خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پرونده قتل محمدرضا کلاهی به کجا رسید؟

ایران‌ آنلاین در گزارشی درباره‌ی سرنوشت پرونده محمدرضا کلاهی نوشت: «آلمیره» شهر زیبا و سرسبزی محصور در آب‌هاست؛ چهار طرف این شهر که جمعیتش به زحمت به 200 هزار نفر می‌رسد، با رودخانه و دریا احاطه شده و از طریق یک کانال کشتیرانی با آمستردام پایتخت هلند در ارتباط است. شاید به‌همین دلیل بود که می‌شد سی سال با نامی جدید و خانواده‌ای جدید در آن سکونت داشت و اسم و رسم قدیمی و معروف را حتی از همسر پنهان کرد. سه سال پیش اما گلوله‌ای که هنگام خروجش از خانه به سر «علی معتمد» شلیک شد، هم پرونده جدید «قتل» را باز کرد هم پرونده کهنه «بمب‌گذاری در ساختمان حزب جمهوری اسلامی در سال 1360».

روز ۱۵ دسامبر مصادف با ۲۴ آذر ۱۳۹۴، دو نفر با نقاب در یک ماشین بی‌ام‌ علی معتمد را هدف گلوله قرار می‌دهند؛ معتمد به بیمارستان منتقل شده و همان روز می‌میرد و ضاربانش نیز خودرو حامل خود را که آن هم دزدی بوده آتش می‌زنند تا هیچ رد و نشانی از خود باقی نگذارند. سؤال ابتدایی پلیس در این پرونده این بود که چگونه می‌شود مردی که هیچ گونه سابقه قضایی در هلند نداشته و به‌ویژگی‌های مثبتی چون «وقت شناسی» شناخته می‌شده، از سوی گروهی حرفه‌ای کشته شود. منابع رسمی هلند در اطلاع‌رسانی درباره این پرونده بسیار محتاط عمل کردند؛ اما منابع محلی اطلاعات دسته اولی را منتشر می‌ساختند که روز‌به‌روز این گزاره را بیشتر تقویت می‌کرد که «علی معتمد» هویت جدید و استعاری «محمدرضا کلاهی» است؛ عامل اصلی بمب‌گذاری در ساختمان حزب جمهوری اسلامی در سرچشمه تهران که به شهادت شهید بهشتی و 75 نفر از اعضای حزب انجامید که در میان آنها وزیران و نمایندگان مجلس نیز بودند. عملیاتی که از سوی سازمان مجاهدین خلق طراحی و توسط کلاهی از نیروهای خدماتی حزب اجرا شد.

از آن روز به بعد یافتن کلاهی بسیار دشوار بود و اطلاعات امروز نیز جسته و گریخته و تأیید نشده است؛ اما بر اساس برخی گزارش‌ها او پس از بمب‌گذاری به عراق گریخته است تا از آنجا به اروپا برود. حتی گفته می‌شد او مدتی در کمپ اشرف از مسعود رجوی محافظت می‌کرد. در حالی که برخی مدعی بودند او بعد از خروج از عراق در فرانسه یا آلمان دیده شده است، فعلاً این گذاره از همه پررنگ‌تر است که تمام این سال‌ها در هلند زندگی می‌کرده است. آن گونه که گزارش‌های غیررسمی این کشور می‌گویند، او در دهه 60 با هویت «علی معتمد» پناهندگی می‌گیرد و سال‌ها به‌عنوان برقکار برای یک شرکت برق‌رسانی به‌ نام اینکو کار می‌کرد؛ علاوه بر قرابت شغلی او با محمدرضا کلاهی که او نیز در دفتر حزب به‌عنوان کاردان فنی تجربی تجهیزات صوتی کار می‌کرد، خالی که کف پای چپ علی معتمد و محمدرضا کلاهی بود، دیگر نشانه مشترکی است که به اعتقاد منابع غیررسمی می‌تواند یکی بودن هویت این دو نام را تأیید کند. برخی منابع دیگر از جمله بی‌بی‌سی گزارش داد او حتی هویت واقعی‌اش را از همسر افغان و پسرش مخفی کرده بود؛ اما سال 2000 آنان از طریق عکس‌های کلاهی که در نشریات ایران چاپ شده بود، به هویت واقعی او پی می‌برند.

اما همه چیز همچنان آرام پیش می‌رود تا سه سال پیش که او به ضرب گلوله از پای درمی‌آید. تحقیقات پلیس هلند آغاز شده و برخی نیز ادعاهایی در رابطه با ارتباط قتل او با ایران مطرح می‌کنند. چنانکه سازمان اطلاعات و امنیت هلند مدعی می‌شود درباره نقش ایران در ترور علی معتمد و همچنین احمد نیسی یک فعال عرب مخالف جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۱۷ در شهر لاهه، «تقریباً یقین» دارد.
همین ادعا هشتم ژانویه 2019 دستمایه وزیران امور خارجه و کشور هلند شد تا در نامه‌ای به پارلمان این کشور ایران را با قتل کلاهی مرتبط بدانند و خواهان تحریم کشورمان از سوی اتحادیه اروپا شوند.

ادعایی که سه روز پیش از سوی دادستان‌ عمومی هلند رد شد. چهارشنبه گذشته بود که ان.ال. تایمز چاپ هلند به نقل از دادستان عمومی نوشت تحقیقات درباره پرونده نااوفال ف متهم ردیف اول قتل علی معتمد در سال ۲۰۱۵ هنوز به شواهدی که به دست داشتن ایران در این قتل مرتبط باشد، دست نیافته است.

به‌گفته دادستانی هلند نااوفال ف (Naoufal F) یک تبهکار حرفه‌ای است که در زمان قتل علی معتمد در زندان بوده؛ اما او از زندان به انور آ ۲۸ ساله و مورو‌ا م. ۳۵ ساله مأموریت می‌دهد تا علی معتمد را تحت نظر گرفته و بکشند. دو متهمی که اخیراً بازداشت شده و در جریان دادگاه عنوان کرده‌اند از انگیزه قتل او بی‌اطلاع بودند. به گزارش ایرنا، دادستانی هلند همچنین تأکید کرده «هیچگونه ارتباطی بین نااوفال ف و ایران پیدا نکرده است و دو فردی که قتل را انجام داده‌اند، تنها به فکر پول بوده‌اند»؛ پولی بین 130 تا 230 هزار یورو. خانم وسکی وکیل مدافع نااوفال ف هم در جریان دادگاه این سؤال را مطرح کرده است که«آیا از ایران در مورد این تحقیقات جنایی درخواست همکاری شده است و اگرنه چرا؟» وکیل متهم اصلی پرونده اعتقاد دارد که «انگیزه‌های دیگری برای این قتل وجود دارد؛ مدارکی وجود دارد که احتمالاً همسر مقتول با مافیای اوکراین ارتباط داشته است.»

هر چند که استف بلوک وزیر خارجه هلند در واکنش به اظهارنظر دادستان عمومی گفت:«اصلا بعید نیست که دادستان‌ها هنوز به این نتیجه نرسیده‌اند، چرا که روش تحقیق نهادهای اطلاعاتی با روش تحقیقات قضایی متفاوت است» اما برخی منابع خبری دیگر مدعی هستند او می‌تواند قربانی اختلاف‌های داخلی باقی مانده سازمان مجاهدین باشد. برخی هم عنوان کرده‌اند او «تاجر مواد مخدر و اسلحه» بود و از همین راه «امرار معاش» می‌کرد و در سال‌های اخیر نیز با وارد کردن حجم بالایی از مواد مخدر، به یکی از «کارتل‌های بزرگ مواد مخدر در هلند» تبدیل شده بود اما با برخی شرکای خود دچار اختلافات شدید شده و بارها توسط آنها تهدید به مرگ می‌شد.
دولت هلند تا امروز درباره اینکه آیا «علی معتمد» همان محمدرضا کلاهی است یا نه، رسماً اطلاع‌رسانی نکرده است.

اما تارنمای روزنامه گاردین یک ماه پیش خبر داد:«استف بلاک وزیر امور خارجه هلند مرگ محمدرضا کلاهی صمدی 56 ساله را در منطقه المیره هلند تأیید کرده است» نمایندگان پارلمان هلند هم چندی پیش از وزیر امنیت و دادگستری این کشور سؤال کردند که چرا هلند به یک تروریست (صمدی کلاهی) اقامت داده است و این وزیر در پاسخ مدعی شد که «دولت این کشور از هویت اصلی این تروریست در زمان ارائه مجوز اقامت به وی اطلاعی نداشته و صمدی کلاهی خود را علی معتمد معرفی  کرده است.»

نمایندگان پارلمان هلند هم چندی پیش از وزیر امنیت و دادگستری این کشور سؤال کردند که چرا هلند به یک تروریست (صمدی کلاهی) اقامت داده است و این وزیر در پاسخ مدعی شد که «دولت این کشور از هویت اصلی این تروریست در زمان ارائه مجوز اقامت به وی اطلاعی نداشته و صمدی کلاهی خود را علی معتمد معرفی کرده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا