خرید تور تابستان ایران بوم گردی

برگزاری جلسه‌ی مجازی شورای امنیت درباره کرونا

شورای امنیت سازمان ملل متحد برای اولین بار برای بررسی همه‌گیری کرونا تشکیل جلسه داد اما هنوز برای انجام اقدامی درخصوص این بیماری نتوانسته به توافق برسد.

به گزارش ایسنا، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در این نشست که به صورت مجازی برگزار شد، درباره بیماری کووید 19 به شورای امنیت گزارش داد و گفت: این بیماری تهدید قابل توجهی برای حفظ صلح و امنیت بین‌المللی است و احتمالا به افزایش ناآرامی‌ها و خشونت‌های اجتماعی بینجامد که توانایی ما را برای مقابله با این ویروس تضعیف خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وی افزود: مشارکت شورای امنیت برای کاهش پیامدهای همه‌گیری کووید 19 در زمینه صلح و امنیت حیاتی خواهد بود. در واقع اقدامی از سوی این شورا مبنی بر اتحاد و عزم آن (در راستای مقابله با کرونا) در این مقطع حساس تاثیر بسزایی خواهد داشت.

دیپلمات‌ها، بی‌عملی این شورا در همه‌گیری کرونا را به شدت مورد انتقاد قرار داده‌اند.

ژانگ جون، سفیر چین در سازمان ملل در این نشست اظهار کرد، شورای امنیت باید هرگونه اقدام در راستای سیاسی‌سازی و بدنام کردن را رد کند. دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا که این ویروس را با نام “ویروس چینی” خوانده، اظهار کرده است که پکن باید سریع‌تر برای هشدار به جهان اقدام می‌کرد.

ژانگ افزود: برای غلبه بر این چالش جهانی نیازمند همبستگی، همکاری، حمایت مشترک و یاری هستیم. این در حالی است که تضعیف اقتصاد دیگر کشورها یا انداختن تقصیر به گردن دیگران نتیجه‌ای نخواهد داشت.

سفیر آمریکا در سازمان ملل در این نشست اظهار کرد: چشمان جهان به هر یک از ماست و باید برای نجات جان‌ها اقدام کنیم. موثرترین راه برای مهار این همه‌گیری، جمع‌آوری اطلاعات برمبنای علمی و دقیق و تحلیل منشاء، مشخصات و گسترش این ویروس است.

این شورا در بیانیه کوتاه خود پس از این جلسه حمایتش را از اقدامات گوترش در زمینه “تاثیرات احتمالی همه‌گیری کووید 19 بر کشورهای تحت تاثیر درگیری” ابراز کرد.

سفیر بلژیک در سازمان ملل به خبرنگاران گفت: ما مدت‌ها منتظر این نشست بودیم. این شست موقعیتی برای ابراز اتحاد در این شورا بود و امیدوارم آغاز پیشرفت در روند دستیابی به یک قطعنامه (در زمینه مقابله با کرونا) باشد.

قطعنامه‌ای از سوی این شورا احتمالا حامی درخواست گوترش برای آتش بس در درگیری‌های سراسر جهان، تلاش برای دسترسی به کمک‌های بشر دوستانه برای مقابله با این ویروس و درخواست برای اتخاذ یک رویکرد هماهنگ جهانی برای مقابله با این بیماری خواهد بود.

گوترش به شورای امنیت گفت: این مبارزه یک نسل و مهم‌ترین دلیل موجودیت سازمان ملل است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا