خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ایران اکسپو 2024؛ نمایش اقتصاد ایران از بخش خصوصی نحیف تا خصولتی‌های تنومندش!

سرویس اقتصادی، انصاف نیوز: ایران اکسپو 2024، گوشه‌ای از استعداد و توان اقتصاد ایران، تولیدکنندگان، کارآفرینان، بازرگانان و تاجران ایرانی را به نمایش گذاشته است؛ نمایشگاهی که آشکارا رقابت نابرابر بخش خصوصی نحیف و خصولتی‌های تنومند در استفاده از فرصت‌های اقتصادی داخلی و جهانی را هم به رخ می‌کشد.

ایران اکسپو 2024 از بزرگ‌ترین نمایشگاه‌های داخلی است و از آن به عنوان نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی کشور یاد می‌شود. بالغ بر 800 شرکت برتر ایرانی که به گوشه و کنار دنیا صادرات دارند، در این نمایشگاه حاضرند و در 7 رشته فعالیت گروه‌بندی شده‌اند؛ 1) صنایع غذایی، کشاورزی و شیلات 2) صنعت 3) فرش دست‌باف و صنایع دستی و گردشگری 4) دارو و تجهیزات پزشکی آزمایشگاهی، مواد شیمیایی، صنایع آرایشی و بهداشتی 5) صنعت ساختمان و خدمات فنی مهندسی 6) پتروشیمی 7) خدمات (اعم از بیمه، حمل‌ونقل، کنترل کیفیت و بازرسی و…).

آن‌چه می‌خوانید گزارشی است از مشاهدات خبرنگار انصاف نیوز در نیم‌روز دوشنبه، 10 اردیبهشت 403، از ایران اکسپو 2024.

ترافیک نمایشگاه از زیر پل سئول نیایش آغاز می‌شود و خودروها به کندی به سمت شمال در حرکتند. زیر پل، تعداد قابل توجهی موتورسوار ایستاده‌اند؛ صحنه آشنا و مانند ازدحام در صحنه‌های تصادف است اما نه، خوشبختانه تصادفی رخ نداده است. زیر پل چند جای پارک وجود دارد و موتورسوارها، رانندگان را دعوت می‌کنند که خودروی خود را پارک کنند، ترافیک را دور بزنند و با موتور خود را به در جنوبی برسانند! این هم یک نوع اشتغال‌زایی است دیگر! هزینه هم با توجه به ترافیک و اهمیت نمایشگاه و بعد مسافت، بین 200 تا 300 هزار تومان برای هر مسافر است.

در طول مسیر، حضور پرتعداد پاسداران یگان ویژه خودنمایی می‌کند. ابتدای خیابان نمایشگاه بین‌المللی در ضلع جنوبی نمایشگاه، یک خودروی نیمه‌زرهی، تعداد زیادی موتور و تعداد بیشتری پلیس مسلح ایستاده است. تا زمان حضور خبرنگار و عکاس انصاف نیوز در نمایشگاه (ساعت 14/30) خبری از بازدید مقامات ارشد کشور از ایران اکسپو هم منتشر نشد که حضور پرحجم پلیس در اطراف نمایشگاه بین‌المللی را توجیه کند.

متنوع، جذاب، شلوغ

سالن 8 و 9 نمایشگاه بین‌المللی به صنایع غذایی اختصاص یافته است و طبق انتظار، بازدید ازغرفه‌های این سالن برای همه جذاب است به ویژه آن‌که برخی غرفه‌ها با سمپل‌هایی از تولیدات‌شان از بازدیدکنندگان پذیرایی می‌کنند.

صنایع غذایی کشور در سال‌های اخیر رشد کیفی و کمی قابل توجهی داشته‌اند و توانسته‌اند بازارهای صادراتی خود را گسترش دهند. این را غیر از حضور تقریبا همه شرکت‌های صاحب‌نام صنعت غذا در نمایشگاه، حضور پررنگ خارجی‌ها در سالن هم اثبات می‌کند. حضور تجاری از افغانستان، تجار عرب، ویزتورهای چینی و تجار آفریقایی در سالن صنایع غذایی مشهود بود.

خوب اما فاصله‌دار

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، ایران اکسپو را یک گام رو به جلو برای توسعه صادرات دانست و گفت: بازدید هیات‌های تجاری خارجی از این نمایشگاه فراتر از انتظار و قابل قبول بوده است و امیدوارم این بازدیدها به عقد قرارداد هم منجر شود.

محمدرضا غفرالهی، مدیرعامل شرکت مدیریت صادرات دانا که چند دوره هم صادرکننده نمونه استان اصفهان شده، ادامه داد: شاید بازدید بازرگانان خارجی در طول برپایی نمایشگاه، به اندازه بازدیدهای یک روز نمایشگاهی مانند اگری‌فود دبی نباشد اما همین که فضایی برای مذاکره و آشنایی در داخل کشور فراهم شده، اقدام قابل تقدیری است و می‌تواند زمینه رشد شرکت‌های ایرانی را فراهم کند.

این صادرکننده مواد غذایی مهم‌ترین تاثیر برپایی چنین نمایشگاه‌هایی را امکان تجربه مذاکره با هیات‌های خارجی دانست و گفت: مذاکره حتی اگر به عقد قرارداد هم منجر نشود، از جهت آشنایی شرکت‌های ایرانی به ویژه تولیدکنندگان انواع مواد غذایی با سلیقه و ذائقه مردم کشورهای هدف مفید است.

دوگانه بیگانه خصوصی خصولتی

در غرفه صنعت و معدن، همان‌طور که انتظار می‌رود تقریبا تمامی شرکت‌های صاحب‌نام ایرانی، اعم از شرکت‌های دولتی، خصوصی و خصولتی، حضور دارند. به همین نسبت، بدون آشنایی با اصل و نسب شرکت‌ها، از وسعت، سروشکل، پوشش و آرایش غرفه‌داران و جانمایی‌شان می‌توان با تقریب درستی، نوع مالکیت و ساختار سهام‌داری‌شان را تشخیص داد.

ایران اکسپو علاوه بر این‌که گوشه‌ای از استعداد و توانایی تولیدکنندگان ایرانی را به نمایش گذاشته، از این جهت که جامع شرکت‌های بزرگ و کوچک است و دولتی‌ها، خصولتی‌ها و خصوصی‌ها را کنار هم نشانده، شمایی از مختصات اقتصاد ایران به دست می‌دهد؛ بخش خصوصی با تنگناهای گوناگون باید برای استفاده از فرصت‌های تجاری داخلی و خارجی با کسانی رقابت کنند که اقتدار شرکت‌های دولتی را دارند، انعطاف شرکت‌های خصوصی را؛ فضایی که سبب شده رقابتی نابرابر میان بخش خصوصی واقعی و خصولتی‌های تنومندی که به شکلی فزاینده هم تناورتر می‌شوند، شکل بگیرد.

از بیماری تا زیبایی؛ عرصه جدید ارزآوری

یکی دیگر از جذاب‌ترین بخش‌های ایران اکسپو سالن‌های میزبان دارویی‌ها و تولیدکنندگان صنایع آرایشی و بهداشتی است؛ جایی که از بیماری تا زیبایی را پوشش می‌دهد.

این‌جا هم داروسازی‌های کوچک با هلدینگ‌های بزرگ خصولتی مانند تیپیکو و برکت رقابت می‌کنند. با این وجود، پیشرفت‌های صنعت، هم در زمینه تولید انواع دارو و هم در زمینه تولید مواد آرایشی و بهداشتی خیره‌کننده و قابل توجه است. همین پیشرفت هم موجب استقبال هیات‌های تجاری خارجی از این بخش ایران اکسپو شده است.

صادرات چند ده میلیون دلاری این حوزه در شرایط تحریم، شاید بهترین معرف پیشرفت‌های صنعت باشد.

مرتضی شجاعی، مدیر صادرات یک شرکت تولید مواد شوینده درباره شرایط صنعت به خبرنگار انصاف نیوز گفت: شرکت‌های تولیدی مواد آرایشی و بهداشتی ایران با وجود تحریم توانسته‌اند نزدیک به مرزهای دانش حرکت کنند و کیفیت تولیدات خود را به حدی برسانند که با مشهورترین شرکت‌های خارجی قابلیت رقابت داشته باشند.

او ادامه داد: بخشی از مشکلات صنعت مانند همه بخش‌های دیگر اقتصاد ایران ناشی از تحریم‌هاست اما بخش دیگر مشکلات ما ناشی از سنگ‌اندازی‌های داخلی یا کج‌سلیقگی است یا آن‌چه به عنوان تحریم داخلی شناخته می‌شود. مشکل تامین ارز، مشکل تامین سرمایه در گردش یا تغییر سریع قوانین و مقررات ربطی به تحریم‌ها ندارد اما تولیدکنندگان داخلی را تا مرز زمین‌گیر شدن دچار بحران می‌کند.

شجاعی ایران اکسپو را یک رویداد مبارک برای اکوسیستم صنعتی کشور خواند و گفت: اگر مسئولان کشور هم‌وغم خود را مصروف رفع تحریم‌ها کنند، شرکت‌های ایرانی می‌توانند در یک بازه حداکثر 10 ساله، بازارهای صادراتی گسترده‌ای در نقاط مختلف دنیا ایجاد کنند که به تولید ثروت و بلندآوازه‌شدن نام کشور منجر می‌شود.

دیگر حواشی ایران اکسپو

با وجود تعدد پیام‌های دعوت بانوان به رعایت حجاب، سطح نمایشگاه و فضای سالن‌ها خالی از حجاب‌بان‌ها بود.

در میان شرکت‌های تولیدکننده مواد غذایی، یک تولیدکننده ایرانی تنباکوی قلیان هم غرفه دارد. نام تولیدکننده «شرکت قلمرو دانش ایرانیان» و خود زیرمجموعه یک گروه تجاری تولیدی است اما مشخص نیست چرا در کنار تولیدکنندگان صنایع غذایی جانمایی شده است.

سازمان توسعه تجارت وعده بازدید 2 هزار تاجر خارجی از ایران اکسپو 2024 را داده است که به نظر می‌رسد این وعده محقق خواهد شد.

غیر از تجار پرتعداد افغانستانی و عرب، تعداد زیادی بازدیدکننده آفریقایی هم در نمایشگاه دیده می‌شوند. همچنین به ندرت می‌توان هیات‌های اروپایی را در سطح نمایشگاه تشخیص داد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا