خرید تور تابستان ایران بوم گردی

جنجال دیدار مکرون و نماینده حزب‌الله لبنان

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه خبرنگار روزنامه لوفیگارو را به دلیل انتشار مطالب «غلط» در مورد دیدارش با نماینده حزب‌الله سرزنش کرد و آن را اقدامی، «غیرمسئولانه» دانست.

به گزارش  فارس، رئیس جمهور فرانسه از یکی از خبرنگارهای مطرح این کشور به دلیل ارائه روایتی «نادرست» از دیدار اخیرش با «محمد رعد»، رئیس فراکسیون «الوفاء للمقاومة» (فراکسیون حزب‌الله در پارلمان لبنان) انتقاد کرد.

شبکه خبری المیادین گزارش داد تلویزیون فرانسه امروز چهارشنبه ویدیوئی را منتشر کرد که در آن «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه، «جورج مالبرنو»، روزنامه‌نگار و گزارشگر روزنامه «لو فیگارو» را به دلیل روایتی که از دیدارش با محمد رعد منتشر کرده مورد عتاب قرار می‌دهد.

در این ویدیو، ماکرون خطاب به این خبرنگار می‌گوید: «کاری که شما کردید، در سایه حساسیت اوضاع و آنچه که در باره لبنان می‌دانید، غیرمسئولانه، غیرحرفه‌ای و حقیرانه است».

رئیس جمهور فرانسه به خبرنگار لوفیگار گفته است که این گونه اقدامات او بیانگر عدم مسئولیت او و روزنامه مذکور است و آن‌ها «اطلاعات غلطی» به مخاطب داده‌اند.

با این حال، شبکه خبری المیادین و سایر منابع خبری توضیحات بیشتری درباره اینکه انتقاد ماکرون به کدام بخش از گزارش مجله فیگارو درباره روایت دیدار محمد رعد و ماکرون بوده، ارائه نکرده‌اند.

ماجرای گزارش فیگارو چیست؟

داستان از این قرار است که مالبرنو اخیرا بعد از سفر اول ماکرون به لبنان بعد از انفجار بندر بیروت (۶-۸-۲۰۲۰)، مدعی شده بود که رئیس جمهور فرانسه در دیدار «هشت‌ دقیقه‌‌ای» خود با «محمد رعد»، رئیس فراکسیون «الوفاء للمقاومة» (فراکسیون حزب‌الله در پارلمان لبنان) اظهارات تندی علیه حزب‌الله بر سر زبان آورده است.

بر اساس ادعای خبرنگار لو فیگارو (که ماکرون را همراهی می‌کرد)، این دیدار به «اصرار» نماینده حزب‌الله صورت گرفته و ماکرون به او گفته است که «می‌خواهم با شما (حزب‌الله) لبنان را تغییر دهیم. ولی شما ثابت کنید که لبنانی هستید؛ چرا که همه ما می‌دانیم شما سناریوهای ایران را اجرا می‌کنید. ما تاریخ شما را خوب می‌دانیم و هویت واقعی شما را می‌دانیم. ولی آیا شما لبنانی هستید؟ آری یا نه؟ آیا به لبنانی‌ها کمک خواهید کرد؟ … سوریه و یمن را ترک کنید و به وطن (لبنان) برگردید تا دولت جدید را بسازید …».

ادعاهایی که دفتر محمد رعد آن را قویاً روز انتشار مطلب رد کرد و گفت که این اظهارات و مطالب صحت نداشته و فراکسیون مذکور حق انتشار «سخنان صحیح و مثبتی که از آقای ماکرون شنیده» را برای خود محفوظ می‌داند و ملاک بیانیه‌های منتشر شده از سوی دبیرخانه‌هاست و نه ادعاهای خبرنگاران.

روز چهارم آگوست (۱۴ مرداد)، انفجاری مهیب منطقه بندرگاه بیروت را ویران کرد.  این انفجار علاوه بر خسارات مادی و اقتصادی،‌ بیش از ۱۹۰ کشته و ۶۵۰۰ مجروح برجای گذاشت و باعث شد که دولت «حسان دیاب»، نخست‌وزیر این کشور از سمت خود استعفا دهد بحران سیاسی را عمیق‌تر کند.

رئیس جمهور فرانسه بعد از دو روز از حادثه راهی لبنان شد و به مقامات و جریان‌های سیاسی این کشور هشدار داد که چنانچه در عرض یک ماه نتوانند نخست‌وزیر تعیین کنند، تحریم خواهند شد.

هشدارها و مداخلات ماکرون در لبنان باعث شد که پارلمان این کشور دیروز (دوشنبه) در اقدامی کم سابقه قبل از پایان ضرب‌الاجل پاریس، رای به نخست‌وزیری «مصطفی ادیب» سفیر لبنان در آلمان دهد. او موظف است کابینه را در اسرع وقت تشکیل و برای رأی اعتماد به پارلمان معرفی کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا