریخ آمریکا کمتر می‌بنیم که جامعه جهانی این گونه با آمریکا برخورد کند در مورد مکانیزم ماشه هم همین گونه است.

واعظی همچنین افزود: اندونزی رئیس قبلی شورای امنیت به صراحت اعلام کرد که اقدامات آمریکا مبنای حقوقی ندارد، بنابراین نمی‌تواند جلسه تشکیل دهد. نیجر رئیس جدید شورای امنیت هم همین موضع را دارد.  13 عضو شورای امنیت هم اعلام کرده‌اند که اقدامات آمریکا مورد قبول آنها نیست. در کمیسیون برجام هم اتفاق نظر وجود دارد و آنها هم اعلام کرده‌اند که اقدام آمریکا قابل قبول نیست. من معتقدم تلاش آمریکا یک کار تبلیغاتی است که هدف آن انتخابات این کشور است زیرا وضعیت ترامپ به دلیل اشتباهات در کرونا و برخورد بد با معترضان خوب نیست. و آنها به دنبال فرافکنی هستند تا فضای جامعه خود را تغییر دهند.

رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به توافق بسیار خوب ایران با آژانس و استقبال سایر کشورها از همکاری ایران و آژانس گفت:  هیچ فضایی برای آمریکا وجود ندارد که روی این موضوع مانور دهد البته نگاه ترامپ بیزنسی است و فکر می‌کند در مسائل سیاسی و حقوقی با زور و فشار می‌تواند عمل کند. در حالی که به جای نمی‌رسد. آمریکا همچنین اعضای شورای امنیت را به تحریم تهدید کرده است که این هم بدعت جدید است.

واعظی درباره اعلام آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌ها تا یک ماه آینده خاطر نشان کرد: برای کشورهای عضو برجام در قعطنامه 2231 پیش بینی شده است که اگر هر کدام از اعضا به اختلاف خوردند باید مراحلی طی شود و سپس نتیجه به شورای امنیت برود. و شورای امنیت یک ماه فرصت رسیدگی دارد. ترامپ در واقع به این بند برجام و قطعنامه 2231 استناد می‌کند.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد برقراری ارتباط اسرائیل و امارات و تهدید خواندن ایران در منطقه گفت: ما متعلق به این منطقه هستیم و امنیت منطقه امنیت ایران است. همکاری ما با همسایگان به نفع ما است سوال این است که آمریکا از هزاران کیلومتر دورتر در این منطقه چه می‌کند. منطقه به بلوغ رسیده و به قیم نیاز ندارد. اما وضعیت دولت آمریکا اینقدر بد است که برای علنی شدن مذاکرات پشت پرده امارات و اسرائیل چه جنجالی تبلیغاتی به راه انداخته است آنها با مطرح کردن این که ایران تهدیدی برای منطقه است می‌خواهد از تهدید اسرائیل بکاهند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا