خرید تور تابستان ایران بوم گردی

غروب حقیقت در «مشرق»

محمد توکلی، عضو بخش تحلیلی انصاف نیوز در یادداشتی درباره‌ی گزارشی منتشر شده در سایت مشرق‌نیوز نوشت:

وبسایت مشرق در گزارشی به «توهین و تحریف» نسبت به عاشورا در رسانه‌های اصلاح‌طلب پرداخته است و در نهایت نیز خواستار برخورد با آنان شده است. اما آنچه این رسانه‌ی اصولگرا با عنوان «توهین» و «تحریف» از آن یاد کرده است، چیست؟

1ـ یادداشتی از عباس عبدی در روزنامه‌ی اعتماد که در آن تاکید شده است آنچه سبب مانایی دین و گسترش آن بوده نه «شفای بیماران» بلکه ارزش‌های اخلاقی، معنویت و عدالت است.

2ـ یادداشتی از محمدتقی فاضل میبدی در روزنامه‌ی شرق که با نفی جنگ‌طلب و خشونت‌طلب خواندن امام سوم شیعیان تاکید دارد که حسین(ع) حتی در روز عاشورا نیز تمایلی به جنگ نداشت و در پی سخن گفتن با جبهه‌ی مقابل بود.

3ـ اظهارنظر پنج سال قبل نجفقلی حبیبی در انتقاد از هزینه‌ی مراسم‌های عزاداری در صورتیکه سبب افزون شدن معرفت حسینی (ع) نشود. آقای حبیبی در سال 1393 که بیان این دیدگاه او در برنامه‌ای تلویزیونی با واکنش‌هایی همراه شد، در این باره توضیح داده بود: «حرف من در آن برنامه تلویزیونی این بود که اشکی که برای امام حسین (ع) ریخته می‌شود باید فرد عزادار را دچار یک تحول درونی کند نه اینکه فردا مجدد کم‌فروشی یا گران‌فروشی کند، رشوه بگیرد، رشوه بدهد، کم کاری کند و… گریه برای مصائب اهل بیت (ع) محبت این خاندان را در دل‌ها زنده می‌کند اما چه بهتر اینکه اشک یا هزینه‌ای که برای برگزاری چنین مراسماتی می‌کنیم همراه با معرفت باشد یعنی اشک به همراه شعور».

4ـ یادداشتی از هادی قابل در کانال تلگرامی امتداد که هشداری‌ست درباره‌ی افراد ظاهرالصلاح که از معرفت و آگاهی تهی هستند، اما در جامعه مرجعیتی پیدا کرده و حوادثی همچون آنچه در کربلا اتفاق افتاد را علیه حق و حقیقت می‌آفرینند.

5ـ یادداشتی از علیرضا علوی‌تبار که به این شرح است: «چهره‌ی مذهبی حادثه عاشورا بسیار پر رنگ است اما به هر حال این واقعه، یک حادثه‌ی تاریخی است. قبل از هرگونه تفسیر و نتیجه‌گیری از این واقعه داشتن «تصویری موجّه» از آن ضروری است. موجّه بودن در توصیف وقایع تاریخی بستگی به «منابع» مورد استفاده در شناخت آن واقعه‌ی تاریخی».

آقای علوی‌تبار در این یادداشت با معرفی چند منبع مستند تاریخی درباره‌ی عاشوار می‌نویسد: «با تکیه بر منابع معتبر تاریخی می‌توان «تصویر و توصیف» کم‌و‌بیش معتبری از واقعه‌ی عاشورا ارائه کرد. اما توصیف این واقعه گام نخست است. برای «دین‌داران و دین‌شناسان»، «تفسیر و تبیین» این واقعه و «درس‌گیری» از آن گام‌های بعدی است».

قاعدتا این جملات نمی‌تواند مصداق توهین و تحریف نسبت به عاشورا باشد، در نتیجه نویسنده‌ی گزارش مشرق‌نیوز جمله‌ای منتسب به این فعال سیاسی اصلاح‌طلب که ظاهرا 20 سال پیش گفته شده را یادآوری می‌کند!

البته حکایت جمله‌ی «ما پیشرفت نمی‌کنیم چون در جامعه‌ی ما هنوز خدا نمرده است» هم خواندنی‌ست؛ علیرضا علوی‌تبار در خرداد 98 در یادداشتی که در وبسایت «مشق نو» منتشر شده است، در همین ارتباط نوشت: «چند روز پیش، بعد از خواندن نماز ظهر و عصر، مشغول آماده شدن برای خروج از مسجد یکی از دانشگاه‌ها بودم که پیش‌نماز مسجد به سراغم آمد. روحانی جوان بعد از آنکه مطمئن شد، من علی‌رضا علوی‌تبار هستم، گفت مدتی است شما را در حال نماز در این مسجد دیده‌ام و سوالی برایم مطرح شده که می‌خواهم از شما بپرسم. با خنده گفتم: بفرمایید. گفت: چندمدت پیش در جلسه‌ای که برای توجیه روحانی‌های فعال در دانشگاه‌ها تشکیل شده بود، یکی از سخنرانان با اشاره به نام شما (علوی‌تبار) گفت، اینها خواهان «مرگ خدا» هستند و معتقدند تا «خدا نمیرد»، کشور توسعه پیدا نمی‌کند. سپس از جیب‌اش نوشته چاپ شده‌ای را بیرون آورد که در آن عکس من چاپ شده‌ و زیر آن از قول من نوشته بود: «جامعه ایران فاز سنتی خود را پشت سرگذاشته و می‌خواهد مدرن و صنعتی شود. اما در این جامعه هنوز خدا نمرده است. بنابراین ما چگونه می‌توانیم به این وضعیت چیره شویم؟ تاریخ این سخن هم ۴ خرداد ۱۳۷۹ ذکر شده بود. وی احساس می‌کرد نماز خواندن من با آرزوی «مرگ خدا» سازگار نیست و می‌خواست، در این‌باره توضیح دهم. قبلا هم این نقل‌قول را در نشریات و رسانه‌های متعلق به جریان «راست تندرو» دیده و حتی، در چند بازپرسی مختلف در مورد آن توضیح داده بودم. از این رو قدری با بی‌حوصلگی شروع به توضیح کردم. این نقل قول تکه‌ای جدا شده‌ از مصاحبه‌ای مفصل است که با یک مجله انگلیسی‌زبان در مورد «روشنفکری و نواندیشی دینی» در سال ۱۳۷۹ داشته‌ام. به آن روحانی گفتم اگر شما اندکی با «علم اصول» آشنا باشید، در انتساب معانی به جملات دقت خواهید کرد. در مورد این نقل هم اگر دقت کنید من سه گزاره گفته و بعد یک سوال مطرح‌ کرده‌ام.

گزاره اول: ایران از مرحله جامعه سنتی خارج شده است و دیگر یک جامعه سنتی نیست.
گزاره دوم: ایرانیان خواهان صنعتی شدن و گذر به جامعه مدرن هستند.
گزاره سوم: در جامعه ایران (جامعه در حال گذار به تجدد) خدا هنوز نمرده است.
پرسش: چگونه می‌توان از این وضعیت خارج شد؟

اگر این گزاره‌ها و پرسش را با توجه به متن مصاحبه و پرسش مصاحبه‌کننده مورد توجه قرار دهید، پاسخ من «نواندیشی دینی» است. در واقع پرسشگر از من در مورد ضرورت نواندیشی دینی و نقش آن در تجدد و صنعتی شدن کشور پرسش کرده و من، با مقایسه جامعه خودمان با جوامع غربی (که به قول نیچه در آن‌ها «خدا مرده است») به این پرسش پاسخ می‌دهم. ادعای من در این مصاحبه این است که اگر می‌خواهیم در جامعه ایران به توسعه و تجدد دست یابیم، باتوجه به اینکه مردم در این جامعه دغدغه‌های قدرتمند دینی دارند و خدا در زندگی و تصمیم‌گیری‌هایشان حضور دارد، ضروری است به تفسیری از دین دست یابیم که با زندگی و اندیشه مدرن سازگار باشد. بعد از این توضیحات، از ایشان پرسیدم، با کدامیک از سه گزاره مخالفید؟ و چرا از خودتان نپرسیده‌اید چرا فقط سوال را طرح کرده‌اند و پاسخ آن را نیاورده‌اند؟ از ایشان پرسیدم تعجب نمی‌کنید چرا مصاحبه‌ای که با هدف دفاع از سازگاری دین‌باوری و دین‌‌داری با زندگی و اندیشه مدرن انجام شده است، در جامعه ما به‌عنوان ضدیت با دین و خدا معرفی می‌شود؟ البته یک سخن شفاهی فاقد دقت‌های یک سخن کتبی است. اما از همین سخن شفاهی هم هیچ معنایی در مورد لزوم «مرگ خدا» مستفاد نمی‌شود».

5ـ دیگر توهینی که «مشرق نیوز» کشف کرده است به یادداشتی از محمد سروش محلاتی، استاد دروس خارج فقه بازمی‌گردد؛ «مساله اصلی امام حسین(ع) مقابله با سلطان جائر بود… امام حسین (ع) با صراحت به معاویه می‌نویسد: اولین جرم تو این است که افراد را به صرف ظن و اتهام دستگیر و مجازات می‌کنی. دوم اینکه انسان‌های بیگناه را به صرف متهم بودن به قتل می‌رسانی. سوم، افرادی را بدون گناه تبعید کردی و چهارم، بیعت گرفتن به زور برای فرزندت و موروثی کردن حکومت. بنابراین حضرت در اینجا به غاصب بودن و فاسق بودن معاویه اشاره نمی‌کند و آنها را در درجه پایین‌تر نسبت به ظلم به مردم می‌داند و ظلم به مردم را در درجه بالاتر اهمیت نسبت به ظلم به خدا و غصب حق امام می‌داند… حتی با این فرض که امام زمان نایب تعیین کرده، باز هم بالاتر از حق امامت امیرمومنان نیست که فرمودند با حکومت عادل بر مردم مخالفتی ندارم. حالا برخی می‌گویند ولایت بر عدالت تقدم دارد. اصل ایجاد این تقابل البته عجیب است که چرا باید ولایت با ظلم کنار هم باشد؟! در حالیکه به بیان حضرت امیر، ولایت برای عدالت است و اگر عدالت نباشد ولایت با غیر ولایت چه فرقی دارد؟. از نگاه امام حسین، در حکومت رفتار با مردم و عدالت سیاسی و اقتصادی اهمیت اساسی دارد، نه اینکه چه کسی حاکم است و اگر حاکم جائر باشد، ایستادگی مقابل او ضرورت دارد». [لینک]

این سایت اصولگرا در این مورد هم مشخص نمی‌کند که کدام بخش از این یادداشت را مصداق «توهین و تحریف» می‌داند!

و…

مشرق‌نیوز در نهایت نیز هدف از این گزارش که شبیه به پرونده‌سازی‌های مرسوم در رسانه‌های جناح تندرو است را به صراحت می‌نویسد: «اکنون روزنامه‌های اصلاح‌طلب از جمله «شرق» و «اعتماد» و سایت‌های اصلاح‌طلب از جمله «انصاف نیوز» و کانال های تلگرامی اصلاح‌طلب از جمله «امتداد» و «فردای بهتر» مطالب متعددی در توهین به ائمه اطهار و مقدسات و باورهای دینی مردم و تبرئه جاسوس‌ها و محکومان امنیتی منتشر می‌کنند که ضرورت نظارت جدی بر آنها بیش از گذشته احساس می‌شود».

به بهانه‌ی این گزارش مشرق‌نیوز چند نکته‌ی دیگر نیز قابل ذکر است:

یک ـ با نگاهی به آنچه از سوی این رسانه‌ی اصولگرا با عنوان «توهین به مقدسات» یاد می‌شود مشخص است که اکثریت قریب به اتفاق آنها اساسا مصداق توهین نیستند و می‌توان آن‌ها را قرائتی دیگر از مفاهیم و وقایع دینی دانست که در برخی موارد با قرائت رسمی که در دهه‌های اخیر تریبون‌های حکومتی وظیفه‌ی تکرار و ترویج آن را داشته‌اند متفاوت است.

دو ـ مسیری که تا به امروز در برابر این قرائت متفاوت شاهد بودیم شبیه به همین رفتاری‌ست که در گزارش مشرق‌نیوز شاهد هستیم، تقطیع جملات و زدن برچسب «توهین به مقدسات» بر آنها و در نهایت نیز توصیه به برخورد. پرسش این است که آیا زمان تغییر این مسیر فرا نرسیده است؟!

سه ـ تجربه‌ی گفت‌وگوی آقایان رفیعی و آقامیری [لینک] نشان داد که اتفاقا آنچه جامعه می‌پسندد گفت‌وگوی میان صاحبان قرائت‌های گوناگون از مفاهیم و وقایع دینی است و دیگر نمی‌توان با مردمِ امروز از طریق منبرهای یکطرفه سخن گفت.

چهار ـ اگر بخواهیم به «تصویر بزرگ‌تر» بنگریم، واقعیت این است که تداوم حیات دین در جهانِ امروز پذیرش همین قرائت‌هایی که بر جنبه‌های عقلانی و رحمانی مفاهیم دینی تاکید دارد و تصویرگری خشونت‌آمیز از مفاهیم دینی بیشتر از آنکه کمکی به دین و دینداران باشد، یاری‌گری جبهه‌ی مقابل دین‌مداران است!

پنج ـ به نظر می‌رسد که راه‌حل مواجهه با قرائت دیگر از دین ایجاد فضای امن و آزاد برای گفت‌وگو است و تجربه‌ی سال‌های اخیر به شکل عیانی مشخص کرده است که محدودسازی و برخورد با «دیگری» در وجوه مختلف آن نه تنها کمکی به دین‌باوری جامعه نکرده، بلکه سبب حرکت در مسیری معکوس نیز شده است.

شش ـ سخن آخر آنکه سال‌ها راه‌حل‌های مبتنی بر حذف و طرد «دیگری» را در دین و اندیشه و فرهنگ و سیاست و… انتخاب کرده‌ایم، چند صباحی هم بر مدار گفت‌وگو و مدارا حرکت کنیم؛ این به نفع همه است، حتی اهالی «مشرق»!


متن کامل گزارش وبسایت مشرق‌نیوز که با عنوان «از همصدایی با نشریه «شارلی ابدو» تا تحریف عاشورا و اهانت به ساحت حضرت زینب(س)/ در روزنامه‌ها و کانال‌های اصلاح‌طلب چه خبر است؟!» منتشر شده، به این شرح است:

«جسارت به ائمه اطهار و مقدسات و باورهای دینی مردم، به جزو لاینفک رفتار طیف تندرو اصلاح طلب بدل شده است. این رفتار تأمل برانگیز مصادیق بسیار زیادی دارد و متاسفانه همچنان ادامه دارد.

با مرور روزنامه ها، سایت های خبری و کانال های تلگرامی منتسب به طیف تندروی اصلاح طلب، موارد بسیار زیادی از توهین به مقدسات و جسارت به ائمه اطهار و تمسخر باورهای دینی مردم مشاهده می شود.

برای نمونه، «عباس عبدی» فعال سیاسی اصلاح طلب- 15 شهریور 99- در یادداشتی در روزنامه اعتماد- به مدیرمسئولی «الیاس حضرتی» نماینده اصلاح طلب مجلس دهم و کاندیدای ردصلاحیت شده مجلس یازدهم- با عنوان «دینداری و کرونا» نوشت: «دینی که برای شفای بیمار و بینا کردن چشم نابینا به کار آید در مقابله با اپیدمی جهان امروز ناکارآمد خواهد بود و شکست می‌خورد. چرا؟   توسل به امامزاده‌ها و هیات‌های مذهبی و… برای بهبودی و شفای بیماران ویژه و به‌طور معمول پس از ناامیدی از طی کردن مسیر طبیعی درمان و مراجعه به پزشک جدی می‌شود. ابتدا بیمار را برای درمان به هر بیمارستان و نزد هر پزشکی می‌برند و خلاصه هنگامی که ناامید می‌شوند خالصانه و با توسل رو به سوی زیارتگاه‌ها و عزاداری‌ها یا نذر و نیاز می‌آورند این در همه ادیان هم هست. ‌گر چه آماری نداریم، ولی به نظر می‌رسد که اکثر قریب به اتفاق اینها نیز نتیجه‌ای به دست نمی‌آورند و بیماری همچنان ادامه پیدا می‌کند».

تمسخر «توسل به ائمه»!

عبدی در ادامه نوشت: «بخش کوچکی که درمان می‌شود به این علت است که یا در شرایط عادی هم درمان می‌شد، همچنان که افرادی داریم که پس از ناامیدی از پزشکان به هر دلیلی خوب می‌شوند که شاید ناشی از خطای تشخیص پزشکان باشد. بنابراین بهبودی در این مرحله می‌تواند ناشی از خطای اولیه پزشکی یا تغییرات شناخته‌نشده، یا بروز تحولات روحی و روانی در فرد بیمار باشد که به علت این توسل یا تضرع خالصانه رخ می‌دهد. ولی نکته اینجاست که حتی اگر این موارد شفا یافتن یک درصد هم باشد برای مردم برجسته و دیده می‌شود، ولی آن ۹۹ درصد درمان‌نشده هیچگاه برجسته نمی‌شود. به همین علت این مسیر شفایابی همچنان باز است و پرطرفدار».

این فعال سیاسی اصلاح طلب تاکید کرد: «اغلب رهبران مذهبی بر خلاف پیروان‌شان بیش از دیگران خود را موظف به رعایت دستورات ایمنی و بهداشتی جهت پرهیز از ابتلای به کرونا می‌دانند و همه اینها نشان‌گر آن است که مساله شفادهی و دارالشفا بودن این مناسک در چارچوب دیگری قابل تبلیغ بوده و در اپیدمی جهانی قابلیت کاربرد ندارد. به علاوه مقایسه میان کشورها به خوبی نشان می‌دهد که راه مقابله با این بیماری وابسته به دانش و امکانات پزشکی هر کشوری و نیز رعایت دستورات بهداشتی از سوی مردم آن کشور و سیاست‌های دولت‌های آنها است و متغیر دیگر چون دینداری نمی‌تواند آن را چندان توضیح دهد… میانگین سن و سلامت کشورهای بی‌دین یا کم‌اعتقاد بسیار بالاتر از کشورهای دیندار اعم از مسلمان یا مسیحی بود و هست».

همچنین روزنامه اصلاح طلب ابتکار- به مدیرمسئولی «محمدعلی وکیلی» نماینده اصلاح طلب مجلس دهم و کاندیدای ناکام مجلس یازدهم-  در ماههای گذشته در مطلبی مشابه نوشته بود:«چین بیشترین بی‌دین‌های دنیا را دارد…مجموعه‌ی این‌ها نشانه کارآمد بودن بودن نظام سیاسی چین از نظر اداری، سیاسی و تکنولوژیک است و اصلاً قابل مقایسه با ایران نیست».

این رونامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«اینکه قدرت شفادهندگی را به مکان‌هایی نسبت دهیم و معتقد باشیم که مکان‌های معینی شفادهنده هستند و می‌توانند بیماری‌ها را درمان کنند و برای آنها قدرت‌های مافوق طبیعی قائل باشیم نمونه‌ای از تفکر اسطوره ای است. معمولاً باورهایی این‌چنینی هیچ‌گاه آزمون نمی‌شوند».

درس قیام عاشورا صلح طلبی بود!

روزنامه شرق نیز- 3 شهریور 99-  در مطلبی با عنوان «راز ماندگاری و محبوبیت امام حسین(ع» نوشت:«یکی از ویژگی های منش حسینی…صلح‌طلبی و خشونت‌پرهیزی…است؛ بارزترین جلوه خشونت‌پرهیزی امام را می‌توان در سخنرانی آن حضرت بعد از نماز ظهر در منطقه “شراف” مشاهده کرد که خطاب به لشکر دشمن فرمود:”ان کنتم لمقدمی کارهین اَنصَرِفُ عنکم الی المکان الذی جئتُ منه الیکم”؛ اگر شما از آمدن من ناخشنودید، برمی‌گردم به مکانی که از آنجا به‌سوی شما آمدم».

همچنین «محمدتقی فاضل میبدی» فعال سیاسی اصلاح طلب- 12 مرداد 98- در مصاحبه با روزنامه همدلی گفت:«متأسفانه جنگ هرلحظه ممکن است اتفاق بیفتد و این اتفاق برای کشور ما خطرناک است. شاید عده‌ای احساس کنند ما تا آخر ایستاده‌ایم و همچون امام حسین(ع) تا شهادت می‌جنگیم، درحالی‌که خود امام حسین(ع) هم نمی‌خواست جنگ برپا شود. حتی روز عاشورا هم پیغام می‌فرستاد که صحبت‌ نماییم و صلح کنیم».

توهین به مراسم عزاداری سیدالشهدا(ع)

«نجفقلی حبیبی» فعال سیاسی اصلاح طلب و رئیس سابق دانشگاه علامه طباطبایی و عضو حزب منحله مشارکت- مرداد 93- در اظهارنظری تأمل برانگیز عزاداری برای امام حسین(ع) را کاری بیهوده و بی بازده خواند! و گفت:«شما سالانه برای بعضی چیزها چقدر خرج می کنید؟ در همین ایام عاشورا چقدر پول‌ها خرج می‌شود؛ بازده فرهنگی‌اش چقدر است؟ دو نفر گریه می کنند و تمام می‌شود»!

روزنامه اصلاح طلب همدلی نیز- شهریور 98 – همزمان با ایام سوگواری سید و سالار شهیدان در مطلبی تأمل برانگیز نوشته بود: «از نظر روانشناسی رنگ‌ها، مشکی حزن و اندوه و افسردگی ایجاد می‌کند و می‌تواند باعث حالت تهوع شود…  رنگ سیاه، نماد ظلمت است،  شادی و انبساط خاطر را از بین می‌برد و زمینه خودکشی در افرادی را که در بحران‌اند، افزایش می‌دهد. این رنگ آثار روانی مخربی دارد…تزریق این همه سیاهی به جان فضای عمومی و طبل‌کوبی‌های گوشخراش و آلودگی‌های صوتی و سوءاستفاده از نام حسین بزرگ برای مقاصد دنیوی مبتذل، انحراف از پیام بیدارکننده و عزت بخش عاشوراست… گروه‌هایی مثل طالبان و داعش و جبهه النصره که ریشه وهابی دارند، در رنگ سیاه غوطه می‌خورند و حتا پرچم داعش سیاه است…سیاه‌پوش کردن فضای عمومی بدعتی مخرب در دین است».

تحریف عاشورا

کانال تلگرامی امتداد متعلق به حزب اتحاد ملت(به دبیرکلی «علی شکوری راد»- تابلوی جدید حزب منحله مشارکت-) در هفته های گذشته چندین بار به تحریف واقعه عاشورا پرداخته است.

برای نمونه، این کانال تلگرامی اصلاح طلب در روزهای گذشته در مطلبی تأمل برانگیز، افراد متدین جامعه و کسانی که به مناسک آئینی از جمله شرکت در مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) مقید هستند را «ابوموسی اشعری های زمانه»! نامید.

امتداد در مطلبی به قلم «هادی قابل» از اعضای شورای مرکزی حزب منحله مشارکت که پیش از این به جرم تبلیغ علیه نظام محاکمه و زندانی شده بود، نوشت:«یکی از گروه‌های اجتماعی که نقش آفرین در صحنه‌های گوناگون بودند، مقدسینی هستند که به مناسک آئینی به ویژه مستحبات عادت کرده و در نتیجه، خود را از دیگران متدین‌تر و برتر می‌دانند. این عده به لحاظ ظاهر با ایمان و تدین‌شان در میان توده مردم نفوذ زیادی هم پیدا می‌کنند! در نتیجه تبدیل به گروه مرجعی برای اظهار نظر در حوزه دین و تشخیص تکالیف دینی می‌شوند… در صدر اسلام نیز…ابوموسی اشعری و افرادی از این دست در کوفه بسیار بودند که آدم‌های ظاهرالصلاح و متدین و مقدس می‌نمودند، ولی از معرفت و آگاهی تهی بودند!. یکی از گروه‌های به وجود آورنده واقعه دردناک عاشورا همین دسته هستند».

کانال تلگرامی امتداد در مطلب دیگری به قلم «علیرضا علوی تبار» با عنوان «تصویر موجّه واقعه عاشورا» نوشت:«چهره مذهبی حادثه عاشورا بسیار پر رنگ است اما به هر حال این واقعه، یک حادثه تاریخی است. قبل از هرگونه تفسیر و نتیجه‌گیری از این واقعه داشتن «تصویری موجّه» از آن ضروری است. موجّه بودن در توصیف وقایع تاریخی بستگی به «منابع» مورد استفاده در شناخت آن واقعه تاریخی دارد».

علوی تبار پیش از این در اظهارنظری تأمل برانگیز گفته بود:«ما پیشرفت نمیکنم چون در جامعه ما هنوز خدا نمرده است»!

کانال تلگرامی «فردای بهتر-مصطفی تاجزاده» از دیگر کانال های طیف تندور اصلاح طلب است که مطالب متعددی در تحریف عاشورا منتشر کرده است.

برای نمونه این کانال تلگرامی در مطلبی با عنوان «مساله اصلی امام حسین در عاشورا چیست؟» به قلم «محمد سروش محلاتی» روحانی اصلاح طلب نوشت:«مساله اصلی امام حسین(ع) مقابله با سلطان جائر بود… امام حسین(ع) با صراحت به معاویه می‌نویسد: اولین جرم تو این است که افراد را به صرف ظن و اتهام دستگیر و مجازات می‌کنی. دوم اینکه انسان‌های بیگناه را به صرف متهم بودن به قتل می‌رسانی. سوم، افرادی را بدون گناه تبعید کردی و چهارم، بیعت گرفتن به زور برای فرزندت و موروثی کردن حکومت. بنابراین حضرت در اینجا به غاصب بودن و فاسق بودن معاویه اشاره نمی‌کند و آنها را در درجه پایین‌تر نسبت به ظلم به مردم می‌داند و ظلم به مردم را در درجه بالاتر اهمیت نسبت به ظلم به خدا و غصب حق امام می‌داند».

سروش محلاتی در ادامه نوشت:«حتی با این فرض که امام زمان نایب تعیین کرده، باز هم بالاتر از حق امامت امیرمومنان نیست که فرمودند با حکومت عادل بر مردم مخالفتی ندارم. حالا برخی می‌گویند ولایت بر عدالت تقدم دارد. اصل ایجاد این تقابل البته عجیب است که چرا باید ولایت با ظلم کنار هم باشد؟! در حالیکه به بیان حضرت امیر، ولایت برای عدالت است و اگر عدالت نباشد ولایت با غیر ولایت چه فرقی دارد؟. از نگاه امام حسین، در حکومت رفتار با مردم و عدالت سیاسی و اقتصادی اهمیت اساسی دارد، نه اینکه چه کسی حاکم است و اگر حاکم جائر باشد، ایستادگی مقابل او ضرورت دارد».

این یادداشت تأمل برانگیز در سایت اصلاح طلب «انصاف نیوز» نیز منتشر شد.

کانال تلگرامی منتسب به تاجزاده در مطلب دیگری با عنوان «عاشورا، استبداد و فضیلت» به قلم «داوود فیرحی» روحانی اصلاح طلب نوشت:«ما می‌توانیم اباعبدالله (ع) را این‌گونه ببینیم که نه چریک برانداز باشد و نه تسلیم‌شده جور. انسان‌های بزرگ ارزش زیادی دارند و به هر قیمتی بیعت نمی‌کنند، اما این لزوماً به معنای جنگ هم نیست. کل داستان عاشورا حدود هفت ساعت است، اما در این هفت ساعت چه مسئله‌ای بیان و عیان شده که هر سال تکرار می‌شود؟».

اهانت به ساحت حضرت زینب(س)

کانال تلگرامی اصلاح طلب امتداد در مطلب دیگری با عنوان «به یاد زینب و زنان اسیر در بندمان» با اهانت به ساحت حضرت زینب(س) و قیاس ایشان با محکومین زن امنیتی(با جرایم جاسوسی و امنیتی)  نوشت:«آری زینب اینک که مال اندوزان با بهانه ایام حسین و به یاد محرومین و گرسنگان و به کام سیران همیشه در نعمت، تصویر عاشورا را از حماسه صبر و مقاومت به اسراف و افراط در خوردن بدل ساخته اند، زنانی رعب شکن هستند که برای عزت و شرف ایران جوانی خود را در اسارت به سر می برند.و با همه حس تعلق به همسر و فرزند هم چنان بر عقیده خود استوارند و نمادی از تو را به جای گذاشته‌اند».

همصدایی با نشریه هتاک شارلی ابدو

در روزهای گذشته مجله فرانسوی «شارلی ابدو» در اقدامی مسبوق به سابقه به ساحت مقدس پیامبر رحمت حضرت محمد(ص) توهین کرد. این اقدام با اعتراض مسلمانان در سراسر جهان مواجه شد.

در دی ماه 93 نیز این نشریه فرانسوی همین اقدام هتاکانه را انجام داده بود. در آن مقطع روزنامه اصلاح طلب «مردم امروز»- به سردبیری «محمد قوچانی»- سردبیر فعلی روزنامه سازندگی و از مشاوران رسانه ای روحانی، در اقدامی تأمل برانگیز همزمان با توهین و هتاکی نشریه شارلی ابدو علیه پیامبراعظم (ص)، تیتر اول خود را به یک کارگردان غربی اختصاص داد و در تیتری درشت نوشت «من هم شارلی هستم»!

این اقدام با اعتراض گسترده مردم مواجه شد.

لزوم برخورد با هتاکی ها و توهین به مقدسات

طیف تندروی اصلاح طلب بارها توهین به ائمه اطهار و مقدسات را در کارنامه خود ثبت کرده است؛ «حتی علیه خدا هم میتوان تظاهرات کرد(ابراهیم اصغرزاده) »،  «حضرت علی (ع) مانند معاویه مشروعیت خود را از مردم گرفته است(رجبعلی مزروعی) »، «معصومین بدون نظارت مردم در معرض انحراف هستند(عزت الله سحابی) »، «خدای جدید با خدای گذشتگان متفاوت است(عبدالکریم سروش)»، «فرهنگ شهادت خشونت آفرین است، اگر کشته شدن آسان شد، کشتن هم آسان میشود(عبدالکریم سروش)»، «امروز خدا در جامعه هیچ کاره است(محسن کدیور)»، «احکام قرآن متناسب با زندگی قبیله ای است، قرآن کریم برای ما قابل استناد نیست(محمد خاتمی)»، « «تفکر فقیهی نمیتواند فرهنگ عاشورا را بازسازی کند(سعید حجاریان)» و…تنها بخشی از جسارت طیف تندروی اصلاح طلب به مقدسات و ائمه اطهار(ع) است.

اکنون روزنامه های اصلاح طلب از جمله «شرق» و «اعتماد» و سایت های اصلاح طلب از جمله «انصاف نیوز» و کانال های تلگرامی اصلاح طلب از جمله «امتداد» و «فردای بهتر» مطالب متعددی در توهین به ائمه اطهار و مقدسات و باورهای دینی مردم و تبرئه جاسوس ها و محکومان امنیتی منتشر می کنند که ضرورت نظارت جدی بر آن‌ها بیش از گذشته احساس می‌شود».

عینک آقامیری!

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا