خرید تور تابستان ایران بوم گردی

طنز | صورت مذاکرات ظریف و وزیر خارجه سوئیس

احمد زیدآبادی، روزنامه‌نگار در یادداشت طنزی به بهانه‌ی سفر وزیر امور خارجه سوئیس به تهران در کانال تلگرامی خود نوشت:

ایگنازیو کاسیس با محمد جواد ظریف همتای ایرانی خود در تهران دیدا کرد. آنطور که من کاشف به عمل آوردم، مذکرات دو طرف به شرح زیر بوده است:

کاسیس: سرانجام می‌خواهید با آمریکا مذاکره کنید یا نه؟

ظریف: همانطور که قبلاً هم بارها اعلام کرده‌ایم اگر آمریکا تحریم‌ها را لغو کنه، هر چیزی ممکنه.

کاسیس: این تحریم‌ها مگه چه اثری روی شما گذاشته؟

ظریف: (در حالی که چشمانش از تعجب گرد می‌شود) ما حتی یک قطره نفت هم نمی‌تونیم صادر کنیم! یک دلار نمی‌تونیم جابجا کنیم! اقتصادمان به شدت آسیب دیده!

کاسیس: ولی گزارش‌هایی که سفارت سوئیس در تهران به برن می‌فرسته، نشان می‌ده که مقام‌های کشور شما تأثیر تحریم‌ها را بر اقتصاد ایران در حد صفر و یا بسیار ناچیز می‌دونن و می‌گن که همۀ مشکلات ناشی از ناتوانی و ضعف و بی‌عرضگی دولت آقای روحانیه!

ظریف: و شما هم باور کردید؟

کاسیس: خب اگر نظر مقام‌های رسمی کشور شما را در بارۀ اوضاع کشورتون باور نکنیم چه چیزی را باید باور کنیم؟

ظریف: نه منظورم این نبود…

کاسیس: خب، پس منظورتون چه بود؟

ظریف: منظورم این بود که این حرف‌ها برای مصرف داخلی زده می‌شه. نوعی دعوای جناحی! ملتفت که هستین!

کاسیس: اما در گزارش سفارت آمده بود که آقای لایلاز هم همین حرف‌ها را زده!

ظریف: تلفظ درستش لیلازه! خب اون هم حالا یه چیزی پرانده! شما که نباید این چیزها را جدی بگیرید!

کاسیس: پس تحریم‌ها به طور مؤثری اقتصاد ایران را تخریب کرده؟

ظریف: نه اصلاً! تحریم‌ها سگ کی باشن که اقتصاد ایران را تخریب کنن! اقتصاد ایران قرص و محکم سر جای خود ایستاده و بحمدالله دولت پرزیدنت روحانی هم با تمام توان در حال ادارۀ اقتصاد کشوره!

کاسیس: من اصلاً متوجه منظور شما نمی‌شم! همین چند لحظه قبل گفتین که یه قطره نفت نمی تونین صادر کنین و به قول شما ایرانی‌ها چه و چه! حالا می گین که تحریم‌ها به اقتصاد ایران آسیبی نرسانده!

ظریف: (با خود می‌اندیشد من به این آدم چطور حالی کنم که اگر به او بگویم تحریم‌ها تأثیر کرده و خبرش به گوش این دلواپسان برسد سر زارِ زمستون پالتویم را از تنم در می‌آورند و متهمم می‌کنند که اسرار مملکت را فاش کرده‌ای وبه دشمن برای فشار بیشتر گرا داده ای…) حالا از این بحث صرف نظر کنیم جناب وزیر خارجه.

کاسیس: از این بحث صرف نظر کنیم؟ چرا؟ اصلاً من برای بحث در بارۀ همین مطلب به تهران آمده‌ام!

ظریف: خب اینکه تحریم‌ها بر اقتصاد ایران تا چه اندازه اثر کرده یا نکرده بحث بسیار پیچیده و غامضی است که به آمار و ارقام بسیاری نیاز داره و در صلاحیت کارشناسان اقتصادیه. بهتره من و شما به عنوان دیپلمات به این موضوع خیلی وارد نشم. در واقع این مسئله که تحریم‌ها چه اندازه بر اقتصاد ایران اثر گذاشته بحثی حاشیه‌ای است. آنچه برای ما مهمه اینه که تحریم‌های آمریکا نقض برجام و بسیار ظالمانه است و باید برچیده بشه.

کاسیس: ما در سوئیس باستان ضرب‌المثلی داشتیم که می‌گه اگه کاری در این دنیا بی‌تأثیر یا بسیار کم اثر باشه، بحث در بارۀ عادلانه یا ظالمانه بودنش اتلاف انرژی و وقته!

ظریف: و ما هم در فارسی ضرب‌المثلی داریم که می‌گه زیر بار زور نرو!

کاسیس: به گمانم این ضرب‌المثل را قبلاً هم از زبان شما شنیده باشم اما مترجم سفارت سوئیس در تهران به من گفت که این دنباله‌ای هم داره گویا!

ظریف: دنباله‌اش برای شوخی است!

کاسیس: اتفاقاً به نظر من آن دنباله خیلی هم نکتۀ باریک و لطیفی است. به واقع تمام اصول روابط بین‌الملل بر همون پایه می‌چرخه!

ظریف: به هر حال ما در جمهوری اسلامی تصمیم گرفته‌ایم که زیر بار زور نریم هر چند که زورش پر زور باشه!

کاسیس: این شاید در زندگی شخصی درست باشه، اما شما بهتر از من می‌دونی که روابط بین دولت‌ها از منطق دیگری پیروی می‌کنه! هر کشوری در این دنیا سیاست خارجی خود را مبتنی بر عدل و سیاست خارجی رقبا را مبتنی بر زور می‌دونه. اگه منطق شما را بپذیریم که بین هیچکدام از کشورها نباید مذاکره و گفتگویی صورت گیره چون از نظر هر یک، دیگری زور می‌گه!

ظریف: خب وضعیت ما فرق می‌کنه! ما انتخاب خاص خود را داریم.

کاسیس: جناب وزیر خارجه، می‌دونی دارم به چی فکر می‌کنم؟ به این فکر می‌کنم که چرا مذاکره با شما همیشه به همین نقطه ختم می‌شه! ولی با این حال بی‌فایده نیست! یه ضرب‌المثل فارسی که یاد می‌گیرم!

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا