خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سگ‌کشی در تیران!

مجمع فعالان محیط زیست کشور در نامه‌ای به دادستان عمومی شهرستان تیران و کرون خواستار جلوگیری از کشتار بی‌رحمانه سگ‌های بدون صاحب توسط ماموران شهرداری در این شهرستان شد.

مهدی دادخواه، نماینده مجمع فعالان زیست محیطی کشور در تیران در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه کشتار بی‌رحمانه سگ‌های بدون صاحب در این شهرستان از یک سال پیش تاکنون ادامه داشته است، اظهار کرد: شهرداری تیران جمع‌آوری سگ‌های ولگرد و بی‌صاحب را به یکی از شرکت‌های وابسته به نام شرکت توسعه عمران که در زمینه جمع آوری پسماند فعالیت می‌کند، واگذار کرده است و عوامل این شرکت نیز سگ‌های بدون صاحب را به فجیع‌ترین روش می‌کشند.

وی با بیان اینکه آمار دقیقی از تعداد سگ‌های کشته شده در دست نیست، ادامه داد: در گذشته به سگ‌ها سَم می‌خوراندند که این موضوع را می‌دانستیم اما چون پیش تر نمی‌توانستیم مدارک و مستندات جمع آوری کنیم امکان اثبات ادعای خود را نداشتیم.

مدیرعامل سازمان مردم نهاد دوستداران محیط زیست شهرستان تیران و کرون با اشاره به اینکه سال گذشته با دستور شهردار این شهر برای زنده گیری و جمع‌آوری سگ‌های بدون صاحب سلاح بیهوشی خریداری شد و در اختیار عوامل شهرداری قرار گرفت، گفت: تاکنون از سلاح بی هوشی برای جمع آوری سگ‌ها استفاده نشده و این موجودات را کشته و با خودروی حمل زباله به مکانی نامعلوم منتقل می‌کنند.

دادخواه با بیان اینکه برای جمع آوری سگ‌های بدون صاحب به احداث نقاهتگاه نیاز است، خاطرنشان کرد: احداث یک نقاهتگاه در تیران برای انتقال، تأمین آب و غذا، واکسیناسیون، معالجه، عقیم سازی سگ‌ها و در نهایت رهاسازی یا واگذاری آنها به افرادی که خواستار نگهداری سگ هستند می‌تواند به حل این معضل کمک کند. سال گذشته فرمانداری تیران پنج هزار متر زمین برای ایجاد نقاهتگاه واگذار کرد اما شهرداری حاضر نیست هزینه‌ای برای فنس کشی این زمین اختصاص دهد تا برای همیشه بدون کشتار سگ‌ها معضل رفع شود.

این فعال محیط زیست افزود: شهرداری تیران برای کشتن هر قلاده سگ بسته به توافق با فردی که سگ می‌کشد ۴۰ تا ۶۰ هزار تومان پول می‌دهد ما به شهرداری گفتیم سه ماه این بودجه را که به سگ کشی اختصاص داده‌اید برای فنس کشی نقاهتگاه کمک کنید اما هنوز نپذیرفتند.

دادخواه به نامه اعتراضی این نهاد به دادستان این شهرستان در واکنش به کشتار بی‌رحمانه سگ‌ها اشاره کرد و گفت: با تقدیم این شکوائیه از دادستان شهرستان خواستار ورود و رسیدگی به این موضوع شدیم و امیدوارم که پیگیری‌ها در این زمینه به نتیجه برسد.

متن نامه مدیرعامل مجمع فعالان محیط زیست کشور به دادستان شهرستان تیران و کرون را در ادامه می‌خوانید:

«جناب آقای عباسی، دادستان محترم شهرستان تیران
با سلام و احترام

برابر گزارشات واصله به مجمع فعالان زیست محیطی کشور (انجمن حمایت از حیوانات و محیط زیست ایران) اخیراً شهرداری شهر تیران اقدام به زنده گیری غیراصولی، کشتار و آزار و اذیت سگ‌های بلا صاحب کرده است و به موجبات این عمل غیرکارشناسی حتی در برخی موارد خفگی و فلج شدن این حیوانات زبان بسته را در پی داشته که با اعتراض شدید مردم محلی و دوستداران حیوانات در فضای مجازی روبرو شده است.

پیرو بخشنامه‌ای که اردیبهشت ماه سال جاری از سوی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور به کلیه استانداری‌ها ابلاغ شده، بر رعایت حقوق حیوانات و پرهیز از برخوردهای غیراصولی در این زمینه از سوی شهرداری‌ها تاکید شده است.

همچنین رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور بر بهره گیری از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد در اجرای بهینه طرح ساماندهی سگ‌های بلا صاحب از جمله در زمینه درمان، غذا رسانی، عقیم سازی و سایر امور مربوطه و دریافت پیشنهادهای تشکل‌ها و سازمان‌های مردم نهاد در سطح شهرها در جهت تکمیل و بهبود روش‌های اجرایی فعلی و دستورالعمل ابلاغی و اطلاع رسانی به شهروندان پیرامون نحوه اجرای صحیح مفاد دستورالعمل و اقدامات در دست انجام در این زمینه تاکید کرده و هشدار داده است در صورت تخطی از ضوابط دستورالعمل با خاطیان برخورد قانونی شود.

بر اساس اکوسیستم طبیعی و اصول زیست محیطی سگ‌ها به عنوان حیوانات اهلی در سراسر جهان شناخته شده و از ورود گونه‌های وحشی به مناطق شهری ممانعت می‌کنند و همچنین در کنترل جمعیت دیگر حیوانات کوچک جثه نقش مهمی دارند و از گسترش امراض مختلف که می‌تواند سلامت و بهداشت عمومی را به خطر اندازد جلوگیری کنند بنابراین نیاز است که در مناطق شهری و محلی حضور داشته باشند.

کشتار سگ‌ها شاید به نظر عده‌ای حیوان آزار که منافع اقتصادی برای آنان به همراه دارد راه حلی مؤثر و ساده‌ای برای کنترل جمعیت آنها باشد اما بر اساس تحقیقات و تجربه بین‌المللی روشی کارآمد، پایدار و انسانی نیست و خلاف شرع است و در طولانی مدت جمعیت سگ‌ها را کم نمی‌کند. مؤثرترین و بهترین راه برای کم کردن و کنترل جمعیت حیوانات بدون صاحب شهری روش سی ان وی آر است که مخففی است برای زنده گیری، عقیم سازی، واکسینه کردن و رهاسازی این شیوه به تأیید سازمان بهداشت جهانی رسیده و در بسیاری از کشورهای جهان جواب داده و هم اکنون در حال اجرا است.

علی‌هذا دستور فرمائید در راستای ارزش نهادن و حمایت از مطالبات مردمی به ویژه نشان دادن اهمیت حیوانات و دفاع از حقوق آنان ضمن توقف کشتار سگ‌های بدون صاحب و توقف زنده گیری غیراصولی توسط عوامل شهرداری که هیچ سر رشته‌ای در این باره ندارند نسبت به اجرای برخورد قاطع با متخلفان اقدامات لازم به عمل آید.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا