خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«حذف سازمان نظام مهندسی غیرقانونی است»

«در شرایطی که مراحل تصویب الزامات اداری قانون نظام مهندسی در دست تدوین است؛ انجام این کار از سوی شهرداری به معنای نقض قانون است».

عصر ساختمان در مقدمه ی گفتگویی با حبیب الله بی طرف نوشت: همانطور که در شبکه های مجازی منعکس شده است، شهرداری تهران از نهم فروردین،  در اقدامی یکجانبه با دعوت مالکین جهت معرفی ناظر به دفاتر خدمات الکترونیک شهر و تعیین ناظر ، عملا اجرای آیین نامه اجرایی ماده ٣٣ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان را تعطیل کرده است.

حبیب اله بیطرف رئیس سازمان نظام مهندسی تهران در گفت و گو با عصر ساختمان این اقدام شهرداری را غیر قانونی خواند و گفت: در شرایطی که مراحل تصویب الزامات اداری قانون نظام مهندسی در دست تدوین است؛ انجام این کار از سوی شهرداری به معنای نقض قانون است.

وی ادامه داد: در بند 34 آئین  نامه اجرایی ماده 33  صراحتا آورده شده که نظارت بر ساخت و ساز باید از طریق سازمان نظام مهندسی انجام شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی تهران با بیان این که ناکارآمدی سازمان نظام مهندسی را رد می کنم و اصلا این گونه نیست که سازمان نظام مهندسی کارآیی نداشته باشد؛ گفت:اگر این سازمان از ساخت و ساز کنار گذاشته شود عملا ارجاع کار به دست افراد فاقد صلاحیت می افتد و دفاتر فروش برگه دوباره رونق می گیرد.این امر در نهایت منجر به افت کیفیت ساختمان ها می شود.

به گزارش عصر ساختمان، سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران ضمن اعلام فوری موضوع به دکتر مظاهریان و بررسی کم و کیف اجرای دستورالعمل معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در مناطق ٢٢ گانه شهرداری تهران ، در روز شنبه ١٤ فروردین جلسه فوق العاده هیات مدیره خواهد داشت و موضوع را از ابعاد مختلف بررسی و اتخاذ تصمیم و اطلاع رسانی خواهد کرد .

از آنجا که با  ارایه  پیش نویس نظامات  اداری قانون نظام مهندسی به هیات دولت ، احتمال تسری چنین اقداماتی از جانب شهرداری های مراکز سایر استان ها متصور است، پیشنهاد تشکیل جلسه فوق العاده شورای مرکزی و رؤسای سازمان های نظام مهندسی نیز  به شورای مرکزی داده شده است.

 

علت لغو تفاهمنامه شهرداری و نظام مهندسی

عضو اصولگرای شورای شهر تهران با اشاره به توضیحات معاونت شهرسازی شهرداری تهران مبنی بر کن لم یکن شدن تفاهمنامه شهرداری و سازمان نظام مهندسی گفت: شهرداری برای تسریع و تسهیل امور شهروندان نظارت بر نظام مهندسی را در ساخت و سازها حذف کرده است.

پرویز سروری در گفت‌وگو با تسنیم درباره کنار گذاشته شدن سازمان نظام مهندسی از نظارت بر ساخت و سازها و عدم ادامه این تفاهمنامه میان شهرداری و این سازمان گفت: معاونت شهرسازی شهرداری توضیحاتی در این باره ارائه داده که قرار است این توضیحات فردا (یکشنبه) در جلسه شورای شهر تهران بیان شود.

وی ادامه داد: بنابر گزارش ارائه شده تفاهمنامه امضا شده میان شهرداری و سازمان نظام مهندسی به‌ درستی از سوی سازمان نظام مهندسی به اجرا در نیامده و یا در خدمات مطرح شده تأخیر داشته که شهرداری نیز به صورت یک طرفه و برای تسهیل و تسریع در امور شهروندان آن را کن لم یکن کرده است.

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به گزارش مطرح شده، افزود: در تفاهمنامه‌ای که سال ۹۱ به امضا شهرداری و سازمان نظام مهندسی رسید قرار بود که سازمان نظام مهندسی برای تسهیل و تسریع در امور شهروندان موضوع را دنبال کند اما در بسیاری پرونده‌ها طولانی شدن زمان انجام گرفت که موجب نارضایتی شهرداری شد و آنان نیز این قرارداد و تفاهمنامه را برای تسهیلات بهتر فسخ کرده و به امور جاری قبل از سال ۹۱ بازگشتند.

سروری تصریح کرد: اگر سازمان نظام مهندسی بتواند رویکرد و عملکرد خود در تفاهمنامه را متعهد شود شاید تفاهمنامه دوباره مورد تأکید قرار گیرد؛ البته معاونت شهرسازی شهرداری نیز قرار است گزارش کامل‌تری را ارائه کند.

«تخلفات متعددی را رقم زد»

عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران از برخی تخلفات در روند ارجاع مهندس ناظر به پروژه های ساخت و ساز شهر تهران انتقاد کرد و گفت: متاسفانه یک سری موارد تخلف و اشکالات و ایرادات جدی در روند ارجاع مهندس ناظر در سازمان نظام مهندسی به چشم می خورد که سبب شده فرآیند ارجاع به درستی صورت نگیرد که لازم و ضروری است هر چه زودتر برطرف شود.

به گزارش شهرنوشت، حمزه شکیب با اشاره به اینکه تا پیش از سال 91 فرآیند ارجاع مهندس ناظر به پروژه های ساخت و ساز تهران توسط شهرداری انجام می شد، تصریح کرد: از آن سال به بعد طی توافق نامه ای این فرآیند به سازمان نظام مهندسی محول شد، اما این تحویل مسئولیت دستاوردی نداشته جز رواج تخلف در روند ارجاع مهندسان ناظر.

رئیس کمیسیون عمران سومین شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه قاعدتا همه نهادها چه سازمان نظام مهندسی، چه شهرداری، چه حاکمیت و حتی کارفرمایان باید دست به دست هم بدهند تا کیفیت ساخت و سازهای شهر تهران ارتقاء یابد، افزود: تغییر روند ارجاع و واگذاری مسئولیت از شهرداری به سازمان نظم مهندسی سبب شده تعداد محدودی از افراد حقیقی و حقوقی در این سیکل قرار بگیرند و همه مهندسان از این فرآیند بهره مند نشوند.

شکیب با بیان اینکه روند ارجاع مهندس ناظر به پروژه‌های ساخت و ساز از شفافیت لازم برخوردار نیست و این عدم شفافیت‌ها باید هرچه زودتر مرتفع شود، خاطرنشان کرد: با بازگشت سلامت به فرآیند ارجاع این کار می تواند دوباره از طریق سازمان نظام مهندسی انجام شود، هرچند که در روند کنونی ارجاع هم برای حاکمیت و هم شهرداری و اعضای هیات مدیره و تعدادی از اعضای سازمان نظام مهندسی سوالات متعددی مطرح کرده است.

رئیس دانشکده عمران و محیط زیست دانشگاه تربیت مدرس، تقویت شفافیت در روند ارجاع را لازمه تقویت فرآیند ساخت و سازهای شهر تهران دانست و گفت: باید شفافیت ها ایجاد شود تا سازمان نظام مهندسی ارجاع کار را به درستی انجام دهد. زیرا در حال حاضر سیکلی شکل گرفته که معیوب است و نیاز به بازنگری جدی دارد.

عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران خاطرنشان کرد: حتی اگر سازمان نظام مهندسی نیز بگوید و اقرار کند که مسئولیت را بار دیگر با سلامت برعهده می گیرد، قاعدتا حاکمیت نمی تواند از اختیارات خود چشم پوشی کند زیرا همه باید به تکلیف خود عمل کنند تا این فرآیند بار دیگر سلامت خود را به دست آورد و در کنار آن سرمایه های ملی حفظ شود.

معاون وزیر: اطلاعیه شهرداری خلاف قانون است

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در نامه ای به شهردار تهران اطلاعیه اخیر شهرداری را مبنی بر تغییر فرایند ارجاع کار به مهندسان ناظر ساختمان، برخلاف موازین قانونی دانست.

به گزارش «صما» حامد مظاهریان، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه‌وشهرسازی در نامه‌ای به محمدباقر قالیباف شهردار تهران، از او خواست تا از اجرایی شدن اطلاعیه جدید شهرداری تهران به مالکان برای انتخاب مهندس ناظر بدون دخالت سازمان نظام مهندسی جلوگیری کند.

در این نامه آمده است:

براساس اطلاع واصله و به استناد اطلاعیه معاونت محترم شهرسازی و معماری آن شهرداری، اقداماتی برخلاف موازین قانونی از سوی دفاتر خدمات الکترونیک مبنی بر تغییر فرایند ارجاع کار به مهندسان ناظر ساختمان صورت گرفته است.

در این اطلاعیه یکی از دلایل این اقدام بازنگری در مبحث دوم مقررات ملی ساختمان عنوان شده است. لذا به استحضار می‌رساند، پیش‌نویس «آئین‌نامه کنترل ساختمان» توسط این وزارتخانه تدوین و به هیئت محترم وزیران در سال گردیده و تا تائید و ابلاغ این آئین‌نامه، برای ارجاع کار به مهندسان ناظر (حقیقی یا حقوقی) مفاد ماده 24 آئین‌نامه اجرایی ماده 33 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان ابلاغی به شماره 4605/ت/28549 مورخ 22/4/1383 و ماده 16 مبحث دوم مقررات ملی ساختمان از نظامات اداری، ملاک عمل می‌باشد.

یادآور می‌شود نهم فروردین ماه 1395 معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در یک اطلاعیه به مالکان، اعلام کرد برای جلوگیری از طولانی شدن زمان صدور جواز و نظارت‌های صوری و استناد پیش‌نویس اصلاحیه دوم و گزارش آمار بانک جهانی دیگر نیازی به ارائه نقشه فاز 2 ساختمان نیست و در عمل کنترل نقشه از سوی سازمان نظام مهندسی منتفی می‌شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. نمی دونم باید چی بگم تمام کشورهای پیشرفته رو به سمت قانون مند شدن برمیدارن کشور ما …..
    متاسفم متاسفم
    همینجوری ساخت و سازها طبق اصول نیست وای بر روزی که همین دو مثقال قانون هم از روی ساخت و سازها برداشته بشه شهرداری کم پول میگیره اسمش تسریع و تسهیل امور شهروندان گذاشتن با جون و مال و سرنوشت مردم بازی کردنه این کار
    متاسفم برای تصمیم گیرندگان بی سواد شهرداری اگه علم در شهرداری بود خیابانهای پایتخت کشور اینجوری نبود
    که حالا قراره برگردیم به عقب خدا خودش ما را نجات بده

  2. وقتی آدم های بیسواد در امور شهرداری قرار میگیرند هیچ انتظاری نباید داشته باشیم که قانون را دور بزنند

  3. متاسفم برای خودم که در شهری زندگی میکنم که مدیران شهرداری آن اینقدر سطحی نگر و بیسواد تشریف دارند.
    ارجاع کار نظارت توسط سازمان نظام مهندسی به مهندسان یکی از دستاوردهای خوب صنعت ساختمان در چند سال اخیر بوده که به رشد کیفی ساخت و ساز کمک فراوانی کرده.
    دوستان در شهرداری به دنبال اهداف دیگری هستند و استدلالهایی که مطرح می کنند کذب محض است

  4. حقیقت موضوع که به نفع مردم است یا سازندگان و… در دل پروژه هایی نهفته است که بدون قانون ناظر گرفتند.
    به نظر بنده بایستی با ارجاع موضوع به بازرسی کل کشور دست سودجویان گستاخ را قطع کرد.
    واضح است که در بخش شهرسازی
    مدیریت آلوده است

  5. متاسفم برای خودم و برای تمام مهندسان این مملکت که به خاطر در آوردن یک لقمه نان این همه بی حرمتی رو از طرف شهرداری باید قبول کنیم.و متاسف هستم که بیسوادانی در شهرداری جا دارند که سازمان نظام مهندسی را به این شکل زیر سوال میبرند.

  6. بزرگترین اشتباه من این بود که مهندس شدم.برای دو قرون حقوق کلی باید حرف شنید تازه هر روز هم بدتر میشه.فلافلی سرکوچه درامدش بیشتراز یه مهندسه

  7. من در چندین پروژه به عنوان سرپرست پیمانکار تاسیسات حضور داشتم از ۴ واحد تا ۶۰۰ واحد دریغ از حضور یک مهندس از طرف نظام مهندسی،عموما بعد از اجرا فقط یک بار زمانی که همه چیز پوشانده شده بود یک کنترل سطحی میکردند که اصل تاسیسات قابل رویت نبود.
    به همین علت کارفرماها برای نظارت به اجرای کار پیمانکار یک ناظر از طرف خودشون انتخاب میکردند
    چیزی که من در این سازمان میبینم کوتاهی سنگینی هست که دلیل شده شهرداری این سازمان رو حذف کنه،وگرنه نفس کار خوبه

    2
    1
    1. بنده هم با مدرک فنی (کاردان عمران) سالها سرپرست کارگاه یک شرکت حقوقی هستم. سیستم کنترل کارگاهی که سال 88 به بنده سپردن نسبت به سیستم فعلی از لحاظ نظارت بسیار فقیرتر بود. حال آنکه ناظر انتخابی سال 88 در منطقه 3 برند مطرحی در حرفه خود بودند. ولی ناظر انتصابی سال 94 (برای یک کارگاه با متراژ 1450 متر مربع زیر بنا) یک مهندس تمام و بدون آوازه ولی بسیار علاقه مند به کنترل و حفظ نکات ایمنی و اجرایی در کارگاه بودن . یک انسان شریف و وارسته و قابل احترام برای بنده و همکاران . بنده به شدت با نظر وزیر محترم جناب آقای آخوندی مخالف و موافق حفظ سیستم ارجاع جهت دور کردن ناظر نماها، به عنوان خطری عظیم از کارگاهها هستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا